2024-12-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alltså, jag är själv ordf i en Brf. Tror du inte jag har koll på lag om ekonomiska föreningar?

Sen spelar det ju ingen roll, det räcker väl att se att ditt bolag vinner oproportionerligt ofta för att det ska vara värt att kolla närmare på. Protokollet säger bara vilka som beslutade, inte hur ärendet bereddes.
Man protokoll för exakt vad som hänt i dessa beslut, vi skriver klart o tydligt personen lämna rummet och deltog/närvarade inte vid handläggning/beslut, man skriver även vilka företag som lämnat pris, protokollför även dessa priser i sin helhet i bilaga med original offerterna. dels behöver revisor se att fler priser tagits in av oberoende och upphandling/beslut gått rätt till.

Vinner inte i proportion, vinner bara vid dom intressanta för mig.

Exempel under punkt 5) där vi behandlat ärendet skrivs: Styrelsen har fått i offerter från vår förvaltare HSB (namn på person som gjort dessa inom HSB) Offerter handlar om ______. Företag som gett offerter, (namn på alla), Vi skriver även hur styrelsemedlemmar röstat, samt det jag nämner ovanför.

Dvs punkten har en förklaring, en samanställning, vem som är oberoende frågeställare, vem som inte deltar. hur upphandling gått till, vilka företag som lämnat pris i deras original finns med i protokoll.
Citera
2024-12-28, 01:33
Medlem
y.ys avatar
Någon annan kan föra talan för bolaget, t.ex projektledare, avdelningschef. Då är det bara jäv ifall det finns en intressekonflikt mellan egna företaget och föreningen. Aktuellt vid t.ex överpris, eller fel typ av tjänst så som att bygga anpassat för ett kemiskt laboratorium och inte en bostadsrätt.

Citera
2024-12-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Någon annan kan föra talan för bolaget, t.ex projektledare, avdelningschef. Då är det bara jäv ifall det finns en intressekonflikt mellan egna företaget och föreningen. Aktuellt vid t.ex överpris, eller fel typ av tjänst så som att bygga anpassat för ett kemiskt laboratorium och inte en bostadsrätt.

Det omfattas ändå av: "avtal mellan föreningen och en juridisk person som styrelseledamoten ensam eller tillsammans med någon annan får företräda."

Även om någon annan företräder bolaget är styrelsemedlemmen som ägare fortfarande en person som ensam eller tillsammans med någon annan får företräda företaget.
Senast redigerad av Aramir2 2024-12-28 kl. 02:01.
Citera
2024-12-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det omfattas ändå av: "avtal mellan föreningen och en juridisk person som styrelseledamoten ensam eller tillsammans med någon annan får företräda."

Även om någon annan företräder bolaget är styrelsemedlemmen som ägare fortfarande en person som ensam eller tillsammans med någon annan får företräda företaget.
Man kan grotta ner sig lite till i det juridiska, som ex jag som tar egna uppdrag och är ordförande för en brf.

Tar man den hårfina linje med företräda sitt företag.
Man får inte förbereda ärendet, man får inte vara med o diskutera ärendet, man får inte besluta i ärendet.

Men innan punkten tas upp får jag lämna mina synpunkter, sedan får jag lämna rummet, vilket blir lite patetiskt, dessa synpunkter handlar just om pris o utförande samt samma garantier gäller.
Citera
2024-12-28, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man kan grotta ner sig lite till i det juridiska, som ex jag som tar egna uppdrag och är ordförande för en brf.

Tar man den hårfina linje med företräda sitt företag.
Man får inte förbereda ärendet, man får inte vara med o diskutera ärendet, man får inte besluta i ärendet.

Men innan punkten tas upp får jag lämna mina synpunkter, sedan får jag lämna rummet, vilket blir lite patetiskt, dessa synpunkter handlar just om pris o utförande samt samma garantier gäller.

Beror på vad du menar med synpunkter, du får företräda ditt företag och därmed försöka sälja in dina tjänster.
Du får däremot inte vara inblandad på något sätt i övrigt.
Det innebär att du får inte vara med och se övriga anbud och ha synpunkter på dessa.
Du är en motpart till föreningen i frågan.
Citera
2024-12-28, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Beror på vad du menar med synpunkter, du får företräda ditt företag och därmed försöka sälja in dina tjänster.
Du får däremot inte vara inblandad på något sätt i övrigt.
Det innebär att du får inte vara med och se övriga anbud och ha synpunkter på dessa.
Du är en motpart till föreningen i frågan.
Samtidigt måste man lära sig o skilja på olika jäv.

