2024-12-26, 03:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Nej, är det hans egen bedömning är den inte mycket värd. Det var därför jag frågade vilket stöd han hade för påståendet.

GW:s åsikter om fallet verkar tyvärr vara gjutna i cement, han var inte lika fastlåst i tanken när det gällde Koffertmordet i Göteborg 1969.

Han vet mycket väl att det ibland finns statistiska avvikelser som är värda att beakta.
Citera
2024-12-26, 03:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det är helt sjukt att Rajs kan intyga och tingsrätten hävda att deras beskrivning av bilderna stämmer med de funna styckbitarna när de skiljer sig på denna något unika och helt avgörande punkt. Tycker det är konstigt att denna detaljen inte fått större uppmärksamhet. Man kunde rakt av, på deras uppgifter om att armarna på bilderna var avskilda vid axelleden, konstatera att det omöjligtvis kunde röra sig om da Costas kropp.

Du är ingen rättsläkare så din bedömning kan nog sägas vara totalt ovidkommande i jämförelse med Rajs utlåtande.

Du är dessutom okunnig och vet inte ens om att det förekom runda glasskålar på bilderna, gissa vart just denna modell av glasskålar användes?
Citera
2024-12-26, 04:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det kan ju varit så att själva styckning och nedpackning skedde med handskar, men att gärningsmannen vid utbärning till bil och utplacering på fyndplatserna inte hade handskar. Som jag förstår det kunde man inte på 80-talet utvinna fingeravtryck från plastpåsar, men däremot var det ju allmänt känt att det gick att göra det från "rena" ytor som pistoler, glas och knivar. Kanske var gärningsmannen lite mer oförsiktig när det gällde hanteringen av själva säckarna.

(Noterbart är ju att även polismän kan ses bära runt på säckarna med sina bara händer!)

Det verkar som om du är inne på något viktigt här.

Det går väl inte att utesluta att fingeravtrycken kan ha en "naturlig förklaring"?
Citera
2024-12-26, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Någon som vet om advokatbyråerna har någon skyldighet att bevara material och i så fall hur lång tid?

Bäst att fråga byrån ifråga.
Citera
2024-12-26, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, det hela är väldigt suspekt. Men detta ägde rum när det fortfarande fanns starka krafter som aktivt motarbetade läkarnas sak, så inget förvånar.

Men någonstans ringde en klocka hos mig när det gällde fingeravtrycken. Jag började söka i min egen mejlkorg. Jag mejlade tydligen både chefsåklagare Stefan Bergman och Magnus Sallroth en hel del under 2008 och 2009. Magnus svarade en gång. Stefan svarade aldrig. Hur som helst hade jag tydligen läst i Metro att Magnus Sallroth uttalat sig och sagt att samtliga fingeravtryck på plastsäckarna som innehöll da Costas likdelar kom från poliser. Detta stämde inte med vad Per Lindeberg hade skrivit om fingeravtrycken i sin nyutgåva av "Döden är en man". Jag mejade därför även Lindeberg som svarade mig följande den 18 maj 2009:

"Det här med fingeravtrycken är en mycket rörig historia, eftersom polisen inte hanterat plastsäckarna på något särskilt professionellt sätt. Jag sitter just nu på ett hotellrum i USA och har inte tillgång till något material, men jag betvivlar att Sallrot verkligen vet vad han talar om, ifall han gått ut med uppgifter om att det enbart rört sig om polisfingrar.

Det jag vet om just denna del av den tekniska bevisningen är redovisat i den senaste boken. För att fästa något avseende vid vad Sallrot påstår, så skulle jag definitivt begära uppgift om vilka individer/poliser som man kunnat identifiera och därmed avföra från utredningen."

Enligt Lindeberg så hittades ett "antal jämförbara fingeravtryck" på säckarna som tillhörde poliser. Det hittades dock också fyra fragmentariska avtryck som man senast 2003 undersökte utan att kunna matcha dem mot någon.

Men det kanske var så att Sallroth menade att samtliga identifierbara fingeravtryck kom från poliser? Vad jag kan se så lydde tyvärr jag inte Lindebergs råd och begärde ut uppgifter om identifieringen. Men det är väl inte försent att göra det.

