2024-12-27, 23:43
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Borde inte det sista vittnet arkitekten vara av betydligt större intresse än Eugeniavägen och Vinof?

Är inte arkitekten mer relevant för fallet? Varför är inte du intresserad av honom?.

Vi ska ha i minnet att det finns inga vittnesmål som pekar på att BO rört sig på Eugeniavägen eller träffat Vinof sen hemkomsten till Stockholm i slutet av maj så då borde väl intresset för Vinof mattas av pga naturliga skäl?

Förutom att BO:s sista kända sovplats var hos arkitekten så var även det sista kända fordon BO satt i arkitektens bil.

Konstig fråga kanske, men hade "arkitekten" en sexuell relation med Catrine? Är det fastställt eller bara antaganden?
Citera
2024-12-27, 23:50
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Ska försöka lägga upp igen under kommande dagar.
Nej det behövs inte. (Det var ett gammalt inlägg du svarade på).
Din FUP-dropboxlänk ligger i trådstarten. Visserligen ligger den UNDER de gamla inte-fungerande länkarna (som ligger kvar), vilket medför att en del tror att alla länkar i det inlägget är trasiga (det kanske finns nån tanke med det, jag vet inte).

Dvs i trådens inlägg #1 ligger en länk till ditt inlägg med FUP-länken:
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Här kommer dokumenten, håll till godo
https://www.dropbox.com/scl/fi/cguntv8bngo5iqqjvgl44/dacosta.zip?rlkey=u41ganzqvzocqke0qi7k685ul&st=k2m i9g0i&dl=0
Citera
2024-12-28, 00:15
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Hunddamen pekade ut både Härm och Allgén på samma videokonfrontationer som fotohandlarparet fick se. I rättssalen (jag var där) fick hon frågan av åklagaren om de två männen hon sett fanns i rummet. Hon vände sig då mot bänkarna där de åtalade satt med sina advokater och sade med bestämd röst: - Ja, det var du som drog barnvagnen [med en nick mot Allgén] och du som låste upp dörren [pekar mot Härm]. Härm ryckte påtagligt till och for bakåt i stolen.
Det var alltså ett vittnesmål som gjorde starkt intryck. Ändå finner jag det närmast otroligt att någon skulle kunna minnas en så trivial händelse flera år efteråt.
Det fetade:
Vad som är en minnesvärd händelse eller inte avgörs av händelsens betraktare. Olika betraktare kan uppleva samma händelse olika. Det som är trivialt för en kan vara udda och minnesvärt för en annan.
I det här fallet tycks hunddamen upplevt deras beteende vid anatomibyggnaden (nära rättsläkarstationen) som uppseendeväckande, "egendomligt", "inte normalt".
Citera
2024-12-28, 00:48
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Tack men ibland är det faktiskt svårt att försöka uttolka vad du skriver. Du talar liksom med kluven tunga från tid till annan.

Du skrev trots allt tidigare att avsaknaden av DNA på handduken inte uteslöt dem? Har du ändrat åsikt nu helt plötsligt vad gäller just detta?

Du menar alltså att andra skribenter har missförstått dig när du skrev att avsaknaden av hårstrån i sig inte utesluter läkarna?

Borgnäs å andra sidan verkar ha uttryckt det hela på ett mer lättfattligt sätt när han sa att frånvaron av DNA kan rimligen inte fria någon? Det är inte friande för någon person enligt honom.

Du kan kanske lära dig lite av Borgnäs så slipper det uppstå
missförstånd i fortsättningen?
Jag fetade de två nykelorden och hoppas att det ska underlätta för dig. Jag tror inte att någon i tråden anser att det handduken ensamt skulle kunna avgöra hela fallet.

