2024-12-25, 20:39
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
SLUTA MATA TROLLET. Och sluta svara på 12 år gamla inlägg för att göra en poäng. Totalt meningslöst.
Ledsen för det. Jag snubblade över inläggen när jag letade efter Tuesdays inlägg.
Citera
2024-12-25, 20:46
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det är ju häpnadsväckande om man just menar att man kan "ta bort" barnets berättelse och mena att det på något sätt ändå skulle ha utspelat sig som barnet (mamman) fantiserat om. Det enda rimliga är ju att om barnets berättelse inte var sann så kan inte stödvittnen till den (fotohandlarna) inte heller stämma.

Nu är jag osäker på om du menar länk till Borgnäs påstående eller själva kammarrättsdom. Jag kan åtminstone länka till Borgnäs.

https://youtu.be/Dif7k0J39IU?t=6220
Nej, även om man till hundra procent köper att Thomas lämnat in en film med likdelar är det inget bevis på att han styckat någon och än mindre den det gäller. Och köper man till hundra procent att Teet och da Costa någon gång setts tillsammans är det absolut inget bevis på att han styckat henne.

Det var kammarrätten dom jag var ute efter. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde länka den.
Citera
2024-12-25, 20:52
Medlem
För de nytillkomna i tråden som undrar hur folk i allmänhet kunde tro att läkarna var skyldiga är det väl på sin plats att påminna om hur Jonas Gardell skrev i "Torka aldrig tårar utan handskar" (2013).
Citera
2024-12-25, 21:06
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Ja, håller med, men samtidigt är det svårt att tro att de skulle ha hittat på alltsammans. Det har framförts teorier om att de kan ha blandat ihop det hela med en tidigare händelse, när bilder från ett bårhus lämnades in. Det tror jag är mindre sannolikt, eftersom fotohandlarna säger att de såg avkapade ben samt inälvor som låg i skålar. Låter mer som obduktionsbilder.

Jag har hela tiden tyckt att fotohandlarnas vittnesmål är det enda som har lite tyngd jämfört med övriga (även om det givetvis har sina svagheter också). Men rent allmänt är det totalt osannolikt att en mördare skulle lämna in en film av en styckad kropp i en vanlig butik på det här sättet. Det är ju en oerhörd risk att ta.
Jag tror inte att fotohandlarparet nödvändigtvis satte sig ner och tillsammans aktivt beslutade sig för att hitta på en historia. Däremot misstänker jag att det hela är ett ganska klassiskt fall av självsuggestion, som grundade sig i att de någon gång framkallade obehagliga foton, exempelvis de från bårhuset.

När så påståenden om att styckningen av CdC hade fotats började florera i pressen intalade de sig själva och varandra att det nog rörde sig om just dessa foton som de en gång i tiden hade framkallat. Att kroppsdelarna återfanns så pass nära fotobutiken fungerade antagligen som en ytterligare förstärkning av uppfattningen.

Herr och fru fotohandlare gav även disparata och motstridiga uppgifter om hur styckningen skulle ha utförts, och ingen av dem nämner den mest iögonfallande detaljen i styckningen av CdC, nämligen hur armarna hade avlägsnats.

Jag vet inte vad du anser ger tyngd åt deras berättelse, men ofta underskattas hur pass gravt minnesbilder kan förvanskas.
Citera
2024-12-25, 21:20
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ja, håller med, men samtidigt är det svårt att tro att de skulle ha hittat på alltsammans. Det har framförts teorier om att de kan ha blandat ihop det hela med en tidigare händelse, när bilder från ett bårhus lämnades in. Det tror jag är mindre sannolikt, eftersom fotohandlarna säger att de såg avkapade ben samt inälvor som låg i skålar. Låter mer som obduktionsbilder.

En sak som är märklig med deras vittnesmål är att de ju inte visste vilket år denna händelse skulle ägt rum. Om vi antar att händelsen ägde rum som beskrivet och att de framkallade bilder på en styckad kvinnokropp, men att de verkligen trodde att det var en "hemlig undersökning" av polisen. Sedan hittas det strax efter en styckad kvinna i samma område. Låt vara att de inte kopplade ihop dessa två händelser, hur osannolikt det än må vara.

MEN - de måste rimligen kunna komma ihåg denna otroligt ovanliga kombination: "Framkallning av bilder på styckad kvinna" - "Upptäckten av en styckad kvinna".

Om de ett par år senare inte minns att "just ja, strax efter den mystiske kunden så hittades ju den styckade kvinnan" så tycker jag det talar oerhört starkt för att dessa två händelser inte låg nära varandra i tiden.

Citat:
Jag har hela tiden tyckt att fotohandlarnas vittnesmål är det enda som har lite tyngd jämfört med övriga (även om det givetvis har sina svagheter också).

Ja, det blev ju ett huvudvittnesmål som vägde oerhört tungt.

Citat:
Men rent allmänt är det totalt osannolikt att en mördare skulle lämna in en film av en styckad kropp i en vanlig butik på det här sättet. Det är ju en oerhörd risk att ta.

Ja, inte bara att mördaren tar en otrolig risk att lämna in de överhuvudtaget, han kommer INTE in med keps och solglasögon utan uppträder helt "omaskerad". Han uppehåller sig länge och väl i fotobutiken och pratar med fotohandlarna till och med för att höra vad de tyckte om bilderna!
Citera
2024-12-25, 21:26
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det som åsyftas, är säkerligen en okulär besiktning i mikroskop och då kan "blå" betyda något annat än vad du och jag menar med blå.

