2024-12-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men varför ger man en docka med en snara runt halsen i present? Det låter som ett rätt konstigt skämt med tanke på vilken arbetsplats det rörde sig om?

I infekterade fall som dessa är det viktigt att koncentrera sig på väsentligheter. Att leta konstigheter kan man förstås alltid göra som förströelse, sådant kan man alltid hitta, men det blir ju väldigt futtig vid sidan om den totala frånvaron av riktiga bevis på att läkarna lekt slakteri på rättsläkarmottagningen.

Jag menar, en docka eller en skål, vad har det för egentlig betydelse vid sidan om en helt makalös och osannolik historia om oegentligheter av värsta slag på en rättsläkarstation? Så länge den inte bevisats så är random skålar och dockor av ringa betydelse.
Citera
2024-12-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
I infekterade fall som dessa är det viktigt att koncentrera sig på väsentligheter. Att leta konstigheter kan man förstås alltid göra som förströelse, sådant kan man alltid hitta, men det blir ju väldigt futtig vid sidan om den totala frånvaron av riktiga bevis på att läkarna lekt slakteri på rättsläkarmottagningen.

Jag menar, en docka eller en skål, vad har det för egentlig betydelse vid sidan om en helt makalös och osannolik historia om oegentligheter av värsta slag på en rättsläkarstation? Så länge den inte bevisats så är random skålar och dockor av ringa betydelse.

Alltså, fatta att de dummaste historierna som finns i denna tråd, svaldes okritiskt av allmänheten på åttiotalet.

Sånt man garvar rått åt på Flashback, trodde allmänheten och ansvariga poliser och jurister på. Det är trams idag, var sanning på åttiotalet.

Denna j-a docka 😅 Ha ha ha ha
Det är väl TH:s present som diskuteras...

Tom en liten plastbäbis infogades i handlingen och förvandlades till ett syntom på en psykopatisk personlighet.
Citera
2024-12-26, 16:53
Medlem
amidens avatar
Citat:
Dock kan Anna Hedenmo inte låta bli att på typiskt journalistvis upphöja sig själv:
Erfarenheten på Ekot blev för mig ett journalistiskt uppvaknande. Livrädd att gå i samma fälla igen har jag med åren blivit känslig för när alla rusar åt samma håll.
Har hon?
Jag har inga minnen av att Hedenmo någonsin gått mot strömmen.
Framförallt har hon väl aldrig berättat om sitt ”uppvaknande” för över 30 år sedan gällande drevet mot läkarna.

Jodå, Anna Hedenmo var såvitt jag vet den första journalisten som efterlyste en balanserad syn på metoo i en krönika i Expressen. Det var hon tämligen ensam om. Hon varnade för vad som var på gång och för vilka konsekvenser det kunde ge. Det här var mitt under vågen, några månader innan Benny Fredriksson dog.
Citera
2024-12-26, 16:55
Medlem
Citat:
Men varför ger man en docka med en snara runt halsen i present? Det låter som ett rätt konstigt skämt med tanke på vilken arbetsplats det rörde sig om?
Det verkligt konstiga är väl att du fantiserade ihop att skulle ha varit en knulldocka,
Citera
2024-12-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Jodå, Anna Hedenmo var såvitt jag vet den första journalisten som efterlyste en balanserad syn på metoo i en krönika i Expressen. Det var hon tämligen ensam om. Hon varnade för vad som var på gång och för vilka konsekvenser det kunde ge. Det här var mitt under vågen, några månader innan Benny Fredriksson dog.

Aha, tack för informationen.
Det var hedervärt av henne.

Da Costa däremot är väl först nu om jag förstår rätt?
Citera
2024-12-26, 17:33
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Så CDC: pass och plånbok hittas vid husrannsakan hemma hos TÅ i villan i Gislaved? Jag förmodar att TÅ har en förklaring på det, att CDC lämnar kvar sina livlinor i hans villa för att hennes plan är att återvända till Gislaved?
Om, så vill hon inte det, hon vantrivdes i Gislaved och vill bryta med TÅ. Snälla omtänksamma TÅ som kör skytteltrafik mellan Gislaved-Stockholm—Ömo, köper skor till henne står för transporter hit och dit under tiden CDC maler på om hur mycket hon längtar efter sin fd man.
Vilken nyckel bråkar de om i Ösmo? CDC ville ju så gärna hyra en av RL:s stugor när hennes man skulle kommer till Sverige för att skriva på skilsmässopapper. Jag tror att CDC hade en dröm om att lappa ihop det äktenskapet och jobba på att få tillbaka sina barn.
Detta visste GM och var förmodligen inte alls förtjust i det upplägget.

Kanske var nyckeln till effektförvaringen?
Nej, en viss person var förmodligen i särskilt road av det upplägget.
Citera
2024-12-26, 17:35
Medlem
amidens avatar
Citat:
Aha, tack för informationen.
Det var hedervärt av henne.

Da Costa däremot är väl först nu om jag förstår rätt?