Det är när du lägger på fler saker som talar emot läkarna som gärningsmän som det ganska snabbt blir helt osannolikt att de har något med saken att göra. Att läkarna frivilligt anmälde sig att testas mot hårstråna på handduken anser jag till exempel stärker antagandet att de är oskyldiga. Annars hade de tagit en oerhörd risk då DNA-tekniken inte användes 1984 och läkarna allså knappast medvetet hade undvikit att lämna hårstrån på handduken. Man måste ha varit omänskligt iskall om man hade hanterat handduken och ändå anmält som frivillig för DNA-testning på ren chans att man inte lämnat spår efter sig.

Förutom handduken så har du naturligtvis alla andra saker som helt enkelt inte går ihop med läkarna som gärningsmän.

Fult av dig att få det jag skrev till att jag tvivlade på läkarnas skuld.

3+7+2+1+5+9+osv blir till slut 1000.
Citera
2024-12-28, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Knappast och lägg till att inget stämmer i hennes vittnesmål. Dagen var kall inte varm som hon påstod, de gick in i anatomen inte på rättsmedicin och ingen Catrin var med. Allt detta visar bara vilken idiot åklagaren och diverse domare var.
För att förtydliga utan att rikta några fler svar till trådens idiot. Han med fantasierna om knulldockan ni vet... Kärringen påstod att det var en ovanligt varm dag. Det var till och med hennes uppgivna skäl till varför hon reagerade på att de skulle vara inomhus den dagen. Den var alltså ovanligt kall. Att hon inte såg till något BO är givetvis i sig ett ytterligare starkt skäl till att betrakta vittnesmålet som helt värdelöst. Att de gick i en byggnad som ingen av männen hade tillträde till och som dessutom inte är den påstådda brottsplatsen gör det hela givetvis fullständigt absurt.
Senast redigerad av TomP. 2024-12-28 kl. 01:27.
Citera
2024-12-28, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Det fetade:
Vad som är en minnesvärd händelse eller inte avgörs av händelsens betraktare. Olika betraktare kan uppleva samma händelse olika. Det som är trivialt för en kan vara udda och minnesvärt för en annan.
I det här fallet tycks hunddamen upplevt deras beteende vid anatomibyggnaden (nära rättsläkarstationen) som uppseendeväckande, "egendomligt", "inte normalt".
Nej när ett vittnesmål bedöms måste vittnet kunna göra troligt att hon minns rätt. Här hängde hon alltså upp allt på det påstått varma vädret. I vilket fall så stämmer inget i vittnesmålet.
Citera
2024-12-28, 01:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag fetade de två nykelorden och hoppas att det ska underlätta för dig. Jag tror inte att någon i tråden anser att det handduken ensamt skulle kunna avgöra hela fallet.

Det är när du lägger på fler saker som talar emot läkarna som gärningsmän som det ganska snabbt blir helt osannolikt att de har något med saken att göra. Att läkarna frivilligt anmälde sig att testas mot hårstråna på handduken anser jag till exempel stärker antagandet att de är oskyldiga. Annars hade de tagit en oerhörd risk då DNA-tekniken inte användes 1984 och läkarna allså knappast medvetet hade undvikit att lämna hårstrån på handduken. Man måste ha varit omänskligt iskall om man hade hanterat handduken och ändå anmält som frivillig för DNA-testning på ren chans att man inte lämnat spår efter sig.

Förutom handduken så har du naturligtvis alla andra saker som helt enkelt inte går ihop med läkarna som gärningsmän.

Fult av dig att få det jag skrev till att jag tvivlade på läkarnas skuld.

Men det gick faktiskt inte att tolka dina tidigare inlägg på något annat sätt än att du tvivlade?

Här nedanför är ett annat exempel på vad du skrev för ett antal år sedan. Du skriver faktiskt att du då inte var övertygad?

Citat:
Jag personligen är övertygad om att läkarna är oskyldiga till både mord och styckning av CdC. Däremot är jag inte lika övertygad när det gäller huruvida obducenten mördade sin fd fru Cattis eller inte. Jag har sedan jag läste in mig hyfsat på fallet trott att mördaren antingen var den Polske slaktaren eller Arkitekten. DNA-provet ger förhoppningsvis svaret....

