Citat:
Jag blir inte klok på detta.
Det är ganska fantastiskt att den offentliga informationen om fingeravtrycken är så fragmentarisk.
Man fattar ju ingenting.
Att det tog ett par decennier innan nån (dvs Koorti) kom på att leta INUTI säckarna är också ganska fantastiskt.
Varför måste utomstående göra polisen arbete?
Det är ganska fantastiskt att den offentliga informationen om fingeravtrycken är så fragmentarisk.
Man fattar ju ingenting.
Att det tog ett par decennier innan nån (dvs Koorti) kom på att leta INUTI säckarna är också ganska fantastiskt.
Varför måste utomstående göra polisen arbete?
Ja, det hela är väldigt suspekt. Men detta ägde rum när det fortfarande fanns starka krafter som aktivt motarbetade läkarnas sak, så inget förvånar.
Men någonstans ringde en klocka hos mig när det gällde fingeravtrycken. Jag började söka i min egen mejlkorg. Jag mejlade tydligen både chefsåklagare Stefan Bergman och Magnus Sallroth en hel del under 2008 och 2009. Magnus svarade en gång. Stefan svarade aldrig. Hur som helst hade jag tydligen läst i Metro att Magnus Sallroth uttalat sig och sagt att samtliga fingeravtryck på plastsäckarna som innehöll da Costas likdelar kom från poliser. Detta stämde inte med vad Per Lindeberg hade skrivit om fingeravtrycken i sin nyutgåva av "Döden är en man". Jag mejade därför även Lindeberg som svarade mig följande den 18 maj 2009:
"Det här med fingeravtrycken är en mycket rörig historia, eftersom polisen inte hanterat plastsäckarna på något särskilt professionellt sätt. Jag sitter just nu på ett hotellrum i USA och har inte tillgång till något material, men jag betvivlar att Sallrot verkligen vet vad han talar om, ifall han gått ut med uppgifter om att det enbart rört sig om polisfingrar.
Det jag vet om just denna del av den tekniska bevisningen är redovisat i den senaste boken. För att fästa något avseende vid vad Sallrot påstår, så skulle jag definitivt begära uppgift om vilka individer/poliser som man kunnat identifiera och därmed avföra från utredningen."
Enligt Lindeberg så hittades ett "antal jämförbara fingeravtryck" på säckarna som tillhörde poliser. Det hittades dock också fyra fragmentariska avtryck som man senast 2003 undersökte utan att kunna matcha dem mot någon.
Men det kanske var så att Sallroth menade att samtliga identifierbara fingeravtryck kom från poliser? Vad jag kan se så lydde tyvärr jag inte Lindebergs råd och begärde ut uppgifter om identifieringen. Men det är väl inte försent att göra det.
I den här SVD-artikeln från 2015 så står det dock att fingeravtrycken inte kom från TH, TA, "eller någon av polisens utredare" https://www.svd.se/a/823b3b1a-d049-3bcd-a913-5a4daca35dc7/ny-teknik-sakrade-fingeravtryck
Uppgifterna går isär.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2024-12-26 kl. 01:48.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2024-12-26 kl. 01:48.