Intressejäv kan kortas ner till: har fastigheten behov av mina tjänster? svara Ja! sedan nästa fråga är jag dyrare om dom andra, svar Nej! resultat: intressejäv föreligger inte.

Ställföreträdarejäv, kortas ner: Jag företräder företaget svar Ja! lösning jag deltar inte i handläggning/beslut.

När ser jag att jag hamnar i jäv? är det när ärendet hamnar på bordet? svara: ja! har jag sett vad det handlar om, svar: ja! för att inte hamna i jäv, vad ska göra enligt lag?, svar: jag ska meddela jag är jävig i frågan.

Er fråga om jag sett priser spelar ingen roll, för att bedöma om man är i jäv måste man kunna se att man är i jäv.
Citera
2025-01-26, 00:31
Medlem
Du är en riktig jävla gubbjävel ändå TS, det ska du ha.
Citera
2025-01-26, 06:23
Medlem
Låt oss säga så här, hade du lagt samma pris på anbuden, även om du inte sett de andra företagens anbud?
Citera
2025-01-30, 17:54
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Detta med jäv, styrelsemedlem använder eget företag för uppdrag.

Är själv ordförande för en brf, vi har HSB som förvaltare.

Har gått igenom tidigare styrelsebeslut och vad som utförts, samt vad HSB fått i uppdrag och hur detta har utförts och efterhållits.

Vi har ex låtit HSB ha hand om vissa renoveringar där enligt kontrakt ska HSB sköta allt från upphandling till slut besiktning, där jag sett att detta har verkligen inte fungerat, det har inte ens skett slutbesiktningar som HSB har i kontrakt med oss, ex vi renovera trapphus, alla lägenhetsdörrar byttes, i kontrakt finns att efterbesiktning ska se inom ett år för att se så inte ytterdörrar hängt sig osv.

Men detta har inte efterföljts, jag påpeka detta för HSB att många dörrar klämmer o svåra o stänga, vi har i kontrakt att detta skulle ha utförts av er för 2 år sedan, HSB har aldrig tagit upp frågan igen o vill inte snacka om saken, uppenbart upp till oss o fixa till vad HSB missat.

Vi har även en samfällighet där vi delar varmvattenkostnad o soprum med två andra föreningar samt mer, vi har en förrättning utförd av lantmäteriet hur kostnader ska delas via andelstal, detta är även prövat i domstol och domstol framför lantmäteriet har gjort den helt rätt.
Upptäckte när jag räkna igenom att HSB har inte alls följt denna, räknar via andelstalen och HSB har räknat fel, kontakta HSB chefen, han förklara vi vet inget om lantmäteriets beslut, vi vet inget om andelstal, men självklart vet ni om detta, där dom blir skit förbannade på mig, jag skickar in hur allt ska fördelas, efter mycket om o men får vi tillbaka retroaktivt för dessa fel räkningar, men HSB hävda dom har inte gjort något fel, liksom med slutbesiktning av trapphus renovering där vi alla förstår att detta är förenat med kostnader nu får att åtgärda fel monterade dörrar som skulle ha upptäckt ifall HSB fullföljt sitt uppdrag.

Vi har använt HSB för dränering av husen, deras offerter hamna på 6,5 milj, vi valde o göra egna upphandlingar sluta på 4 milj, det samma med snöröjning, HSB sluta på 450k/år vår egna 280k/år
Soprum anlitat två från förening som sköter grovsopor istället för HSB o genom detta har vi halva priset.

Många hävdar jäv när föreningen tar in offerter från HSB men vi hittar andra som kan utföra dessa billigare, vi lägger sedan in i protokoll att HSB tog in dessa offerter, styrelsen tog in denna eller dessa, vi valde en av dessa då priset var bättre.