I den här SVD-artikeln från 2015 så står det dock att fingeravtrycken inte kom från TH, TA, "eller någon av polisens utredare" https://www.svd.se/a/823b3b1a-d049-3bcd-a913-5a4daca35dc7/ny-teknik-sakrade-fingeravtryck

Uppgifterna går isär.

Tack för klargörande, som gjorde mig mer förvirrad 😅
Denna Sallroth har jag hört om förut, och jag är lite skeptisk mot honom.

Som jag fattat det, är han nån sorts grinig grindvakt, som bla har vaktat Vinofs förhör men jag kan ha fel.

När det gäller att matcha avtryck i säckarna mot personer i utredningen (tex Vinof Gonerka Stig osv) som hade våldskapital och flera skruvar lösa, borde uppgiften vara tacksam.

De personer som kan tänkas vara intressanta, har garanterat lämnat avtryck hos polisen, som finns sparade.

Hela Vinofs arbetslag hade väl lämnat fingeravtryck under sina kriminella äventyr....

Och även han själv.
Citera
2024-12-26, 07:52
Medlem
Citat:
Apropå ändrade åsikter så påstod du en gång i tiden att de hittade en, och jag citerar, ”knulldocka” med snara runt halsen hos obducenten. Är det något du vill kännas vid i dag?

Jag kommer inte ihåg datumet nu men en bild på dockan har postats i tråden.
Det rörde sig om en leksak, 20-30 cm lång, som TH fått av kollegor. Ett internskämt alltså.
Dockan hade en snara runt halsen som jag minns det.
Lawn har ägnat mer än tio år att förtala TH och TA. Och det handlar faktiskt om förtal i juridisk mening. Att i över ett decennium frenetiskt ljuga och hetsa mot oskyldiga personer offentligt, är såklart olagligt.
Med tanke på vad läkarna utsatts för i övrigt, är Lawns beteende fullständigt vidrigt.
Citera
2024-12-26, 08:16
Medlem
Citat:
Angående det sa LGWP en intressant sak i något sammanhang. Nämligen att styckningen var ensidig. Alltså att styckaren utfört sitt värv från en sida av kroppen hela tiden. Det hade så klart ingen gjort om kroppen låg på ett obduktionsbord där man bekvämt kan gå runt och stycka.

Vore intressant att veta vilket stöd LGWP hade för det påståendet.

I obduktionsrapporten framgår det att kroppen angripits från flera håll. Magen och brösten har angripits. Skulderbladen har angripits. Ett lårben och ryggraden har angripits bakifrån. Lårbenshalsarna har delats. Höftböjarna är borttagna. Det låter verkligen inte ensidigt. Och man måste ju vrida och vända på kroppen för att göra allt detta, oavsett var kroppen ligger.
Utifrån kvarlevornas skick är det jättesvårt att avgöra vad kroppen låg. Ingen kan gissa om det var på en diskbänk, i ett badkar eller på ett golv.
Det är en märkligt teori, eftersom GM parterade kroppen grundligt från två håll (framsida och baksida).
Och i obduktionsrapporten finns ingen beskrivning av ensidigt arbete.
Och även om kroppen låg i ett badkar eller på en diskbänk (vilket gör att man inte kan gå runt kroppen) förhindrar ju inte detta att GM vrider och vänder på kroppen, i alla möjliga vinklar.
Jag fattar faktiskt inte vad GW pratar om i detta fall.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-26 kl. 08:22.
Citera
2024-12-26, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag kommer inte ihåg datumet nu men en bild på dockan har postats i tråden.
Det rörde sig om en leksak, 20-30 cm lång, som TH fått av kollegor. Ett internskämt alltså.
Dockan hade en snara runt halsen som jag minns det.
Lawn har ägnat mer än tio år att förtala TH och TA. Och det handlar faktiskt om förtal i juridisk mening. Att i över ett decennium frenetiskt ljuga och hetsa mot oskyldiga personer offentligt, är såklart olagligt.
Med tanke på vad läkarna utsatts för i övrigt, är Lawns beteende fullständigt vidrigt.

