Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-26, 08:53
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Man har gjort komik av den allvarligaste händelsen i Svensk modern tid? Eller vad? Är det på Stefan och Krister -nivå?

Jag trodde det var ett drama när jag hörde om det här?

Nej, inte är det Stefan o Krister. Nivån på humorn för tankarna till modern komik som Terese i kassan o bögen är lös.
Citera
2024-12-26, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
U-båtens befälhavare:
Peskov!

Sjukt kul! Vilken sopa!

Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Har sett sämre men, kände nästan lukten av Fälldins pipa.

Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Rätt fångande ändå, intressanta val av skådespelare. Har sett två avsnitt och kommer nog se resten imorgon

Citat:
Ursprungligen postat av Neutralabosse
Töntigt. Lassgård är bra. Jag ser inte mer än ett avsnitt. Det räckte så.

Ryssarna utmålas som suputer och blekingebor som mindre vetande.Stockholmare är smartare än lantisar…

Rätt spektakulär händelse ändå, många minnen från den tiden, var militär då, Sverige blev tagen på sängen rent ut sagt, kunde lika gärna hänt idag, frågan är om Sverige kanske skulle agera lika dant, vem vet. Allmänt känt att ryssar gillar att tömma spritflaskan både på jobb o fritid.

De har fått till karaktärerna bra, man kände nästan Fälldins piplukt helt klart och "Kliché-Kjelle" (Niklas Engdahl) gör sig påmind som kul skådis som ÖB Börje Lagercrantz dåvarande Lennart Ljung en stridis och Kommendörkapten Anders Karlsson (Per Lasson) som påmind från Polisen i Tunna blå linjen, många av händelserna i serien hände faktist men som vanligt så höjer de ribban för satirens skull, uppdraget i roddturen som slutar med skrovduns i Ubåten en av många, Om ÖB blev hängande upp o ner av får bönderna och Ola Ullsten attackerad av spruta, nja men kul. Fälldins dåliga engelska gick inte av för hackor. En sevärd serie med en nypa salt av sanningen, men som sagt en spektakulär händelse där Ryssen körda fast på grund i Sverige med en Ubåt.
Citera
2024-12-26, 09:26
Medlem
Tyckte den var tråkig. Funkar inte som komedi. Påminner i stilen väldigt mycket om Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult. Hade funkat betydligt bättre som drama + thriller med riktiga 80-tals kalla kriget-vibbar.
Citera
2024-12-26, 09:26
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Det här var jag faktiskt lite sugen att se. Verkade kul från trailern.
Citera
2024-12-26, 09:39
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Välgjord och påkostad för att vara svensk, med draghjälp från Disney. Så en hel del feministiskt trams fanns med i serien. Som tolkarna, sekreteraren och framförallt den kvinnliga (och därför kloka, visa och storsinta) ambassadören som räddar de korkade och värdelösa männen som endast är intresserade av porr, självömkan och sprit. Inget som gjorde SVT upprörda direkt... Hon räddar även receptionisten från sin korkade man.

Vänstern får sitt i Fälldin som en enkel fårbonde, som vet sin egentliga plats som just fårbonde. Påtryckningar fanns säkerligen att han skulle framställas som transsexuell. Det hade gjort det hela modernare. Men det kändes nog lite påtvingat. Idén om att framställa honom i enlighet med Centerns paradgren slog de nog ganska snabbt ur hågen.

Att inga svarta eller asiater fanns med berodde på att männen framställdes som korkade. Och det var för få kvinnor med, vilket hade gjort det för uppenbart.

Normal subtil hjärntvätt i vanlig ordning.
Citera
2024-12-26, 09:46
Medlem
FuckSwedens avatar
Jag älskar ju Lassgård, nu har jag hittills bara sett första avsnittet men ska dra igenom allt när
jag har tid.

Trovärdig befälhavare också.
Citera
2024-12-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Nej, inte är det Stefan o Krister. Nivån på humorn för tankarna till modern komik som Terese i kassan o bögen är lös.

Snarare lite som Hundraåringen.
Samma manusförfattare.
Citera
2024-12-26, 10:24
Medlem
MosterAugustas avatar
Lika roligt som Åsa-Nisse. Lantisar är korkade, ryssar (eller i detta fallet baltiska skådespelare) är alkoliserade och negrer är... Nej, just. Vi får inte säga något om negrer längre. 😐

Bra att dagens svenskar får den sanna versionen av händelsen förklarad för sig. Fake news har för länge lagt sin blöta filt över detta. Tack Trump! Tack Svenska Freds! Tack SvT!
Citera
2024-12-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neutralabosse
Töntigt. Lassgård är bra. Jag ser inte mer än ett avsnitt. Det räckte så.

Ryssarna utmålas som suputer och blekingebor som mindre vetande.Stockholmare är smartare än lantisar…

I Ryssland är alkoholism ett jätteproblem. Vodka är en vanlig dryck där
Stockholmare har väl alltid utmålat sig själva som lite smartare
Det ligger väl också nära sanningen?
Citera
2024-12-26, 10:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Serien går Kremls ärenden, försöker skylla infarten mot Karlskrona pga fylla hos besättningen, precis vad "freds" gängen försökte skylla på. Uselt! Speciellt i dessa tider med Rysslands pågående invasion av Ukraina.
Vad yrar du om, felnavigering var sovjets förklaring och även den som flera experter varit inne på.
En så stor ubåt har man till världshaven, inte till att mäta djup, det gör man såklart med en fiskebåt och ekolod.
Det var en felnavigering så att serien skyller felnavigeringen på fylla är bara en twist.
Varför korka upp redan när de har så nära hem?

Ubåtar får åka i havet utanför gårdefjärden så inget konstigt egentligen, massa båtar går på grund hela tiden, varför inte en ubåt en gång?
Citera
2024-12-26, 10:43
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
I Ryssland är alkoholism ett jätteproblem. Vodka är en vanlig dryck där
Stockholmare har väl alltid utmålat sig själva som lite smartare
Det ligger väl också nära sanningen?
Alkoholism ombord på ubåtar är relativt ohörd företeelse mig veterligen.
Du fattar väl att man inte kan applicera gemene ryss på en ubåtsbesättning!
Citera
2024-12-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Alkoholism ombord på ubåtar är relativt ohörd företeelse mig veterligen.
Du fattar väl att man inte kan applicera gemene ryss på en ubåtsbesättning!

Man har faktiskt problem, med alkoholism, i den ryska armén
Något som har diskuterats många gånger under Ukrainakriget
Men det sker säkert inte lika öppet, som på filmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in