Om du har ändrat åsikt sen du skrev detta inlägg så får du faktiskt säga det istället för att anklaga andra för att misstolka dina inlägg.
Citera
2024-12-28, 01:48
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Men det gick faktiskt inte att tolka dina tidigare inlägg på något annat sätt än att du tvivlade?

Här nedanför är ett annat exempel på vad du skrev för ett antal år sedan. Du skriver faktiskt att du då inte var övertygad?

Om du har ändrat åsikt sen du skrev detta inlägg så får du faktiskt säga det istället för att anklaga andra för att misstolka dina inlägg.

Du påstår alltså att jag tvivlade på läkarnas skuld och citerar samtidigt ett annat inlägg från mig som börjar "Jag personligen är övertygad om att läkarna är oskyldiga till både mord och styckning av CdC".

HUR kan du få det till att jag tvivlar på läkarnas skuld?
Citera
2024-12-28, 01:48
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Nej när ett vittnesmål bedöms måste vittnet kunna göra troligt att hon minns rätt. Här hängde hon alltså upp allt på det påstått varma vädret. I vilket fall så stämmer inget i vittnesmålet.

Även Jovan och Dina Rajs yrade om att det var varmt när de stötte på TH på rättsläkarstationen. Juni 1984 var den kallaste juni som någonsin uppmätts, om jag inte minns fel. Deras vittnesmål är också helt värdelöst.
Citera
2024-12-28, 02:43
Medlem
amidens avatar
Handduken som hittades på första fyndplatsen, jag blir inte klok på den. (Jag vet att jag kan använda sökfunktionen men det finns mängder med inlägg om denna handduk).

"Prydligt hopvikt" sägs det. Jag har inte tillgång till fup nu så att jag kan titta på brottsplatsbilderna, kan nån vara behjälplig med om den fotograferades på platsen? Och hur den var vikt? Prydligt vikt måste ju betyda vikt åtminstone 2 gånger.
Citera
2024-12-28, 03:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Eija Seppälä kände Catrine, Marianne var som mest ytligt bekant. Tillskillnad från Borgnäs och Gräsmattetransportören avfärdade Eija sin systers påhitt.

Nu försöker du förvilla. Även chefsåklagaren i den nya utredningen kring millennieskiftet ansåg inte att det fanns något i dagboksvittnets utsagor som inte kunde betecknas som annat än naturligt. Dagboksvittnet kunde väl besvara de frågor som ställdes.
Citera
2024-12-28, 04:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du påstår alltså att jag tvivlade på läkarnas skuld och citerar samtidigt ett annat inlägg från mig som börjar "Jag personligen är övertygad om att läkarna är oskyldiga till både mord och styckning av CdC".

HUR kan du få det till att jag tvivlar på läkarnas skuld?

Det är bara att läsa dessa inlägg. Du uttrycker visst tvivel.

Citat:
Det stämmer att jag menade handduken. På handduken hittades ett tiotal hårstrån varav minst ett tillhörde da Costa. Inget av de övriga hårstråna tillhörde någon av läkarna.

Självklart utesluter inte detta att de ändå är skyldiga, men det är åtminstone något som talar till deras fördel. Dessutom var det ju läkarna själva som begärde testerna, vilket hade varit väldigt riskabelt om de var skyldiga eftersom handduken kan kopplas till da Costa (vilket de hade känt till om de var skyldiga). Polisen ville inte testa dem eftersom de inte anses misstänkta längre. Hade de som sagt varit skyldiga hade det varit väldigt korkat att väcka björnen.

Citat:
Jag personligen är övertygad om att läkarna är oskyldiga till både mord och styckning av CdC. Däremot är jag inte lika övertygad när det gäller huruvida obducenten mördade sin fd fru Cattis eller inte. Jag har sedan jag läste in mig hyfsat på fallet trott att mördaren antingen var den Polske slaktaren eller Arkitekten. DNA-provet ger förhoppningsvis svaret....

Borde inte du åtminstone förklara varför du hyste dessa åsikter tidigare? Idag låter det helt annorlunda av någon anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in