2024-12-27, 16:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det är inte så lätt att fritt välja fackförbund. Testa välj ett fackförbund som inte är kopplat till Socialdemokraterna om du är arbetare. Det går inte.

Men starta ett eget då om du är så missnöjd.

Men släpp det här nu. Frågan är först om TS ens har varit i kontakt med sitt fackförbund eller ens är medlem.
Citera
2024-12-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men starta ett eget då om du är så missnöjd.

Men släpp det här nu. Frågan är först om TS ens har varit i kontakt med sitt fackförbund eller ens är medlem.

Som sagt, man skall inte behöva vara medlem i ett sosseförbund för att känna sig trygg på jobbet.
Jag hoppas TS får all hjälp som behövs.
Citera
2024-12-27, 17:05
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
"indirekt sparkad". Vad fan betyder det?

Du går till facket och kräver en ordentlig utredning för du är väl anonym som visselblåsare?

Om du nu är uppsagd, vad har arbetsgivaren angivet för orsak för uppsägningen?

Att de har signalerat till TS att han får sparken fast på ett inte så tydligt sätt, tex kanske du har uppmanat honom till säga upp sig.
Citera
2024-12-27, 18:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du har väl ett fackförbund?

Du låter ju dock som en rättshaverist, kan de vara orsaken till att du vart sparkad och inte dina anonyma visselblåsningar?

Rättshaverist?
Att framföra saklig kritik mot offentlig verksamhet kan aldrig rättfärdigt klassas som rättshaveri. Varför används ständigt rättshaveristkortet så fort någon riktar allvarlig och ofta välgrundad kritik mot offentliga institutioner?
Citera
2024-12-27, 20:47
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Man skall inte behöva vara medlem i en sosseförening för att känna sig trygg på sitt arbete.

Om man är en rättshaverist så borde de vara ett krav.
Citera
2024-12-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Om man är en rättshaverist så borde de vara ett krav.

Vem är rättshaverist och varför skulle en sådan behöva betala socialdemokraterna varje månad?
Citera
2024-12-27, 21:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Som sagt, man skall inte behöva vara medlem i ett sosseförbund för att känna sig trygg på jobbet.
Jag hoppas TS får all hjälp som behövs.

Nä det behöver du inte. Du kan givetvis själv driva ärendet. Det är bara att sätta sig med avtal, läsa på och sen gå via arbetsdomstolen.

Du måste inte för ett ögonblick vara med i ett "sosseförbund". Behöver du hjälp så kan du anlita den på egen hand. Finns mängder med advokater som vill ha dina shekels.

Vilken väg du går är helt upp till dig. Däremot så är min rekommendation att gå via ett "sosseförbund".

Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Att de har signalerat till TS att han får sparken fast på ett inte så tydligt sätt, tex kanske du har uppmanat honom till säga upp sig.

Har jag uppmuntrat hen att säga upp sig? Hur i allsin dar då om man får lov att fråga hen?
Citera
2024-12-27, 21:30
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Nä det behöver du inte. Du kan givetvis själv driva ärendet. Det är bara att sätta sig med avtal, läsa på och sen gå via arbetsdomstolen.

Du måste inte för ett ögonblick vara med i ett "sosseförbund". Behöver du hjälp så kan du anlita den på egen hand. Finns mängder med advokater som vill ha dina shekels.

Vilken väg du går är helt upp till dig. Däremot så är min rekommendation att gå via ett "sosseförbund".

Har jag uppmuntrat hen att säga upp sig? Hur i allsin dar då om man får lov att fråga hen?

Förlåt, skrev fel. Menade att hans chef kanske har uppmanat honom att säga upp sig, inte du.
Citera
2024-12-27, 22:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Förlåt, skrev fel. Menade att hans chef kanske har uppmanat honom att säga upp sig, inte du.

Jag läste om det efter att jag postat och misstänkte nästan att det kunde vara så. Det är dags nu att TS loggar in och ger oss lite klarhet nu.
Citera
2024-12-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exflash
Blev indirekt sparkad av Region Gävleborg för att ha lyft fram flertal problem inom psykiatrin.

Jag har som sagt var de senaste månaderna lyft fram problem som innefattar; otillräcklig vård, bristande resurser eller problem i behandlingen av patienter.

Vad har jag för rättigheter som visselblåsare?Samt hur kan jag gå vidare för att skydda mig själv och min karriär?

Vi har meddelarfrihet i Sverige och med detta även förbud mot repressalier. Med detta sagt, har arbetsgivaren begått ett lagbrott.
Citera
2024-12-27, 22:26
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:

Jag läste om det efter att jag postat och misstänkte nästan att det kunde vara så. Det är dags nu att TS loggar in och ger oss lite klarhet nu.

Japp, håller med.
Citera
2024-12-27, 22:49
Medlem
Syftet med "whistleblower"-funktion är att det ska ske till oberoende part och anonymt.

Så hur kan arbetsgivaren fått veta att det är du som har anmält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in