2024-12-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Vad är grejen med skadeglädjen mot Thelin eller andra svenska spelare man ser som t.ex. Bergvall? Eller är det jag som är konstigt funtad som tycker det är kul att vi har svenska profiler ute i Europa som tagit steget längre än att harva runt i Allsvenskan?

Sen bryr jag mig dock inte vilket lag i Sverige de kommer från heller, men antar att vissa supportrar har någon rubbad "han kommer från en annan stad/ett annat lag, måste ogilla" syn. Förstår inte skadeglädjen helt enkelt.

Skadeglädje mot någon som gör något mindre bra är väl att ta det ett steg för långt, men själv kan jag ju känna skadeglädje mot folk som haussat upp en svensk till en världsstjärna de egentligen inte är.

Tycker ofta det är tröttsamt när fans och framförallt media förvränger bilden av verkligheten, oavsett om det är artister eller idrottare som skall höjas till skyarna som ”stora i Japan” etc länder. Då försöker man ibland visa på en mer nyanserad bild, får mothugg, och när verkligheten kommer ikapp och det visar sig att man hade rätt så blir man såklart glad.

Sedan kanske ovan förklaring inte är applicerbart just här, men är åtminstone en delförklaring till ”fenomenet”.
Citera
2024-12-23, 09:06
Avstängd
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Skadeglädje mot någon som gör något mindre bra är väl att ta det ett steg för långt, men själv kan jag ju känna skadeglädje mot folk som haussat upp en svensk till en världsstjärna de egentligen inte är.

Tycker ofta det är tröttsamt när fans och framförallt media förvränger bilden av verkligheten, oavsett om det är artister eller idrottare som skall höjas till skyarna som ”stora i Japan” etc länder. Då försöker man ibland visa på en mer nyanserad bild, får mothugg, och när verkligheten kommer ikapp och det visar sig att man hade rätt så blir man såklart glad.

Sedan kanske ovan förklaring inte är applicerbart just här, men är åtminstone en delförklaring till ”fenomenet”.
You just nailed it.

Det är bara så jäkla typiskt svenskt att haussa upp div svenska fotbollsspelare/tränare och övriga svenska idrottare till skyarna, även om de egentligen är medelmåttor som bäst.

Dock så anser jag att det (fortfarande) är för tidigt att avskriva Jimmy Thelin i Aberdeen.
Citera
2024-12-23, 09:42
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Din teori stämmer ju verkligen inte i det här fallet. Ingen har haussat upp Thelin. Det enda stället i Sverige där saken ens diskuterats är den här tråden, och jag har inte haussat Thelin, utan bara varit nyfiken och entusiastisk kring hur det går. I själva verket är det ju raka motsatsen till hur du presenterar saken. Thelin är förmodligen så ohaussad som någon svensk tränare i utlandet över huvud taget kan bli. En liten flashbacktråd är det enda spåret i Sverige när en svensk tränare kommer till Skottland och slår nya rekord och gör succé. Du tyckte enligt egen utsago att t.o.m. det var för mycket och försökte stoppa tråden. Ynkligt.
Citera
2024-12-23, 10:27
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
You just nailed it.

Det är bara så jäkla typiskt svenskt att haussa upp div svenska fotbollsspelare/tränare och övriga svenska idrottare till skyarna, även om de egentligen är medelmåttor som bäst.

Dock så anser jag att det (fortfarande) är för tidigt att avskriva Jimmy Thelin i Aberdeen.
Och om någon försöker introducera en egen tanke om att hajpen är överdriven så blir man kallad en "avundsjuk hater". Trots att man inte har något problem med 99% av spelarna/tränarna. Thelin/Bergvall-anhängarna är lika desperata och trångsynta som dom som dyrkar Greta.

Thelin har inte samma karisma som Högmo. Han har inte samma tuffhet som Kim Bergstrand och han har inte samma fotbollshjärna som Kim Hellberg. Han har egentligen ingenting som kvalificerar honom som tränare inom elitfotboll överhuvudtaget. Nu är visserligen Aberdeen ett skitlag som skulle få kämpa för sin överlevnad i allsvenskan, men dom får väl ändå räknas som elitlag antar jag.
Citera
2024-12-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Din teori stämmer ju verkligen inte i det här fallet. Ingen har haussat upp Thelin. Det enda stället i Sverige där saken ens diskuterats är den här tråden, och jag har inte haussat Thelin, utan bara varit nyfiken och entusiastisk kring hur det går. I själva verket är det ju raka motsatsen till hur du presenterar saken. Thelin är förmodligen så ohaussad som någon svensk tränare i utlandet över huvud taget kan bli. En liten flashbacktråd är det enda spåret i Sverige när en svensk tränare kommer till Skottland och slår nya rekord och gör succé. Du tyckte enligt egen utsago att t.o.m. det var för mycket och försökte stoppa tråden. Ynkligt.

