2024-12-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Sant , Essity var väl en surdeg som aldrig jäste t.ex
Det är därför man bör köpa sådant som är mer värt än priset
och säkrast att hålla sig undan då ras är på gång. (Fast om man gjort FA-analysen ordentligt återhämtar de sig säkert - men man kan sälja innan raset och köpa tillbaka dem billigt
Senast redigerad av Lunkan531 2024-12-20 kl. 22:24.
Citera
2024-12-20, 23:00
Medlem
Sorry but the crash is canceled for now.
Citera
2024-12-20, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Sorry but the crash is canceled for now.

Hur vet du det?
Citera
2024-12-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Hur vet du det?
Hur vet du det själv? Jag ser bara hur börsen reagerar just nu i kväll.
Citera
2024-12-20, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hur vet du det själv? Jag ser bara hur kursen reagerar just nu i kväll.

Jag vet ingenting. Kanske tänkte att du visste någonting om kraschen men det verkar inte så.
Citera
2024-12-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Jag vet ingenting. Kanske tänkte att du visste någonting om kraschen men det verkar inte så.
Vad fan tror du? Jag är ju ingen gammal spågumman vännen. 😂
Citera
2024-12-21, 00:06
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är därför man bör köpa sådant som är mer värt än priset
och säkrast att hålla sig undan då ras är på gång. (Fast om man gjort FA-analysen ordentligt återhämtar de sig säkert - men man kan sälja innan raset och köpa tillbaka dem billigt

Blir en bra resa i januari

Kanske
Citera
2024-12-22, 11:04
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Äntligen kan vi se de första tecknen på en kommande börskrasch!

SP500 (6050) ser ut att ha toppat för den här gången…

Ovanstående skrev jag i tråden den 10 december. Jag lyckades förutse nedgången och tjänade bra på mina ”bear-positioner”.

Hoppet om den stora kraschen lever fortfarande. Har vi tur var utbrottet upp i Bitcoin falskt. Så länge som vi ligger under 100.000 USD vågar jag tro på fortsatt börsnedgång.
Citera
2024-12-22, 14:40
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Ovanstående skrev jag i tråden den 10 december. Jag lyckades förutse nedgången och tjänade bra på mina ”bear-positioner”.

Hoppet om den stora kraschen lever fortfarande. Har vi tur var utbrottet upp i Bitcoin falskt. Så länge som vi ligger under 100.000 USD vågar jag tro på fortsatt börsnedgång.

Fast jag antar att din förhoppning bygger på en tro att det kommer återhämta sig igen? Det är inte säkert. Vi kan se slutet på den globala amerikanska finanskapitalismen nästa gång. En krasch betydlig värre än 1929. Det enorma skuldberget kombinerat med AI/automation kan leda till att det aldrig återhämtar sig. Oerhört försiktigt och lågt räknat, är 20 % av jobben i Sverige 'bullshit jobs' som bara kan avskaffas utan att återanställas när företagen måste betala sina skulder. En stor del av kontorsjobben ryker (administration, HR, PR, reklam, vissa jurister, konsultbranschen, rådgivare av olika slag etc etc). Det är alldeles utan att räkna med de jobb AI kommer ersätta som utgör produktiva och semi-produktiva arbeten. Konsumtionsekonomin blir då svår att upprätthålla; och därför blir det oerhört svårt att betala av skulder för företagen, finanssektorn och hushållen. Härdsmälta. Verktygen man använt förut så som räntesänkningar och QE ser ut att vara uttömda. Och problemet kvarstår att nästa krasch kommer användas till att rationalisera bort jobb som inte återvänder.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag drömmer ljuvliga drömmar nätterna om den stora kraschen/reseten med ett leende på läpparna. Drömmen om billiga kapitalvaror, bostäder och massa roliga investeringar. Den stora black friday rean för oss riskaversa mångmiljonärer. Tillfredställelsen kommer bli ännu större att fynda då jämfört med när man hittat Matjessill för 5 kr/burken i veckans kampanjblad på willys och köper 30-40 burkar.

Skulle vara intressant att höra hur du tror den stora återhämtningen kommer att ske? Eftersom du kallar det rea. Jag är med på tåget när det gäller tron på den stora kraschen. Jag bara undrar vad som kommer driva den stora återhämtningen.
Senast redigerad av GusFring 2024-12-22 kl. 14:45.
Citera
2024-12-24, 16:08
Avslutad
alla dessa trådar om kraschen kommer alltså fy fan, här här jag också runt och tror att börsen ska ner

vaaaarje jävla dag stiger skiten

totalt sinnessjuk börs vareviga dag är plus 0,7% till 2%

man kan köpa nasdaw och nå miljonen på några månader sån sjuk uppgångstskt och inte en enda jävla rekyl

igår 1% idag 1% på torddag och fredag upp mer och så fortsätter det

det här är morsknullarnas största meltup någonsin var pengarna kommer ifrån vet ingen

morsknullarnas största horungemeltup
Citera
2024-12-26, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Fast jag antar att din förhoppning bygger på en tro att det kommer återhämta sig igen? Det är inte säkert. Vi kan se slutet på den globala amerikanska finanskapitalismen nästa gång. En krasch betydlig värre än 1929. Det enorma skuldberget kombinerat med AI/automation kan leda till att det aldrig återhämtar sig. Oerhört försiktigt och lågt räknat, är 20 % av jobben i Sverige 'bullshit jobs' som bara kan avskaffas utan att återanställas när företagen måste betala sina skulder. En stor del av kontorsjobben ryker (administration, HR, PR, reklam, vissa jurister, konsultbranschen, rådgivare av olika slag etc etc). Det är alldeles utan att räkna med de jobb AI kommer ersätta som utgör produktiva och semi-produktiva arbeten. Konsumtionsekonomin blir då svår att upprätthålla; och därför blir det oerhört svårt att betala av skulder för företagen, finanssektorn och hushållen. Härdsmälta. Verktygen man använt förut så som räntesänkningar och QE ser ut att vara uttömda. Och problemet kvarstår att nästa krasch kommer användas till att rationalisera bort jobb som inte återvänder.

Skulle vara intressant att höra hur du tror den stora återhämtningen kommer att ske? Eftersom du kallar det rea. Jag är med på tåget när det gäller tron på den stora kraschen. Jag bara undrar vad som kommer driva den stora återhämtningen.
Tror den stora återhämtningen uteblir och att återhämtningen blir väldigt långsam. Många nybörjare kommer säkert att bli brända av börsen då de tror att det alltid kommer att gå upp upp.

De flesta som avgudar breda indexfonder förstår antagligen inte att indexfonder är tvungna att sälja av innehav vid ett börsras, och då eskalerar raset.
Citera
2025-01-02, 23:03
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Tror den stora återhämtningen uteblir och att återhämtningen blir väldigt långsam. Många nybörjare kommer säkert att bli brända av börsen då de tror att det alltid kommer att gå upp upp.

De flesta som avgudar breda indexfonder förstår antagligen inte att indexfonder är tvungna att sälja av innehav vid ett börsras, och då eskalerar raset.

Så vad kommer leda till återhämtning efter nästa krasch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in