2024-12-25, 19:20
Medlem
[quote=Silverfloden|90499724Lustigt sammanträffande. Var precis inne på det gamla Da Costa arkivet, men det är tyvärr, som du nämner, till stor del havererat.[/QUOTE]

Ny här, så kanske helt Goddag yxskaft-fråga, ber om ursäkt i så fall!
Men vem ligger bakom Da Costa-arkivet, den personen ”borde” ju kunna lägga upp trasiga länkar igen, eller är det kört?
Citera
2024-12-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Instämmer, men förhöret med Solnamannen är relevant för att ta reda på mer om den vita resväskan, var den överlämnades och hur han kom i kontakt med ”bilmekanikern” ? Såvitt jag vet så finns det bara en bilmekaniker i källorna?

Ja, hur han kom i kontakt med bilmekanikern och när mötet skedde, känns ju otroligt intressant i det här fallet.
Citera
2024-12-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnoefnoe
Ny här, så kanske helt Goddag yxskaft-fråga, ber om ursäkt i så fall!
Men vem ligger bakom Da Costa-arkivet, den personen ”borde” ju kunna lägga upp trasiga länkar igen, eller är det kört?

Tyvärr vet jag inte vem som är hjälten bakom Da Costa-arkivet.
Det är en ganska gammal site. Jag vet inte hur lätt det är med dagens teknik att börja jobba med en så gammal site. Om det ens går?
Citera
2024-12-25, 19:35
Medlem
Solnamannen bor väl på Huvudstagatan nu för tiden? Jag sprang i vart fall på honom i ett trapphus där för några år sedan. Han var aspackad.
Citera
2024-12-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverllejf
Solnamannen bor väl på Huvudstagatan nu för tiden? Jag sprang i vart fall på honom i ett trapphus där för några år sedan. Han var aspackad.

Hoppas att han inte krökar för att dämpa någon ångest ifrån det han utsattes för 1984 och 1999. Det vore i såna fall hemskt…
Citera
2024-12-25, 19:52
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det som åsyftas, är säkerligen en okulär besiktning i mikroskop och då kan "blå" betyda något annat än vad du och jag menar med blå.

Är det en blå missfärgning?
Är det en färg som blivit blå?
Är hårstråt ytligt blått eller genomblått?

Och det finns massor av blå nyanser.

Osv osv.
Ja, mängden information som saknas är iögonfallande. Återigen tycker jag att det bör finnas något mer slutgiltigt utlåtande och inte enbart några handskrivna, slarviga anteckningar.
Citat:
När vi ändå diskuterar det tekniska, måste jag åter ta upp fingeravtrycken i säckarna.

Som jag fattat det, fick Koorti fram ett resultat genom SKL, som de aldrig delgav henne!

Om detta stämmer, finns GM:s avtryck antagligen i säckarna, vilket isf bekräftar den slafsiga och obehagliga bild jag har av GM.

Man kan ana konturerna av GM och jag gissar att det inte är en frisk person. Dåliga dåliga vibbar.

Och om GM:s avtryck finns i säckarna, är detta ytterligare ett argument mot läkarnas inblandning.

Inte ens en foliehatt som Borgnäs tror att de satte fingeravtryck i säckarna.

Och frågan är: varför gav Koorti upp?
Turerna kring SKL och Koorti är verkligen konstiga och jag får inte klart för mig huruvida man faktiskt lyckades identifiera fingeravtryck eller ej.

Se exempelvis den här artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3pn2J/ny-teknik-kan-losa-styckmord
Där står det att SKL lyckades identifiera sju av nio fingeravtryck och att inga fingeravtryck kom från läkarna eller polismän.

Men sedan uttalar sig Jan Kullström, dåvarande chef för fingeravtryckssektionen hos Rikspolisstyrelsen:
"-Vi har konstaterat att två av fingeravtrycken på säckarna inte är läkarnas, de andra fingeravtrycken går inte att identifiera."

Det borde rimligtvis vara möjligt att få klarhet i huruvida fingeravtrycken gick att identifiera eller inte.

Instämmer i att det säger en hel del om gärningsmannen att denne troligen inte använde handskar. Att distansera sig från och undvika att röra kroppsdelarna borde ha varit en naturlig instinkt. Antingen saknade gärningsmannen tillgång till handskar eller så rör det sig om en mycket avtrubbad person, som inte värjer sig mot att utföra gärningen med bara händer.

Möjligen ansåg Koorti att hon ändå fick fram vad hon önskade, när det officiellt bekräftades att det inte var läkarnas fingeravtryck?
Citera
2024-12-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, mängden information som saknas är iögonfallande. Återigen tycker jag att det bör finnas något mer slutgiltigt utlåtande och inte enbart några handskrivna, slarviga anteckningar.

Turerna kring SKL och Koorti är verkligen konstiga och jag får inte klart för mig huruvida man faktiskt lyckades identifiera fingeravtryck eller ej.

