2024-12-25, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Lugn bara lugn Dave McKeegan kommer lägga upp hela på nätet, tar bara 24 timmar att titta igenom och videofilmen kommer väga ca 300Gb. Men kommer snart finnas på en Googledrive nära dig.

Jag tittar på den med glädje, hela deras resa verkar ju ha gått ut på detta så jag förutsätter att det inte bara är 40 sec som är resultatet. De fick ju inte ens med Union Glaciar Camp-skylten så det de hittills langat fram är ett skämt.
Citera
2024-12-25, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förlåt. Jag menade att de flesta förutom du vet att jorden inte är platt.

Du förstår fortfarnde inte kopplingen mellan att jorden är utforskad och att vi känner till dess form?

Det är skillnad på att verkligen veta något och förlita sig på något. Eftersom du inte vet hur man fått fram värdena så har du ju bara apat efter en skröna.
Citera
2024-12-25, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har nog ta mig fan aldrig hört något mer korkat i hela mitt liv.

Att det kommer från en halvdöd människa som dig betyder väl inte så jättemycket direkt.

Jag vet på förhand vilken extremt liten sfär av "källor" du förlitar dig på.
Citera
2024-12-25, 23:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Varför frågar du mig? Jag har nyss börjat intressera mig för hans upptäcktsfärder.

De flög väl knappast 17 timmar över Antarktis utan det var väl hela resan som tog den tiden. Sen verkar det bara som att de flög även Sydpolen med omnejd ner mot Bay of Whales, dvs i den rutten så upptäckte de inte vad han i nästa expedition fann, nämligen grönskande landskap, tecken på högre civilisationener och märkliga ljusfenomen.
Det var du som tog upp denne flygare i diskussionen.

Att han inte fotograferade dessa fantastiska upptäckter.
Flygfotografering har väl varit vanligt sedan flygmaskinen upp fanns.

Jag hittade lite mer om denne man:
Citat:
1939-1941 företog Byrd sin tredje expedition till Antarktis, till stor del bekostad av allmänna medel, bland annat för att för USA:s räkning göra anspråk på delar av kontinenten.
Observera att "kontinenten" nämns. Inte delar av isringen.
Citera
2024-12-25, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det var du som tog upp denne flygare i diskussionen.

Att han inte fotograferade dessa fantastiska upptäckter.
Flygfotografering har väl varit vanligt sedan flygmaskinen upp fanns.

Jag hittade lite mer om denne man:

Observera att "kontinenten" nämns. Inte delar av isringen.

Som du läser själv så åkte han dit främst i sin tjänst inom det militära och som pilot/sjöfarare, och inte som hobbyfotograf, de hade förövrigt en fotograf med sig och vad jag antar, så tillföll fotona knappast Byrd privat.
Citera
2024-12-25, 23:22
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Som du läser själv så åkte han dit främst i sin tjänst inom det militära och som pilot/sjöfarare, och inte som hobbyfotograf, de hade förövrigt en fotograf med sig och vad jag antar, så tillföll fotona knappast Byrd privat.
Du antar saker om om fotografierna. Vart kan de ha tagit vägen då?
Vad har du att säga om att "kontinenten" nämns. Alltså inte "isringen".

Det finns många bilder med och av richard byrd. Ingenstans kan man se de fantastiska gröna landskapen eller annat fantastiskt du påstod att han observerat.
https://www.gettyimages.se/fotografier/richard-byrd
Citera
2024-12-25, 23:36
Avslutad
Citat:
Du antar saker om om fotografierna. Vart kan de ha tagit vägen då?
Vad har du att säga om att "kontinenten" nämns. Alltså inte "isringen".

Det finns många bilder med och av richard byrd. Ingenstans kan man se de fantastiska gröna landskapen eller annat fantastiskt du påstod att han observerat.
https://www.gettyimages.se/fotografier/richard-byrd

Eftersom de var tagna i militärt syfte så kan du väl lista ut själv vart de tog vägen?

Var framgår det att Byrd själv fotograferat då?

Hans observationer av gömda landskap och högre civilisationener finns i hans dagböcker, och jag har inte hunnit söka efter dessa än, har du det eftersom du vet att han inte nämner något om detta eller?

Och precis som Amundsen så dog han bara något år efter sin senaste polarexpedition, de som vet för mycket är alltid ett hot.
Citera
2024-12-25, 23:45
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Hans observationer av gömda landskap och högre civilisationener finns i hans dagböcker, och jag har inte hunnit söka efter dessa än, har du det eftersom du vet att han inte nämner något om detta eller?

Och precis som Amundsen så dog han bara något år efter sin senaste polarexpedition, de som vet för mycket är alltid ett hot.
Du menar att hans fantasier finns beskrivna i hans dagböcker.
För några timmar sedan sades det att människor kan ljuga. Tanken har inte fallit dig in att det bara är påhitt.

Du har fortfarande inte kommenterat något om att det är kontinenten Antarktis som nämns.

Med din begåvning förstår jag att du inte kan fokusera på mer än en detalj i taget.
Citera
2024-12-25, 23:53
Avslutad
Citat:
Du menar att hans fantasier finns beskrivna i hans dagböcker.
För några timmar sedan sades det att människor kan ljuga. Tanken har inte fallit dig in att det bara är påhitt.

Du har fortfarande inte kommenterat något om att det är kontinenten Antarktis som nämns.

