2024-12-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Ja. Du menar detta foto. Det är en rekonstruktion med vittnet Anders Björkman.

Den 5 april 1986. Alla vittnen deltog inte på en gång. Rekonstruktionerna fördelades på sex tillfällen från den 2 april till den 23 april 1986. Sammanlagt deltog 22 vittnen. Listan finns i FUP:en när Christer Pettersson åtalades 1989.

Nej. Mötesscenariot är en idé som ibland diskuterades i massmedia. Den finns inte i utredningen. Inget stöd finns för den idén. Seriösa journalister som Gunnar Wall har tappat intresset för den. Dess ursprung är "frilansutredaren" Ingvar Heimer (en civilekonom som intresserade sig för utredningen på 90-talet), som fick den idén 1991. Heimer feltolkade förhören med tre vittnen (Nicola Fauzzi, Anders Björkman och Anders Delsborn), som blev offentliga när Christer Pettersson åtalades 1989. Se tidigare inlägg.

Fotot är missvisande. Björkman påstod inte att GM lade höger hand på Olofs högra axel. Han påstod att GM höjde höger hand (vilket han gjorde när han sköt). Björkman var lätt berusad och såg paret Palme och GM bakifrån på 5 - 10 meters avstånd. Skotten kom som en överraskning för Björkman. Han såg inte vapnet. Bara rökmolnen. Däremot såg han att GM hade en mörk grovstickad mössa med bred upprullad kant. Björkman trodde (liksom de flesta vittnen) att GM hade en mörk knälång rock. Att några vittnen gjorde en annan beskrivning av ytterplagget kan bero på att GM hade en mörk knälång parkas (som några kallade jacka, dunjacka, täckjacka och kappa). Så beskrevs ytterplagget av vittnet som såg GM före skotten (Inge Mårelius). Han såg också att GM hade en mörk grovstickad mössa med bred upprullad kant. Mårelius såg att GM lade vänster hand på Olofs vänstra axel. Fyra vittnen såg att GM höll vapnet i höger hand.

Tack för det. Och tack till henrikofsweden som också svarade kring detta men som jag nu ej citerar.

Mycket intressant att få höra hur rekonstruktionerna gick till och i vilket omfång. Tycker den där bilden är rätt ”cool”, verkligen historia. Det sistnämnda du skriver leder mig in på en ytterligare fråga. Jag lyssnade på Lars Borgnäs (om hans bok Olof Palmes sista steg - i sällskap med en mördare) när han gästade Palmemordet podden och där lyfte han fram diverse ”bevis” för att mördaren var vänsterhänt och att höger hand med stor sannolikhet lades på Palmes högra axel. Jag tror också han pratade om mötesscenariot, men jag kan ha fel.

Men det Borgnäs och eventuellt andra lyfter fram om en vänsterhänt skytt, vad tänker du om det? Det är bara feltolkningar av Borgnäs mfl? Kanske man försöker skapa något nytt spännande i en mordutredning som gått på sparlågor ett tag? Eller vad säger du?

Edit: Jag såg nu din tidigare länkade tråd där du tar upp detta. Så onödigt av mig att skriva ihop detta innan jag läst inlägget du länkade till.
Senast redigerad av BattlestarValhalla 2024-12-24 kl. 00:32.
Citera
2024-12-24, 00:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Tack för det. Och tack till henrikofsweden som också svarade kring detta men som jag nu ej citerar.

Mycket intressant att få höra hur rekonstruktionerna gick till och i vilket omfång. Tycker den där bilden är rätt ”cool”, verkligen historia. Det sistnämnda du skriver leder mig in på en ytterligare fråga. Jag lyssnade på Lars Borgnäs (om hans bok Olof Palmes sista steg - i sällskap med en mördare) när han gästade Palmemordet podden och där lyfte han fram diverse ”bevis” för att mördaren var vänsterhänt och att höger hand med stor sannolikhet lades på Palmes högra axel. Jag tror också han pratade om mötesscenariot, men jag kan ha fel.

