Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Vad är grejen med skadeglädjen mot Thelin eller andra svenska spelare man ser som t.ex. Bergvall? Eller är det jag som är konstigt funtad som tycker det är kul att vi har svenska profiler ute i Europa som tagit steget längre än att harva runt i Allsvenskan?
Sen bryr jag mig dock inte vilket lag i Sverige de kommer från heller, men antar att vissa supportrar har någon rubbad "han kommer från en annan stad/ett annat lag, måste ogilla" syn. Förstår inte skadeglädjen helt enkelt.
Skadeglädje mot någon som gör något mindre bra är väl att ta det ett steg för långt, men själv kan jag ju känna skadeglädje mot folk som haussat upp en svensk till en världsstjärna de egentligen inte är.
Tycker ofta det är tröttsamt när fans och framförallt media förvränger bilden av verkligheten, oavsett om det är artister eller idrottare som skall höjas till skyarna som ”stora i Japan” etc länder. Då försöker man ibland visa på en mer nyanserad bild, får mothugg, och när verkligheten kommer ikapp och det visar sig att man hade rätt så blir man såklart glad.
Sedan kanske ovan förklaring inte är applicerbart just här, men är åtminstone en delförklaring till ”fenomenet”.