2024-12-28, 07:49
Medlem
Tittarsiffror är en UPPSKATTNING.

Så mäts TV-tittandet

Tittarpanelen består av 3000 rapporterande hushåll motsvarande cirka 6360 personer. Varje hushåll är utrustad med en mätare med tillhörande fjärrkontroll, med vilken varje hushållsmedlem loggar in sig med en personlig knapp. En display på TV-mätaren bekräftar alla knapptryckningar som görs. Tillfälliga gäster i hushållet registrerar också sitt TV-tittande samt uppgifter om kön och ålder. För hushållets ordinarie medlemmar finns, förutom kön och ålder, ytterligare en stor mängd bakgrundsdata inkodade. I panelhushållen finns en mätare per TV-apparat. Mätaren registrerar tittandet genom att lyssna av ljudet som spelas upp och varje natt överförs informationen till Nielsen Audience Measurement via telefonnätet eller GSM. Ljudet som mätarna fångat upp matchas sedan mot ett referensbibliotek för att ta reda på vad som tittats på och om det sågs live eller tidsförskjutet.

Tittarmått

Rating, anges i % eller 000-tal
Andel eller antal av en viss målgrupp som har sett ett program. Allt upprepat tittande upp till och med 7 dagar efter livedagen läggs tillbaks till ordinarie sändningstid för livedagen. En tittare kan således räknas flera gånger under konsolideringsperioden.

Reach/räckvidd, anges i % eller 1000-tal
Andel eller antal tittare som sett ett specificerat minsta antal sammanhängande minuter under en tidsperiod. En panelindivid kan bara räknas en gång oavsett om det är livetittande eller TS-tittande och avsett hur många gånger denne tittar. En gång är lika med ett tittarpass som uppfyller aktuellt räckviddskriterium.

Share/tittartidsandel, anges i %
Andel av den totala tittartiden som under given tidsperiod tillfaller ett visst program eller kanal. Timeshift-tittandet adderas på samma sätt som för rating. Beteckningen ”Live-share” kan användas för en alternativ version av share där TS-tittande exkluderas.

Tittartid, anges i minuter
Mått som redovisar hur lång genomsnittlig tid en målgrupp tittat på TV eller på en specifik kanal. Allt upprepat tittande upp till och med 7 dagar efter livedagen läggs tillbaks till ordinarie sändningstid för livedagen. En tittare kan således räknas flera gånger under konsolideringsperioden.
Senast redigerad av Lofiboy 2024-12-28 kl. 07:51.
Citera
2024-12-28, 07:59
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohamed.salah
Kan det vara så att SVT fuskar med sin statistik?

Till skillnad från t.ex 30 Minuter så är Kalle och hans vänner en institution på julafton, du utgör ett folkhemskt misslyckande.

Om människor sedan tittar aktivt eller mest har Piff & Puff som bakgrundsljud är en annan fråga
Citera
2024-12-28, 08:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Mätningen görs av MMS, som skapades och ägs av mediebolagen själva, och vars huvudsakliga uppgift är att visa hur förträffliga de är i ögonen på annonsörer/politiker. Givetvis presenterar man rena glädjekalkyler, något annat hade varit otänkbart.

Det blir alltid knas när X betalar Y för att mäta X. Går att hitta exempel från fler branscher. Bland annat ett skäl till att amerikanska valanalyser slår så jävla fel.
Citera
2024-12-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Tittarsiffror är en UPPSKATTNING.

Förstår att det är en uppskattning (hur statistiken fungerar), men jag tycker att resultatet känns orimligt – att det fortfarande är typ samma resultat som det var innan alla streamingtjänster kom. Hade jag fått det här resultatet på en tenta, hade jag trott att jag räknat fel eller att statistikinsamlingen inte fungerade.

Det låter väldigt jobbigt att vara med i panelen. Om det är slumpvis utvalda personer och personen inte orkar registrera alla gäster eller avregistrera sig när den går ut och köper extra chips o.s.v.

Och igen, hur många är som jag som inte har linjär-TV inkopplat men ändå är med?

