Citat:
Ursprungligen postat av
tvatt
Jag r med. Har varit med typ 5 r innan och Max har jag klarat 1, 2 veckor. Mlet detta ret r att klara 1 vecka. Men primrt att sluta med porr.
Varje gng jag har misslyckats har det varit fr att jag edgat, s ett tips r att inte gra det.
Att inte f utlsning alls r jag inte det minsta sld p. Penis, stnd, nervtrdar och utlsning r ju muskler, svllkroppar och funktioner som behver underhll likt allt annat i kroppen. Use it or loose it. Det sger vl sig sjlv att det r bra fr dessa funktioner att f aktiveras ibland? Dessutom ska regelbundna utlsningar motverka cancer i de regionerna.
Rtta mig om jag har fel.
Sen r jag helt med p att porr r skadligt och att en utlsning som kommer via sex med en tjej man har ervrat r betydligt mer hlsosamt fr sjlen n slentrianrunkar.
Vlkommen! Du r nu anmld
Har faktiskt skt en del p detta men det tycks inte finnas ngra skadliga bieffekter av att inte runka. Magasinet health.com skriver att
"There are no known negative side effects of not ejaculating" (
https://www.health.com/side-effects-...g-time-8635002). Kroppen smrjer och renhller slemhinnor och sdesledare sjlv, utan att skott behver avfyras. Sen absorberas sperman av kroppen igen ca 3 mnader efter att den producerats. Mnga svr tillochmed vid att det r d de stora frdelarna intrffar av Semen retention.
Huvudargumentet mnga runkfresprkare brukar komma med (pun intended) r att vissa studier pekar p en minskad risk fr prostatacancer. Den som ofta tas upp r en frn 2016 dr deltagarna hade en 20% minskad risk fr prostatacancer om de runkade mer n 21 gnger i mnanden.
"The researchers found that guys who did it the most (at least 21 times a month) had about a 20% lower chance of prostate cancer" (
https://www.webmd.com/prostate-cance...te-cancer-risk). Orsaken r inte helt klarlagd, men frmodligen r det s att skadliga mnen frn t.ex rkning och tobak ansamlas i sperman, och att det r d bttre att spruta ut dessa. S orsaken till prostatacancer r inte NoFap och Semen retention i sig utan snarare hur hlsosamt man lever i vrigt.
Resultaten verkar inte heller vara entydiga
"Not all studies have found a benefit. [...] A few even found that some men, specifically younger men, who masturbated more had slightly higher chances of prostate cancer".