2024-12-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast det gör det inte på bilderna på Turning Torso. Tornet är kanske några centimeter medan vågorna är högst någon bråkdels millimeter.
Vad är det för bild?
Citera
2024-12-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Experimentet fungerar i ett vanligt rum med rätt proportioner på objekten, det var därför pappret kom in i bilden, om du inte är läskunnig kanske du inte ska snacka en massa skit om något du uppenbart inte är insatt i.
Men visa i en skiss då?
Du har fortfarande inte kommenterat WilleGarvins skiss som tydligt visar hur vi tror att du menar.
Citera
2024-12-27, 14:46
Medlem
Citat:
Okej du är efterbliven, beklagar.

Men jag ska förklara en gång till, om du på håll upplever tornet som 1mm, hur stora behöver vågorna då upplevas som vid punkten där hindret uppstår? Du fattar väl att det inte är vågorna vid tornet som det gäller här utan det är vågorna vid utplaningen av synlinjen i förhållande till underlaget (havet), dvs någonstans mellan betraktaren och tornet där horisonten uppstår, pga hindret/vågorna.
Till skillnad från dig tänker jag praktiskt, logiskt och förnuftigt, samtidigt som du är på jakt efter att försöka få enkla fenomen som visar att jorden är rund, att passa med ditt plattjordhuvud.

Jag opplever att tornet är 190 meter högt. Det spelar ingen roll om den ser mindre ut på avstånd. Det gäller allt, även det som döljer en del av tornet. Det tyder at 76 meter är dolda. För att det ska hända måste det finnas något i mitten mellan mig och tornet som är 38 meter högt. Alla andra förklaringar är ren ordsallad.
Citera
2024-12-27, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo fast det gör det inte på bilderna på Turning Torso. Tornet är kanske några centimeter medan vågorna är högst någon bråkdels millimeter.

Om du blickar ut över ett hav med tillräckligt långt avstånd så synlinjen blir i stort sett parallell med havet, med samma princip enligt 2B i bilden: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSd-F8mqmqh3FguGj2JrrGfJPXpBlF6WrWUBA&usqp=CAU

Så kommer din synlinje riktas mot en punkt där ett hinder uppstår, i detta fallet vågor, perspektivet från den punken vid utplaningen kommer ungefär vara såhär: https://as1.ftcdn.net/v2/jpg/05/07/48/00/1000_F_507480060_udLCHTW72DSsXcWh4GnMmUzfxmEtNokS. jpg

I början kommer du se överdelen av tornet men ju längre bort du åker desto mindre uppfattas tornet och desto mer kommer den vågen att skymma tornet.

Den punkten kommer såklart följa med betraktaren då avståndet till punkten är där utplaningen sker eller där hindret är tillräckligt högt.

Det som förändras hela tiden är dock tornet avstånd mellan betraktaren och hindret som gör att tornet blir mindre och mindre och kommer skymmas successivt av vågorna.
Citera
2024-12-27, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Till skillnad från dig tänker jag praktiskt, logiskt och förnuftigt, samtidigt som du är på jakt efter att försöka få enkla fenomen som visar att jorden är rund, att passa med ditt plattjordhuvud.

Jag opplever att tornet är 190 meter högt. Det spelar ingen roll om den ser mindre ut på avstånd. Det gäller allt, även det som döljer en del av tornet. Det tyder at 76 meter är dolda. För att det ska hända måste det finnas något i mitten mellan mig och tornet som är 38 meter högt. Alla andra förklaringar är ren ordsallad.

Fattar du inre att du inte kan utgå från tornets faktiska längd? Allt handlar om hur du på avstånd upplever hinder och tornet I förhållande till varandra. Hur kan det vara så svårt att förstå?
Citera
2024-12-27, 15:04
Medlem
Citat:
Fattar du inre att du inte kan utgå från tornets faktiska längd? Allt handlar om hur du på avstånd upplever hinder och tornet I förhållande till varandra. Hur kan det vara så svårt att förstå?
Varför är detta så svårt att förstå? Vi håller oss till den verkliga världen, och i den verkliga världen är 76 meter av tornet gömda. Förstår du det, eller inte? Vad gömmer sig 76 meter?? Om du rör dig längre bort från tornet är det ännu mer som döljer sig. Varför är det så farligt att hålla sig till ett så konkret exempel?
Citera
2024-12-27, 15:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du har ju redan förstått principen då du räknat ut när tomten är hel skymd. Vad är ditt problem? Du får väl justera objekten och avstånden själv om du vill leka mera eller traska ut och upptäck att mindre träd skymmer större hus på hålla.

Du får larva dig med någon annan jag kommer inte svara dig mer.
Jag förstår att ett objekt ser ut att bli mindre på avstånd.
Det måste väl ändå gälla för hindret?
Hela den här diskussionen har det handlat om att hindrets höjd har varit lägre än ögat/kameran. Jag kan inte förstå hur hindret "växer" så till den grad att det skymmer objektet.

Det där med trädet och huset går inte heller ihop. Avståndet mellan trädet och huset är på samma avstånd, oavset hur långt från huset jag befinner mig.

Allt det här handlar om perspektiv. Det är ett annat ord som du måste lära dig vad det betyder.
Nu har du fått tre ord som du behöver tillföra din ordförståelse:
Kontinent
Faktakontroll
Perspektiv
Citera
2024-12-27, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför är detta så svårt att förstå? Vi håller oss till den verkliga världen, och i den verkliga världen är 76 meter av tornet gömda. Förstår du det, eller inte? Vad gömmer sig 76 meter?? Om du rör dig längre bort från tornet är det ännu mer som döljer sig. Varför är det så farligt att hålla sig till ett så konkret exempel?

Håll upp tummen framför dig och rikta mot ett objekt längre bort, visst täcker tummen fler cm än vad tummen är i storlek?
Citera
2024-12-27, 15:18
Medlem
Citat:
Håll upp tummen framför dig och rikta mot ett objekt längre bort, visst täcker tummen fler cm än vad tummen är i storlek?

Att du vägrar kommentera min skiss och samtidigt vägrar att göra en egen skiss säger allt.

https://imgur.com/a/W6SMyfp

Citat:
Håll upp tummen framför dig...

Rita en skiss där tummen befinner sig mitt i mellan tornet och betraktaren.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-27 kl. 15:23.
Citera
2024-12-27, 15:21
Medlem
Citat:
Istället för att slänga ut uppenbara saker som flatheads kan svara på, kan du berätta för oss som är för dumma för att förstå flatjordslogik: Vad döljer 76 meter av Turning Torso när du står 40 km bort? Är det så pinsamt att försöka tänka praktiskt och konkret?
Citera
2024-12-27, 15:23
Medlem
Citat:
Fantastiskt briljant!

Men för oss trögfattade, hur visar detta att jorden är platt och inte formad som en boll?
Citera
2024-12-27, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fantastiskt briljant!

Men för oss trögfattade, hur visar detta att jorden är platt och inte formad som en boll?

Diskussionen uppstod efter detta fåniga inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av crintegral
Varför tror du att man inte kan se hur långt som helst längs horisonten? Jo kanske för att jorden är rund.

Är det något mer du undrar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in