2024-12-26, 02:44
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Får man full pott på IQ-testet erbjuds man endast att bli signalspanare/telegrafist, detta då de inte vill ha problem med för smarta jävlar som vanliga soldater.

Men de vill heller inte ha för dumma människor till kvalificerade platser, exempelvis är det många som inte fått bli jägare då de haft för lågt på IQ-testet. Vakter och skyttesoldater verkar "alla" kunna bli.

Ca 85-90 i IQ verkar vara det lägsta de gör en soldat av, jägarsoldater verkar kräva minst 100 i IQ, känner flera som inte fick bli jägare pga. "låg" IQ.
Citera
2024-12-26, 03:48
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Herregud...

Jag fick en 8a på mitt IQ-test på mönstringen och bra på övriga tester förutom styrka (vilket än idag är mitt livs stora mysterium då jag var vältränad på den tiden men tyckte det var mer teknik som jag inte fick till än råstyrka) men jag gjorde inte lumpen trots att jag verkligen ville. De flesta utbildningar jag ville ha gick bort enbart pga. min färgblindhet och så togs väl några bort pga. dåliga resultatet på styrketestet och de utbildningar jag till sist hade kvar blev aldrig av för regeringen höll på att avveckla lumpen då. Året efter var det GMU istället och lumpen fanns inte kvar. Sökte GMU några år senare men blev nekad direkt pga. att jag opererat mig efter en skada och det påverkade mig mycket då (påverkar mig än idag) Så på IQ-testet fick jag bra=hög IQ. Men jag gick inte lumpen eller GMU av anledningar som inte har någonting med IQ att göra och inte fan hade jag magiskt fått högre IQ om jag gått lumpen.

Så har jag då hög intelligenskvot för jag fick ett högt betyg på ett test som testar just intelligenskvot eller är det lägre för jag inte gick lumpen pga. helt andra anledningar än intelligenskvot? Kan man inte svara på det, ja då har du låg IQ.

Edit: vet inte om det är min höga IQ som spökar men den otroligt korkade frågeställningen gör mig så pass provocerad att inlägget är slarvigt skrivet.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-12-26 kl. 04:00.
Citera
2024-12-26, 04:21
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Herregud...

Jag fick en 8a på mitt IQ-test på mönstringen och bra på övriga tester förutom styrka (vilket än idag är mitt livs stora mysterium då jag var vältränad på den tiden men tyckte det var mer teknik som jag inte fick till än råstyrka) men jag gjorde inte lumpen trots att jag verkligen ville. De flesta utbildningar jag ville ha gick bort enbart pga. min färgblindhet och så togs väl några bort pga. dåliga resultatet på styrketestet och de utbildningar jag till sist hade kvar blev aldrig av för regeringen höll på att avveckla lumpen då. Året efter var det GMU istället och lumpen fanns inte kvar. Sökte GMU några år senare men blev nekad direkt pga. att jag opererat mig efter en skada och det påverkade mig mycket då (påverkar mig än idag) Så på IQ-testet fick jag bra=hög IQ. Men jag gick inte lumpen eller GMU av anledningar som inte har någonting med IQ att göra och inte fan hade jag magiskt fått högre IQ om jag gått lumpen.

Så har jag då hög intelligenskvot för jag fick ett högt betyg på ett test som testar just intelligenskvot eller är det lägre för jag inte gick lumpen pga. helt andra anledningar än intelligenskvot? Kan man inte svara på det, ja då har du låg IQ.

Edit: vet inte om det är min höga IQ som spökar men den otroligt korkade frågeställningen gör mig så pass provocerad att inlägget är slarvigt skrivet.

OK.
Då vet vi.
Citera
2024-12-26, 05:43
Medlem
Gentss avatar
Jag har faktiskt forskat på ämnet och svaret är 78. Det är det som krävs för att gå lumpen.

Att ställa frågan i en tråd visar att man har 77 i IQ, så du kommer således inte bli antagen.