Vi låter även styrelsemedlemmar ta uppdrag via denna ordning, HSB tar in priser, vi ser som vanligt det handlar om hutlösa belopp, ber styrelsemedlem att inte delta i beslutet, personen får lämna rummet när beslut o diskussion kring ämnet tas upp för beslut, dvs jäv infinner sig inte, vi har offerter från HSB, vi väljer det billigaste som råka vara en styrelsemedlem eller annan boende inom brf. alla offerter läggs sedan i protokoll o revisor kan se att upphandling funnits, dvs medlem/styrelse som fått uppdrag drar inte egen vinning, detta bevisat via HSB som oberoende tagit in offert/priser.

Varför tror folk att det handlar om jäv?

Styrelsen uppdrag är för föreningens bästa, även om en medlem/styrelse med eget företag får uppdraget har det upphandlat med oberoende, samt vi har i vilket fall som helst oberoende besiktningsman, som vid hus dränering, eller där medlem utför uppdraget, det är inte styrelsen som beslutar om fel eller anmärkningar på utfört uppdrag.
Där jag däremot upptäckt när HSB har hela upphandling fungerar inte efterbesiktning osv, som jag tog upp ovantill, samt man varken vill eller har ork att dra en match i rätten för att få HSB o utföra vad dom tagit på sig. Kort föreningen vinner på egna medlemmar/styrelse utför vissa uppdrag via egna företag.

Varför gör inte fler detta?

Hävda jäv är inte upp till HSB o ställa mot brf föreningen, jäv ska medlemmar iså fall driva, men när man är uppriktig samt man protokollför som jag berätta finns inga fel, medlem har inte tagit egen vinning med sitt lägsta pris.
Om du låter folk som ska lägga bud se på de andra buden är det naturligtvis ingen rättvis upphandling.
Det vet ju vilken som helst person som är normalt funtad.
Hur ska boende och leverantörer kunna lita på dig?
Har du en särskild agenda där du gynnar dina egna kompisar och familj?
Citera
2025-01-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Om du låter folk som ska lägga bud se på de andra buden är det naturligtvis ingen rättvis upphandling.
Det vet ju vilken som helst person som är normalt funtad.
Hur ska boende och leverantörer kunna lita på dig?
Har du en särskild agenda där du gynnar dina egna kompisar och familj?
Det handlar inte om att vara rättvis, det handlar om att hålla föreningens kostnader, det bevakar i sin tur bostadens värde samt att man kan hålla avgifterna på låg nivå.

Ta nu det absolut senaste som hände, vi ska göra lite reparationer på taket, företaget som lämna pris blev stoppade av arbetsmiljöverket, trots att dom lämnat pris, dom starta arbetet med att lyfta upp material.
Jag som själv är i branschen frågade innan hur ska ni utföra jobbet? där dom svarade vi ska göra det från livlina, där jag ställde en motfråga, får man verkligen utföra arbetet via livlina? där företaget svara jag vi får utföra, man räknar tidsåtgång för att bygga ställning vs utföra själva jobbet, ok det var nytt för mig, men ni som stort tak företag borde vet bättre än mig, ev har regler ändrats. jag har varit borta ett tag, dels varit statligt anställd samt till Norge 1 år.

Mycket riktigt dom blev stoppade av arbetsmiljöverket, lösning som jag trodde skyddsanordning o jobbet får inte utföras via livlina. Företaget presenterar nu ett nytt pris, ställning kommer kosta 248000 kr ex moms extra.

Jag som sålt min egna byggnadsställning för några år sedan vet vad den kostar, dels jag köpte den ny själv för 260k ex/moms fixat till rotbidrag med denna då den var kontant betalad av mitt företag o kostnaden kunde skrivas som arbetstid o rotbidrag berättigad o vi vann just för jag vet vad det kostar o hyra samt kvm pris för takjobb.

Framförde till företaget att jag tar på mig själv arbetet, det är mycket bra pris ni har för det ni ska utföra, samt jag kan köpa en ny ställning för hyrpriset ni betalar, dvs jag kan köpa 25% av vad dom ska hyra, räcker ca 25 meter, bara det att jag flyttar efter ställningen, gör 25 meter, flyttar o gör 25 till osv, medans dom vill ha ställning runt allt, har gjort så många gånger då jobbet bara innefattar mindre arbete längst ner på taket, samt fastigheten ska målas om 2026, då kan jag även räkna hem även det, dels för jag äger då ställningen själv.