Är det en blå missfärgning?
Är det en färg som blivit blå?
Är hårstråt ytligt blått eller genomblått?

Och det finns massor av blå nyanser.

Osv osv.

När vi ändå diskuterar det tekniska, måste jag åter ta upp fingeravtrycken i säckarna.

Som jag fattat det, fick Koorti fram ett resultat genom SKL, som de aldrig delgav henne!

Om detta stämmer, finns GM:s avtryck antagligen i säckarna, vilket isf bekräftar den slafsiga och obehagliga bild jag har av GM.

Man kan ana konturerna av GM och jag gissar att det inte är en frisk person. Dåliga dåliga vibbar.

Och om GM:s avtryck finns i säckarna, är detta ytterligare ett argument mot läkarnas inblandning.

Inte ens en foliehatt som Borgnäs tror att de satte fingeravtryck i säckarna.

Och frågan är: varför gav Koorti upp?

Då återkommer jag till frågan jag ställde häromdagen:
Funderar kring det här med fingeravtrycken.
Det har ju talats en hel del kring dem här i tråden men är det numer helt klarlagt att dessa foton som KK fick på dem numer inte finns tillgänglig någonstans?
Citera
2024-12-25, 21:27
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag tror inte att fotohandlarparet nödvändigtvis satte sig ner och tillsammans aktivt beslutade sig för att hitta på en historia. Däremot misstänker jag att det hela är ett ganska klassiskt fall av självsuggestion, som grundade sig i att de någon gång framkallade obehagliga foton, exempelvis de från bårhuset.

När så påståenden om att styckningen av CdC hade fotats började florera i pressen intalade de sig själva och varandra att det nog rörde sig om just dessa foton som de en gång i tiden hade framkallat. Att kroppsdelarna återfanns så pass nära fotobutiken fungerade antagligen som en ytterligare förstärkning av uppfattningen.

Herr och fru fotohandlare gav även disparata och motstridiga uppgifter om hur styckningen skulle ha utförts, och ingen av dem nämner den mest iögonfallande detaljen i styckningen av CdC, nämligen hur armarna hade avlägsnats.

Jag vet inte vad du anser ger tyngd åt deras berättelse, men ofta underskattas hur pass gravt minnesbilder kan förvanskas.
Min fetning.

I tingsrättens dom skriver de angående fotohandlarens vittnesmål. ”Han såg armar avskurna vid axeln.” Hon hade sett en arm ett ben och ett lår på en bild.

Förstår jag det rätt så var arm och skulderblad avlägsnade i ett stycke och då stämmer inte deras uppgifter.
Citera
2024-12-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Då återkommer jag till frågan jag ställde häromdagen:
Funderar kring det här med fingeravtrycken.
Det har ju talats en hel del kring dem här i tråden men är det numer helt klarlagt att dessa foton som KK fick på dem numer inte finns tillgänglig någonstans?

Ingen aning.
Det enklaste är att kontakta Koorti.
Men gissa hur många mail hon har fått under åren.
Och hon får väl en drös till pga dokumentären.
Citera
2024-12-25, 21:46
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Instämmer i att det säger en hel del om gärningsmannen att denne troligen inte använde handskar. Att distansera sig från och undvika att röra kroppsdelarna borde ha varit en naturlig instinkt. Antingen saknade gärningsmannen tillgång till handskar eller så rör det sig om en mycket avtrubbad person, som inte värjer sig mot att utföra gärningen med bara händer.

Det kan ju varit så att själva styckning och nedpackning skedde med handskar, men att gärningsmannen vid utbärning till bil och utplacering på fyndplatserna inte hade handskar. Som jag förstår det kunde man inte på 80-talet utvinna fingeravtryck från plastpåsar, men däremot var det ju allmänt känt att det gick att göra det från "rena" ytor som pistoler, glas och knivar. Kanske var gärningsmannen lite mer oförsiktig när det gällde hanteringen av själva säckarna.

(Noterbart är ju att även polismän kan ses bära runt på säckarna med sina bara händer!)
Citera
2024-12-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Min fetning.

I tingsrättens dom skriver de angående fotohandlarens vittnesmål. ”Han såg armar avskurna vid axeln.” Hon hade sett en arm ett ben och ett lår på en bild.

Förstår jag det rätt så var arm och skulderblad avlägsnade i ett stycke och då stämmer inte deras uppgifter.

Flera detaljer som de borde ha sett om historien var sann, fattades i deras berättelse. Vilket j-a trams.
Citera
2024-12-25, 21:49
Medlem
habets avatar
Citat:

Ja, absolut. Det mest troliga i detta fall är att det är som fotohandlarfruns syster sade att det var bilder som lämnats in från ett bårhus där hos dem och att det var de bilderna som var ursprunget till de här historierna som sen eskalerat mer och mer.
Citera
2024-12-25, 21:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ingen aning.
Det enklaste är att kontakta Koorti.
Men gissa hur många mail hon har fått under åren.
Och hon får väl en drös till pga dokumentären.

Någon som vet om advokatbyråerna har någon skyldighet att bevara material och i så fall hur lång tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in