Har du högre IQ kommer du vara så smart att du inser att frågeställningen är i paritet med... Fyll i något passande själv. Jag når inte riktigt upp till nivån att förstå frågeställningen.
Citera
2024-12-26, 06:34
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Får man full pott på IQ-testet erbjuds man endast att bli signalspanare/telegrafist, detta då de inte vill ha problem med för smarta jävlar som vanliga soldater.

Men de vill heller inte ha för dumma människor till kvalificerade platser, exempelvis är det många som inte fått bli jägare då de haft för lågt på IQ-testet. Vakter och skyttesoldater verkar "alla" kunna bli.

Ca 85-90 i IQ verkar vara det lägsta de gör en soldat av, jägarsoldater verkar kräva minst 100 i IQ, känner flera som inte fick bli jägare pga. "låg" IQ.

ja men inte riktigt.. fick du höga poäng på IQ testet så fick du göra ett till test, ett minnes test, för att se om du var lämpad för signal/telegrafist etc.

själv fick jag 10/10/0 ... de sa att de inte sett något liknande.
Citera
2024-12-26, 07:16
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?
Minst? 90 säkert. Tross eller kökstjänst.

Edit: efter att ha läst tråden gissar jag <85, en SD från medelvärdet.
Senast redigerad av HaveFun 2024-12-26 kl. 07:34.
Citera
2024-12-26, 07:25
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Minst 36år för en våldtäkt? Jag tror det ska vara ett kommatecken någonstans i numret 129.
2001 till 2024 är 36 år? Oh nej, han sitter som jag sa tidigare nu på rättspsyk för 3 olika överfallsvåldtäkter på en kväll och lär göra resten av livet.
Citera
2024-12-26, 07:38
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Det är ganska många som inte förstår någonting av en iq-skala. Man märker direkt när som frågar: 100 är medelvärdet där dom flesta hamnar eller hur??
Jo.... 100 kommer vara NORMERINGSVÄRDET. Anta att 40 personer i samma rum har en medel-IQ om 50 fastställd genom data från hela populationen. Anta sedan att alla människor utanför rummet dör och all data förstörs. Nu kommer den tidigare IQ om 50 representera 100.

Sen är det verkligen inte alla som fattar hur högt man som svensk ligger med en IQ om 100. Att vara en medelmåtta är knappast att vara dum. Det finns ingen som kan avgöra vem som är dum eller smart genom hur de upplever personen.

Det finns också en social aspekt där de med höga poäng på dessa tester ofta är jobbiga att vara med. De med lägre begåvning har betydligt lättare att klara sig bland andra.

För övrigt är det många här som behöver kolla upp uttrycket Humble Brag. Ni är förbannat pinsamma.
Men nu pratar vi ju om populationer och då följer den X~N(100,15). Om du slumpar ut en grupp med iq 50 och ska beskriva den är ju det en helt annan fördelning

Fattar inte riktigt vad du menar
Citera
2024-12-26, 08:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?

Hade en lumpar "polare" som skulle varit normalbegåvad men lyckades skriva 0,4 på högskoleprovet dvs sämre än om man bara random kryssat. Gissar att det har med att han var troende.
Citera
2024-12-26, 08:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Hur märker du att 7 var "klart och tydligt smartare än jag" ?

Tja, jag har jobbat i försvaret och både gått utbildningar och hållit i utbildningar som instruktör, utbildat soldater osv, jag har sedermera hållit kontakt med folk många år efteråt, man ser tydliga mönster helt enkelt.
Citera
2024-12-26, 08:47
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.

Jag fick 9 (av 9) på intelligenstestet på mönstringen och blev befäl. Blev tom erbjuden flera olika tjänster att välja mellan.
Citera
2024-12-26, 08:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey

Det är knappast ett IQ-test man gör under mönstringen så Pliktverket har ingen uppfattning om vilken IQ de mönstrande har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in