Fico börjar ilskna till.
Citat:
Slovakia threatens to cut electricity supplies if Ukraine ends Russian gas transit
Men det är ett svagt hot. Handlar om att inte vara backup.
Citat:
“If it is unavoidable, we will halt the electricity supplies that Ukraine needs during grid outages.”
Först tänkte jag lite syniskt att man måste först bygga upp, det Ficos kompis Putin, har bombat sönder.
Sedan såg jag att det var backup vid blackout. Kan knappast gälla hela Ukraina utan endast gränstrakterna.
Fico vill i nästa andetag, spela på EUs sida och tänka på andra.
Citat:
He also said that halting gas transit through Ukraine would harm the EU's competitiveness.
Så helt plötsligt ska han argumentera för EU….
Slovakien har gas affärer med Ryssland. Något han borde ha sett över i snart 3 års tid.
Citat:
Slovakia has a long-term contract with Russia's state-owned energy giant Gazprom and estimates alternative arrangements could cost an additional €220 million ($228.73 million) in transit fees.
Vi känner alla till hur Fico gått emot EU i Ukrainafrågan.
Citat:
Since taking office, Fico has shifted Slovakia’s foreign policy, halting military aid to Ukraine and adopting rhetoric more aligned with Russia, raising concerns among Kyiv and European partners.
Fico vill ha kakan men också äta den.
Ful jävel är bara förnamnet.
Jag är övertygad om att detta argument med backup, klurade han ihop med Putin.
Kommer falla platt.
Kör ditt fulspel Fico, så ska vi se till att du åker ut.
Flera nyhetskällor skriver om detta.
Bl a
https://kyivindependent.com/slovakia-threatens-to-cut-electricity-supplies-if-ukraine-ends-russian-gas-transit/