Jag har beställt rapporten här för att se hur den ser ut för vecka 50. Jag är nyfiken på hur den ser ut, men jag har inte fått den ännu. Dock är jag mer nyfiken på vecka 52.

https://mms.se/rapporter/vecka-manad-ar/rapporter-for-2024/
Citera
2024-12-28, 08:49
Medlem
Holden.Caulfields avatar
De som blir utvalda av MMS att ha en låda hemma som mäter tittandet bör bli mer benägna att titta på TV ("måste titta på TV så den får statistik att skicka och som tack för Triss-lotterna"). Tittar man aldrig på reguljär-TV lär man snart bli bortplockad av MMS för de får ingen statistik om hur populära de olika programmen är från dessa, det skulle vara mer tillförlitlig statistik men det är statistik som är svårare att sälja (en låda kastas bort på någon som inte använder den).
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2024-12-28 kl. 08:51.
Citera
2024-12-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
De som blir utvalda av MMS att ha en låda hemma som mäter tittandet bör bli mer benägna att titta på TV ("måste titta på TV så den får statistik att skicka och som tack för Triss-lotterna"). Tittar man aldrig på reguljär-TV lär man snart bli bortplockad av MMS för de får ingen statistik om hur populära de olika programmen är från dessa, det skulle vara mer tillförlitlig statistik men det är statistik som är svårare att sälja (en låda kastas bort på någon som inte använder den).

Tror att statistiken är vinklad mot dem som har TV. På 90-talet hade i princip varje hus eller lägenhet en TV (även om TV-licensen sa något annat då – då var det vinklat åt andra hållet). Det var så man fick nyheter och underhållning.

Men idag är det vanligt att studenter lägger sina pengar på en dator istället. Många har bara en telefon och kollar sina sociala medier. Det är svårt att föreställa sig någon som kollar Facebook och samtidigt har Kalle Ankas jul på i ett hörn på telefonen (PiP).
Citera
2024-12-28, 09:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Inte helt omöjligt. De som fanatiskt vill att familjen ser på Kalle klockan 15 är mellan 45-65 år. Ungarna och tonåringarna sitter ändå bara och väntar på att få öppna julklapparna och orkar inte bråka med farsan när han helt bestämt hävdar att det inte blir någon riktig jul om man inte ser Kalle.

Mamma och mormor står som vanligt i köket och värmer det sista innan julmaten serveras. När halva kalle sänts så kommer farsan att börja gå ut i köket och slänga ett öga för att se så mamma och mormor lägger upp sillen rätt och tar fram rätt senap.

Du beskriver "Svensson, Svensson" väldigt bra, men när det gäller "Kalle" så tror jag att det är väldigt troligt att programmet kanske har 1-1,5 miljoner som tittar, knappast mer. Det var många år sedan vi hade tv-monopol, på den tiden var det antar jag 90% som tittade på "Kalle".
Citera
2024-12-28, 09:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
SVT överdriver antagligen siffrorna kraftigt. Varje view räknar dom säkert som att en hel familj på fem pers sitter och ser på.

Det ligger i SVTs egenintresse att visa att statlig television är populär och fyller ett samhälleligt behov. Ren propaganda med andra ord.
Citera
2024-12-28, 10:02
Medlem
Nuförtiden är vi ju ca: 10.5 miljoner, så om 3 miljoner tittade, så sysslade 7.5 miljoner med något helt annat.
Citera
2024-12-28, 10:02
Medlem
Åh herregud, tack för inblick i vardagen hos trasproletariatet, numera mest känt som White Trash eller blatteriet. Vilka tragiska familjesammankomster när brist på uppfostran leder till att avkommorna hellre sitter med sina telefoner än att tillsammans med sina föräldrar behålla traditioner som håller nationen samman. Tvi.
Citera
2024-12-28, 10:07
Medlem
immenhusens avatar
Tycker snarare att det var förhållandevis få människor, med tanke på det senaste decenniets dramatiska folkökning.

/AI
Citera
2024-12-28, 10:59
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohamed.salah
Förstår att det är en uppskattning (hur statistiken fungerar), men jag tycker att resultatet känns orimligt – att det fortfarande är typ samma resultat som det var innan alla streamingtjänster kom. Hade jag fått det här resultatet på en tenta, hade jag trott att jag räknat fel eller att statistikinsamlingen inte fungerade.

Det låter väldigt jobbigt att vara med i panelen. Om det är slumpvis utvalda personer och personen inte orkar registrera alla gäster eller avregistrera sig när den går ut och köper extra chips o.s.v.

Och igen, hur många är som jag som inte har linjär-TV inkopplat men ändå är med?

Jag har beställt rapporten här för att se hur den ser ut för vecka 50. Jag är nyfiken på hur den ser ut, men jag har inte fått den ännu. Dock är jag mer nyfiken på vecka 52.

https://mms.se/rapporter/vecka-manad-ar/rapporter-for-2024/

Jag har tittat på det här tidigare och även ställt frågan här på flashback huruvida någon (förutom trollen) någonsin sett, känt någon som sett eller hört om någon som känt ett hushåll där en sådan apparat funnits och svaret är nej.

Tittar man på ägarförhållanden och varifrån lönerna kommer så börjar man ana ugglor i mossen. Dom som startat detta företag vill naturligtvis att siffrorna ska spegla det dom betalar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in