Med din begåvning förstår jag att du inte kan fokusera på mer än en detalj i taget.

Du menar att Byrd med titlar som sjöofficer, pilotpionjär och polarupptäckare med över 20 utmärkelser som ständigt anlitats av det militära skulle fantisera ihop saker, för vilken vinning då?

Det kanske är påhitt, det kan vara sant också, men oavsett så är det väldigt intressant att läsa mer om, framför allt när Antarktis är så hårt bevakat som det är.

Sen om du tycker det är ointressant skiter jag precis i, du kan väl sitta med din lilla jordglob och snurra lite i väntan på bättre tider medan vi andra tänkande individer vågar omvärdera omvärlden och historien, som inte förts fram i ljuset.
Citera
2024-12-26, 07:02
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Du menar att Byrd med titlar som sjöofficer, pilotpionjär och polarupptäckare med över 20 utmärkelser som ständigt anlitats av det militära skulle fantisera ihop saker, för vilken vinning då?

Det kanske är påhitt, det kan vara sant också, men oavsett så är det väldigt intressant att läsa mer om, framför allt när Antarktis är så hårt bevakat som det är.

Sen om du tycker det är ointressant skiter jag precis i, du kan väl sitta med din lilla jordglob och snurra lite i väntan på bättre tider medan vi andra tänkande individer vågar omvärdera omvärlden och historien, som inte förts fram i ljuset.

Richard E. Byrd är en sån där person som nästan känns som en karaktär från en äventyrsroman. En upptäcktsresande, flygpionjär och sjöofficer som faktiskt lyckades utforska både Arktis och Antarktis på riktigt. Hans prestationer är historiska fakta – han kartlade outforskade områden och gjorde stora insatser som förändrade hur vi ser på de mest ogästvänliga delarna av jorden.

Men sen finns det den andra sidan av historien – de påståenden som ibland dyker upp om att han skulle ha mött okända civilisationer i Antarktis. Det är spännande att läsa om, absolut, men ärligt talat finns det inga bevis för att något sånt skulle vara sant. Byrd själv sa inget om det, och de här historierna verkar ha uppstått långt efter hans död. De känns mer som något folk hittat på för att lägga ett lager mystik till en redan spännande historia.

Antarktis är ju också en plats som fascinerar många, och det är sant att det är ett område som är noga reglerat. Men det handlar inte om att dölja några hemligheter. Det är bara ren logik – Antarktis är extremt farligt och svårtillgängligt, och det krävs strikta regler för att skydda miljön och göra plats för vetenskaplig forskning. Det är inget konstigt med det.

Det som verkligen är häftigt med Byrd är att hans riktiga liv och insatser är mer än tillräckligt för att imponera. Han var en människa som vågade utforska det okända och tänja på gränserna för vad vi trodde var möjligt. Det är en inspiration i sig. Man behöver inte hitta på något extra kring honom – hans verkliga arv är redan stort nog att stå på egna ben.

Men visst har du lite bevisbar fakta för dravlet du far med?
Citera
2024-12-26, 10:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Angående Byrds fantasier har det visat sig att han tydligen aldrig varit speciellt noga med sanningen.
Citat:
Han blev först känd för att tillsammans med sin pilot, Floyd Bennett, ha flugit över Nordpolen 9 maj 1926.
Efter andra världskriget blev Byrds nordpolsflygning avslöjad som sannolikt lögn. Han hade cirklat vid Svalbard cirka ett halvt dygn.
Vad Byrd hade att vinna på att ljuga är det väl bara Byrd själv som visste. Sannolikt konspirerade han med Floyd Bennet om detta.
Det verkar finnas oklarheter angående hur länge de cirkulerade vid Svalbard. Det står så här om piloten Floyd Bennet:
Citat:
Efter andra världskriget blev Bennets nordpolsflygning avslöjad som lögn. Han hade cirklat vid Svalbard ett och ett halvt dygn.

Byrds dagbok visar att de ursprungliga sextantavläsningarna raderats och ersatts av andra vilka skulle visa att de nått fram.
Det kanske går få klarhet i hur länge de cirkulerade om man läser källhänvisningarna.

Men om vi ska lämna personen Byrd och i stället fokusera på hans uppdrag.
Citat:
1939-1941 företog Byrd sin tredje expedition till Antarktis, till stor del bekostad av allmänna medel, bland annat för att för USA:s räkning göra anspråk på delar av kontinenten.
Det är kontinenten Antarktis som nämns. Fortfarande har du inte förstått vad det ordet betyder.

Förutom USA har flera europeiska länder sänt expeditioner till Antarktis (där sydpolen är belägen). I samtliga fall är det till kontinenten Antarktis expeditionerna sänts.
Inte i något fall har uttrycket "isringen" använts.
Citera
2024-12-26, 10:52
Medlem
Citat:
.... Vilken form jorden har, har bara en ytterst liten skara rätt till att avgöra,....

Å nej, vi är ganska många inom den skaran. Och oavsett vad du verkar tro så är det ganska lätt att avgöra om jorden är platt eller inte, det enda som krävs är några enkla observationer och en smula sunt förnuft. Något som de gamla grekerna lyckades klura ut för två tusen år sedan är såklart inget problem idag med tanke på alla moderna hjälpmedel vi har tillhands.

I dess enklast form så är det ju inte svårare än att mäta upp t.ex polstjärnans höjd över horisonten på lite olika platser för att avgöra att jorden inte är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in