Citat:
Ursprungligen postat av
Swingexperten
Ovanstående skrev jag i tråden den 10 december. Jag lyckades förutse nedgången och tjänade bra på mina ”bear-positioner”.
Hoppet om den stora kraschen lever fortfarande. Har vi tur var utbrottet upp i Bitcoin falskt. Så länge som vi ligger under 100.000 USD vågar jag tro på fortsatt börsnedgång.
Fast jag antar att din förhoppning bygger på en tro att det kommer återhämta sig igen? Det är inte säkert. Vi kan se slutet på den globala amerikanska finanskapitalismen nästa gång. En krasch betydlig värre än 1929. Det enorma skuldberget kombinerat med AI/automation kan leda till att det aldrig återhämtar sig. Oerhört försiktigt och lågt räknat, är 20 % av jobben i Sverige 'bullshit jobs' som bara kan avskaffas utan att återanställas när företagen måste betala sina skulder. En stor del av kontorsjobben ryker (administration, HR, PR, reklam, vissa jurister, konsultbranschen, rådgivare av olika slag etc etc). Det är alldeles utan att räkna med de jobb AI kommer ersätta som utgör produktiva och semi-produktiva arbeten. Konsumtionsekonomin blir då svår att upprätthålla; och därför blir det oerhört svårt att betala av skulder för företagen, finanssektorn och hushållen. Härdsmälta. Verktygen man använt förut så som räntesänkningar och QE ser ut att vara uttömda. Och problemet kvarstår att nästa krasch kommer användas till att rationalisera bort jobb som inte återvänder.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Jag drömmer ljuvliga drömmar nätterna om den stora kraschen/reseten med ett leende på läpparna. Drömmen om billiga kapitalvaror, bostäder och massa roliga investeringar. Den stora black friday rean för oss riskaversa mångmiljonärer. Tillfredställelsen kommer bli ännu större att fynda då jämfört med när man hittat Matjessill för 5 kr/burken i veckans kampanjblad på willys och köper 30-40 burkar.
Skulle vara intressant att höra hur du tror den stora återhämtningen kommer att ske? Eftersom du kallar det rea. Jag är med på tåget när det gäller tron på den stora kraschen. Jag bara undrar vad som kommer driva den stora återhämtningen.