Företaget som känner till mig sänkte priset efter några dagars funderingar med 340- tusen, dels dom insåg själva vi har redan material upp på taket, special beställt till just det som ska utföras.

Via detta slipper vi en stor extrakostnad samt vi kan fortsätta hålla budgeten o kan ev sänka avgifterna framöver, spec nu när vi gjort om lån osv, vi låg bara 190 tusen back i budget 2024, men likviditeten är mycket god.

Om fler föreningar jobba som mig skulle dom inte heller behövt höja avgifterna, samt sluta upp med tramset att upphandling är hemligt, där man lär sig förstår vad man jobbar för och det är för sina medlemmar och dess boendekostnad som värde på bostaden. För ingen annan bryr sig om vi måste höja avgifterna o sänka värdet mer än vi som bor här, det är vår förening och ingen annans.
Citera
2025-01-31, 07:12
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Det handlar inte om att vara rättvis, det handlar om att hålla föreningens kostnader, det bevakar i sin tur bostadens värde samt att man kan hålla avgifterna på låg nivå.

Ta nu det absolut senaste som hände, vi ska göra lite reparationer på taket, företaget som lämna pris blev stoppade av arbetsmiljöverket, trots att dom lämnat pris, dom starta arbetet med att lyfta upp material.
Jag som själv är i branschen frågade innan hur ska ni utföra jobbet? där dom svarade vi ska göra det från livlina, där jag ställde en motfråga, får man verkligen utföra arbetet via livlina? där företaget svara jag vi får utföra, man räknar tidsåtgång för att bygga ställning vs utföra själva jobbet, ok det var nytt för mig, men ni som stort tak företag borde vet bättre än mig, ev har regler ändrats. jag har varit borta ett tag, dels varit statligt anställd samt till Norge 1 år.

Mycket riktigt dom blev stoppade av arbetsmiljöverket, lösning som jag trodde skyddsanordning o jobbet får inte utföras via livlina. Företaget presenterar nu ett nytt pris, ställning kommer kosta 248000 kr ex moms extra.

Jag som sålt min egna byggnadsställning för några år sedan vet vad den kostar, dels jag köpte den ny själv för 260k ex/moms fixat till rotbidrag med denna då den var kontant betalad av mitt företag o kostnaden kunde skrivas som arbetstid o rotbidrag berättigad o vi vann just för jag vet vad det kostar o hyra samt kvm pris för takjobb.

Framförde till företaget att jag tar på mig själv arbetet, det är mycket bra pris ni har för det ni ska utföra, samt jag kan köpa en ny ställning för hyrpriset ni betalar, dvs jag kan köpa 25% av vad dom ska hyra, räcker ca 25 meter, bara det att jag flyttar efter ställningen, gör 25 meter, flyttar o gör 25 till osv, medans dom vill ha ställning runt allt, har gjort så många gånger då jobbet bara innefattar mindre arbete längst ner på taket, samt fastigheten ska målas om 2026, då kan jag även räkna hem även det, dels för jag äger då ställningen själv.

Företaget som känner till mig sänkte priset efter några dagars funderingar med 340- tusen, dels dom insåg själva vi har redan material upp på taket, special beställt till just det som ska utföras.

Via detta slipper vi en stor extrakostnad samt vi kan fortsätta hålla budgeten o kan ev sänka avgifterna framöver, spec nu när vi gjort om lån osv, vi låg bara 190 tusen back i budget 2024, men likviditeten är mycket god.

Om fler föreningar jobba som mig skulle dom inte heller behövt höja avgifterna, samt sluta upp med tramset att upphandling är hemligt, där man lär sig förstår vad man jobbar för och det är för sina medlemmar och dess boendekostnad som värde på bostaden. För ingen annan bryr sig om vi måste höja avgifterna o sänka värdet mer än vi som bor här, det är vår förening och ingen annans.
Företaget har ju redan skrivit avtal med er. Ni skall självklart inte betala något extra det ni redan avtalat om. Om företagets misskött sitt arbete och tvingats använda ställning så skall företaget stå för detta, ingen annan. Vad lallar du om?

Blåser du Brf på pengar?
Citera
2025-01-31, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Låt oss säga så här, hade du lagt samma pris på anbuden, även om du inte sett de andra företagens anbud?

Hjorten16, kan du va snäll och svara på denna fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in