2024-12-28, 06:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Avstånd kan vara ett problem, absolut. Men en vanlig RJ45 med koppar klarar 100 meter utan problem. Throughput är dock inga problem för detta ändamål. Du kan bygga företagsnät med kopparkabel.

Spelar verkligen kontakten någon roll för överföringskapaciteten på en kopparkabel? Har jag väldigt svårt att tro. Måste vara betydligt viktigare vilken slags kabel det är.
Citera
2024-12-28, 06:26
Medlem
https://x.com/euromaidanpress/status/1872839905702772745?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Det här är Ryssland. 15 års fängelse för att ha yttrat sig emot kriget i Ukraina.
Citera
2024-12-28, 06:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Spelar verkligen kontakten någon roll för överföringskapaciteten på en kopparkabel? Har jag väldigt svårt att tro. Måste vara betydligt viktigare vilken slags kabel det är.
RJ45 är i detta sammanhanget ett samlingsbegrepp på typ cat5/e/6 osv. Det är naturligtvis kabel som avgör kapacitet.
Citera
2024-12-28, 07:39
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://x.com/euromaidanpress/status/1872839905702772745?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Det här är Ryssland. 15 års fängelse för att ha yttrat sig emot kriget i Ukraina.

Sannolikheten för att en politisk fånge skall överleva 15 år i ett ryskt fängelse är inte så hög. Så det är det närmaste dödsstraff du kan komma
Citera
2024-12-28, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Sannolikheten för att en politisk fånge skall överleva 15 år i ett ryskt fängelse är inte så hög. Så det är det närmaste dödsstraff du kan komma

Tuberkulos, HIV, kroniskt infekterade sår, undernäring, tortyr… ja det är verkligen illa.
Citera
2024-12-28, 08:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Fico börjar ilskna till.

Citat:
Slovakia threatens to cut electricity supplies if Ukraine ends Russian gas transit

Men det är ett svagt hot. Handlar om att inte vara backup.
Citat:
“If it is unavoidable, we will halt the electricity supplies that Ukraine needs during grid outages.”
Först tänkte jag lite syniskt att man måste först bygga upp, det Ficos kompis Putin, har bombat sönder.
Sedan såg jag att det var backup vid blackout. Kan knappast gälla hela Ukraina utan endast gränstrakterna.

Fico vill i nästa andetag, spela på EUs sida och tänka på andra.

Citat:
He also said that halting gas transit through Ukraine would harm the EU's competitiveness.
Så helt plötsligt ska han argumentera för EU….

Slovakien har gas affärer med Ryssland. Något han borde ha sett över i snart 3 års tid.

Citat:
Slovakia has a long-term contract with Russia's state-owned energy giant Gazprom and estimates alternative arrangements could cost an additional €220 million ($228.73 million) in transit fees.

Vi känner alla till hur Fico gått emot EU i Ukrainafrågan.
Citat:
Since taking office, Fico has shifted Slovakia’s foreign policy, halting military aid to Ukraine and adopting rhetoric more aligned with Russia, raising concerns among Kyiv and European partners.

Fico vill ha kakan men också äta den.
Ful jävel är bara förnamnet.
Jag är övertygad om att detta argument med backup, klurade han ihop med Putin.
Kommer falla platt.
Kör ditt fulspel Fico, så ska vi se till att du åker ut.

Flera nyhetskällor skriver om detta.
Bl a
https://kyivindependent.com/slovakia-threatens-to-cut-electricity-supplies-if-ukraine-ends-russian-gas-transit/
Citera
2024-12-28, 08:24
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Fico börjar ilskna till.

Men det är ett svagt hot. Handlar om att inte vara backup.

Först tänkte jag lite syniskt att man måste först bygga upp, det Ficos kompis Putin, har bombat sönder.
Sedan såg jag att det var backup vid blackout. Kan knappast gälla hela Ukraina utan endast gränstrakterna.

Fico vill i nästa andetag, spela på EUs sida och tänka på andra.

Så helt plötsligt ska han argumentera för EU….

Slovakien har gas affärer med Ryssland. Något han borde ha sett över i snart 3 års tid.

Vi känner alla till hur Fico gått emot EU i Ukrainafrågan.

Fico vill ha kakan men också äta den.
Ful jävel är bara förnamnet.
Jag är övertygad om att detta argument med backup, klurade han ihop med Putin.
Kommer falla platt.
Kör ditt fulspel Fico, så ska vi se till att du åker ut.

Flera nyhetskällor skriver om detta.
Bl a
https://kyivindependent.com/slovakia-threatens-to-cut-electricity-supplies-if-ukraine-ends-russian-gas-transit/

Ett tillägg till detta. I South China spekuleras det om motaktion om Slovakien stänger av elen.
Då kommer ingen olja.
Slovakien får olja från Ryssland via pipeline.

Citat:
Slovakia still receives Russian oil that transits Ukraine through the Druzhba pipeline. Halting supplies could be a possible countermove for Kyiv if Slovakia stops electricity exports, according to a person familiar with the matter who asked not to be identified discussing politically sensitive matters.