Men det Borgnäs och eventuellt andra lyfter fram om en vänsterhänt skytt, vad tänker du om det? Det är bara feltolkningar av Borgnäs mfl? Kanske man försöker skapa något nytt spännande i en mordutredning som gått på sparlågor ett tag? Eller vad säger du?

Edit: Jag såg nu din tidigare länkade tråd där du tar upp detta. Så onödigt av mig att skriva ihop detta innan jag läst inlägget du länkade till.

Det var så lite.

Palme sköts av en liten grupp med tre (kanske bara två) alternativa GM i tre (kanske bara två) riktningar från biografen Grand (som kriminalinspektör Ingemar Krusell skrev i en artikel 1986 och som kommissarie Elving Gruvedal skrev i en bok 2010). Ingen visste åt vilket håll paret Palme skulle gå. Att följa efter var inte riskfritt. Många kände igen paret Palme och spanade efter livvakter. Man kan inte motbevisa en ensam GM (som fortsatte på västra sidan och korsade Sveavägen vid reklampelaren 15 meter norr om mordplatsen). Man kan däremot påstå att en sådan GM är osannolik (beroende på vilka vittnen man sätter tilltro till). Det finns inget stöd för en ensam GM som följde efter paret på östra sidan. Hur vittnet Stig Engström rörde sig ansågs vara oklart. Därför var inte Engström fri från misstankar när utredningen upphörde 2020 (20 år efter hans död). Den kan fortsätta igen. Om nya bevis dyker upp. Att GM bara råkade stå vid mordplatsen och bara råkade skjuta Palme är en orimlig tanke, ansåg FBI:s expert Robert Ressler. "There's too much of an escape plan here just to be a random shooting by a drug addict or a crazed individual."
Citera
2024-12-24, 00:56
Medlem
Citat:
Det var så lite.

Palme sköts av en liten grupp med tre (kanske bara två) alternativa GM i tre (kanske bara två) riktningar från biografen Grand (som kriminalinspektör Ingemar Krusell skrev i en artikel 1986 och som kommissarie Elving Gruvedal skrev i en bok 2010). Ingen visste åt vilket håll paret Palme skulle gå. Att följa efter var inte riskfritt. Många kände igen paret Palme och spanade efter livvakter. Man kan inte motbevisa en ensam GM (som fortsatte på västra sidan och korsade Sveavägen vid reklampelaren 15 meter norr om mordplatsen). Man kan däremot påstå att en sådan GM är osannolik (beroende på vilka vittnen man sätter tilltro till). Det finns inget stöd för en ensam GM som följde efter paret på östra sidan. Hur vittnet Stig Engström rörde sig ansågs vara oklart. Därför var inte Engström fri från misstankar när utredningen upphörde 2020 (20 år efter hans död). Den kan fortsätta igen. Om nya bevis dyker upp. Att GM bara råkade stå vid mordplatsen och bara råkade skjuta Palme är en orimlig tanke, ansåg FBI:s expert Robert Ressler. "There's too much of an escape plan here just to be a random shooting by a drug addict or a crazed individual."

Ingemar Krusell och Elving Gruvedal, får kolla upp dessa två närmre. Förövrigt intressant att den förstnämnda skiftade från denna teori till att gå helt på CP-spåret.

Om din teori stämmer så antar jag att du tror att Palme till viss del var övervakad? Jag menar, om det nu stod 2 eller 3 personer redo att skjuta ihjäl statsministern vid bästa tillfälle? Då är det ju en form av konspiration som kräver mer ”tur” än att Skandiamannen ”råkar” springa på Olof & Lisbeth samt råkar vara beväpnad den kvällen.

Och Walkie talkies? Behövde dessa personer denna utrustning för att koordinera mordet eller litade de på att personen i den riktningen paret gick gjorde jobbet om chansen uppdagade sig? Såg att du skrev något inlägg om det förut.

