2024-12-27, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Fick hon ingen tillsägelse av domstolen att hon inte ska vända sig direkt till de tilltalade med något uttalande? Det låter mer som ett billigt amerikanskt rättegångs drama än en seriös domstolsförhandling.

Nope, ingen tillsägelse. Det var exakt som jag beskriver. Åklagaren frågade henne om de båda männen hon sett fanns i rättssalen. Ja, svarade hon och sedan vände hon sig direkt mot dem och pekade ut dem.
Citera
2024-12-27, 20:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Tyvärr var jag bara i rätten en enda dag. Jag var väldigt ung och hängde med en kompis som ville gå dit. Det var damen med hunden som vittnade, samt poliskommissarien som gjort utredningen av vilka verktyg och instrument som kunde ha använts vid styckningen. Hans vittnesmål var ganska tråkigt. En eller två dagar senare skulle dagboksvittnet framträda. Jag var nyfiken på henne och bestämde mig för att åka dit igen, men lyckades försova mig och kom inte fram i tid. Så himla dumt.

Angående damen med hunden har jag beskrivit mina intryck i ett svar till Lawnmoverman. Utan tvekan gjorde hon ett starkt intryck men som sagt, är det verkligen möjligt att minnas en så trivial incident flera år efteråt?
Intressant att få höra från någon som faktiskt var på plats.

Jag läste din beskrivning och även om hunddamens agerande genom att peka ut Härm och Allgén i rättssalen säkert var dramatiskt, säger det egentligen ingenting om vad hon faktiskt kom ihåg.

Om hunddamen någon gång sett två män med en barnvagn under sina promenader är det möjligen tänkbart att hon skulle minnas händelsen som sådan.Under 80-talet var det ju mindre vanligt än idag att män, särskilt i par, var ute på barnvagnspromenader. Med tanke på att hunddamen var äldre och antagligen präglad av dåtidens värderingar kan man föreställa sig att hon skulle ha reagerat över en sådan situation.

Att hon däremot långt senare korrekt skulle kunna identifiera dessa män, som hon enbart sett under en kort stund, är däremot ytterst osannolikt.

Hunddamens vittnesmål om det barnvagnspromenerande manliga paret påminner mig för övrigt om den latenta homofobin som genomsyrar fallet.

Jag såg att någon tidigare i tråden hade kopierat in Gardells skildring av skeendet i Torka aldrig tårar utan handskar och finner det intresseväckande att han (eller hans romankaraktär som har påfallande likheter med Gardell) inte tycks reflektera över detta faktum.

En väsentlig del i hur gärningen skulle ha gått till är ju att Härm och Allgén skulle ha haft en för omvärlden okänd kontakt, som baserade sig på att de delade dolda och skamliga sexuella böjelser. Att dessa böjelser skulle innefatta såväl nekrofili, kannibalism som pedofili, vilket borde vara rekord i antalet parafilier som en enskild individ kan ha, förtar inte att de dessutom påstås ha haft sex med varandra.

Man kan även notera hur Härms och Allgéns yttre kommenterades hånfullt i medierna, där deras spenslighet, relativt ringa längd och korrekta, stundtals försynta sätt framhävdes och misstänkliggjordes.
Citera
2024-12-27, 20:24
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Rajs utlåtande fick väl dessutom stöd av höftledskirurgen Anders Wykman om jag inte minns fel plus ett antal andra obducenter? Rajs var helt uppenbart inte ensam?

Vilka var detta?

Även utländska rättsläkare har tittat på fallet och kommit fram till att Rajs har fel.
Rajs menade från början att detta inte gjorts av en expert med specialkunskaper. Han ändrade sig sen.
Jag skulle bra gärna vilja veta vilka som stödjer Rajs och se deras utlåtande i frågan.
Citera
2024-12-27, 20:26
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller tummarna.
Att Vinof uttryckligen sa att han kände GW, är en sådan lösryckt detalj, som drunknar i all annan information.
Om inte annat, tyder det på att Vinof var betydligt mer skärpt än man tror. Det är liksom inte vilken A-lagare som helst som spontant hänvisar till vänskapen med GW.
Det är uppseendeväckande att Vinof inte bara påstår sig känna GW, utan också explicit säger att polisen kan kontakta GW för att denne ska uttala sig om Vinofs leverne.