Mycket osmakligt internskämt på en rättsläkarstation med tanke på hur TH:s ex gick bort. Skulle snarare kalla det greppet av kollegorna för internmobbning. Vem av kollegorna kom ens på tanken om att skämta med TH på detta vis?
Senast redigerad av Taifun1117 2024-12-26 kl. 08:49.
Citera
2024-12-26, 10:28
Medlem
luxlisbons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag är väldigt nyfiken på vad GW har att säga om Vinof.
Vinof själv påstod ju att han kände GW. Samtidigt verkar Vinof ha varit mytoman, så det är svårt att veta vad man ska tro och inte tro. Det bästa hade varit att fråga GW själv. Men det faktumet att han själv aldrig har nämnt Vinofs namn i samband med Da Costa-utredningen får ju en och annan att lyfta på ögonbrynen.

har också tänkt på detta, väldigt konstigt att GW aldrig ens har nämnt honom. man skulle skickat in en fråga om det till den nya versionen av veckans brott
Citera
2024-12-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Mycket osmakligt internskämt på en rättsläkarstation med tanke på hur TH:s ex gick bort. Skulle snarare kalla det greppet av kollegorna för internmobbning. Vem av kollegorna kom ens på tanken om att skämta med TH på detta vis?

Jag tror faktiskt (det var flera år sedan jag såg bilden) att det skedde innan 1984.
Jag kan tänka mig att internhumorn på TH:s jobb var lite speciell...
Citera
2024-12-26, 10:51
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Härm studerade hängningar, vilket var skälet till den udda presenten. Den var alltså inte relaterad till hustruns död.
Citera
2024-12-26, 11:13
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, det hela är väldigt suspekt. Men detta ägde rum när det fortfarande fanns starka krafter som aktivt motarbetade läkarnas sak, så inget förvånar.

Men någonstans ringde en klocka hos mig när det gällde fingeravtrycken. Jag började söka i min egen mejlkorg. Jag mejlade tydligen både chefsåklagare Stefan Bergman och Magnus Sallroth en hel del under 2008 och 2009. Magnus svarade en gång. Stefan svarade aldrig. Hur som helst hade jag tydligen läst i Metro att Magnus Sallroth uttalat sig och sagt att samtliga fingeravtryck på plastsäckarna som innehöll da Costas likdelar kom från poliser. Detta stämde inte med vad Per Lindeberg hade skrivit om fingeravtrycken i sin nyutgåva av "Döden är en man". Jag mejade därför även Lindeberg som svarade mig följande den 18 maj 2009:

"Det här med fingeravtrycken är en mycket rörig historia, eftersom polisen inte hanterat plastsäckarna på något särskilt professionellt sätt. Jag sitter just nu på ett hotellrum i USA och har inte tillgång till något material, men jag betvivlar att Sallrot verkligen vet vad han talar om, ifall han gått ut med uppgifter om att det enbart rört sig om polisfingrar.

Det jag vet om just denna del av den tekniska bevisningen är redovisat i den senaste boken. För att fästa något avseende vid vad Sallrot påstår, så skulle jag definitivt begära uppgift om vilka individer/poliser som man kunnat identifiera och därmed avföra från utredningen."

Enligt Lindeberg så hittades ett "antal jämförbara fingeravtryck" på säckarna som tillhörde poliser. Det hittades dock också fyra fragmentariska avtryck som man senast 2003 undersökte utan att kunna matcha dem mot någon.

Men det kanske var så att Sallroth menade att samtliga identifierbara fingeravtryck kom från poliser? Vad jag kan se så lydde tyvärr jag inte Lindebergs råd och begärde ut uppgifter om identifieringen. Men det är väl inte försent att göra det.

I den här SVD-artikeln från 2015 så står det dock att fingeravtrycken inte kom från TH, TA, "eller någon av polisens utredare" https://www.svd.se/a/823b3b1a-d049-3bcd-a913-5a4daca35dc7/ny-teknik-sakrade-fingeravtryck

Uppgifterna går isär.

Fanns det fingeravtryck på säckarna från båda fyndplatserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in