Se exempelvis den här artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3pn2J/ny-teknik-kan-losa-styckmord
Där står det att SKL lyckades identifiera sju av nio fingeravtryck och att inga fingeravtryck kom från läkarna eller polismän.

Men sedan uttalar sig Jan Kullström, dåvarande chef för fingeravtryckssektionen hos Rikspolisstyrelsen:
"-Vi har konstaterat att två av fingeravtrycken på säckarna inte är läkarnas, de andra fingeravtrycken går inte att identifiera."

Det borde rimligtvis vara möjligt att få klarhet i huruvida fingeravtrycken gick att identifiera eller inte.

Instämmer i att det säger en hel del om gärningsmannen att denne troligen inte använde handskar. Att distansera sig från och undvika att röra kroppsdelarna borde ha varit en naturlig instinkt. Antingen saknade gärningsmannen tillgång till handskar eller så rör det sig om en mycket avtrubbad person, som inte värjer sig mot att utföra gärningen med bara händer.

Möjligen ansåg Koorti att hon ändå fick fram vad hon önskade, när det officiellt bekräftades att det inte var läkarnas fingeravtryck?

Jag blir inte klok på detta.
Det är ganska fantastiskt att den offentliga informationen om fingeravtrycken är så fragmentarisk.
Man fattar ju ingenting.
Att det tog ett par decennier innan nån (dvs Koorti) kom på att leta INUTI säckarna är också ganska fantastiskt.
Varför måste utomstående göra polisen arbete?
Citera
2024-12-25, 20:21
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Seriemördare brukar ofta bli värre med tiden, brotten blir grövre och offren blir mer vanställda.

Det blir som en ond spiral.

Uttrycket det börjar med en nål och slutar med en silverskål kan även appliceras på dom tre olösta mordfallen på prostituerade kvinnor i Stockholmsområdet på 80-talet.

Det är väldigt intressant att Härm stal Nordbergs huvud (mordoffret 1982) för att sedan ha det på sitt rum.

Härms intresse för prostitution och våld var exceptionellt.
Eftersom du inte kan svara på om du tror att läkarna är skyldiga idag så kan jag i alla fall konstatera att du trodde att Härm var en seriemördare 2012. Eftersom du skriver om i princip exakt samma saker nu som då så antar jag att även detta inlägg speglar vad du tycker och tror idag. Frågan är bara var du tror att TA passar in i det hela?
Citera
2024-12-25, 20:23
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan det inte ha varit Allgen som fick "öva lite" på att stycka ????

Han var ju allmänläkare och inte obducent som Härm.

Många utgår hela tiden ifrån att det skulle vara Härm som utförde det smutsiga jobbet.

Och det fanns säkerligen fler läkare som köpte prostituerade på den tiden men ingen annan läkare än just Härm blev utpekad av en ung prostituerad kvinna som den man som försökt strypa henne i ett trapphus.

Denna händelse visar på att Härm kunde bli mycket våldsam och farlig, en dubbelnatur helt enkelt.
Ah, här var det! Du tror alltså att TA fick "öva lite".
Citera
2024-12-25, 20:24
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag blir inte klok på detta.
Det är ganska fantastiskt att den offentliga informationen om fingeravtrycken är så fragmentarisk.
Man fattar ju ingenting.
Att det tog ett par decennier innan nån (dvs Koorti) kom på att leta INUTI säckarna är också ganska fantastiskt.
Varför måste utomstående göra polisen arbete?
Jag funderar på om det kan vara så att SKL/polisen menade att sju av nio fingeravtryck var identifierbara, alltså i så pass bra skick att det var möjligt att matcha dem mot rätt personer, men att Koorti/medier har tolkat det som om fingeravtrycken var identifierade?

Men det förklarar ändå inte den sparsamma, konstiga informationen som framkommit, så jag blir inte heller klok på det här.

Polisens hantering tycks ha varit oerhört trög och fantasilös. Förmodligen gick väl luften ur när man tvingades ägna sig åt realiteter och inte spännande, onda läkare.

Jag misstänker att polisen faktiskt till stor del var så här initiativfattig från början, men att det inte märktes på samma sätt när Rajs och/eller C Allgén drev på. Det skulle i vilket fall förklara de iögonfallande bristerna som helst tiden präglat utredningen.
Citera
2024-12-25, 20:34
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Ah, här var det! Du tror alltså att TA fick "öva lite".

SLUTA MATA TROLLET. Och sluta svara på 12 år gamla inlägg för att göra en poäng. Totalt meningslöst.
Citera
2024-12-25, 20:36
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Tyvärr vet jag inte vem som är hjälten bakom Da Costa-arkivet.
Det är en ganska gammal site. Jag vet inte hur lätt det är med dagens teknik att börja jobba med en så gammal site. Om det ens går?
Jag har för mig att det var skribenten Tuesday som låg bakom da Costa-arkivet, men denne verkar ha försvunnit 2012. En stor förlust för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in