2024-12-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Gott att någon verkligen tar bladet från munnen (I detta fall D.N, hade jag aldrig trott)
och förklarar , delvis, hur detta Justitiemord blev till.

Allting kan kokas ner till en helt bisarr Häxprocess, helt utan skrupler, rationellt tänkande
insikt i kriminaltekniskt arbete och mycket mer.

H.P Lovecraft hade inte kunnat göra det bättre!

Artikeln är för lång, och består lite för mycket av Frank är dum i huvudet.
Enligt mig är det viktiga som skrivs att Frank inte har lyssnat på kassettbanden
Citera
2024-12-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det vart ålderskillnad, BM var född -48 och TÅ var född -34. Både BM och Ragge var nog också finländare i grunden. Vet många finländare hade medlemsföreningar och träffades på ”Finska klubben”.

TÅ såg dessutom typiskt finländsk ut enligt MS som även prata finska med honom när de körde iväg för att handla heroin. Han prata svenska med finsk brytning. TÅ körde en mycket fräsch mörkgrön metallic Volvo Sedan troligen med fönsterhissar och taklucka samt mycket skräp i bilen. Han hitta inte runt i Sth. (Lite kuriosa)

Enligt MS var TÅ högst 170 cm, ganska kraftig, håret var ljust tunt kortklippt med början till flint, ej mustasch eller skägg. Lite plufsig i ansiktet.

Intressant signalement. Första gången jag får en någorlunda bild av TÅ. Tack!

En del av Ragges förhör låter som att han faktiskt var lite rädd för herrarna ifråga.
Citera
2024-12-16, 20:34
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pugslam
Barnpsykiatrikern Frank Lindblad hävdar i DN (12/12) att jag och min medproducent Johannes Hallbom i vår dokumentärserie ”Det svenska styckmordet” misskrediterar hans insatser i fallet da Costa. Det gör vi inte. Frank Lindblad har ett enormt ansvar för att da Costa-utredning blev vår tids värsta justitiemord och hans inlägg är ett simpelt försök att smita undan det ansvaret.
https://www.dn.se/kultur/dan-josefsson-barnpsykiatern-i-da-costa-fallet-borde-skammas/
Hårda ord men han är värd varenda ett och mer därtill. Skamlig att han så biter sig fast i sin livslögn och inte efter alla dessa år kan medge något ansvar.
Citera
2024-12-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Hårda ord men han är värd varenda ett och mer därtill. Skamlig att han så biter sig fast i sin livslögn och inte efter alla dessa år kan medge något ansvar.

Det håller jag med om, trots min kritik mot debattartikelns utformning och innehåll
Citera
2024-12-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, eller hur.... Klart att TÅ granskade andra snubbar hela tiden. Tack för intressant reflektion. Sannolikt insåg han också att han var i underläge, mot en trettioåring på 195 cm 🙂

Ja den ronden var nog slagen långt innan den ens börjat.

TÅ verkar inte vara i någon särskilt bra form heller. Lite plöffsig och småfet om man ska tro landsmannen MS och ca 170 cm i strumplästen.

Säkert ett skäl varför han använde tillhyggen.

TÅ var änkling men vet inte om det var frun han hade ihjäl.

Bm var också änkling.

Vet inte om Valle också ställde in sig i samma led?

Tillfälligheternas spel eller inte.

Tror det finns många finska kvinnohistorier som inte är berättade.
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-16 kl. 20:45.
Citera
2024-12-16, 20:44
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox

Nej, hans livslögn blev svår att bära för många, inte minst Catrines anhöriga och Läkarna.
Sen hur ett Akademiskt lärosäte som Uppsala kan hysa en sådan uppenbar charlatan,
blir ju ett annat mysterium!
Citera
2024-12-16, 20:56
Medlem
Citat:
Artikeln är för lång, och består lite för mycket av Frank är dum i huvudet.
Enligt mig är det viktiga som skrivs att Frank inte har lyssnat på kassettbanden

Den är inte for lång. Gemene man vet inte alls lika mycket om fallet som folk i den här tråden och behöver den extra förklaringen. Det är en fullständig demolering av Frank Lindblad och en extremt välförtjänt sådan.

"Det är 40 år sedan Catrine da Costa hittades död. För 25 år sedan avslöjade Per Lindeberg rättsskandalen i sin bok ”Döden är en man”. Ändå har insikten att Thomas Allgén och Teet Härm faktiskt är helt oskyldiga aldrig fått fäste. Många svenskar har ända fram till i dag betraktat dem som skyldiga till styckmordet. Det beror till stor del på att ett litet antal personer, som var instrumentala för att skapa justitiemordet, aldrig har velat erkänna sina katastrofala misstag. Frank Lindblad är en av dem. 1986 var han 37 år gammal. Jämngammal med Thomas Allgén och fem år äldre än Teet Härm. De var alla i början av sina karriärer. Frank Lindblad saknade den personliga och professionella integritet som hade krävts för att stå emot grupptrycket från polis och åklagare. Han levererade ett beställningsjobb. Det gav honom ett kraftigt lyft i karriären. Han blev närmast en kändis, älskad av alla dem i och utanför medier och rättssystem som ville förgöra de onda demonerna Teet Härm och Thomas Allgén.

