2024-12-25, 22:02
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Min fetning.

I tingsrättens dom skriver de angående fotohandlarens vittnesmål. ”Han såg armar avskurna vid axeln.” Hon hade sett en arm ett ben och ett lår på en bild.

Förstår jag det rätt så var arm och skulderblad avlägsnade i ett stycke och då stämmer inte deras uppgifter.
Det stämmer, vilket är en makaber syn och anledningen till att Rajs Inledningsvis kallade det för en husmorsstyckning. Så styckar man nämligen exempelvis en kyckling.

Att paret inte skulle ha reagerat över eller kommit ihåg det aparta tillvägagångssättet är ett av många problem med deras historia.
Citera
2024-12-25, 22:09
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det kan ju varit så att själva styckning och nedpackning skedde med handskar, men att gärningsmannen vid utbärning till bil och utplacering på fyndplatserna inte hade handskar. Som jag förstår det kunde man inte på 80-talet utvinna fingeravtryck från plastpåsar, men däremot var det ju allmänt känt att det gick att göra det från "rena" ytor som pistoler, glas och knivar. Kanske var gärningsmannen lite mer oförsiktig när det gällde hanteringen av själva säckarna.

(Noterbart är ju att även polismän kan ses bära runt på säckarna med sina bara händer!)
Ja, man studsar onekligen till vid synen av alla obehandskade polismän som hanterar säckarna.

Jag förstår hur du tänker, men fingeravtrycken återfanns på insidan av säckarna och bör ha uppkommit när säckarna veks upp och packades.

Som jag minns det ombad Koorti ett antal personer visa hur de skulle packa tyngre föremål i liknande säckar och de vidrörde självklart säckarna på insidan, varför Koorti begärde att SKL skulle granska insidan efter fingeravtryck.
Citera
2024-12-25, 22:13
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det kan ju varit så att själva styckning och nedpackning skedde med handskar, men att gärningsmannen vid utbärning till bil och utplacering på fyndplatserna inte hade handskar. Som jag förstår det kunde man inte på 80-talet utvinna fingeravtryck från plastpåsar, men däremot var det ju allmänt känt att det gick att göra det från "rena" ytor som pistoler, glas och knivar. Kanske var gärningsmannen lite mer oförsiktig när det gällde hanteringen av själva säckarna.

(Noterbart är ju att även polismän kan ses bära runt på säckarna med sina bara händer!)
Med risk för att jag minns fel, men fanns det inte fingeravtryck på insidan av en eller flera knutar och att det var något som bara den som knutit säcken kan ha avsatt?
Citera
2024-12-25, 22:14
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
I tingsrättens dom skriver de angående fotohandlarens vittnesmål. ”Han såg armar avskurna vid axeln.” Hon hade sett en arm ett ben och ett lår på en bild.

Förstår jag det rätt så var arm och skulderblad avlägsnade i ett stycke och då stämmer inte deras uppgifter.

Jovan Rajs påstod ju sig ha verifierat att de kroppsdelar de beskrivit måste ha kommit från just Catrine da Costa ...
Citera
2024-12-25, 22:19
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det stämmer, vilket är en makaber syn och anledningen till att Rajs Inledningsvis kallade det för en husmorsstyckning. Så styckar man nämligen exempelvis en kyckling.

Att paret inte skulle ha reagerat över eller kommit ihåg det aparta tillvägagångssättet är ett av många problem med deras historia.
Det är helt sjukt att Rajs kan intyga och tingsrätten hävda att deras beskrivning av bilderna stämmer med de funna styckbitarna när de skiljer sig på denna något unika och helt avgörande punkt. Tycker det är konstigt att denna detaljen inte fått större uppmärksamhet. Man kunde rakt av, på deras uppgifter om att armarna på bilderna var avskilda vid axelleden, konstatera att det omöjligtvis kunde röra sig om da Costas kropp.
Citera
2024-12-25, 22:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, absolut. Det mest troliga i detta fall är att det är som fotohandlarfruns syster sade att det var bilder som lämnats in från ett bårhus där hos dem och att det var de bilderna som var ursprunget till de här historierna som sen eskalerat mer och mer.
Ja, och jag tror att denna kombination av minnesbilder som bleknar och ett extremt uppmärksammat fall ligger bakom många av vittnesmålen. Det är självklart inte uteslutet att damen med hunden någon gång såg två män med en barnvagn eller att de kvinnliga poliserna såg Härm i sällskap med sin punkiga och provokativt klädda flickvän, som de tolkade som prostituerad. I efterhand kopplade de sedan ihop det med fallet och blev själva övertygade om vad de sa sig ha iakttagit.

