2024-12-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag skrev inte att det var hårt bevakat då, däremot skrev jag att det blev hårt bevakat några decennier senare.

Du glömde besvara en fråga, mellan vilka punkter på Antarktis färdade din vän mellan?
Det var en tillfällig bekantskap och det var många år sedan så jag minns inte. Men vad har det med fallet att göra? Vi diskuterar om det finns midnattssol på Antarktis eller inte. Vad tycker du egentligen? Tror du att alla de som arbetar eller har varit i Antarktis ljuger? Tror du att de avlade en ed att säga att det inte finns någon 24 timmars sol i Antarktis? Och ingen har avslöjat hemligheten? Endast vissa områden är tillgängliga. Inser du att det är midnattssol där också, eller vad tror du egentligen? Tror du att flera tusen människor har varit i Antarktis, eller tror du att det är en lögn. Tror du att tusentals på tusentals har varit på kryssningar i Antarktis, eller ljuger de som organiserar sådana resor. Bara vissa områden? Okej, men det är midnattssol där också, och ingen har påstått något annat. Kanske pratar vi om 3-400 000 under hela tiden de kryssningarna har anordnats. Och alla betalas av NASA? Eller kanske tvingats skriva under på att de ska hålla käften? Och ingen har avslöjat hemligheten för att de är rädda för att bli skjutna? Eller vad fan menar du egentligen??
Citera
2024-12-25, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du kan inte rita en skiss över hur en 3m hög våg kan skymma en 100m hög båt? Det är ganska avslöjande.

Om du står på land och håller upp en linjal och mäter en våg 1km längre ut, så kanske höjden blir ca 10 cm, (men i själva verket är de 3m höga). Om vi sedan låter ett stort skepp köra ut en mil och passera vågorna tills skeppet blir mindre än 10cm på linjalen, tror barnet inte då att vågorna vid 1km kommer skymma skeppet, som upplevs som högre än skeppet 1 mil ut?
Senast redigerad av billigost 2024-12-25 kl. 21:13.
Citera
2024-12-25, 21:09
Avslutad
Citat:
Varje resa är implicit en mätning av avstånd. I alla fall om man tror på sambandet mellan tid, hastighet och avstånd.

Du tror seriöst att en pilot inte vet hur långt han har flugit?

Jaha, men har du någon källa på mätvärden och tillvägagångssätt eller?
Citera
2024-12-25, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Så du är inte så intresserad av att bevisa att mitt påstående är felaktigt?
Det måste man tolka som att det stämmer att det har seglats runt Antarktis, en kortare sträcka än jordens omkrets.

Jag har ingen anledning att motbevisa något som inte är bevisat.
Senast redigerad av billigost 2024-12-25 kl. 21:12.
Citera
2024-12-25, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det var en tillfällig bekantskap och det var många år sedan så jag minns inte. Men vad har det med fallet att göra? Vi diskuterar om det finns midnattssol på Antarktis eller inte. Vad tycker du egentligen? Tror du att alla de som arbetar eller har varit i Antarktis ljuger? Tror du att de avlade en ed att säga att det inte finns någon 24 timmars sol i Antarktis? Och ingen har avslöjat hemligheten? Endast vissa områden är tillgängliga. Inser du att det är midnattssol där också, eller vad tror du egentligen? Tror du att flera tusen människor har varit i Antarktis, eller tror du att det är en lögn. Tror du att tusentals på tusentals har varit på kryssningar i Antarktis, eller ljuger de som organiserar sådana resor. Bara vissa områden? Okej, men det är midnattssol där också, och ingen har påstått något annat. Kanske pratar vi om 3-400 000 under hela tiden de kryssningarna har anordnats. Och alla betalas av NASA? Eller kanske tvingats skriva under på att de ska hålla käften? Och ingen har avslöjat hemligheten för att de är rädda för att bli skjutna? Eller vad fan menar du egentligen??

Jag tror ingenting jag ifrågasätter bara all svag bevisning, det var ju därför du kom in i tråden och skulle skryta om din vän som härjat runt kors och tvärs över Antarktis, men det blev inte så mycket med det eller?
Citera
2024-12-25, 21:14
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag hade ingen anledning att motbevisa något som inte är bevisat.
Sådärja!
Det finns inga bevis för att jorden är platt.
Då finns det ingen anledning att motbevisa detta.
Så kan vi konstatera för alltid att jorden inte är platt.
Citera
2024-12-25, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Sådärja!
Det finns inga bevis för att jorden är platt.
Då finns det ingen anledning att motbevisa detta.
Så kan vi konstatera för alltid att jorden inte är platt.

