2024-12-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Vilka potentiella gärningspersoner återstår då?
Vinhof-Åberg? Knappast många mer.

Vemhelst som lade kvarlevorna i säckarna kände/var bekant med Catrine.
Ren Statistik. Förmodligen mer så när offret är kvinna.

Ja, statistiken talar för att GM var nära BO.
Citera
2024-12-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Faktiskt ingenting, har det visat sig.
Han slirade lite på sanningen under förhör och ägde ett par av BO:s ägodelar.
Inte mkt att hänga i julgranen.

Ok, och att de vänt upp och ner på badrummet som du sa så borde man väl hittat spår efter Da Costa känns det som .
Citera
2024-12-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Ok, och att de vänt upp och ner på badrummet som du sa så borde man väl hittat spår efter Da Costa känns det som .

De gjorde det 15 år efter hennes död, så även om han var skyldig, var ju chanserna att hitta spår obefintliga. Utredning nr 2 var en helt egen cirkus, som förtjänar en egen tråd. "Blytungt" sa en ansvarig polis i media när utredningen drog igång.....
Citera
2024-12-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De gjorde det 15 år efter hennes död, så även om han var skyldig, var ju chanserna att hitta spår obefintliga. Utredning nr 2 var en helt egen cirkus, som förtjänar en egen tråd. "Blytungt" sa en ansvarig polis i media när utredningen drog igång.....

Sant. Har GW ingen mer misstänkt eller enbart snöat in på denna man ?
Citera
2024-12-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Sant. Har GW ingen mer misstänkt eller enbart snöat in på denna man ?

Jag är väldigt nyfiken på vad GW har att säga om Vinof.
Vinof själv påstod ju att han kände GW. Samtidigt verkar Vinof ha varit mytoman, så det är svårt att veta vad man ska tro och inte tro. Det bästa hade varit att fråga GW själv. Men det faktumet att han själv aldrig har nämnt Vinofs namn i samband med Da Costa-utredningen får ju en och annan att lyfta på ögonbrynen.
Citera
2024-12-24, 22:14
Medlem
amidens avatar
Citat:
Vilka potentiella gärningspersoner återstår då?
Vinhof-Åberg? Knappast många mer.

Vemhelst som lade kvarlevorna i säckarna kände/var bekant med Catrine.
Ren Statistik. Förmodligen mer så när offret är kvinna.

Varför diskuteras inte de läkare som CdC bevisligen hade kontakt med och som förskrev mediciner till henne? Visserligen inte så sannolikt att en läkare är bekant med industriområdet på Eugeniavägen, men det kan han kanske ha varit via CdC.
Citera
2024-12-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Varför diskuteras inte de läkare som CdC bevisligen hade kontakt med och som förskrev mediciner till henne? Visserligen inte så sannolikt att en läkare är bekant med industriområdet på Eugeniavägen, men det kan han kanske ha varit via CdC.

Man skulle nog potentiellt kunna ha koll på Eugeniavägen om man har koll på Norrbackainstitutet och Karolinska.

Förhördes de läkare som hade kontakt med C? Och då pratar jag naturligtvis inte om Allgén och Härm (eftersom de inte hade kontakt med C).
Citera
2024-12-24, 22:23
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden

Detta fall känns mer personligt. En "relation"
betydligt mer än ett ligg eller förskrivna tabletter!

Kan inte komma ifrån känslan att det är nåt speciellt med var och hur säckarna placerats ut och handduken som återfanns invid säckarna i Talludden!

Visste gärningspersonen att Catrine, stundtals umgicks med "suspekta" personer i Solna?
Var den specifika utplaceringen av säckarna en avledning från sig själv?
Citera
2024-12-24, 22:29
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Ja, håller med om att det är konstigt. Kanske trodde de, som du nämner sist, att det handlade om något slags hemlig SÄPO-grej.
Kommentaren om SÄPO var mest ett skämt från min sida... Men om nu fotohandlarparet skulle ha trott att det var någon slags SÄPO-operation tyder det ju på att de inte riktigt var vid sunda vätskor.

Rimligheten i att SÄPO skulle låta framkalla styckningsbilder i en vanlig fotobutik strax innan en styckad kropp dyker upp i närheten är obefintlig. Varför skulle de göra så?

Bortförklaringarna till varför fotohandlarparet, dagboksvittnet, MR, med flera inte kontaktade polisen inom rimlig tid utan väntade i flera år är så världsfrånvända och ologiska att de närmast förvärrar den redan låga trovärdigheten än mer.
Citera
2024-12-24, 22:31
Medlem
amidens avatar
Citat:
Detta fall känns mer personligt. En "relation"
betydligt mer än ett ligg eller förskrivna tabletter!

Kan inte komma ifrån känslan att det är nåt speciellt med var och hur säckarna placerats ut och handduken som återfanns invid säckarna i Talludden!

Visste gärningspersonen att Catrine, stundtals umgicks med "suspekta" personer i Solna?
Var den specifika utplaceringen av säckarna en avledning från sig själv?

Det kanske var en "personlig" relation med någon av pillerläkarna. En av dem stängde in henne i en garderob i 3 dagar när hon hade pressat honom på mediciner (på Östermalm om jag inte minns fel?). En annan bodde i Södertälje där han tog hem henne till sitt hus. En tredje lämnade landet i samma ögonblick som Teet Härm släpptes ur häktet. Den läkaren återvände till Sverige efter några år.

Kör man mot stan från Södertälje så är det via E4:an/Essingeleden. Det går att svänga av på västra Kungsholmen och via den vägen ta sig över Ekelundsbron till Talludden/fyndplats 1.

Jag tänker också att gärningsmannen kan ha kommit från Kungsholmen, med tanke på första fyndets placering.
Citera
2024-12-24, 22:35
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Man skulle nog potentiellt kunna ha koll på Eugeniavägen om man har koll på Norrbackainstitutet och Karolinska.

Förhördes de läkare som hade kontakt med C? Och då pratar jag naturligtvis inte om Allgén och Härm (eftersom de inte hade kontakt med C).

Undrar detsamma. Finns det någon i tråden som har tillgång till slasken? Eremona2.0 kanske?
Citera
2024-12-24, 22:38
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har precis skickat en förfrågan dit också! Jag tänkte först att eftersom PM:et saknades i Kattmorfars dropbox så fick han inte ut det. Men det är ju faktiskt större chans att Åklagarmyndigheten lämnar ut det än en enskild advokatfirma. Vi får se hur det går. Självklart delar jag med mig av svaren.

Jag får ta och försöka leta upp den tidigare diskussionen om Frigells brev här i tråden.
Underbart!
Som jag förstår det sker ofta utlämnandet av dokument godtyckligt, så det skadar inte att prova. Det ska verkligen bli intressant att se vad du får för svar.

Ja, jag försökte läsa igenom det som skrevs på nytt och den springande punkten är givetvis PM:et och möjligen skriften av Frigell.

Oavsett vem som har författat detta PM ska det ju innehålla uppgifter som specificerar varför Vinof var skäligen misstänkt, så att få ta del av det skulle onekligen vara klargörande. Den information som florerar i tråden är enligt min uppfattning tillräcklig för att se Vinof som åtminstone misstänkt i någon grad, men frågan är om Frigell hade tillgång till ytterligare indicier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in