Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-27, 05:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Som jag hört och som verkar trovärdigt är att det var inte samma ubåt utan en likadan systerubåt

Ja, kanske det. Och kaptenen var egentligen hans bror..
Bert är lite lurig, det får man ge honom..
Citera
2024-12-27, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det är inte den bästa satiren jag har sett. Jag tänker dock försöka genomlida den.
Jag har precis sett det andra avsnittet. Telefonsamtalet mellan Ronald Reagan och Brezjnev var lite roande.
Länk: https://www.svtplay.se/video/jawxYB4/whiskey-on-the-rocks/2-hall-gransen?video=visa&position=465
Det börjar 7.50 in i avsnittet.

Deras tolkar felöversätter allting. Dessutom framställs Brezjnev som ett fyllo. Har Kreml kommenterat serien ännu? De brukar inte uppskatta SVTs satir.

Jag skulle tro att Breznev var friskare i tv-serien än vad han var i verkligheten. Han var nästan död i verkligheten.
Citera
2024-12-27, 06:33
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad.Von.Viesen
Kan någon förklara varför de två fiskarbröderna som är bosatta längst ut i Karlskrona skärgård talar skånska?
Dessutom gör även fårbönderna utanför Karlskrona detta?

Alla dessa talar förvisso en mycket vacker och övertygande skånska men i Karlskrona skärgård??

De var noga med ryska och amerikanska skådespelare men tyckte inte det var så noga med blekingskan!!

Kan tyckas vara en petitess för stockholmare men definitivt inte här nere!

Håller med dig, skickliga skådespelare bör kunna lära sig lite kalskronitiska på nån timme med talpedagog eller nått, en enkel sak för öka på detaljerna lite. Där var några som hade mindre roller som antingen var ifrån Karlskrona eller var bra på dialekter.
Inte för att serien var realistisk ändå men störde mig på att bröderna på ön snackade skånska blandat med småländska.

Serien får 3,5/5 tobakspipor i betyg.
Citera
2024-12-27, 07:02
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det var det tramsigaste och mest humorbefriade skit jag sett i år. Inte ens Rolf Lassgård är ju bra.

Får bara hålla med, klarade inte ens av att kolla hela första avsnittet. Så låg intellektuell nivå på denna "humor" så jag undrar vilka målgruppen är. Det är inte ens buskis roligt på Stefan och Krister-nivå. Synd att man inte tog chansen att göra en historisk drama thriller istället i stil med Tjernobyl-serien. Man hade till och med kunnat låta Stakka Bo göra den.
Citera
2024-12-27, 07:58
Medlem
4 ubåtar för ryskan som är... mustig.

Det är nog därför många uppfattar den som konstig eftersom det är fin-ryska man hör när Putin står och mansplainar något inTV rutan.

Naturligtvis var det ingen olycka att ubåten hamnade där den gjorde, man skulle aldrig låtit hela befälskedjan på ett sådant uppdrag supa sig fulla utan krigsrätt.

Men underhållande och sevärd, märks att Disney haft med ett finger i spelet då den helt klart är "internationell" i framtoningen. Man skulle kunna säga tom "ABBAfierad" i stilen , dvs 70/80 tal.

För oss som minns det på Rapport var der dock inget att skratta åt när det skedde.

Snart är vi där igen med ett fartyg som har fientliga avsikter som skadar oss.

Vad gör regeringen och oppositionen då?
Citera
2024-12-27, 08:07
Medlem
santos_devilles avatar
Bra serie men ganska platt på slutet. Ganska många skratt men väldigt överdrivet får snack. Men som underhållning helt okej.

3 av 5
Citera
2024-12-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Får bara hålla med, klarade inte ens av att kolla hela första avsnittet. Så låg intellektuell nivå på denna "humor" så jag undrar vilka målgruppen är. Det är inte ens buskis roligt på Stefan och Krister-nivå. Synd att man inte tog chansen att göra en historisk drama thriller istället i stil med Tjernobyl-serien. Man hade till och med kunnat låta Stakka Bo göra den.
Det hade krävt en nivå på skådespeleriet som är bortom buskis-lassgårds förmåga.
Citera
2024-12-27, 08:32
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det blir ju en smula konstigt att förvänta sig och vilja ha en sorts serie och basera sin kritik på att den inte är vad man förväntade sig och därefter leta fel för att stärka sin tes. Vanligt nybörjarmisstag inom film- och tv-kritik.
Citera
2024-12-27, 09:13
Medlem
Vilket bottenskrap! Är det vi skattebetalare som betalat för denna smörja?
Citera
2024-12-27, 09:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Helt värdelös och tråkig, vartenda skämt var krystat och väntat.
Drog inte på smilbanden en enda gång när jag tittade.
1/10

Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Exakt!
Ok vatnik!
Citera
2024-12-27, 10:07
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Oj, det var många som var missnöjda här.
Jag fick tips om serien när jag firade med släkten.
Visste inget om den annat än att den skulle vara en satirisk tolkning av ubåten på grund.

Klämde tre avsnitt och hade så det riktigt mysigt i TV soffan. Jag småflinade och kunde inte sluta kolla.

Jag sa till mig själv, är inte detta lite i Jonas Jonasson stil? Och mycket riktigt när jag läste eftertexterna kunde jag få detta konstaterat.
Jag är svag för den där över gränsen tydliga satiren som han arbetar med. T.ex att Brezjnev var konstant packad
Och att Reagan käkade burgare i soffan, eller att Torbjörns fårfarmande skulle spela en avgörande roll.

Mysig, småkul och precis lagom stimulerande som mellandags TV.
Jag ger den i sitt sammanhang 5 trivselpinnar av 5.
Citera
2024-12-27, 10:27
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandmasterE
Naturligtvis var det ingen olycka att ubåten hamnade där den gjorde, man skulle aldrig låtit hela befälskedjan på ett sådant uppdrag supa sig fulla utan krigsrätt.

Ologiskt om du nu inte mot förmodan menar att även grundstötningen var planerad och väl genomförd.
Att som fartygschef föra sin båt enligt order i svenskt inre vatten men med en i sammanhanget hög fart, sätta den hårt på grund med risk för dyra skador men åtminstone en rejäl summa i bärgningskostnader vore det minst lika välmotiverat med krigsrätt.
Nu vet jag väldigt lite om följderna för befälhavaren men eftersom det var så uppenbart ett misstag fanns förmodligen ingen orsak att vidare utreda och dömma befälen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in