Att sådana vittnesmål dyker upp i massmedialt exponerade fall är självklart inte ovanligt och i normala fall skulle polisen ha tackat för upplysningen och låtit det hela bero. I det här fallet valde polisen istället att fästa tilltro till frapperande ologiska och osammanhängande vittnesmål, med mängder av problematiska aspekter. Det finner jag intressant och jag vet inte om polisen verkligen var så här inkompetent eller om syftet var att bara sätta dit Härm och Allgén, kosta vad det kosta ville.
Citera
2024-12-25, 22:33
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Det är helt sjukt att Rajs kan intyga och tingsrätten hävda att deras beskrivning av bilderna stämmer med de funna styckbitarna när de skiljer sig på denna något unika och helt avgörande punkt. Tycker det är konstigt att denna detaljen inte fått större uppmärksamhet. Man kunde rakt av, på deras uppgifter om att armarna på bilderna var avskilda vid axelleden, konstatera att det omöjligtvis kunde röra sig om da Costas kropp.
Jovan Rajs intygade även att de fragmentariska uppgifterna som mamma Allgén påstod härstammade från barnet överensstämde med hur da Costa hade styckats.

Detta trots att somliga detaljer (som att ögon skulle ha ätits upp och att det hade borrats i huvudet) inte är möjliga att uttala sig om, eftersom huvudet aldrig återfanns. Andra uppgifter, som att "tanten" hade lagts på grillen står i direkt strid med vad som kunde ses vid obduktionen, där inga kroppsdelar visade några brännskador.

Insikten att det här fallet är helt sjukt är bra att ha som ingångsläge vid fortsatt förkovrande.
Citera
2024-12-25, 22:33
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Med risk för att jag minns fel, men fanns det inte fingeravtryck på insidan av en eller flera knutar och att det var något som bara den som knutit säcken kan ha avsatt?
Tror det var på insidan av själva säcken. Typ avsatta av någon som vek ihop säckens öppning till en krage för att stadga den när den fylldes med saker.
Citera
2024-12-25, 22:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
För de nytillkomna i tråden som undrar hur folk i allmänhet kunde tro att läkarna var skyldiga är det väl på sin plats att påminna om hur Jonas Gardell skrev i "Torka aldrig tårar utan handskar" (2013).

Det är ju dock en roman där Jonas Gardell som är en habil författare oavsett vad man annars anser om honom gestaltar en tid och hur folk har tänkt. Det är inte nödvändigtvis vad Gardell själv tänkte om saken 2013 utan vad hans huvudpersoner tänker på 80-talet.
Citera
2024-12-25, 23:13
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, och jag tror att denna kombination av minnesbilder som bleknar och ett extremt uppmärksammat fall ligger bakom många av vittnesmålen. Det är självklart inte uteslutet att damen med hunden någon gång såg två män med en barnvagn eller att de kvinnliga poliserna såg Härm i sällskap med sin punkiga och provokativt klädda flickvän, som de tolkade som prostituerad. I efterhand kopplade de sedan ihop det med fallet och blev själva övertygade om vad de sa sig ha iakttagit.

Att sådana vittnesmål dyker upp i massmedialt exponerade fall är självklart inte ovanligt och i normala fall skulle polisen ha tackat för upplysningen och låtit det hela bero. I det här fallet valde polisen istället att fästa tilltro till frapperande ologiska och osammanhängande vittnesmål, med mängder av problematiska aspekter. Det finner jag intressant och jag vet inte om polisen verkligen var så här inkompetent eller om syftet var att bara sätta dit Härm och Allgén, kosta vad det kosta ville.
Exakt så tror jag också att det gått till.
Citera
2024-12-25, 23:16
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ingen aning.
Det enklaste är att kontakta Koorti.
Men gissa hur många mail hon har fått under åren.
Och hon får väl en drös till pga dokumentären.
Done.
Citera
2024-12-25, 23:46
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Tror det var på insidan av själva säcken. Typ avsatta av någon som vek ihop säckens öppning till en krage för att stadga den när den fylldes med saker.
Så kanske det var, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in