2024-12-26, 18:13
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
2 januari är det öppet på Campus Karlskrona. Jag lånar boken då och lägger ut citat av värde.
Äger ett exemplar av boken. Några år sedan jag läste den, den var väldigt märklig. Vissa scener som utspelar sig på rättsläkarstationen i Solna, fast om jag minns rätt ska de utspela sig under 50- eller 60-tal då författaren var barn. Så inte direkt da costa-relaterat.
Citera
2024-12-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Har inte koll på hur den senaste krönikan lät, men här var hon nog också först med att påpeka mediernas ansvar.

Man måste förstå hur läget var förr om åren. Den journalist som gick emot strömmen hade blivit hårt utfryst och gått miste om jobb. Det var en galet hätsk stämning. Läs senaste utgåvan av Döden är man (2008) där Per Lindeberg sammanfattar hur drevet gick mot honom 1999. Det var ett agerande värdigt en diktatur. Det fanns de som uttryckte sig positivt men de var i minoritet. DN och andra stora medier drev en kampanj mot boken.

Responsen var rigid och fanatisk på en maoistisk nivå.
Och som den sunda person PL är, hade han inte väntat sig att människor skulle vara så dumma som de var. Han var lite naiv, som en intellektuell kan vara. Jag säger detta i positiv mening. Han tänkte väl att glasklara resonemang skulle gå hem i stugorna.

Men Hanna Olsson och en drös andra personer gick i taket, för PL hade ju svurit i kyrkan och vanhelgat den svenska åsiktskorridoren.

När hans bok kom ut, var det ju en kris också, för under 15 år hade myten om Styckmordet satt sig i folksjälen.

PL drog ner brallorna på polisen, på rättsväsendet, på Rajs, på Hanna Olsson osv. Alla de cyniker som trodde de satt säkert och att deras smuts var begraven, fick ett bryskt uppvaknande.

Klart att han fick kopiöst med skit.
Citera
2024-12-26, 18:37
Medlem
LonoMonos avatar
Så sent som år 2005 var det ju stort drama internt på SVT när filmen "Styckmordet: Berättelsen om en rättsskandal" skulle visas och där bland annat Lars Borgnäs arbetade infrån SVT för att den borde stoppas från att sändas, samt en mängd externa intressenter som var emot.

Vi behövde spola fram nästan ytterligare 20 år innan det gick att faktiskt debattera frågan offentligt och man kan notera att i princip alla av de tidigare högljudda nu bara ligger lågt.
Citera
2024-12-26, 18:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Chefsåklagare Bjarne Rosén ansåg att det inte fanns något som talade för en förfalskning av MS' dagbok. Och dessutom "måste man kunna styrka uppsåt". Japp, något sådant har ej kunnat fastställas, helt enkelt. Och Rosén undrade även vad skälet skulle ha varit, i så fall. Det undrar jag också.

Borgnäs kunde konstatera "ett grovt sakfel" i PLs bok, som handlade om när HO publicerat en artikel och att den på något sätt skulle ha något med brevet att göra, som Helin fick från någon Birgitta Olsson (stavning? korrekt namn?), som ju PL-klubben tror/misstänker är HO. Ni kan själva läsa om detta i Borgnäs' bok för en säkerhetskoll.

Sedan det där om att MS skrivit i dagboken, när CdC ska ha övernattat hos henne i början av juni -84. Hon har sagt att det hände att hon skrev/fyllde i den några, flera dagar eller en vecka senare och det "kan ha diffat på någon dag". Jo, och detta fick luften att gå ur Bombsäker och den andra, som svettiga och andfådda försökte pressa fram ett "erkännande" ur henne. Rosén valde att lägga ner det hela. Med rätta. Och Bombsäker och hans kollega hade t.o.m tummat på sanningen för att få MS att "erkänna". Ja, bara att läsa i Borgnäs bok, som sagt.

Nej det där misstänkliggörandet av MS fick ett hastigt slut när chefsåklagaren ansåg att det inte fanns något i hennes utsagor som pekade på en förfalskning. Tvärtom kunde MS väl bevara de frågor som ställdes. Dock så finns det personer i tråden som än idag som kallar henne för menederska trots att hon friades från misstanken om förfalskning.

