2024-12-25, 14:36
Medlem
MrsVoorheess avatar
I internationell populärkultur är det inte ovanligt med beskrivningar av människor som skapat samhällen i stora kloaksystem under städer. Finns det förutsättningar för att skapa detta under någon av Sveriges tre stora städer?
Vad skulle det krävas för att förverkliga?

Jag tänker att Stockholm är den bästa kandidaten med tanke på att de har tunnelbana. Göteborg kanske har potential iom att det i grunden var en fästning. Det borde finnas en hel del tunnlar inom vallgraven.

Tror ni att det hade varit möjligt att skapa ett fungerande kloaksamhälle och hur många människor hade behövts? Vilken könsfördelning och åldersfördelning är optimal? Hade någon av er varit villiga att lämna det "vanliga" samhället för att delta i uppbyggnaden eller fortlevnaden av denna typ av samhälle?

Hoppas på vettiga svar.
God jul!
Citera
2024-12-25, 15:15
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVoorhees
I internationell populärkultur är det inte ovanligt med beskrivningar av människor som skapat samhällen i stora kloaksystem under städer. Finns det förutsättningar för att skapa detta under någon av Sveriges tre stora städer?
Vad skulle det krävas för att förverkliga?

Jag tänker att Stockholm är den bästa kandidaten med tanke på att de har tunnelbana. Göteborg kanske har potential iom att det i grunden var en fästning. Det borde finnas en hel del tunnlar inom vallgraven.

Tror ni att det hade varit möjligt att skapa ett fungerande kloaksamhälle och hur många människor hade behövts? Vilken könsfördelning och åldersfördelning är optimal? Hade någon av er varit villiga att lämna det "vanliga" samhället för att delta i uppbyggnaden eller fortlevnaden av denna typ av samhälle?

Hoppas på vettiga svar.
God jul!

I Uppsala finns det massor av kulvertar under Ackis (Akademiska Sjukhuset) samt under Ulleråkers Mentalsjukhus och Uppsala Folkhögskola. Vissa av dessa kulvertar är dessutom väldigt långa så där skulle man absolut kunna skapa kloaksamhällen.
Citera
2024-12-25, 15:20
Medlem
MrsVoorheess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
I Uppsala finns det massor av kulvertar under Ackis (Akademiska Sjukhuset) samt under Ulleråkers Mentalsjukhus och Uppsala Folkhögskola. Vissa av dessa kulvertar är dessutom väldigt långa så där skulle man absolut kunna skapa kloaksamhällen.
Intressant!
Jag tänker att en stor begränsningen är temperaturen. Någon slags skorstenar behövs ju för att inte alla ska få sotlunga. Men med skorsten drar man nog till sig uppmärksamhet från det vanliga samhället.

Mentalsjukhuset kan ju vara en fin arena för rekrytering.
Citera
2024-12-25, 16:12
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVoorhees
Intressant!
Jag tänker att en stor begränsningen är temperaturen. Någon slags skorstenar behövs ju för att inte alla ska få sotlunga. Men med skorsten drar man nog till sig uppmärksamhet från det vanliga samhället.

Mentalsjukhuset kan ju vara en fin arena för rekrytering.

Rekrytering? Hur menar du då?
Citera
2024-12-25, 16:38
Medlem
MrsVoorheess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Rekrytering? Hur menar du då?
Just mentalsjukhuset var mest ett skämt men jag föreställer mig att det kommer behövas rekryteras nya medborgare fram tills man når en "kritisk massa" av människor.
Citera
2024-12-25, 17:34
Medlem
pn222jws avatar
"Spår i mörker" - gammal Beck-goding från 1997 om tonåringar som bor i T-banan.

https://www.tv4play.se/video/8e5c122...par-i-morker-8

https://www.youtube.com/watch?v=7dc-QoED2_8
Citera
2024-12-25, 18:07
Medlem
Hade varit skönt att slippa staten och samhället som det ser ut idag. Det är ju en typ av byråkratisk kloak vi lever i ovan jord nu för tiden. Hade nog helst dock levt ensam där. Hamnar alltid någon psykopat på ledande position som styr åt fel håll.

Edit: Fanns ju en tv-serie med någon läkare som hade byggt något "labb" nere i kloakerna. Tror den utspelade sig i Norge. Han försökte ta fram något botemedel åt sin döende fru. Ganska bra, glömt vad den heter dock.
Senast redigerad av Burninator 2024-12-25 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in