Citat:
Ursprungligen postat av
WirelessGkit2
Ja, det stämmer helt. Men när/om fukt tränger in så att German Dark blir påverkat så kan ask och kolresterna från framställningen påverka det passiverande skiktet på partiklarna och den då uppkomna aluminiumhydroxiden kan sakta men säkert smitta närliggande partiklar. Ser ut som de vita prickar man kan se på andra aluminiumföremål som t.ex. grytor eller rör om de ligger i en fuktig miljö med lite salter i omgivningen. Men det är inget som sker utan närvaro av fuktig luft under längre tid. Är förpackningen väl försluten så borde pulvret klara sig hur länge som helst.
Har ett par glasrör med kommersiell fotoblixtpulver från tidigt nittonhundra eller sent artonhundratal. Trots att de är förslutna med både kork och doppade i vax så är innehållet helt inert idag. Det har sakta men säkert reagerat med sig själv under årens lopp. Detta är iofs lite offtopic emedan det rör sig om en färdigblandad komposition och inte rent metallpulver. Pulvret var helt dött redan när jag testade det första gången runt 79-80.
Tror du inte att det är magnesium i ditt gamla BLP? Det är en helt annan femma. Där jag bor tar det ungefär tre månader för magnesium att oxideras märkbart oblandat i en plastburk. Jag förvarar magnesium som husmödrar förvarar hemmagjorda konserver, alltså i glasburkar med gummipackning, men trots det lär det ju inte hålla hur länge som helst.
Den engelsk-australiensiske kemisten Barry Sturman har hittat på den här blandningen:
Kaliumperklorat 45
Kaliumdikromat 5
Magnesium 50
Där skyddar dikromatet magnesiet under lagring - det bildas väl ett skikt av magnesiumdikromat - men verkar som en katalysator när blandningen antänds. Förutom att det går att lagra hyfsat länge har det en enorm kraft, särskilt med Mg<40µm.