När man läser dessa två meningar som också går att läsa i artikeln, får man en stark känsla av att Putin och Fico kokat ihop detta tillsammans.
Citat:
Fico threatened to retaliate if Volodymyr Zelensky does not give him what he wants and the comments on Friday are his strongest warning yet.

Följt av detta.
Citat:
Russia stepped up missile and drone attacks on Ukraine’s energy infrastructure since March, destroying half of power generating capacities and causing blackouts across the country. Ukraine heavily relies on imports, including from Slovakia.

Hur mycket får Fico i personlig kickback?

https://www.scmp.com/news/world/russia-central-asia/article/3292563/slovakia-threatens-ukraine-power-cuts-if-russian-gas-flows-stop-tensions-deepen
Citera
2024-12-28, 08:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ytterligare inspel från Fico.
Detta andas desperation.

Citat:
Despite being a NATO and European Union member, Slovakia has moved closer to Russia since the return to power of the nationalist Fico in late 2023.

Fico has stopped all military aid to Ukraine and accuses Kyiv of jeopardising his country's supply of Russian gas, which he wants to keep buying.

Fico, in his Facebook post, said that "by stopping the gas transit, President Zelensky will cause billions of damage to the EU."

"It seems that some big people in the EU don't mind. The main thing is that in the name of an unrealistic goal of weakening Russia, Slavs will continue to kill each other," he continued.

Nu tar man på sig stora rocken. Gas transit kommer kosta EU miljarder.
Jasså? De stora importörerna av rysk gas numera är Ungern och Slovakien!

Min vän ChatGPT sammanfattar.
Citat:
• Betydande importörer inom EU: Slovakien var den största importören av rysk fossil energi inom EU i november 2024, med import till ett värde av 261 miljoner euro, bestående av råolja och gas via pipeline. Frankrike var den näst största importören och köpte rysk LNG för 252 miljoner euro under samma period.

Fico ljuger som en borstbindare.

Citatet från bif länk.
https://uk.news.yahoo.com/slovakia-says-ready-host-russia-203550031.html
Citera
2024-12-28, 08:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Är Putin & anhang (Orban och Fico d v s) oroliga över Trumps ankomst?

Plötslig aktivitet med Putin för Fico.
Nu ska man vara värd, för fredsförhandlingar. Jojomensan!
Dagar efter att man varit i Moskva och som sedan följs upp på juldagen med ett missilregn.
Gen Kellog uttryckte starkt sitt missnöje över detta tilltag!

Citat:
Slovakia on Friday confirmed its readiness to host peace talks between Russia and Ukraine, despite Kyiv's accusation that it is playing into the hands of Russian President Vladimir Putin.

The Russian leader on Thursday called it "acceptable" for the country to become a "platform" for dialogue over the conflict, which US President-elect Donald Trump has said he could end after he takes office in January.

Putin har sin agenda klar.
Citat:
Putin announced Thursday that Slovakia had offered to be a "platform" for possible peace talks and that Russia was "not against it", praising Bratislava's "neutral position".

But Putin reiterated his vow that his country would achieve "all the objectives in Ukraine".

Mera finns att läsa här. Bl a Planet som sköts ner samt tillfångatagna nordkoreanska soldater.

https://uk.news.yahoo.com/slovakia-says-ready-host-russia-203550031.html
Citera
2024-12-28, 09:03
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kommer ju också ihåg att det var prat om att SK skulle bli mer aktiva med hjälp i.o.m att NK började blanda sig i. Verkar inte ha skett något där heller..

Om jag förstått det hela rätt är det sydkoreansk lagstiftning och politiska klimatet som stoppar militärt stöd. Det är omöjligt att nå en bipartisan deal då tyvärr politiskt kaos just nu råder i landet. Ena sidan anklagar andra sidan för att ha nordkoreanska sympatier, i princip landsförräderi i Sydkorea.

Sydkorea steppar upp med stöd på andra områden. Jag tror att Sydkorea vill runda problematiken genom ett tredje (europeiskt Nato-) land men då måste Polen eller något annat land med goda relationer till Sydkorea hjälpa till.
Citera
2024-12-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Jag blir så trött på rysspropagandan så jag blir känslosam.

Enda sättet att få långvarig fred är att UTROTA den ryska befolkningen! Kvinnor, barn, gamla, husdjur, kreatur!
Allt levande i Ryssland måste utrotas för en framtida bestående fred. Allt som kryper, går, simmar, eller krälar. Bort med eländet!

Samtliga västländer måste gå all-in med allt vi har. Atomvapen, kemiska vapen, biologiska vapen och allt vad fan vi kan hitta.

Ryssarna måste bara UTROTAS!

Detta låter både hemskt, barbariskt och cyniskt, men så är det.
Enda sättet att få långvarig fred.

MVH/Gnomegirl
Det du skriver låtar ganska rimligt
Jag tycker att vi bör låta ryssland falla sönder i sina komponentnationer och sedan ta det därifrån.
Citera
2024-12-28, 09:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Plötslig aktivitet med Putin för Fico.
Nu ska man vara värd, för fredsförhandlingar. Jojomensan!]

Ryssarna prövade det med Orban.. Det fungerade inte. Nu verkar det vara Ficos tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in