Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Tyvärr var jag bara i rätten en enda dag. Jag var väldigt ung och hängde med en kompis som ville gå dit. Det var damen med hunden som vittnade, samt poliskommissarien som gjort utredningen av vilka verktyg och instrument som kunde ha använts vid styckningen. Hans vittnesmål var ganska tråkigt. En eller två dagar senare skulle dagboksvittnet framträda. Jag var nyfiken på henne och bestämde mig för att åka dit igen, men lyckades försova mig och kom inte fram i tid. Så himla dumt.
Angående damen med hunden har jag beskrivit mina intryck i ett svar till Lawnmoverman. Utan tvekan gjorde hon ett starkt intryck men som sagt, är det verkligen möjligt att minnas en så trivial incident flera år efteråt?
Intressant att få höra från någon som faktiskt var på plats.
Jag läste din beskrivning och även om hunddamens agerande genom att peka ut Härm och Allgén i rättssalen säkert var dramatiskt, säger det egentligen ingenting om vad hon faktiskt kom ihåg.
Om hunddamen någon gång sett två män med en barnvagn under sina promenader är det möjligen tänkbart att hon skulle minnas händelsen som sådan.Under 80-talet var det ju mindre vanligt än idag att män, särskilt i par, var ute på barnvagnspromenader. Med tanke på att hunddamen var äldre och antagligen präglad av dåtidens värderingar kan man föreställa sig att hon skulle ha reagerat över en sådan situation.
Att hon däremot långt senare korrekt skulle kunna identifiera dessa män, som hon enbart sett under en kort stund, är däremot ytterst osannolikt.
Hunddamens vittnesmål om det barnvagnspromenerande manliga paret påminner mig för övrigt om den latenta homofobin som genomsyrar fallet.
Jag såg att någon tidigare i tråden hade kopierat in Gardells skildring av skeendet i
Torka aldrig tårar utan handskar och finner det intresseväckande att han (eller hans romankaraktär som har påfallande likheter med Gardell) inte tycks reflektera över detta faktum.
En väsentlig del i hur gärningen skulle ha gått till är ju att Härm och Allgén skulle ha haft en för omvärlden okänd kontakt, som baserade sig på att de delade dolda och skamliga sexuella böjelser. Att dessa böjelser skulle innefatta såväl nekrofili, kannibalism som pedofili, vilket borde vara rekord i antalet parafilier som en enskild individ kan ha, förtar inte att de dessutom påstås ha haft sex med varandra.
Man kan även notera hur Härms och Allgéns yttre kommenterades hånfullt i medierna, där deras spenslighet, relativt ringa längd och korrekta, stundtals försynta sätt framhävdes och misstänkliggjordes.