Jag vill minnas (med risk för felaktigt minne) att korvgubben på samma sida vägen nära kyrkan inte kom ihåg någon som följde efter paret?

Och vilka män är då dessa? Eller en bättre fråga, vad tror du för gruppering dessa män höll hemma någonstans? Stay Behind, polisspåret, barbrogruppen, Sovjet, CIA, EAP, Sydafrika eller någon icke-känd konstellation?
Senast redigerad av BattlestarValhalla 2024-12-24 kl. 00:58.
Citera
2024-12-24, 01:50
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ingemar Krusell och Elving Gruvedal, får kolla upp dessa två närmre. Förövrigt intressant att den förstnämnda skiftade från denna teori till att gå helt på CP-spåret.

Krusell tog intryck av vittnet Alf Lundin, som erkände 1994 att hans uppgifter var påhittade.

Citat:
Om din teori stämmer så antar jag att du tror att Palme till viss del var övervakad? Jag menar, om det nu stod 2 eller 3 personer redo att skjuta ihjäl statsministern vid bästa tillfälle? Då är det ju en form av konspiration som kräver mer ”tur” än att Skandiamannen ”råkar” springa på Olof & Lisbeth samt råkar vara beväpnad den kvällen.

Inte nödvändigtvis. Svaret beror på när man upptäckte att paret Palme var på Grand eller på väg till Grand. Det kan ha skett på olika sätt.

Citat:
Och Walkie talkies? Behövde dessa personer denna utrustning för att koordinera mordet eller litade de på att personen i den riktningen paret gick gjorde jobbet om chansen uppdagade sig? Såg att du skrev något inlägg om det förut.

Vittnesuppgifterna tyder på att walkie-talkies kan ha använts under färden till Grand och att färden kan ha övervakats. Det beror på vilka vittnesuppgifter man väljer att sätta tilltro till och hur man väljer att tolka dem. Skälet till en sådan övervakning kan ha varit att man inte visste vart paret Palme var på väg. Eller att man visste att paret Palme skulle på bio, men inte vilken biograf.

Citat:
Jag vill minnas (med risk för felaktigt minne) att korvgubben på samma sida vägen nära kyrkan inte kom ihåg någon som följde efter paret?

Korvhandlaren Ljubisa Najic såg en man som gick åt samma håll som paret Palme. Om mannen följde efter dem vet man inte. Biobesökaren Pia Engströms vittnesuppgifter tyder på att mannen inte följde efter paret.

Citat:
Och vilka män är då dessa? Eller en bättre fråga, vad tror du för gruppering dessa män höll hemma någonstans? Stay Behind, polisspåret, barbrogruppen, Sovjet, CIA, EAP, Sydafrika eller någon icke-känd konstellation?

Vill inte spekulera. Stay Behind, polisspåret, Barbrogruppen, Sovjet, CIA, EAP, Sydafrika är mediaprodukter som inte sällan speglar skribentens egna politiska åsikter. Mordet är ingen politisk fråga. Mordet är ett kriminalfall som angår alla demokrater, oavsett vem man röstar på. Alla tjänar på att fallet blir löst, oavsett vad lösningen är.

Olof Frånstedt (Säpos operativa chef 1967 - 1978) trodde att "en mycket liten grupp personer med högerradikala idéer ... kan ha tolkat tidens tecken och själva tagit på sig ansvaret att ta de yttersta konsekvenserna ... detta är ingen organiserad grupp i vanlig mening utan en grupp individer med väldigt speciella psyken som finner sin roll i en speciell tidsanda och gör vad de anser vara nödvändigt." Frånstedt skrev en artikel på newsmill.se 2011 (den kommenterades av andra användare i tråden).
Senast redigerad av Lebel 2024-12-24 kl. 02:12.
Citera
2024-12-24, 20:30
Medlem
Någon som vet mer angående detta?