Den detaljen tyder enligt mig på att de borde ha haft åtminstone en ytlig kontakt. Om Vinof från ingenstans hade hittat på relationen till GW hade det givetvis varit dumt att uppmana polisen att kontakta honom.

Att Vinof antagligen uppfattade den eventuella relationen som mer förtrogen än GW är dock sannolikt.
Citera
2024-12-27, 20:26
Medlem
Här är Marianne Seppäläs förhör från 1984.

Jag har tyvärr inte förhöret med systern Eija.

https://www.dropbox.com/scl/fi/q3p7akbpebwhoxquz9dyk/MS1984.pdf?rlkey=sd8s41ccsanfizxar66p6nu1d&st=bli5 lpft&dl=0
Citera
2024-12-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Vilka var detta?

Även utländska rättsläkare har tittat på fallet och kommit fram till att Rajs har fel.
Rajs menade från början att detta inte gjorts av en expert med specialkunskaper. Han ändrade sig sen.
Jag skulle bra gärna vilja veta vilka som stödjer Rajs och se deras utlåtande i frågan.
Citat:
Även den åtalade obducenten ansåg i förhör med polisen den 29 oktober 1987 att enbart en kunnig person kunde ha styckat da Costa.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oR33A7/vittnen-kranks-i-tv

Så uppenbarligen TH med.
Citera
2024-12-27, 20:53
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Det fanns väl ingen annan känd nedmontering av en kvinna sommaren 1984?

Det finns noll belägg för att några fotografier på "nedmontering av en kvinna" (vad är det för himla ord???) fanns sommaren 1984.
Citera
2024-12-27, 21:00
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Här är Marianne Seppäläs förhör från 1984.

Jag har tyvärr inte förhöret med systern Eija.

https://www.dropbox.com/scl/fi/q3p7akbpebwhoxquz9dyk/MS1984.pdf?rlkey=sd8s41ccsanfizxar66p6nu1d&st=bli5 lpft&dl=0

Har läst detta av Per L. och detta verkar trovärdigt. Men sen finns det vittnesmål om
att Catrine skulle funnit T.Å konstig och att hon ville helst undvika honom

Sen så var ju M. Säppele de facto det s.k "Dagboksvittnet" som då hade en helt annan historia att
förtälja när väl Läkarna stod anklagade vid STHLM`s Tingsrätt.
Citera
2024-12-27, 21:08
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/oR33A7/vittnen-kranks-i-tv

Så uppenbarligen TH med.

Så du menar att ett debattinlägg av Maj Wechselmann skulle vara ett belägg för att TH skulle ha haft den åsikten
Citera
2024-12-27, 21:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Ja, det var jag.

Spännande! Men om du kommer ihåg vad som hände i rättssalen för 36 år sedan så varför skulle inte hunddamen kunna komma ihåg en händelse som inträffade blott 4 år tidigare?
Citera
2024-12-27, 21:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Tror att det finns en poäng om flera skickar in om att man är intresserad av Eugeniavägen och Vinof så de ser att det finns ett intresse för ämnet.

Borde inte det sista vittnet arkitekten vara av betydligt större intresse än Eugeniavägen och Vinof?

Är inte arkitekten mer relevant för fallet? Varför är inte du intresserad av honom?.

Vi ska ha i minnet att det finns inga vittnesmål som pekar på att BO rört sig på Eugeniavägen eller träffat Vinof sen hemkomsten till Stockholm i slutet av maj så då borde väl intresset för Vinof mattas av pga naturliga skäl?

Förutom att BO:s sista kända sovplats var hos arkitekten så var även det sista kända fordon BO satt i arkitektens bil.
Citera
2024-12-27, 21:48
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Spännande! Men om du kommer ihåg vad som hände i rättssalen för 36 år sedan så varför skulle inte hunddamen kunna komma ihåg en händelse som inträffade blott 4 år tidigare?

Snälla, dra läppen över huvet och svälj! Är så jävla less på dina patetiska försök att ha rätt.

En efterbliven 2 åring fattar ju att det är en enorm skillnad på att komma ihåg en person som går in genom en dörr, under helt vanlig promenad med sin hund och ett VITTNESMÅL i den mest uppmärksammade rättegången som existerat vid tillfället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in