Vi kan konstatera att jorden varken är platt eller sfärisk tills något är tillräckligt bevisat.
Citera
2024-12-25, 21:21
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting jag ifrågasätter bara all svag bevisning, det var ju därför du kom in i tråden och skulle skryta om din vän som härjat runt kors och tvärs över Antarktis, men det blev inte så mycket med det eller?
Det är vad flatheads säger. Du är en typisk flathead, men jag måste säga att du är plattare än de flesta. Din precisionsnivå är så låg att David Weiss skulle vara stolt över dig. Min vän som härjade runt på kross og trärs över Antarktis? Har jag sagt det? Ifrågasätter, säger du. Jag ställde några frågor, men det finns inget som tyder på att du tänker svara. Så här är alla flatheads, så du kan säkert gå med i klubben. Du har alla färdigheter som krävs.
Citera
2024-12-25, 21:28
Medlem
Citat:
Jaha, men har du någon källa på mätvärden och tillvägagångssätt eller?

Källa och mätvärden på att vi hittar på jorden?

Nej den var knepig....

Citat:
Vi kan konstatera att jorden varken är platt eller sfärisk tills något är tillräckligt bevisat.

Vad sägs om det faktum att vi hittar och därmed har koll på jordens form?

Du och andra plattisar har verkligen svårt att förstå korrelationen mellan det faktum att jorden är väldigt väl utforskad och att vi därmed även vet hur jorden ser ut. För mig att det ytterst svårt att förstå hur man kan vara så blåst.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-25 kl. 21:39.
Citera
2024-12-25, 21:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

+ att över tusen stycken har varit i omloppsbana och med egna ögon sett jordens kurvatur nu. + alla SR71 piloter U2 piloter och X1/X2 piloter samt alla MIG 25 piloter samt även Viggen-flygare som gick upp på alldeles för hög höjd än tillåten.
Det är nu tiotusentals som sett jordens kurvatur, och även en hel del civila.

Jepp när Concord gick på maxhöjd så kunde man se kurvaturen vilket tusentals civila människor gjorde på veckobasis.
Citera
2024-12-25, 21:41
Avslutad
Citat:
Det är vad flatheads säger. Du är en typisk flathead, men jag måste säga att du är plattare än de flesta. Din precisionsnivå är så låg att David Weiss skulle vara stolt över dig. Min vän som härjade runt på kross og trärs över Antarktis? Har jag sagt det? Ifrågasätter, säger du. Jag ställde några frågor, men det finns inget som tyder på att du tänker svara. Så här är alla flatheads, så du kan säkert gå med i klubben. Du har alla färdigheter som krävs.

Det finns väl ingen helig skrift som säger att man måste ha en egen övertygande teori om allt, eller hur? Vilken form jorden har, har bara en ytterst liten skara rätt till att avgöra, och det har hittills bara påståtts bevisats via lama foton och små korta videos. Den bevisningen är inte ett piss värt om ingen opartisk grupp kan kontrollera och utforska det själva.

Jag väljer att inte tro på något alls förrän något är bevisat och tills dess är jag öppen för alla teorier, och jag är just ju nyfiken på vad som hemlighålls i Antarktis, som verkar väldigt hemligt och framförallt efter vad Richard Byrd påstod sig ha upptäckt när han var där.

Vad partiska NASA, USA eller några speciellt utvalda personer med egenintressen påstår är totalt ointressant.
Citera
2024-12-25, 21:43
Avslutad
Citat:
Källa och mätvärden på att vi hittar på jorden?

Nej den var knepig....

Vad sägs om det faktum att vi hittar och därmed har koll på jordens form?

Du och andra plattisar har verkligen svårt att förstå korrelationen mellan det faktum att jorden är väldigt väl utforskad och att vi därmed även vet hur jorden ser ut. För mig att det ytterst svårt att förstå hur man kan vara så blåst.

Ja du påstod att "vi vet" mått över den påstådda sfäriska jorden. Var det så svårt att rafsa fram dessa källor eller?

Är du en sådan naiv nickdocka som köper allt bara för att någon skrivit det i en bok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in