2024-12-20, 17:29
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Det finns ingen glädje i att se krascher ur rosaskimrande glasögon. Det har brutala konsekvenser i verkligheten.

Dessutom tvivlar jag starkt på att du ens kan manövrera en sådan kris lika lite som du kan manövrera marknaden just nu.

En kommentar om den reset du nämner. Det är bara hönshjärnor som köper narrativet om en great reset och folk som inte vet hur en balansräkning fungerar.

Vad händer med tillgångssidan om du tar bort skuldsidan i en reset? Svar: Även tillgångssidan försvinner, och det blir slutet på livet vi känner till. Alltså kan inte det hända. Det kommer inte bli någon sorts reset där vi alla bara magiskt kommer att börja om från noll. Det är helt ofattbart att inte fler förstår det. Men det blir väl så om man låter media göra analysen åt en.

Gå och klicka vidare på dina dramaartiklar nu.

Äsch, ett par 10-20% extra av befolkningen blir arbetslösa och får gå på bidrag eller soppköket i 3-5 år tills de går upp igen, who gives a shit.
Senast redigerad av slemhog 2024-12-20 kl. 17:45.
Citera
2024-12-20, 18:12
Medlem
Sorry kraschen blev inställd för nu är det tomte-rally istället. 😂🎅👍🎉
Citera
2024-12-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filatropen888
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det går inte att resonera med Bitcointroende lika lite som Gudstroende, eftersom ni är lika begränsade i er tankeförmåga... .
Får jag mer eller mindre för mina 100 kronor idag än för 10 år sedan?
Det är ju det jag sa...
Men det kan ju finnas andra här, som begriper hur korkat han resonerar.

filantropen verkar tro att jag inte använt pengarna för investeringar under åren!!!
I sådant som inte är luft...
Citat:
FIAT-valutor har nått vägs ände, för 70 år sedan kunde en man försörja en hel familj själv, idag kan knappt på två vuxna få ihop det ekonomiskt. Det beror på att köpkraften med våra pengar hela tiden minskar eftersom det tillkommer mer och mer pengar i systemet hela tiden.
Som om det skulle vara orsaken!
Det är det jag säger, du begriper inte ekonomi...
Citat:
value
Värde är något Bitcoinförespråkare inte begriper ett dugg om. Det är det de betalar en massa för något som är värt INGENTING...
Citat:
Vi lever i en digital värld där transfereringar hela tiden sker mellan människor och nationer från världen alla hörn, då kan man inte leva i gamla system som öppettider hos en bank och ha stängt för transaktioner på helger osv. E-mailen fungerar dygnet runt 365 dagar om året, det gjorde däremot inte traditionell brevväxling. Kryptovalutor fungerar dygnet runt 365 dagar om året, det gör däremot inte FIAT-transaktioner på banker.
Jasså. Det är inte många ställen som accepterar Bitcoin som betalning, så det är ju mycket MER stängt än t ex SEK...
Citat:
Boomers har blivit rika på gammal teknologi och har sin identitet i de gamla systemen, ni förstår inte kryptovalutor, memecoins, internet communities osv.
En lögn blir inte sann av att du upprepar den - och inte mindre korkad heller...
Senast redigerad av Lunkan531 2024-12-20 kl. 18:34.
Citera
2024-12-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Warren Buffet indikatorn, värderingen av amerikanska börsen.
https://buffettindicator.net/

Ratio ≤ 83% Significantly Undervalued
84% < Ratio ≤ 108% Modestly Undervalued
108% < Ratio ≤ 132% Fair Valued
132% < Ratio ≤ 156% Modestly Overvalued
Ratio > 156% Significantly Overvalued
Where are we today (Dec 20, 2024)? Ratio = 200.6%, Significantly Overvalued
Det är mycket enklare att se än så.
USA-börsen är mycket övervärderad, index är dubbelt för hög, eftersom så dåligt som snitt PE30...

Återstår att se NÄR stark TA-säljsignal kommer, som skapar en kedjereaktion.
Citera
2024-12-20, 20:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Snacka om blodbad de senaste dagarna. Stockholmsbörsen (omx30) är i skrivande stund endast upp 3,3% i år. De senaste 3 månaderna gått ned med 4,5%.

Personligen rör det mig knappast i ryggen. Sitter lugn som en filbunke i båten. Jag valde dock att köpa in mig lite extra nu, i huvudsak i min globalfond. Min portfölj ligger för övrigt på +15,7% i år, vilket jag är nöjd med. Synd bara att året skulle sluta så dåligt, annars hade den legat närmare 20%.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-12-20 kl. 20:41.
Citera
2024-12-20, 20:33
Medlem
Citat:
Min tråd (FB) Största ekonomiska krisen sen 30-talets depression om 6-10 mån? blev låst.

Bara några dagar efter den skapades kommer nu en ny rapport från amerikanska finansutskottet som varnar för enorm finanskris värre än 2008

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

Länk: https://marcusoscarsson.se/just-nu-risk-for-jattekrasch-varre-an-finanskrisen/

Du kan mycket väl ha rätt men i din låsta tråd vet du inte vad logaritmiskt skala är för något, vilket visar att du inte begriper vad du tittar på när du läser siffror och grafer.

Därför blir dina spådomar värda noll, det förstår du säkert.
Citera
2024-12-20, 20:36
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du kan mycket väl ha rätt men i din låsta tråd vet du inte vad logaritmiskt skala är för något, vilket visar att du inte begriper vad du tittar på när du läser siffror och grafer.

Därför blir dina spådomar värda noll, det förstår du säkert.

