2024-12-26, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag blir inte klok på detta.
Det är ganska fantastiskt att den offentliga informationen om fingeravtrycken är så fragmentarisk.
Man fattar ju ingenting.
Att det tog ett par decennier innan nån (dvs Koorti) kom på att leta INUTI säckarna är också ganska fantastiskt.
Varför måste utomstående göra polisen arbete?

Ja, det hela är väldigt suspekt. Men detta ägde rum när det fortfarande fanns starka krafter som aktivt motarbetade läkarnas sak, så inget förvånar.

Men någonstans ringde en klocka hos mig när det gällde fingeravtrycken. Jag började söka i min egen mejlkorg. Jag mejlade tydligen både chefsåklagare Stefan Bergman och Magnus Sallroth en hel del under 2008 och 2009. Magnus svarade en gång. Stefan svarade aldrig. Hur som helst hade jag tydligen läst i Metro att Magnus Sallroth uttalat sig och sagt att samtliga fingeravtryck på plastsäckarna som innehöll da Costas likdelar kom från poliser. Detta stämde inte med vad Per Lindeberg hade skrivit om fingeravtrycken i sin nyutgåva av "Döden är en man". Jag mejade därför även Lindeberg som svarade mig följande den 18 maj 2009:

"Det här med fingeravtrycken är en mycket rörig historia, eftersom polisen inte hanterat plastsäckarna på något särskilt professionellt sätt. Jag sitter just nu på ett hotellrum i USA och har inte tillgång till något material, men jag betvivlar att Sallrot verkligen vet vad han talar om, ifall han gått ut med uppgifter om att det enbart rört sig om polisfingrar.

Det jag vet om just denna del av den tekniska bevisningen är redovisat i den senaste boken. För att fästa något avseende vid vad Sallrot påstår, så skulle jag definitivt begära uppgift om vilka individer/poliser som man kunnat identifiera och därmed avföra från utredningen."

Enligt Lindeberg så hittades ett "antal jämförbara fingeravtryck" på säckarna som tillhörde poliser. Det hittades dock också fyra fragmentariska avtryck som man senast 2003 undersökte utan att kunna matcha dem mot någon.

Men det kanske var så att Sallroth menade att samtliga identifierbara fingeravtryck kom från poliser? Vad jag kan se så lydde tyvärr jag inte Lindebergs råd och begärde ut uppgifter om identifieringen. Men det är väl inte försent att göra det.

I den här SVD-artikeln från 2015 så står det dock att fingeravtrycken inte kom från TH, TA, "eller någon av polisens utredare" https://www.svd.se/a/823b3b1a-d049-3bcd-a913-5a4daca35dc7/ny-teknik-sakrade-fingeravtryck

Uppgifterna går isär.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2024-12-26 kl. 01:48.
Citera
2024-12-26, 02:31
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Riktigt skumt.

Beskrivning av boken, hämtad på Adlibris:

Okej. Ja det låter ju extremt trovärdigt det.

Finns naturligtvis extremt få recensioner av denna bok.

Man blir ju nyfiken på vem som döljer sig bakom pseudonymen.

Förlaget är Carlsson, alltså samma förlag som gav ut Hanna Olsssons bok.
Det är ett intressant tidsdokument att det gick att ge ut en bok i kategorin självbiografi som helt klart beskriver en fantasivärld och dessutom är uruselt skriven. Det är som man blir frestad att gå till biblioteket ock låna den även om man skulle gynna någon jävel med några ören.
Citera
2024-12-26, 02:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag personligen är övertygad om att läkarna är oskyldiga till både mord och styckning av CdC. Däremot är jag inte lika övertygad när det gäller huruvida obducenten mördade sin fd fru Cattis eller inte.

Har du ändrat åsikt om detta sen du skrev ditt inlägg i december 2007?

Självmordet måste vara det mest utredda i svensk kriminalhistoria men du var ändå inte övertygad? 🤔
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-26 kl. 03:28. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-26, 02:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det stämmer att jag menade handduken. På handduken hittades ett tiotal hårstrån varav minst ett tillhörde da Costa. Inget av de övriga hårstråna tillhörde någon av läkarna.

Självklart utesluter inte detta att de ändå är skyldiga, men det är åtminstone något som talar till deras fördel. Dessutom var det ju läkarna själva som begärde testerna, vilket hade varit väldigt riskabelt om de var skyldiga eftersom handduken kan kopplas till da Costa (vilket de hade känt till om de var skyldiga). Polisen ville inte testa dem eftersom de inte anses misstänkta längre. Hade de som sagt varit skyldiga hade det varit väldigt korkat att väcka björnen.

Om vi blickar tillbaka i tiden så uteslöt inte du på den tiden att de ändå var skyldiga, att läsa dina gamla inlägg är mycket mer intressant än att läsa dina senare inlägg i tråden där du i princip vänder kappan efter vinden.

