Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Det beror lite på vad man är ute efter. Har man väl bara kommit in på läkarlinjen är det enkelt att få fast tjänst med hög lön. Men kanske inte inom det man tycker är roligt. Kirurgi till exempel kan vara svårt att få in en fot om man är gammal. Och många områden är svåra att få jobb inom även om man är ung och duktig, och det blir inte lättare när man blir äldre och tröttare.
Men tror man att man kan trivas med att jobba på en vårdcentral och harva är det enkelt att få ett jobb och att få hög lön.
Yes precis detta fick jag höra före och under läkarlinjen, men tack och lov tycker jag kirurgi är tråkigt så in i bängen. Stå och laparaskopera 3-5 blindtarmar om dagen all day every day ... är inte för mig och jag fattar inte hur kirurgintresset överlevde kirurgterminen för de som hade sådant intresse.
Som ingenjör hade jag faktiskt egentligen ganska intressanta jobb jämfört med flera av mina kursare. Men jämfört med att harva kod eller kadda lastbilschassin eller segt tekniskt sälj med många dagar i fält per år - som alltså är den arbetslivsmässiga realiteten för de flesta ingenjörer som får jobb - är det iallafall för mig ett uppbyt med de flesta läkardisciplinerna ifråga "intressanthet", jag tyckte allt inklusive harva vårdcentral var kul som kandis, och då ska man komma ihåg att kandidaterna oftast bara får ta hypokondrikerna haha.
Men igen: folk har frågat mig om det är lönt att plugga teknis som gammal och jag har alltid sagt fuck that, om de inte vill söka automation eller någonting som är hett för dagen. Om det varr svårt på den öppna arbetsmarknaden för erfarna kandidater med pristine cv måste det vara 1000% kört för less-than-ideal-kandidaterna som inte gick direkt från gymnasiet. Och igen, allt det här är fine, men det känns oanständigt att arbetsgivarna å ena sidan uppträder så här divigt och styvmoderligt mot arbetssökande, men samtidigt springer till pappa staten och ber honom pumpa ut fler civ-ingare åt dem att ignorera. Jag menar första ingenjörsjobbet var svettigt såklart, och alla kursare lyckades inte. Fatta hur bittra de måste vara...