"jag har fått ut en del uppgifter men känner inte till personens identitet utöver att hans förnamn var Lars, att hans hustru hette Elisabeth och att han bör ha varit i 65-årsåldern. Han hjälpte Palme att sätta på sig ytterkläderna vilket kan framstå som lite väl familjärt för en person som inte kände statsministern. Det står en del om denne bänkgranne i min senaste Palmebok, Rättsskandalen Olof Palme, sid 362-366. Som framgår där så omges denne man av en lite ovanlig sekretess. Han förekommer inte i förundersökningsprotokollet till åtalet mot Christer Pettersson och när jag bett att få ut uppgifter om honom har det varit problem."

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/08/23/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen-7/#comment-52327
Citera
2024-12-25, 01:32
Medlem
Citat:
Att GM bara råkade stå vid mordplatsen och bara råkade skjuta Palme är en orimlig tanke, ansåg FBI:s expert Robert Ressler. "There's too much of an escape plan here just to be a random shooting by a drug addict or a crazed individual."

Spontant håller jag med men fd FBI agenten Greg McCrary var inte lika övertygad om detta, eller höll i alla fall båda scenarierna öppna. 6 min och framåt: https://youtu.be/FbXHn8HBcXc?si=SvbmKvizJE-hPP49

Jag tror inte heller någon råkade stå vid dekorima, eller att det var en knarkare som gjorde slag i saken, men det räcker ju med att någon sett honom strax innan biografen, eller på tunnelbanan utan livvakter & följt efter paret till biografen för att därefter åka hem och hämta en revolver. Fönstret är ju ganska så stort om man bor i innerstaden eller strax utanför norrut. Det är ju ingen vild gissning att Palme ska vandra åt samma håll tillbaka som han kom ifrån. Jag menar, vad är den procentuella chansen att Olof och Lisbeth skulle promenera mot Vasastan istället när bostaden låg i gamla stan? Och att de till slut gick på sidan mot Skandia/dekorima är ju inte heller en högoddsare om de ville undvika den stökiga klubben som låg på andra sidan. Definitivt ett rimligt resonemang att ta.

Jag har svårt att tro att en större konspiration inte skulle ha spruckit vid detta laget. Jag tänker då inte på belöningen på 50 miljoner främst, utan det faktumet att ingen käft berättar efter alla dessa år. Det räcker med en individ på fallrepet med för många inom västen. Men ja en mindre konspiration på 2-3 personer där samtliga är hyfsat stolta över gärningen och politiskt övertygade har nog inga problem att hålla tyst. Eller en ensam person som lyckats undkomma spaningsutredningen och strålkastarna. Dvs varken SE eller CA, som jag inte tror på alls.

Vad tror du?
Citera
2024-12-25, 02:14
Medlem
Hur kan det vara så svårt att klargöra om mannen Fauzzi såg efter makarna Palme var Anders Björkman eller en eventuell gärningsman? Hur kan det vara så svårt att reda ut detta? Och då vill jag inte höra era egna teorier om vem som gick strax bakom paret Palme utan mer varför hur detta kan vara en fråga även idag 2024? Det låter helt galet att detta fortfarande är ett frågetecken.
Citera
2024-12-25, 06:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Hur kan det vara så svårt att klargöra om mannen Fauzzi såg efter makarna Palme var Anders Björkman eller en eventuell gärningsman? Hur kan det vara så svårt att reda ut detta? Och då vill jag inte höra era egna teorier om vem som gick strax bakom paret Palme utan mer varför hur detta kan vara en fråga även idag 2024? Det låter helt galet att detta fortfarande är ett frågetecken.

Det var helt galet. Förklaringen heter Hans Holmér.

Det var inte svårt att utreda detta den 1 mars 1986. Man borde självklart ha bett Björkman att visa var han vände och började gå söderut. Det gjorde man aldrig (inte ens under rekonstruktionen den 5 april).

Man frågade inte ens var han vände. Förrän den 25 mars 1987. Mer än ett år efteråt. När Björkman gav ett oklart svar bad man inte om ett bättre svar. Granskningskommissionens slutsats (i rapporten 1999) var att Fauzzi "med all sannolikhet" såg Björkman. Det är även min slutsats.