Har inte koll på hur den senaste krönikan lät, men här var hon nog också först med att påpeka mediernas ansvar.

Man måste förstå hur läget var förr om åren. Den journalist som gick emot strömmen hade blivit hårt utfryst och gått miste om jobb. Det var en galet hätsk stämning. Läs senaste utgåvan av Döden är man (2008) där Per Lindeberg sammanfattar hur drevet gick mot honom 1999. Det var ett agerande värdigt en diktatur. Det fanns de som uttryckte sig positivt men de var i minoritet. DN och andra stora medier drev en kampanj mot boken.
Citera
2024-12-26, 17:35
Medlem
headkeepers avatar
Någon enighet runt TH och TA som Asperger alt annan Autism spektra störning?
Har det hittats frågeställningar i förhör eller utredningar ang utredning för det?
TAs fru K påpekar att TA var en udda typ, men att hon gillade det. Dock hade hon svårt att hantera att han inte ville ha sexuellt umgänge med henne efter baby Ks födelse.
Fru K verkar vara en sexuell typ som studerar mödomshinnan på baby K och inte kan förklara baby Ks intensiva okontrollerbara onanerande. Varför onanerar baby K? Incest?
Citera
2024-12-26, 17:44
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Fast om jägmästaren kom ihåg händelsen den 21/6 tack inlämningen av sina egna bilder från kalaset dagen innan så borde det väl isåfall inte finnas så mycket tvivel om att händelsen/inlämningen av de hemska bilderna ägde rum? Varför skulle jägmästaren ljuga om detta?

Det som jägmästaren RR initialt berättade - efter i sin tur väldigt mycket publicitet kring fotoaffären - var ju bara att han varit i butiken och det samtidigt varit någon form av upprörd scen. Han såg överhuvudtaget inga bilder eller hörde någon prata om innehållet på några bilder. Däremot att affärsinnehavarna var upprörda över något - vilket förstås kan ha gällt vilket missöde som helst som kan ske i en butik.

Samma sak här, det är inte osannolikt att när han läser om det fantastiska styckmordet flera år senare så börjar gamla minnesbilder förvrängas/förbättras och att han vill hjälpa till.

Senare utvecklade den historien en hel del förstås, inklusive att han mötte Thomas Allgén där och så.
Citera
2024-12-26, 17:47
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Det verkligt konstiga är väl att du fantiserade ihop att skulle ha varit en knulldocka,
Det är förmodligen bara Lawn som klarar av att sätta på en 30 cm stor docka
Citera
2024-12-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Har inte koll på hur den senaste krönikan lät, men här var hon nog också först med att påpeka mediernas ansvar.

Man måste förstå hur läget var förr om åren. Den journalist som gick emot strömmen hade blivit hårt utfryst och gått miste om jobb. Det var en galet hätsk stämning. Läs senaste utgåvan av Döden är man (2008) där Per Lindeberg sammanfattar hur drevet gick mot honom 1999. Det var ett agerande värdigt en diktatur. Det fanns de som uttryckte sig positivt men de var i minoritet. DN och andra stora medier drev en kampanj mot boken.

Nä, jag tror inte Hedenmo har sagt något "kontroversiellt" i Da Costafallet tidigare, det är först nu. Men jag blir gärna motbevisad med länkar. Hittade inget själv.
Citera
2024-12-26, 17:56
Avslutad
Citat:
Fast om jägmästaren kom ihåg händelsen den 21/6 tack inlämningen av sina egna bilder från kalaset dagen innan så borde det väl isåfall inte finnas så mycket tvivel om att händelsen/inlämningen av de hemska bilderna ägde rum? Varför skulle jägmästaren ljuga om detta?

Sen går det självklart att diskutera om fotohandlarparet pekade ut rätt person? Den nya dokumentärserien visade i ett av avsnitten upp figuranterna som stod uppställda, männen var i vissa fall väldigt lika varandra. Någon i fotohandlarparet pekade väl även ut obducenten vid något tillfälle i en konfrontation?

Borgnäs har dessutom tagit upp fotohandlarparet i sin bok, fick inte de någon sorts upprättelse där till skillnad från den bild av paret som målades upp i Döden är en man? Borgnäs har kallat utpekandet för solitt. Här i tråden finns det dock andra åsikter om detta utpekande.

Ja, jag nämnde jägmästarens vittnesmål just för att det styrker att bilderna lämnades in vid "rätt" tidpunkt. Problemet är väl att han trädde fram långt senare, som så många andra. Om fotohandlarna hade gått till polisen sommaren 1984 skulle deras vittnesmål haft större tyngd.

Beträffande deras utpekande håller jag med om att några figuranter påminde ganska mycket om varandra. Det var väl speciellt en man som hade liknande ansiktsform/drag som Allgén, fast han var något längre. Tror att Schröder (mannen) pekade ut honom i den första konfrontationen, där alltså inte Allgén var med men däremot Härm.

Jag har inte läst Borgnäs bok så kan inte kommentera den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in