2024-12-27, 15:11
Medlem
Blev indirekt sparkad av Region Gävleborg för att ha lyft fram flertal problem inom psykiatrin.

Jag har som sagt var de senaste månaderna lyft fram problem som innefattar; otillräcklig vård, bristande resurser eller problem i behandlingen av patienter.

Vad har jag för rättigheter som visselblåsare?Samt hur kan jag gå vidare för att skydda mig själv och min karriär?
Citera
2024-12-27, 15:19
Avstängd
67arigGubbes avatar
Du har väl ett fackförbund?

Du låter ju dock som en rättshaverist, kan de vara orsaken till att du vart sparkad och inte dina anonyma visselblåsningar?
Citera
2024-12-27, 15:24
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exflash
Blev indirekt sparkad av Region Gävleborg för att ha lyft fram flertal problem inom psykiatrin.

Jag har som sagt var de senaste månaderna lyft fram problem som innefattar; otillräcklig vård, bristande resurser eller problem i behandlingen av patienter.

Vad har jag för rättigheter som visselblåsare?Samt hur kan jag gå vidare för att skydda mig själv och min karriär?

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Du låter ju dock som en rättshaverist, kan de vara orsaken till att du vart sparkad och inte dina anonyma visselblåsningar?

Ja vägen via facket torde vara den naturliga att gå. Men om du redan fått "sparken" har de redan blivit involverade.
Avsked, uppsägning eller "överenskommelse"?
Citera
2024-12-27, 15:26
Medlem
Citat:

Frågan är väl till vem man lyft fram sina problem, och varför?

Många glömmer att det inte är så enkelt att bara gå från punkt A till punkt B, bara för att man själv tycker det.

Jag lyfter ofta problem på mitt jobb, men i de flesta fall så finns det en anledning till varför man gör på ett visst sätt, även om det ser helt ologiskt ut vid första anblicken.

Sen får man ju ha någon slags känsla för vad man kan och behöver ta upp och vad man absolut inte bör ta upp med utomstående.
Citera
2024-12-27, 15:29
Medlem
TS är (var) kanske inte medlem i facket, i såfall är svaret: det var ju synd… men du har ju sparat några kronor under alla år iaf?

Facket är väl inte svaret på alla problem, men att inte vara med är kanske ett sämre alternativ…
Citera
2024-12-27, 15:44
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exflash
Vad har jag för rättigheter som visselblåsare?
Regleras i Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden [den sk visselblåsarlagen] samt gällande kollektivavtal.

Svårt att säga mer utan att veta mer om vad du menar med "indirekt sparkad" eller hur och till vem du "lyft fram flertal problem inom psykiatrin" .
Citera
2024-12-27, 16:07
Medlem
Citat:

Man skall inte behöva vara medlem i en sosseförening för att känna sig trygg på sitt arbete.
Citera
2024-12-27, 16:23
Medlem
kalkryggars avatar
"indirekt sparkad". Vad fan betyder det?

Du går till facket och kräver en ordentlig utredning för du är väl anonym som visselblåsare?

Om du nu är uppsagd, vad har arbetsgivaren angivet för orsak för uppsägningen?
Citera
2024-12-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
"indirekt sparkad". Vad fan betyder det?

Du går till facket och kräver en ordentlig utredning för du är väl anonym som visselblåsare?

Om du nu är uppsagd, vad har arbetsgivaren angivet för orsak för uppsägningen?

Hela arbetsmarknaden är felknullad när man måste vara med i ett sosseförbund och göda sossarna med pengar för att känna sig ”trygg” på jobbet.
Citera
2024-12-27, 16:29
Medlem
Nu tror jag dock att det är just sossar, miljö- och vänsterpartister som blir avskedade då de är odugliga att utföra något arbete.

Visselblåsare skall hanteras med respekt. Och de skall få vara anonyma.
Citera
2024-12-27, 16:31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Hela arbetsmarknaden är felknullad när man måste vara med i ett sosseförbund och göda sossarna med pengar för att känna sig ”trygg” på jobbet.

Du bestämmer själv vilket fackförbund du vill vara med i och om det inte finns något som passar så är du välkommen att starta ett eget och lobba för det.

Men i detta fallet så bör man vara med i ett som har makt att tala. Om representatnerna man har lokalt är piss är det upp till en själv att engagera sig så det blir bra. Mycket enkelt.
Citera
2024-12-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du bestämmer själv vilket fackförbund du vill vara med i och om det inte finns något som passar så är du välkommen att starta ett eget och lobba för det.

Men i detta fallet så bör man vara med i ett som har makt att tala. Om representatnerna man har lokalt är piss är det upp till en själv att engagera sig så det blir bra. Mycket enkelt.

Det är inte så lätt att fritt välja fackförbund. Testa välj ett fackförbund som inte är kopplat till Socialdemokraterna om du är arbetare. Det går inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in