Man får intrycket att du var mer ärlig på den tiden? Dvs, du vägde omständigheter mot varandra och uteslöt inte om de ändå kan ha varit skyldiga?

Det är nästan som att du tagit intryck av chefsåklagare Helins ord om att han kunde inte finna något som talade till deras fördel?

Kan inte du berätta vad du har för inställning idag?
Citera
2024-12-26, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Riktigt skumt.

Beskrivning av boken, hämtad på Adlibris:

Okej. Ja det låter ju extremt trovärdigt det.

Finns naturligtvis extremt få recensioner av denna bok.

Man blir ju nyfiken på vem som döljer sig bakom pseudonymen.

Förlaget är Carlsson, alltså samma förlag som gav ut Hanna Olsssons bok.
2 januari är det öppet på Campus Karlskrona. Jag lånar boken då och lägger ut citat av värde.
Citera
2024-12-26, 03:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag har läst vad du skriver. Eftersom såväl din läsförståelse som din tolkningsförmåga har grava brister skulle jag givetvis inte hänvisa till dina uppgifter i något avseende. Det förstår du väl själv?

Du medger alltså att du är okunnig samtidigt som du vägrar att erkänna (ignorerar) att jag skrev redan för 10 år sedan om de alternativa läkarna i utredningen.

Den nya dokumentärserien har tagit upp 4 av de alternativa läkarna i utredningen men det fanns fler läkare som hade kontakt med BO. Det fanns dessutom flera mycket intressanta tips om helt andra okända äldre läkare. Skicka PM om du vill veta mer.

Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Du har för övrigt fortfarande inte svarat på mina frågor,

Nej det är sant men du har inte heller svarat på mina frågor. Din parhäst Eremona har dessutom fått hundratals frågor, hittills har vi inte sett några svar.
Citera
2024-12-26, 03:15
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har du ändrat åsikt om detta sen du skrev ditt inlägg i december 2007?
Apropå ändrade åsikter så påstod du en gång i tiden att de hittade en, och jag citerar, ”knulldocka” med snara runt halsen hos obducenten. Är det något du vill kännas vid i dag?
Citera
2024-12-26, 03:28
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
De trodde att det var någon med kunskaper om anatomi och obduktionstekniker som styckat CdC, men att hennes kropp styckats på olika sätt (med olika tekniker) för att förvilla/försvåra för poliser/utredningen.
Angående det sa LGWP en intressant sak i något sammanhang. Nämligen att styckningen var ensidig. Alltså att styckaren utfört sitt värv från en sida av kroppen hela tiden. Det hade så klart ingen gjort om kroppen låg på ett obduktionsbord där man bekvämt kan gå runt och stycka.

Vore intressant att veta vilket stöd LGWP hade för det påståendet.
Citera
2024-12-26, 03:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Angående det sa LGWP en intressant sak i något sammanhang. Nämligen att styckningen var ensidig. Alltså att styckaren utfört sitt värv från en sida av kroppen hela tiden. Det hade så klart ingen gjort om kroppen låg på ett obduktionsbord där man bekvämt kan gå runt och stycka.

Vore intressant att veta vilket stöd LGWP hade för det påståendet.

Han är ingen rättsläkare, hur ska han då kunna bedöma om styckningen var ensidig?

GW trodde väl att nedmonteringen ägde rum i ett badkar? Det finns inga bevis för detta.
Citera
2024-12-26, 03:36
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tycker att teet ser ganska attraktiv ut bakifrån.Men jag hade då en arbetskamrat som sade att han såg jätteläskig ut.Hur hänger det ihop.Bakifrån som man får se honom är han helt okej. Det är alltså 40 år sedan man fick höra att han såg läskig ut. Var ligger sanningen.Hoppas han kommer ut ur dimman snart så man får se honom.

"Jag hade en arbetskamrat..." Det var precis så här det lät när det begav sig. Folk kände någon som jobbade med någon som minsann visste att Obducenten jobbade på Taxi kurir, var sexualsadist, såg ut som en seriemördare osv osv.

Jag har sett bilder på honom från när det begav sig och han var en stilig ung man.
Citera
2024-12-26, 03:38
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Han är ingen rättsläkare, hur ska han då kunna bedöma om styckningen var ensidig?

GW trodde väl att nedmonteringen ägde rum i ett badkar? Det finns inga bevis för detta.
Nej, är det hans egen bedömning är den inte mycket värd. Det var därför jag frågade vilket stöd han hade för påståendet.
Citera
2024-12-26, 03:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Hårda ord men han är värd varenda ett och mer därtill. Skamlig att han så biter sig fast i sin livslögn och inte efter alla dessa år kan medge något ansvar.

Fallet är fortfarande ouppklarat, hur kan du då dissa hans slutsatser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in