2024-12-27, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag vete fan vad som är realistiskt.
Men jag håller med dig angående skador på badkaret.
Stor risk att lämna spår!
Och eftersom ett lårben sågades av, blir jag skeptisk.
Såga av ett lårben i badkaret? Njaaa.

Mer troligt att styckningen genomfördes på ett betonggolv med golvbrunn än i ett badkar.
Citera
2024-12-27, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Jag vill minnas att hon uttalade sig efter tingsrätten och sa då att i rättssalen förstod hon att hon hade sett rätt, den ene av männen hade enligt henne ett nervigt sätt att gå på som hon kände igen. Det fanns tidigare ett urklipp om detta från Aftonbladet eller om det var Expressen som låg uppe för ca 10 år sedan på da Costa arkivet/photobucket.

Hunddamen pekade ut både Härm och Allgén på samma videokonfrontationer som fotohandlarparet fick se. I rättssalen (jag var där) fick hon frågan av åklagaren om de två männen hon sett fanns i rummet. Hon vände sig då mot bänkarna där de åtalade satt med sina advokater och sade med bestämd röst: - Ja, det var du som drog barnvagnen [med en nick mot Allgén] och du som låste upp dörren [pekar mot Härm]. Härm ryckte påtagligt till och for bakåt i stolen.
Det var alltså ett vittnesmål som gjorde starkt intryck. Ändå finner jag det närmast otroligt att någon skulle kunna minnas en så trivial händelse flera år efteråt.
Citera
2024-12-27, 16:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
En otrolig förlust.
Men att bygga bloggar och hemsidor kräver ibland brutala uppdateringar. Mallar och rutiner kan förändras på en natt.
Admin. verkar ha tröttnat och det kan vara så att tid energi och logistik inte lirar ihop längre.
Admin. svarar inte på mail heller... Synd.
Da Costa-arkivet har varit viktigt för många.

Kan bara hålla med här. Da Costa arkivet var viktigt. Jag tror dock inte att Admin har tröttnat, bortavaron beror nog istället troligtvis på dålig hälsa?

Däremot finns krimbloggen mysterium24 kvar, där går det att läsa om fallet. Jag vet dock inte om den är uppdaterad sen den nya dokumentärserien lades upp på nätet.
Citera
2024-12-27, 16:32
Medlem
Rajs är expert ja, och nu är det ju så att han initialt inte sa något om någon proffsig styckning, tvärtom faktiskt.
Citera
2024-12-27, 16:33
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Kan mycket väl vara. Skrev Lindeberg om detta? Tror det.
Ett vittne såg iallafall Catrine bli insläpad i en bil av två män.
Tror det var i Kungsträdgården. Åtminstone i förhören från 1984, inte falsarierna från -87 och framåt.

Vore väl verkligen ödets ironi om någon av systrarna såg Catrine bli indragen i en bil i Kungsträdgården
i juni 1984 och sen helt ändrar historien i egenskap av "Dagboksvittnet" där istället Läkarna blir utpekade.
Citera
2024-12-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Mer troligt att styckningen genomfördes på ett betonggolv med golvbrunn än i ett badkar.

Jag håller med.
Men att gissa exakt går inte.
Det går inte att gissa exakt var GM höll till.
GM kan lika gärna ha använt en klassisk rostfri diskbänk, som Gonerka gjorde.
Och har GM ett badrum, använder han väl golvet?
Ett problem med ett badkar är fö akustiken.
Vill GM undvika att skapa "konstiga ljud" som grannarna kan vittna om, ska nog badkaret undvikas.
Är det av metall, blir det j-a oväsen.
Hur parterar man en kropp någorlunda tyst i ett badkar?
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-27 kl. 16:38.
Citera
2024-12-27, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Såg du även de andra vittnena framträda? Jag kan tänka mig att flera vittnen kan ha gett ett trovärdigt intryck, eftersom de själva var övertygade om sina iakttagelser och antagligen byggt på sina minnesbilder successivt.

Tyvärr var jag bara i rätten en enda dag. Jag var väldigt ung och hängde med en kompis som ville gå dit. Det var damen med hunden som vittnade, samt poliskommissarien som gjort utredningen av vilka verktyg och instrument som kunde ha använts vid styckningen. Hans vittnesmål var ganska tråkigt. En eller två dagar senare skulle dagboksvittnet framträda. Jag var nyfiken på henne och bestämde mig för att åka dit igen, men lyckades försova mig och kom inte fram i tid. Så himla dumt.

Angående damen med hunden har jag beskrivit mina intryck i ett svar till Lawnmoverman. Utan tvekan gjorde hon ett starkt intryck men som sagt, är det verkligen möjligt att minnas en så trivial incident flera år efteråt?
Citera
2024-12-27, 16:40
Medlem
Citat:
Tror det var i Kungsträdgården. Åtminstone i förhören från 1984, inte falsarierna från -87 och framåt.

Jaha nu tror jag att jag fattar.
Det är det maskade förhöret i dropboxen du syftar på?
Det verkar vara Ragge som sågar TÅ:s story....
Mycket intressant passage....

Det vore kanon om du kunde leta fram texten du syftar på.
Citera
2024-12-27, 16:49
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Jaha nu tror jag att jag fattar.
Det är det maskade förhöret i dropboxen du syftar på?
Det verkar vara Ragge som sågar TÅ:s story....
Mycket intressant passage....

Det vore kanon om du kunde leta fram texten du syftar på.

Ehh..dropbox vet jag inget om, vet bara att ett vittne såg Catrine bli indragen i en bil
i Kungsträdgården! Har läst det någonstans och troligtvis i Lindebergs bok och/eller på nätet där hans uppgifter publicerats.
Men det verkar vara ett genuint förhör.
Men NÅGON annan som är insatt måste ju bara ha detta förhör samlat i något material?
Citera
2024-12-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ehh..dropbox vet jag inget om, vet bara att ett vittne såg Catrine bli indragen i en bil
i Kungsträdgården! Har läst det någonstans och troligtvis i Lindebergs bok och/eller på nätet där hans uppgifter publicerats.
Men det verkar vara ett genuint förhör.
Men NÅGON annan som är insatt måste ju bara ha detta förhör samlat i något material?

Jag betvivlar verkligen inte att detta har hänt.
Da Costa blev nog indragen i flera bilar, rånad, våldtagen osv.
Men om det skedde i juni 1984, blir det såklart väldigt intressant. Hoppas du hittar källan....
Citera
2024-12-27, 17:00
Medlem
En transportstyckning känns ju iallafall helt givet att det är. Ingen gör sig väl besväret att stycka en kropp om man istället ostört kan lägga kroppen i typ en bil o köra iväg o dumpa den långt in i skogen. Så allt talar för en lägenhet helt klart.
Citera
2024-12-27, 17:00
Medlem
habets avatar
Citat:

Nej, då är det inte samma. Det är i och för sig Lindeberg som skriver om det men det har inget att göra med att Catrine blir insläpad i en bil.
Det handlar för övrigt om TÅ.
Senast redigerad av habet 2024-12-27 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in