Se detta inlägg för en närmare förklaring.
Citera
2024-12-25, 07:02
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Spontant håller jag med men fd FBI agenten Greg McCrary var inte lika övertygad om detta, eller höll i alla fall båda scenarierna öppna. 6 min och framåt: https://youtu.be/FbXHn8HBcXc?si=SvbmKvizJE-hPP49

Jag tror inte heller någon råkade stå vid dekorima, eller att det var en knarkare som gjorde slag i saken, men det räcker ju med att någon sett honom strax innan biografen, eller på tunnelbanan utan livvakter & följt efter paret till biografen för att därefter åka hem och hämta en revolver. Fönstret är ju ganska så stort om man bor i innerstaden eller strax utanför norrut. Det är ju ingen vild gissning att Palme ska vandra åt samma håll tillbaka som han kom ifrån. Jag menar, vad är den procentuella chansen att Olof och Lisbeth skulle promenera mot Vasastan istället när bostaden låg i gamla stan? Och att de till slut gick på sidan mot Skandia/dekorima är ju inte heller en högoddsare om de ville undvika den stökiga klubben som låg på andra sidan. Definitivt ett rimligt resonemang att ta.

Jag har svårt att tro att en större konspiration inte skulle ha spruckit vid detta laget. Jag tänker då inte på belöningen på 50 miljoner främst, utan det faktumet att ingen käft berättar efter alla dessa år. Det räcker med en individ på fallrepet med för många inom västen. Men ja en mindre konspiration på 2-3 personer där samtliga är hyfsat stolta över gärningen och politiskt övertygade har nog inga problem att hålla tyst. Eller en ensam person som lyckats undkomma spaningsutredningen och strålkastarna. Dvs varken SE eller CA, som jag inte tror på alls.

Vad tror du?

En större svensk konspiration är osannolik (en risk för deltagarna själva). Belöningen (50 miljoner kronor) utbetalas om någon fälls. Den utbetalas inte till delaktiga. De får också långa fängelsestraff (även om de vittnar). Belöningen har ingen effekt på delaktiga.

Att paret Palme skulle gå ett kvarter norrut (i riktning mot Vasastan) bör ha framstått som det mest sannolika alternativet. Det var samma väg som de kom. De kom från Rådmansgatans tunnelbanestation.

Att paret Palme skulle gå västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata bör ha framstått som det näst mest sannolika alternativet. Det gjorde flera andra biobesökare. Där kunde man snabbt nå Drottninggatan (som ledde raka vägen hem).

Att paret Palme skulle fortsätta söderut längs Sveavägen var också möjligt. Sedan kunde de fortsätta Kungsgatan västerut till Drottninggatan (som ledde raka vägen hem). Att de skulle byta sida före Tunnelgatan (om de fortsatte söderut) var i viss mån förutsägbart. De ville undvika den ökända nattklubben Monte Carlo (som Mårten Palme nämnde i ett förhör 1988) i nordvästra hörnet av korsningen Sveavägen - Kungsgatan. Monte Carlo brann 1977. Fyra personer omkom. Monte Carlo hade ett grundmurat dåligt rykte och förekom ibland i tidningarna i samband med brott. Mårtens första tanke var att hans pappa sköts vid Monte Carlo.

En ensam GM kan ha fortsatt på den västra sidan, korsat Sveavägen vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntat en kort stund vid färghandeln Dekorimas ingång (som Thomas Kanger skrev i boken "Mordet på Olof Palme" från 1987). Om vittnet Inge Mårelius (som såg att GM väntade i 3 - 4 minuter) och vittnet Pia Engström (som såg att ingen följde efter paret från Grand) båda såg fel och walkie-talkie-männen har andra förklaringar.