Hej, tack för påpekandet. Jag är medveten om att jag hastigt skrev inlägget och kanske inte räknade exakt rätt där med procentsatsen, hur som helst, så har omx30 stigit 4.5 ggr och 5.5 ggr dow jones. Det är inte hållbart, aldrig någonsin varit det historiskt och sannolikheten för en krasch är hög. Är det någon bugg med människans hjärna, optimistic idiocy fallacy, som gör de har svårt att se kurvorna och jämföra med historien?
Senast redigerad av slemhog 2024-12-20 kl. 20:40.
Citera
2024-12-20, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Det finns ingen glädje i att se krascher ur rosaskimrande glasögon. Det har brutala konsekvenser i verkligheten.

Dessutom tvivlar jag starkt på att du ens kan manövrera en sådan kris lika lite som du kan manövrera marknaden just nu.

En kommentar om den reset du nämner. Det är bara hönshjärnor som köper narrativet om en great reset och folk som inte vet hur en balansräkning fungerar.

Vad händer med tillgångssidan om du tar bort skuldsidan i en reset? Svar: Även tillgångssidan försvinner, och det blir slutet på livet vi känner till. Alltså kan inte det hända. Det kommer inte bli någon sorts reset där vi alla bara magiskt kommer att börja om från noll. Det är helt ofattbart att inte fler förstår det. Men det blir väl så om man låter media göra analysen åt en.

Gå och klicka vidare på dina dramaartiklar nu.

Har det någonsin skett en tillbakagång till noll i mänsklighetens historia? Till och med tulpanhandeln i Nederländerna fick ju långtgående skuldkonsekvenser för de med för mycket mod och för lite vett.

Liksom hela vår art grundar sig i att vi bygger vidare på vad vi lämnats från föregående generation - både teknologi, värderingar och tillgångar. Visst kan det gå upp och ned, fram och tillbaka, men grunden finns mig veterligen alltid där.
Citera
2024-12-20, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Snacka om blodbad de senaste dagarna. Stockholmsbörsen (omx30) är i skrivande stund endast upp 3,3% i år. De senaste 3 månaderna gått ned med 4,5%.

Personligen rör dig mig knappast i ryggen. Sitter lugn som en filbunke i båten. Jag valde dock att köpa in mig lite extra nu, i huvudsak i min globalfond. Min portfölj ligger för övrigt på +15,7% i år, vilket jag är nöjd med. Synd bara att året skulle sluta så dåligt, annars hade den legat närmare 20%.

Gick själv från närmare 25% ned till 19%. Inte så illa för någon som bara är inne på andra året av att leka på börsen, men visst fan svider det ändå något jävligt när man loggar in och kollar att man blivit av med 10 lök över natten.

Ni Krösus-kuksugare som ska skratta och berätta hur många hundra tusen ni själva blivit av med kan väl hålla käft. Ingen bryr sig om hur mycket pengar ni har.
Citera
2024-12-20, 21:13
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Gick själv från närmare 25% ned till 19%. Inte så illa för någon som bara är inne på andra året av att leka på börsen, men visst fan svider det ändå något jävligt när man loggar in och kollar att man blivit av med 10 lök över natten.

Ni Krösus-kuksugare som ska skratta och berätta hur många hundra tusen ni själva blivit av med kan väl hålla käft. Ingen bryr sig om hur mycket pengar ni har.

Ingen blir ju av med stålarna vid en nedgång eller så , dom kan bara inte tas ut utan måste ligga o jäsa

Idiot
Citera
2024-12-20, 21:45
Medlem
Citat:
hur som helst, så har omx30 stigit 4.5 ggr och 5.5 ggr dow jones. Det är inte hållbart, aldrig någonsin varit det historiskt och sannolikheten för en krasch är hög.
Iofs skulle det kunna vara ok resultat förbättrats mycket, men det har de ju inte, vilket syns på crazy PE, som USAbörsen har.
Citat:
Är det någon bugg med människans hjärna, optimistic idiocy fallacy, som gör de har svårt att se kurvorna och jämföra med historien?
En stor del av "marknaden" lär sig aldrig. De har inte bara fel åt det hållet, när det rasar brukar de ofta överreagera nedåt också...
Citat:
Har det någonsin skett en tillbakagång till noll i mänsklighetens historia? Till och med tulpanhandeln i Nederländerna fick ju långtgående skuldkonsekvenser för de med för mycket mod och för lite vett.

Liksom hela vår art grundar sig i att vi bygger vidare på vad vi lämnats från föregående generation - både teknologi, värderingar och tillgångar. Visst kan det gå upp och ned, fram och tillbaka, men grunden finns mig veterligen alltid där.
Inte i Bitcoin

Det blev knappt något kvar av tulipanbubblan heller, men tulpaner hade - till skillnad från Bitcoin - något värde...
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Citat:
Ingen blir ju av med stålarna vid en nedgång eller så , dom kan bara inte tas ut utan måste ligga o jäsa

Idiot
Inte säkert att det blir någon jäsning någonsin om man har köpt sådant, som inte är värt något...
Citera
2024-12-20, 21:57
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Iofs skulle det kunna vara ok resultat förbättrats mycket, men det har de ju inte, vilket syns på crazy PE, som USAbörsen har.
En stor del av "marknaden" lär sig aldrig. De har inte bara fel åt det hållet, när det rasar brukar de ofta överreagera nedåt också...
Inte i Bitcoin

Det blev knappt något kvar av tulipanbubblan heller, men tulpaner hade - till skillnad från Bitcoin - något värde...
Inte säkert att det blir någon jäsning någonsin om man har köpt sådant, som inte är värt något...

Sant , Essity var väl en surdeg som aldrig jäste t.ex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in