2024-12-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om du läst i andra trådar vad jag tycker så skulle du kanske svarat annorlunda. Men när nu killar döms på betydligt vagare grunder än det här fallet så skulle jag bli väldigt upprörd om kvinnan inte blir dömd.
Det skulle vara ett bevis på att kvinnor och män inte är lika inför lagen. Så tror jag inte att du vill ha det heller egentligen.

Jag vänder mig ju mot att någon ö.h.t döms på dessa vaga grunder.

Om han inte är förståndshandikappad, vilket vore den enda rimliga ursäkten till att göra något mot sin vilja.
Citera
2024-12-27, 15:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Om han inte är förståndshandikappad, vilket vore den enda rimliga ursäkten till att göra något mot sin vilja.

Ja suck.
Citera
2024-12-27, 15:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Om du läser nedanstående som är taget ur domskälen i ett fall där en kille blev dömd för oaktsam våldtäkt. Får du en annan syn på saken då? Tilläggas kan att i det fallet hade även den dömde frågat efter samtycke vilket både MÄ samt andra "vittnen" vittnat om. Ändå blev killen dömd.

Citat:
.Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då
hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen.
Citera
2024-12-27, 15:31
Medlem
Citat:
Om du läser nedanstående som är taget ur domskälen i ett fall där en kille blev dömd för oaktsam våldtäkt. Får du en annan syn på saken då? Tilläggas kan att i det fallet hade även den dömde frågat efter samtycke vilket både MÄ samt andra "vittnen" vittnat om. Ändå blev killen dömd.

Jag håller ju inte med för det, men jag fattar vad du menar.

Frågan handlar väl lite om när GM och rätten har skilda åsikter om vart gränsen går för att vara för full.

Ni fattar väl att den gränsen är helt och hållet upp till andra/från fall till fall, och att det numera är domstolen som avgör om GM och offer varit för fulla?
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-12-27 kl. 15:34.
Citera
2024-12-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu råkar det vara en man som är BO i det aktuella fallet, undrar om du hade resonerat likadant om det hade varit ombytta roller?

Du menar alltså att BO lät sig supas ner för att sen somna på restaurangen och bli ledd hem av en manlig bekant för att lite senare iscensätta en påhittad historia i syfte att få en stor summa pengar utbetalad?

Fattr ingenting. Har inte ens läst fup än och det jag skrev var allmänt. Om någon anmäld våldtäkt skulle handla om pengar, så är svaret att jag absolut inte skulle tänka annorlunda om det handlat om en kvinna som brottsoffer. Rent allmänt är det (som vi ju ser här i tråden) inte socialt accepterat att män blir våldtagna. Så att överhuvudtaget anmäla en våldtäkt lär sitta långt inne.
Citera
2024-12-27, 19:30
Medlem
Citat:
Återigen ett uttalande som pekar på synen att mannen blir mer våldtäktsman än en kvinna bara på grund av hur våra könsorgan är konstruerade.

Enligt ditt synsätt så borde ju inte kvinnan bli så upprörd heller eftersom om hon är heterosexuell så borde hon ju gilla att få snoppen i snippan.

Men jag är övertygad om att du har alldeles rätt i att det är väldigt få män som skulle anmäla fastän de enligt lagen blivit våldtagna.

Tycker ändå att det är skillnad. Det är svårt om inte omöjligt att få in en slak medvetslös snopp in en snippa. Det omvända är inte sant. Det går med våld och det är där som det skiljer tycker jag. Det är kanske det som lagen borde återspegla. En våldtäkt består i min mening, precis som ordet, av våld, även om det kanske inte är så lagen ser på saken.

Men sen är det säkert också män som undviker att anmäla även när de blivit våldtagna pga tex skam, inte bli tagna på allvar.
Citera
2024-12-27, 19:48
Medlem
Citat:

Har inte läst hela den domen. Av det som står där så är det helt sjukt att han blev dömd.
Citera
2024-12-27, 19:53
Medlem
Citat:
Han blir utnyttjad i samma sekund som hon stoppar den slaka Petternicklas i sin mun om han inte är medveten vid tillfället hon gör det, om nu båda könen ska vara lika inför lagen vilket jag tror och hoppas att även du vill.

Du gör ju antaganden att han inte är medveten. Han ljuger ju uppenbart när han säger att han var medvetslös. Att han inte minns är en helt annan sak.
Han ska ju dragit henne i håret, förmodar att det var när hon sög av honom.
Hon hade nog precis lika gärna ha anmält honom för våldtäkt av lika goda skäl eller dåliga skäl.

Och han skratt åt alla meddelanden. Tycker bara att det är löjligt alltsammans.
Sen att andra män har fällts i liknande situationer gör det inte mer rätt att hon blir fälld.
Citera
2024-12-27, 21:18
Medlem
I vilket inlägg ligger fup? Letat i tio min…
Citera
2024-12-27, 22:08
Medlem
upplysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
I vilket inlägg ligger fup? Letat i tio min…

(FB) 49-årig kvinna misstänks för våldtäkt av sin sons kompis, Flen (2024-12-22)
Senast redigerad av upplysa 2024-12-27 kl. 22:11.
Citera
2024-12-27, 22:26
Medlem
Kan nog satsa 100 kronor på att hon kommer frikännas.
Hon har varken varit gravt oaktsam eller agerat med uppsåt vilket är rekvisiten som krävs. Ska mycket till för att åklagaren ska kunna motbevisa det.
Citera
2024-12-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Kan nog satsa 100 kronor på att hon kommer frikännas.
Hon har varken varit gravt oaktsam eller agerat med uppsåt vilket är rekvisiten som krävs. Ska mycket till för att åklagaren ska kunna motbevisa det.

Krävs det verkligen att man agerar i uppsåt för att dömmas för våldtäkt?
Vet du vad definitionen/praxis är för "gravt oaktsam"? Kanske finns exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in