Jo, men jag skrev ju att ”fenomenet” kanske inte var applicerbart här för min del. Och jovisst hade jag fel när jag från början (under försäsongen) tyckte att det inte fanns substans för en tråd. Numera kollar jag alltid hur det går för Aberdeen och hoppas de går bra. Thelin bryr jag mig väl mindre om, men värd att följa.
Citera
2024-12-23, 11:42
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om du tror att du inte har haussat Thelin och Aberdeen så tycker jag att du borde ta en titt på vad du skrev för några månader sen. Du pratade i princip om att det var det största som någon svensk tränare gjort och att storklubbar skulle ha koll på honom.

Citat:
Jo, men jag skrev ju att ”fenomenet” kanske inte var applicerbart här för min del. Och jovisst hade jag fel när jag från början (under försäsongen) tyckte att det inte fanns substans för en tråd. Numera kollar jag alltid hur det går för Aberdeen och hoppas de går bra. Thelin bryr jag mig väl mindre om, men värd att följa.
Se ovan.
Citera
2024-12-23, 12:21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ditt inlägg hade passat bättre i Bergvall-tråden, där har din teori en bra poäng.
Citera
2024-12-23, 12:25
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om du tror att du inte har haussat Thelin och Aberdeen så tycker jag att du borde ta en titt på vad du skrev för några månader sen. Du pratade i princip om att det var det största som någon svensk tränare gjort och att storklubbar skulle ha koll på honom.
Jag återgav nog mest vad de skrev i Skottland, bland supportrar och media. Han slog ju nytt rekord med antal vinster i rad för en ny tränare, han jämfördes med Sir Alex och han kopplades till PL-klubbar. Jag ser för övrigt fortfarande Wolves-supportrar på twitter nämna Thelin som alternativ. Jag har själv bara tyckt det har varit jävligt kul att det gått bra, aldrig själv haft förutfattade tankar att Thelin skulle vara världens bästa tränare etc. Sen att man raljerar och går på lite extra när det går bra är ju med glimten i ögat.
Citera
2024-12-23, 12:50
Moderator
zanteras avatar
Även om jag kan hålla med om att vissa spelare (och tränare) överhypas så är det väl en naturlig effekt av att vi svenskar inte är direkt bortskämda på den fronten. Vår liga är inget att hänga i granen och är rankad under bland annat Cypern, Serbien och Israel's ligor. Spelare eller tränare som gör det bra här brukar väl på sin höjd få en flytt till typ danska ligan eller liknande innan de är tillbaka och harvar här igen efter några år.

Så det är väl ändå kul att vi fått en svensk tränare till skottska ligan vilket känns väldigt ovanligt överlag. Att han kopplades ihop med några bottenlag i PL tidigare under hösten var ju också roligt även om det känns mindre troligt nu. Sen bara för att man tränar Aberdeen betyder ju inte det att man har halva foten inne att träna i PL/La Liga/Bundesliga eller liknande men det är väl ändå lite mer spännande ur ett internationellt perspektiv.

För visst är det ändå mer spännande att få ut en tränare i Europa än att de harvar runt i Allsvenskan som mest känns som en kyrkogård?
Citera
2024-12-23, 13:31
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Även om jag kan hålla med om att vissa spelare (och tränare) överhypas så är det väl en naturlig effekt av att vi svenskar inte är direkt bortskämda på den fronten. Vår liga är inget att hänga i granen och är rankad under bland annat Cypern, Serbien och Israel's ligor. Spelare eller tränare som gör det bra här brukar väl på sin höjd få en flytt till typ danska ligan eller liknande innan de är tillbaka och harvar här igen efter några år.

Så det är väl ändå kul att vi fått en svensk tränare till skottska ligan vilket känns väldigt ovanligt överlag. Att han kopplades ihop med några bottenlag i PL tidigare under hösten var ju också roligt även om det känns mindre troligt nu. Sen bara för att man tränar Aberdeen betyder ju inte det att man har halva foten inne att träna i PL/La Liga/Bundesliga eller liknande men det är väl ändå lite mer spännande ur ett internationellt perspektiv.

För visst är det ändå mer spännande att få ut en tränare i Europa än att de harvar runt i Allsvenskan som mest känns som en kyrkogård?
Högmo i Japan var mer spännande än att någon tränar sketna Aberdeen. Nu är Högmo förvisso inte svensk men har en tydlig koppling till svensk fotboll som är större än Thelins.
Citera
2024-12-26, 17:21
Medlem
trazkeis avatar
Nu får Thelin stock av Kilmarnock också. Helt sanslöst. Europas sämste tränare? Tänk vad nära han var att vinna på "tränarlotteriet" och höll på att dra till sig intresse av riktiga klubbar.
Citera
2024-12-26, 17:57
Medlem
baggebo1s avatar
Fy fan så jävla dåligt idag. Och Jimmy får ta en del av detta. Konstig laguttagning, samma problem med speluppbuggnaden nu i flera matcher i rad men ändå ingen förändring. Andra lag pressar sönder Aberdeen och Jimmy har inga svar. Inget självförtroende i laget. Uppgivet. Jag har sett alla matcher och nu är det oroväckande för nu spelar de verkligen uselt. De första förlusterna var ändå hedersvärda. Finns ingen heder idag. Han måste våga bänka "sina" spelare som Nilsen och Shinnie. Mittfältet fungerar inte. Fy fan vilken skitmatch.
Senast redigerad av baggebo1 2024-12-26 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in