Kan tillägga att Nicola Fauzzi (som själv var övertygad om att han såg vittnet Anders Björkman 5 - 10 meter bakom paret Palme när han mötte dem 10 meter norr om Skandias entré) konfronterades med Viktor Gunnarsson 1986 och Christer Pettersson 1988. De konfrontationerna är smått komiska. Vid konfrontationen 1986 sa Fauzzi bara nej till allihop på en gång. Vid konfrontationen 1988 sa han nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej. Självklart kallades han inte att vittna i rättegångarna mot Pettersson 1989.

Fauzzis recept på Tortiglione con Salsiccia rekommenderas.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-25 kl. 07:53.
Citera
2024-12-25, 11:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som framgår av första förhöret med Göran Israelsson den 6 mars är det Bäckström, inte Göran, som introducerar Stefans namn i referatet. Redan i första meningen. Att Göran kallade Stefan Glantz för Stefan i förhöret framgår inte.

Att det var Stefan som först av alla tog pulsen på Palme och "kände den svagt" framgår av förhören med Stefan den 5 mars och Göran den 6 mars. Att Stefan och Kenneth Ersson placerade Palme i framstupa sidoläge framgår av förhören med Stefan och Kenneth den 5 mars.

"I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen. Vidare fanns där en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud. De båda iakttagna höll på att 'joxa' med den liggande mannen" (Anna Hage den 3 mars). "Han såg att det rann för mycket blod ur munnen och lyckades få ut detta och började mun mot munmetoden" (Stefan Glantz den 5 mars). Ynglingen som 'joxade' med den liggande mannen, uppehöll sig vid mannens huvud och lyckades få ut blodet ur munnen var Stefan Glantz. Att Stefan sedan vände Palme på rygg och började göra konstgjord andning framgår av förhöret med Stefan den 5 mars.

Någon närmare bekantskap verkar inte ha funnits mellan Stefan och Göran. Stefan visste inte att Görans bekant hette Lena. En närmare bekantskap fanns mellan Stefan (som gick sista terminen i husbyggnadsteknik) och Kenneth (som var timmerman). Att Stefan och Göran var bekanta när Göran förhördes den 3 februari 1988 framgår inte. Det är riktigt att Stefan och Göran bodde ganska nära varandra 1986, men Göran flyttade till en annan adress tre kilometer bort och Stefan flyttade till Kungsholmen. Att Stefan kallas "killen" i förhöret med Göran den 3 februari 1988 är inte konstigt.

När Stefan uppger "att han under färden dit eller i samband med stoppet icke såg någonting som kan gagna utredningen" menar han självklart att han inte såg GM.

Förutom Stefan och Anna finns fyra andra vittnen som säger att det var EN man som gjorde konstgjord andning (Stefan Glantz) och EN kvinna som gjorde hjärtmassage (Anna Hage).

Av dessa fyra var tre på platsen innan upplivningsförsöken började (Bengt Palm och syskonen Per och Christina Vallin).

Att någon annan än Stefan skulle ha gjort konstgjord andning utan att Stefan och Anna (och personerna i den närmaste omgivningen) märkte denna person är självklart orimligt.

Ingen har sett en 16-åring på platsen.

Gällande "ynglingar" så har jag två uppgifter att lägga till. Vet inte om du hade med dig dessa i något av inläggen?
Det ena är att Glantz fick papper av polisen att torka av sitt blodiga ansikte med.
(Vad jag sett så har vi endast uppgift om en person som givit mun-mot-mun och således endast en person som var blodig i ansiktet/runt munnen)

Det andra är att det finns en till möjlig yngling som AH möjligtvis såg (i det fall det nu inte var Glantz) och det är Ersson. Ersson som enligt egen uppgift hjälpte Glantz med framstupa sidoläge, var således nära OP.
Citera
2024-12-25, 21:37
Medlem
Citat:
En större svensk konspiration är osannolik (en risk för deltagarna själva). Belöningen (50 miljoner kronor) utbetalas om någon fälls. Den utbetalas inte till delaktiga. De får också långa fängelsestraff (även om de vittnar). Belöningen har ingen effekt på delaktiga.

