2024-12-25, 05:52
Medlem
Trots sin cred och sin kompetens har GW ett skört ego. Det behöver man inte vara psykolog för att märka. Att han inte är offentlig auktoritet gällande da Costa-fallet, tycker han nog är jävligt irriterande.

När det gäller da Costa-fallet, har han faktiskt inte bidragit med något deckarjobb. Det han har bidragit med, är insikten att Härm och Allgén utsattes för ett justitiemord. Resten är gissningar och misstag.

Analysen av justitiemordet tog ju Lindeberg över, och han har dissekerat justitiemordet grundligt i två böcker.

Och GW har inte mycket mer att säga. Lindeberg och även Agell tog över den juridiska diskussionen och GW satsade sin prestige på utredning nr 2, som blev pannkaka.

Återstår då för GW att muttra om att Solnamannen visst var intressant, så det så, och hör sen, men exakt varför kan han inte förklara.

Det finns inget att förklara.

Solnamannen har inte mördat och styckat da Costa.
Hans pappa inte heller medverkat.

Den som vill gräva i utredning nr 2, kan återvända till artiklar där Silbersky läser lusen av utredarna osv.

Ett riktigt spektakel var det.

Även GW:s vän Jan Guillou var inblandad. Varför GW satt och babblade om en utredning med honom, förtäljer inte historien.

Jag anar ett sekretessproblem...

Ett annat problem var GW:s arbetsuppgifter.
Polisen hade profilerare anställda men GW gjorde en gärningsmannaprofil istället, trots att han inte var utbildad för det.

En mycket märklig profil, för övrigt.
Det var förvånansvärt många lösa antaganden.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-25 kl. 06:09.
Citera
2024-12-25, 10:19
Medlem
Om det är någon har samtliga förhör/spaningsuppslag/tips m.m ifrån '84 så vore den en ynnest om den personen ville dela dessa dokument, då det eventuellt skulle kunna hjälpa oss att komma närmare en misstänk GM. Att polisen missade detaljer i den första utredningen råder det ju ingen tvivlar om.
Citera
2024-12-25, 10:30
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Om det är någon har samtliga förhör/spaningsuppslag/tips m.m ifrån '84 så vore den en ynnest om den personen ville dela dessa dokument, då det eventuellt skulle kunna hjälpa oss att komma närmare en misstänk GM. Att polisen missade detaljer i den första utredningen råder det ju ingen tvivlar om.
Detaljer kan nog ha missats. Men jag tror inte Solnapolisen vilade på hanen utan sköt skarpt direkt när
kroppen blev identifierad. Det går ganska snabbt att plocka in folk till förhör.

Sen kan ju saker blivit mer invecklat om gärningspersonen är/var Psykopat, helt trasig på insidan men välmenande utåt sett.
Citera
2024-12-25, 11:31
Medlem
Kjamfossftws avatar
Ang. Solnamannen: inget DNA binder honom till säckarna. Allt som skickades in för analys ur hans lgh undersöktes inte å andra sidan. Svaga indicier tycker jag att det finns, liksom ett intressant förhör. Man hade nog kunnat diskutera längre med honom, om inte annat för att fastställa datum, iakttagelser, personporträttet av CDC. Håller helt med om att det var fel att framställa det som att mördaren hittats osv. Bättre om GW och JG hållit tyst. I persongalleriet runt Da Costa är han ändå intressant enligt min mening.

Hårstrået, 20cm och blont låter 100% som en herr Olausson. Klart intressant. Liksom den klockrena beskrivningen av Catrine och ”Solvalla”-typen med hans signalement. Om inte GM så säkerligen med i slutskedet av hennes liv. Kanske en kund har plockat upp henne hos Vinof och efter katastrofen ”lämnat tillbaka” henne. Kanske GM utgår ifrån att det ör tomt där eller så är GM på väg till annan ort efter dumpning nr 2.
Citera
2024-12-25, 11:31
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Detaljer kan nog ha missats. Men jag tror inte Solnapolisen vilade på hanen utan sköt skarpt direkt när
kroppen blev identifierad. Det går ganska snabbt att plocka in folk till förhör.

Sen kan ju saker blivit mer invecklat om gärningspersonen är/var Psykopat, helt trasig på insidan men välmenande utåt sett.

Ren statistik talar för att gärnings-personen blev intervjuad/förhörd redan på sensommaren/hösten 1984.
Citera
2024-12-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ang. Solnamannen: inget DNA binder honom till säckarna. Allt som skickades in för analys ur hans lgh undersöktes inte å andra sidan. Svaga indicier tycker jag att det finns, liksom ett intressant förhör. Man hade nog kunnat diskutera längre med honom, om inte annat för att fastställa datum, iakttagelser, personporträttet av CDC. Håller helt med om att det var fel att framställa det som att mördaren hittats osv. Bättre om GW och JG hållit tyst. I persongalleriet runt Da Costa är han ändå intressant enligt min mening.

Hårstrået, 20cm och blont låter 100% som en herr Olausson. Klart intressant. Liksom den klockrena beskrivningen av Catrine och ”Solvalla”-typen med hans signalement. Om inte GM så säkerligen med i slutskedet av hennes liv. Kanske en kund har plockat upp henne hos Vinof och efter katastrofen ”lämnat tillbaka” henne. Kanske GM utgår ifrån att det ör tomt där eller så är GM på väg till annan ort efter dumpning nr 2.

Är det fastställt att det var blont?

