Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Ingen tror att de är romer, däremot att det handlar om resande (så kallade "tattare"). Namnet "Hultquist" pekar på det, liksom systrarnas förnamn, samt deras näringsidkande, som inbegriper köp och försäljning av husvagnar och djur.
Jag visste ej att Hultquist är ett tattar/ resandenamn? Det låter som ett vanligt svenskt ” naturnamn”, som Lindgren, Sandkvist, Granlund etc. Finns det listor på ” tattarnamn”? Jag håller med om att namn som Angelina och Rosita ger dessa vibbar, men knappast Hultquist, det förvånar mig.
Självklart gör henner ursprung det inte mindre förfärligt att flickstackan blivit mördad, vi har alla samma människovärde. Däremot kanske det kan förklara varför hon umgåtts med en misshandlande sexualbrottsling. Kommer man från trasiga förhållanden och samhällets utkant( vilket är vad som antyds i flera inlägg här vilket förstås ska tas med en nypa salt), då är ju risken större att själv umgås med människor som är mer brottsbenägna och att utsättas för brott hur snäll o laglydig man själv än varit. Är jag fördomsfull som resonerar så här, tja, lika mycket som alla andra skulle jag mena. Trots det tycker jag förfärligt synd om både tösen o hennes familj!