Nu är Frank Lindblad 75 år gammal. Han lever säkert ett bekvämt pensionärsliv efter en lång och framgångsrik karriär. Teet Härms och Thomas Allgéns karriärer var över i samma ögonblick som Frank Lindblads tog fart. De är oskyldigt dömda för en styckning och i praktiken för att styckmord. De har behövt kämpa för sina liv i 40 år och de är åldrade i förtid. Det är närmast ett under att de fortfarande är vid liv.

I dokumentären berättar vi för en stor publik vad Frank Lindblad faktiskt har gjort sig skyldig till. Ändå fortsätter han att slingra sig. I sin artikel påstår han till och med att ”den fortsatta vetenskapliga kunskapsutvecklingen gett ytterligare stöd för de slutsatser och den bedömning vi gjorde i da Costa-fallet”. Det är ett sanslöst påstående.

Frank Lindblad håller fast vid sin gamla lögn från 1986 och lyfter inte ett finger för att hjälpa dem vars liv han förstörde. Han borde skämmas."
Citera
2024-12-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pdh
Den är inte for lång. Gemene man vet inte alls lika mycket om fallet som folk i den här tråden och behöver den extra förklaringen. Det är en fullständig demolering av Frank Lindblad och en extremt välförtjänt sådan.

Längden medför risk för att den förblir oläst, han hade kunnat säga det han säger mer eller mindre i en hälften så lång text.

Resten av det du skriver invänder jag inte mot.
Citera
2024-12-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror inte att TÅ satt för mord.
C sa tydligen att han dömts för våldtäkt.

Jag har aldrig läst några privata detaljer om "paret" TÅ och da Costa. Du verkar ha läst förhör jag inte har läst.

Att Roberts familj kunde vara en trygg hamn för C, var en fullt realistisk teori.

Om den stämmer, hamnade C ur askan i elden, för Robert var en farlig kvinnomisshandlare.

Man mår illa när man läser om hans utbrott.

Det var jag som slarvläste MS förhör, glöm de intima detaljerna, det var tydlige en helt annan man. Och det var klart våldtäkt!

Däremot säger TÅ i förhör om måndag den 4/6 att en kontaktman från socialen ev skulle vara med på mötet hos advokaten när de skulle diskutera skilsmässan.

Denna kontaktman skulle vara en social tjänsteman av någon sort. TÅ säger att han vet att CdC fått order om att hålla kontakt med socialen varje dag annars så skulle hon bli tvångsvårdad(!).

Man hade även bestämt att om inte CdC följde med skulle han ringa sociala för fortsatt åtgärd. Har inte sett något vittnesförhör med denna socialarbetare.

Dropbox K37503-00

Ja det fanns nog vissa likheter dessa män mellan.
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-16 kl. 21:22.
Citera
2024-12-16, 21:21
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Barnpsykiatrikern Frank Lindblad hävdar i DN (12/12) att jag och min medproducent Johannes Hallbom i vår dokumentärserie ”Det svenska styckmordet” misskrediterar hans insatser i fallet da Costa. Det gör vi inte. Frank Lindblad har ett enormt ansvar för att da Costa-utredning blev vår tids värsta justitiemord och hans inlägg är ett simpelt försök att smita undan det ansvaret.
https://www.dn.se/kultur/dan-josefsson-barnpsykiatern-i-da-costa-fallet-borde-skammas/

Bra artikel. Lustigt att den publicerats i DN. De borde kräva att Hanna Olsson kommer tillbaka och förklarar sig.

Citat:
I dokumentären spelar vi upp delar av nio timmar samtal med dottern som mamman spelade in med en kassettbandspelare under flera månaders tid. Där kan alla höra hur hon försöker pressa och locka fram ord och fraser ur ett glatt lekande barn som inte har en aning om vad mamman håller på med. Många tittare har berättat att de suttit och gapat under dessa sekvenser. Vi som gjort dokumentären reagerade likadant. De här bandinspelningarna fanns tillgängliga när Frank Lindblad skrev sitt utlåtande. Men han lyssnade inte på dem. Han litade blint på vad mamman sagt i polisförhören.

Enbart detta faktum borde underkänna hela Frank Lindblads utlåtande. Alla begriper väl att man inte okritiskt kan använda andrahandskällor för att utala sig om vad ett litet barn sagt eller upplevt. Det inser vilken förälder som helst.
Senast redigerad av Diagoras 2024-12-16 kl. 21:23.
Citera
2024-12-16, 21:31
Medlem
Citat:
REdan när det begav sig tog jag konsekvenserna. Tidigare brukade jag ge småslantar i rädda barnens insamlingsbössor men när de valde in den där charlatanen i sin styrelse blev det slut på det. Jag skrev tom ett brev till rädda barnen där jag förklarade varför jag aldrig mer tänkte skänka ett öre. Det var innan internet så det var ett brev med snigelpost. Det var tom innan Per Linderbergs bok.
Citera
2024-12-16, 21:31
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Uppmärksammade fall suger väl ofta åt sig människor som av en och annan anledning vill skrodera och överdriva för att stå i centrum?
Det stämmer alldeles utmärkt och är ett av många skäl till att vittnesmålen från fotohandlarparet, damen med hunden, dagboksvittnet, poliskvinna 1 och 2 samt jägmästaren inte är trovärdiga.

Undrens tid är alltså inte förbi: Lawnmoverman tycks inse vad andra har försökt upplysa vederbörande om i åratal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in