Problemet är väl samtidigt att ingen vet vilka männen var som omnämndes i dagboken, inga namn figurerar. Vi ska samtidigt komma ihåg att BO:s nära vän Raine berättade också om okända läkare i sin dagbok och dessa gav tydligen BO hur mycket Valium och annat fludder som helst. BO berättade detta för Raine när de bodde på det mytomspunna hotellet vid Odenplan.

I den nya dokumentärserien så nämns dock fyra läkare som hade någon typ av kontakt med BO, en av dessa var en 54-årig audiolog. Han träffade hur som helst BO så sent som 16-17 april om jag minns rätt och då på hotell Gustav Vasa vid Odenplan, audiologen hade inte heller något minne av vad han gjorde under Pingsthelgen och det är lite märkligt eftersom förhör hölls i september/oktober.

Borgnäs bok är förövrigt en bra källa för information om man är seriöst intresserad av fallet, nytillkomna läsare bör alltså läsa boken för att få en heltäckande bild. Döden är en man är självklart också intressant men brister på flera viktiga punkter, den känns mer som en kampanjbok.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-26 kl. 19:44. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-26, 18:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det är förmodligen bara Lawn som klarar av att sätta på en 30 cm stor docka

Tjänar inte debatten på att vi lämnar den där där "dockan" bakom oss och fokuserar på mer intressanta föremål som handduken tex?

Uppgav inte TA:s fd fru att de hade liknande handdukar hemma eller minns jag fel?
Citera
2024-12-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Tjänar inte debatten på att vi lämnar den där där "dockan" bakom oss och fokuserar på mer intressanta föremål som handduken tex?

Uppgav inte TA:s fd fru att de hade liknande handdukar hemma eller minns jag fel?

Det är mycket som TAs fd fru sagt som bara helt enkelt inte kan stämma.
Tror hon hade sagt att det var deras handduk oavsett vilken färg det än varit på den.
Citera
2024-12-26, 19:15
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nä, jag tror inte Hedenmo har sagt något "kontroversiellt" i Da Costafallet tidigare, det är först nu. Men jag blir gärna motbevisad med länkar. Hittade inget själv.

Det har du förstås rätt i, jag menade att hon var först i den här vändan. Och det är ju väldigt sent att komma 40 år senare och påpeka felen.
Citera
2024-12-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det är mycket som TAs fd fru sagt som bara helt enkelt inte kan stämma.
Tror hon hade sagt att det var deras handduk oavsett vilken färg det än varit på den.
Saken är ju den att hon sa inför rätta att TA hade med sig just den handduken den dagen,, Sedan har DNA bevisat något annat.
Citera
2024-12-26, 19:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Saken är ju den att hon sa inför rätta att TA hade med sig just den handduken den dagen,, Sedan har DNA bevisat något annat.

Vad exakt har DNA bevisat? Man hittade 10 hårstrån på handduken varav ett sannolikt tillhörde BO?

Handduken är dessutom försvunnen sen 1999, det upptäcktes under den nya utredningen kring millennieskiftet.
Citera
2024-12-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad exakt har DNA bevisat? Man hittade 10 hårstrån på handduken varav ett sannolikt tillhörde BO?

Handduken är dessutom försvunnen sen 1999, det upptäcktes under den nya utredningen kring millennieskiftet.
Och inget tillhörde någon i familjen Allgen. Idiot är vad du är!
Citera
2024-12-26, 19:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Så sent som år 2005 var det ju stort drama internt på SVT när filmen "Styckmordet: Berättelsen om en rättsskandal" skulle visas och där bland annat Lars Borgnäs arbetade infrån SVT för att den borde stoppas från att sändas, samt en mängd externa intressenter som var emot..

Filmen är inte särskilt välproducerad, den känns undermålig och partisk.

Det var troligtvis därför vissa personer ville stoppa filmen, den höll låg kvalitet och nådde nog inte upp till de krav som bör ställas på såna där "produktioner"
Citera
2024-12-26, 19:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Men arkitekten och sambandet till TH är ju stollen Borgnäs ide inte GW. Det kanske är så du menar men jag tyckte det var oklart. Sedan kan jag ju tycka att det var rätt självklart att kolla Solnamannen. Vilket ju var GW:s påstående.

Du är extremt okunnig. Det var inte Borgnäs ide.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-26 kl. 19:59. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in