Isf finns det två namn på Eugeniavägen 25 som är presumtivt intressanta.
Kan såklart vara en slump men både Vinof och Robert bör ha haft halvlångt blont hår.
Blonda var de utan tvekan.
Citera
2024-12-25, 11:55
Avslutad
Några reflektioner efter genomläsning av materialet moderator så generöst länkar till:

•Var parkerar TÅ sin bil när CDC är på effektförvaringen med radion den 8/6?

• Någon tömmer boxen- effektförvaringen den 12/6- varför och av vem?

• Finns förhör med RL om vad de gör i Ösmo den 9-11/6?

• Hur hamnar CDC:s tillhörigheter i källarförrådet på Jungfrudansen 14, och stämmer det att det är ett giltigt id-kort när CDC är vid liv?

• Den 17/6 åker TÅ till Stockholm för att leta efter CDC, var bor han då?

•Vilket år dör TÅ och har man DNA-testat honom mot fynd materialet från CDC?

• Arkitekten släpper av CDC på Hamngatan omkring 10:30 den 10/6, är det då möjligt att CDC möter TÅ? Enligt hans dotter är TÅ inne i Stockholm och letar efter CDC den 10/6.

• Går det utifrån hugg- karvning och skärspår på CDC:s kvarlevor samt via knutarna på sopsäckarna avgöra om GM är höger eller vänsterhänt?

• Har man säkrat saliv- fingeravtryck på det stora vita kuvertet som återfinns vid en av fyndplatserna?

• Vilken typ av kniv kommer Rajs fram till att CDC:s kvarlevor styckas med utifrån paraffinavgjutningarna?
Citera
2024-12-25, 12:04
Avslutad
[quote=Eremona2.0|90495648]Jag har bara bitar av slasken. Den omfattar nog tusen sidor, minst. Svaret på mordgåtan kan finnas i slasken.[/QUOTE

Slasken är en guldgruva att gräva i.
Citera
2024-12-25, 12:05
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Några reflektioner efter genomläsning av materialet moderator så generöst länkar till:

•Var parkerar TÅ sin bil när CDC är på effektförvaringen med radion den 8/6?

• Någon tömmer boxen- effektförvaringen den 12/6- varför och av vem?

• Finns förhör med RL om vad de gör i Ösmo den 9-11/6?

• Hur hamnar CDC:s tillhörigheter i källarförrådet på Jungfrudansen 14, och stämmer det att det är ett giltigt id-kort när CDC är vid liv?

• Den 17/6 åker TÅ till Stockholm för att leta efter CDC, var bor han då?

•Vilket år dör TÅ och har man DNA-testat honom mot fynd materialet från CDC?

• Arkitekten släpper av CDC på Hamngatan omkring 10:30 den 10/6, är det då möjligt att CDC möter TÅ? Enligt hans dotter är TÅ inne i Stockholm och letar efter CDC den 10/6.

• Går det utifrån hugg- karvning och skärspår på CDC:s kvarlevor samt via knutarna på sopsäckarna avgöra om GM är höger eller vänsterhänt?

• Har man säkrat saliv- fingeravtryck på det stora vita kuvertet som återfinns vid en av fyndplatserna?

• Vilken typ av kniv kommer Rajs fram till att CDC:s kvarlevor styckas med utifrån paraffinavgjutningarna?

Den 12/6 menar ju T.Å+B.M att de träffat en kvinna som var bekant med Catrine.
Denna kvinna har aldrig blivit identifierad eller gett sig till känna!
Var det inte nått vittne som sett Catrine i Kungsträdgården och klivit en i en bil med en eller två personer?
Citera
2024-12-25, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Den 12/6 menar ju T.Å+B.M att de träffat en kvinna som var bekant med Catrine.
Denna kvinna har aldrig blivit identifierad eller gett sig till känna!
Var det inte nått vittne som sett Catrine i Kungsträdgården och klivit en i en bil med en eller två personer?

Ok så den 12/6 träffar TÅ och BM en kvinna, var?
Fick för mig att TÅ låg och sov i villan i Gislaved kl 07:00 den 11/6?
TÅ säger ju att nästa gång han åker till Stockholm är den 17/6, det var ett jästra flängande mellan Gislaved-Ösmo-Stockholm och Essingen.
Citera
2024-12-25, 12:21
Medlem
LonoMonos avatar
Jag har en fundering kring Lars Borgnäs. I en lite äldre intervju gör han en poäng av att Kammarrätten inte tog hänsyn till det så kallade Barnets Berättelse, men ändå ansåg det fastslaget att de två läkarna styckat kroppen.

Jag tolkar det som att Lars Borgnäs insett att barnet (mammans) historier inte är trovärdiga, det vill säga att barnet bevittnat de två läkarna tillsammans styckat en kropp - med en mängd specifika detaljer.

Samtidigt betonar han väldigt starkt fotohandlarkvinnans utpekande som skulle bevisa att de två läkarna tillsammans styckat en kropp.

Frågan för mig är detta: i från ett sannolikhetsperspektiv, om ett barn (mamma) berättar en helt otrolig historia som faktiskt inte var sann, hur troligt är det att det av en ren slump ÄNDÅ ägt rum just exakt detta?
Citera
2024-12-25, 12:23
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
]Ok så den 12/6 träffar TÅ och BM en kvinna, var? [/b]
Fick för mig att TÅ låg och sov i villan i Gislaved kl 07:00 den 11/6?
TÅ säger ju att nästa gång han åker till Stockholm är den 17/6, det var ett jästra flängande mellan Gislaved-Ösmo-Stockholm och Essingen.

Länge sedan jag läste Lindebergs bok men det var i STHLM iallafall, kanske mer specifikt
Kungsträdgården!

Ja, som sagt, ett jäkla flängade, många "Strömmingar" begravda i denna historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in