2024-12-25, 18:26
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hon åkte skidor själv ja på en förutbestämd liten rutt som är övervakad. Hon åkte ju inte iväg på ett eget äventyr och utforskade Antarktis direkt, som var ämnet här.

Hur vet du det, var du med? Inte enligt intervjun jag såg med henne, tror den finns på SvT-play om du letar på Mästarnas Mästare
Citera
2024-12-25, 18:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jag tror ingenting förrän jag ser en oredigerad och oklippt version.

Var är klippet?
Citera
2024-12-25, 18:31
Medlem
Citat:
Okej du hittade ingen alltså trots att det var så lätt och uppenbart?

Finns självklart gott om observationer av polstjärnan. Vilket alla utom en lobotomerad idiot förstår.

Tror du att du vinner några poäng med den här nivån på diskussionen? Det enda vettiga vore ju att du släppte den där löjliga argumentet om att det bara är utvalda "organisationer" som får dokumentera verkligheten.

Citat:
Man kan konstatera att allt man lärt dig om jorden och rymden är via organisationer som har ensamrätt på dokumentation, det betyder att se kan hitta på vad som helst, vilket de uppenbart gjort.

Nopp. Jag är ganska säker på att jag själv har dokumenterat en himla massa saker om jorden. Och jag är säker på att jag inte är ensam om detta. Och jag är säker på att även du kan få dokumentera saker om jorden. Och med lite tur kan du säkert lära dig ett och annat.

FE:are brukar vara obildade, löjliga och ha svårt att argumentera. Men du är ta mig fan ett nytt lågvattenmärke.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-25 kl. 18:33.
Citera
2024-12-25, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur vet du det, var du med? Inte enligt intervjun jag såg med henne, tror den finns på SvT-play om du letar på Mästarnas Mästare

Hon åkte från Hercules Inlet till Sydpolen, det är en ökänd turist-rutt som anordnas frekvent.

Tror du på fullt allvar att hon kunde åka lite som hon ville över Antarktis eller?
Citera
2024-12-25, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Finns självklart gott om observationer av polstjärnan. Vilket alla utom en lobotomerad idiot förstår.

Tror du att du vinner några poäng med den här nivån på diskussionen? Det enda vettiga vore ju att du släppte den där löjliga argumentet om att det bara är utvalda "organisationer" som får dokumentera verkligheten.

Nopp. Jag är ganska säker på att jag själv har dokumenterat en himla massa saker om jorden. Och jag är säker på att jag inte är ensam om detta. Och jag är säker på att även du kan få dokumentera saker om jorden. Och med lite tut kan du säkert lära dig ett och annat.

FE:are brukar vara obildade, löjliga och ha svårt att argumentera. Men du är ta mig fan ett nytt lågvattenmärke.

Så om det finns så många videos på observationer så länka det då? Vad är problemet?

Ja för att kunna observera om jorden är rund eller inte så måste man ta sig ut i "rymden" och/eller utforska hela Antarktis. Och vem som får göra det bestäms av en liten sekt människor som beslutar vad kunskap är för något.
Senast redigerad av billigost 2024-12-25 kl. 18:39.
Citera
2024-12-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ja för att kunna observera om jorden är rund eller inte så måste man ta sig ut i "rymden" och/eller utforska hela Antarktis. Och vem som får göra det bestäms av en liten sekt människor som beslutar vad kunskap är för något.

Ja jösses jävlar vad det är fascinerande att få en insyn i hur svagbegåvade resonerar och hur ni dessutom tror att någon kan ta er på allvar.

Hur har du ens kommit på något så absurt? Och har du någon som helst möjlighet att utveckla ditt påstående så att någon annan vettig människa förstår hur du tänker? Varför ska man behöva åka ut i rymden för att avgöra om en boll är platt eller rund?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-25 kl. 18:54.
Citera
2024-12-25, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja jösses jävlar vad det är fascinerande att få en insyn i hur svagbegåvade resonerar och hur ni dessutom tror att någon kan ta er på allvar.

Hur har du ens kommit på något så absurt? Och har du någon som helst möjlighet att utveckla ditt påstående så att någon annan vettig människa förstår hur du tänker? Varför ska man behöva åka ut i rymden för att avgöra om en boll är platt eller rund?

Såja, det finns ingen anledning att bli upprörd och otrevlig.

Så, var på jorden upptäcker man att jorden är rund?
Citera
2024-12-25, 19:04
Medlem
Citat:
Hon åkte skidor själv ja på en förutbestämd liten rutt som är övervakad. Hon åkte ju inte iväg på ett eget äventyr och utforskade Antarktis direkt, som var ämnet här.
Jag har faktiskt träffat en av norrmännen som har korsat Antarktis ensam. Det var fruktansvärt mycket planering i förväg och hon gick såklart i ett område som är ganska säkert. Ingenting tas för givet i Antarktis. Tror du att hon inte visste vart hon skulle? Hon nämnde ingenting om att midnattssolen var frånvarande, och rutten matchar inte på något sätt det nonsens dina FE-vänner påstår om att Antarktis är en ring runt jorden. Videon vi pratar om är inte redigerad. Bara FE hävdar det. Jag måste få lov att fråga: Tror du inte att det är midnattssol på Antarktis? Om så är fallet, tror du att jorden är platt? Det är ämnet för tråden.
Citera
2024-12-25, 19:08
Medlem
crintegrals avatar
Citat:
Såja, det finns ingen anledning att bli upprörd och otrevlig.

Varför tror du att man inte kan se hur långt som helst längs horisonten? Jo kanske för att jorden är rund.
Citera
2024-12-25, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag har faktiskt träffat en av norrmännen som har korsat Antarktis ensam. Det var fruktansvärt mycket planering i förväg och hon gick såklart i ett område som är ganska säkert. Ingenting tas för givet i Antarktis. Tror du att hon inte visste vart hon skulle? Hon nämnde ingenting om att midnattssolen var frånvarande, och rutten matchar inte på något sätt det nonsens dina FE-vänner påstår om att Antarktis är en ring runt jorden. Videon vi pratar om är inte redigerad. Bara FE hävdar det. Jag måste få lov att fråga: Tror du inte att det är midnattssol på Antarktis? Om så är fallet, tror du att jorden är platt? Det är ämnet för tråden.

Mellan vilka punkter "korsade" han Antarktis?
Citera
2024-12-25, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crintegral
Varför tror du att man inte kan se hur långt som helst längs horisonten? Jo kanske för att jorden är rund.

Vilken horisont tänker du på? Vid havet? Det beror såklart bla på avståndet, det är väl inte svårt att förstå?
Citera
2024-12-25, 19:16
Medlem
Citat:

Det är betydligt lättare att kolla om den är platt eller inte.

Och det kan du göra överallt. Det räcker att t.ex spana in polstjärnans position över horisonten på 3 olika platser. Eller så kan du helt enkelt mäta upp om det är platt eller inte med hjälp av lantmäteriutrustning. Och så finns det typ hundra andra enkla sätt du kan göra det på. Varav de flesta redan är beskrivna I tråden. Om och om igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in