Att paret Palme skulle gå ett kvarter norrut (i riktning mot Vasastan) bör ha framstått som det mest sannolika alternativet. Det var samma väg som de kom. De kom från Rådmansgatans tunnelbanestation.

Att paret Palme skulle gå västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata bör ha framstått som det näst mest sannolika alternativet. Det gjorde flera andra biobesökare. Där kunde man snabbt nå Drottninggatan (som ledde raka vägen hem).

Att paret Palme skulle fortsätta söderut längs Sveavägen var också möjligt. Sedan kunde de fortsätta Kungsgatan västerut till Drottninggatan (som ledde raka vägen hem). Att de skulle byta sida före Tunnelgatan (om de fortsatte söderut) var i viss mån förutsägbart. De ville undvika den ökända nattklubben Monte Carlo (som Mårten Palme nämnde i ett förhör 1988) i nordvästra hörnet av korsningen Sveavägen - Kungsgatan. Monte Carlo brann 1977. Fyra personer omkom. Monte Carlo hade ett grundmurat dåligt rykte och förekom ibland i tidningarna i samband med brott. Mårtens första tanke var att hans pappa sköts vid Monte Carlo.

En ensam GM kan ha fortsatt på den västra sidan, korsat Sveavägen vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntat en kort stund vid färghandeln Dekorimas ingång (som Thomas Kanger skrev i boken "Mordet på Olof Palme" från 1987). Om vittnet Inge Mårelius (som såg att GM väntade i 3 - 4 minuter) och vittnet Pia Engström (som såg att ingen följde efter paret från Grand) båda såg fel och walkie-talkie-männen har andra förklaringar.

Kan tillägga att Nicola Fauzzi (som själv var övertygad om att han såg vittnet Anders Björkman 5 - 10 meter bakom paret Palme när han mötte dem 10 meter norr om Skandias entré) konfronterades med Viktor Gunnarsson 1986 och Christer Pettersson 1988. De konfrontationerna är smått komiska. Vid konfrontationen 1986 sa Fauzzi bara nej till allihop på en gång. Vid konfrontationen 1988 sa han nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej. Självklart kallades han inte att vittna i rättegångarna mot Pettersson 1989.

Fauzzis recept på Tortiglione con Salsiccia rekommenderas.

Fast...du skiter ju helt i stora delar av materialet.
Avgörande vittnesuppgifter sitter du och omfabulerar efter ditt egna huvud så att de skall överensstämma med dina egna förutfattade hypoteser.
Varför gör du det?
Varför snackar du skit när du har möjlighet att snacka sanning given dig materialmässigt?
Är du sjuk i huvudet?
Citera
2024-12-25, 21:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fast...du skiter ju helt i stora delar av materialet.
Avgörande vittnesuppgifter sitter du och omfabulerar efter ditt egna huvud så att de skall överensstämma med dina egna förutfattade hypoteser.

Vilka delar?

Vilka vittnesuppgifter?

Du menar att Nicola Fauzzi såg Alfons Åberg ("Tensonmannen") och att Inge Mårelius såg Mållgan (Anders Björkman)?

Då omfabulerar du vittnesuppgifter "så att de skall överensstämma med dina egna förutfattade hypoteser". "Tensonmannen" och Mållgan uppfanns på Flashback (2017). Liksom annat strunt.

Att vittnen är trovärdiga innebär inte alltid att deras uppgifter är tillförlitliga. De kan t ex vara alkoholpåverkade. Som Anders Björkman och Yvonne Nieminen. Eller nyktra. Som Nicola Fauzzi och Stig Engström. Då jämför man uppgifterna med andra uppgifter och bedömer vad som är rimligt.

Granskningskommissionen trodde heller inte på "Tensonmannen". Att Inge Mårelius förväxlade GM och Anders Björkman fanns inte på kartan förrän Flashbackanvändaren gida "spånade" och "fantiserade" 2017. Den idén finns inte i utredningen. Av lätt insedda skäl.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-25 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in