Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
Om du låter folk som ska lägga bud se på de andra buden är det naturligtvis ingen rättvis upphandling.
Det vet ju vilken som helst person som är normalt funtad.
Hur ska boende och leverantörer kunna lita på dig?
Har du en särskild agenda där du gynnar dina egna kompisar och familj?
Det handlar inte om att vara rättvis, det handlar om att hålla föreningens kostnader, det bevakar i sin tur bostadens värde samt att man kan hålla avgifterna på låg nivå.
Ta nu det absolut senaste som hände, vi ska göra lite reparationer på taket, företaget som lämna pris blev stoppade av arbetsmiljöverket, trots att dom lämnat pris, dom starta arbetet med att lyfta upp material.
Jag som själv är i branschen frågade innan hur ska ni utföra jobbet? där dom svarade vi ska göra det från livlina, där jag ställde en motfråga, får man verkligen utföra arbetet via livlina? där företaget svara jag vi får utföra, man räknar tidsåtgång för att bygga ställning vs utföra själva jobbet, ok det var nytt för mig, men ni som stort tak företag borde vet bättre än mig, ev har regler ändrats. jag har varit borta ett tag, dels varit statligt anställd samt till Norge 1 år.
Mycket riktigt dom blev stoppade av arbetsmiljöverket, lösning som jag trodde skyddsanordning o jobbet får inte utföras via livlina. Företaget presenterar nu ett nytt pris, ställning kommer kosta 248000 kr ex moms extra.
Jag som sålt min egna byggnadsställning för några år sedan vet vad den kostar, dels jag köpte den ny själv för 260k ex/moms fixat till rotbidrag med denna då den var kontant betalad av mitt företag o kostnaden kunde skrivas som arbetstid o rotbidrag berättigad o vi vann just för jag vet vad det kostar o hyra samt kvm pris för takjobb.
Framförde till företaget att jag tar på mig själv arbetet, det är mycket bra pris ni har för det ni ska utföra, samt jag kan köpa en ny ställning för hyrpriset ni betalar, dvs jag kan köpa 25% av vad dom ska hyra, räcker ca 25 meter, bara det att jag flyttar efter ställningen, gör 25 meter, flyttar o gör 25 till osv, medans dom vill ha ställning runt allt, har gjort så många gånger då jobbet bara innefattar mindre arbete längst ner på taket, samt fastigheten ska målas om 2026, då kan jag även räkna hem även det, dels för jag äger då ställningen själv.
Företaget som känner till mig sänkte priset efter några dagars funderingar med 340- tusen, dels dom insåg själva vi har redan material upp på taket, special beställt till just det som ska utföras.
Via detta slipper vi en stor extrakostnad samt vi kan fortsätta hålla budgeten o kan ev sänka avgifterna framöver, spec nu när vi gjort om lån osv, vi låg bara 190 tusen back i budget 2024, men likviditeten är mycket god.
Om fler föreningar jobba som mig skulle dom inte heller behövt höja avgifterna, samt sluta upp med tramset att upphandling är hemligt, där man lär sig förstår vad man jobbar för och det är för sina medlemmar och dess boendekostnad som värde på bostaden. För ingen annan bryr sig om vi måste höja avgifterna o sänka värdet mer än vi som bor här, det är vår förening och ingen annans.