2024-01-08, 20:37
  #5185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det finns andra sätt att investera förutom indexfonder. Personligen kan jag tänka mig att avvika från indexfonder om jag kan tjäna mer pengar men inte för att minimera krascher därför att krascherna spelar ingen roll för mig eftersom jag inte tänker använda pengarna.

Det är därför jag undrar, vad är poängen med kraschminimering som privatperson? Jag förstår inte konceptet.
Om du lyssnar på hedge fond ledare som tjänat miljarder dollar på den diversifieringen vad gäller det så kanske du kan förstå?
Allt detta vet du förmodligen redan? Varför skulle dessa som skapat miljarder i rikedom annars påstå det? Men du har en poäng dock och jag söker risk för att göra profit men balanserar den med innehav som Berkshire Hathaway och Investor som en balans. Ser jag något bra så köper jag det men väger upp det mot resten av portföljen.
Citera
2024-01-08, 20:54
  #5186
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag förstår personligen inte poängen med att bygga en allvädersportfölj som privatperson. Ska du försörja din familj med portföljen så att du måste plocka ut pengar varje år eller varför är en krasch så allvarligt?
Jag förstår -alla är inte intresserade av allvädersportföljer. En allvädersportfölj är i grunden som att ha en plan B för din ekonomi. Tänk dig att du planerar en resa och väderprognosen ser lite osäker ut. Du kan antingen bara packa för soligt väder och hoppas på det bästa, eller så kan du vara den som packar med sig både solkräm och en regnjacka. En allvädersportfölj är precis som regnjackan. -Om det blir ekonomiskt dåligt väder, så är man förberedd och står inte bara där blöt och frusen utan regnkläder.

Se det som en ekonomisk verktygslåda. Ibland kanske man behöver ett skruvmejsel, ibland en hammare. Man väljer olika verktyg beroende på vad som händer i världen. Om det är soligt och fint, kanske man plockar fram aktier. Om det är stormigt, kanske man plockar fram mer råvaror som guld och sliver. Att kunna anpassa investeringarna beroende på rådande förhållanden är grunden i det hela.

Kort sagt, det är ett säkerhetsnät som ger en möjligheten att njuta av ekonomiska äventyr utan att hamna i blåsväder.
Citera
2024-01-08, 21:07
  #5187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Jag förstår -alla är inte intresserade av allvädersportföljer. En allvädersportfölj är i grunden som att ha en plan B för din ekonomi. Tänk dig att du planerar en resa och väderprognosen ser lite osäker ut. Du kan antingen bara packa för soligt väder och hoppas på det bästa, eller så kan du vara den som packar med sig både solkräm och en regnjacka. En allvädersportfölj är precis som regnjackan. -Om det blir ekonomiskt dåligt väder, så är man förberedd och står inte bara där blöt och frusen utan regnkläder.

Se det som en ekonomisk verktygslåda. Ibland kanske man behöver ett skruvmejsel, ibland en hammare. Man väljer olika verktyg beroende på vad som händer i världen. Om det är soligt och fint, kanske man plockar fram aktier. Om det är stormigt, kanske man plockar fram mer råvaror som guld och sliver. Att kunna anpassa investeringarna beroende på rådande förhållanden är grunden i det hela.

Kort sagt, det är ett säkerhetsnät som ger en möjligheten att njuta av ekonomiska äventyr utan att hamna i blåsväder.
Bra talat och något vi alla borde ha med oss!
Många tror sig att diversifiering handlar om att ha olika aktier i olika bolag men så är det ju inte helt och hållet.
Citera
2024-01-08, 21:14
  #5188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Jag förstår -alla är inte intresserade av allvädersportföljer. En allvädersportfölj är i grunden som att ha en plan B för din ekonomi. Tänk dig att du planerar en resa och väderprognosen ser lite osäker ut. Du kan antingen bara packa för soligt väder och hoppas på det bästa, eller så kan du vara den som packar med sig både solkräm och en regnjacka. En allvädersportfölj är precis som regnjackan. -Om det blir ekonomiskt dåligt väder, så är man förberedd och står inte bara där blöt och frusen utan regnkläder.

Se det som en ekonomisk verktygslåda. Ibland kanske man behöver ett skruvmejsel, ibland en hammare. Man väljer olika verktyg beroende på vad som händer i världen. Om det är soligt och fint, kanske man plockar fram aktier. Om det är stormigt, kanske man plockar fram mer råvaror som guld och sliver. Att kunna anpassa investeringarna beroende på rådande förhållanden är grunden i det hela.

Kort sagt, det är ett säkerhetsnät som ger en möjligheten att njuta av ekonomiska äventyr utan att hamna i blåsväder.

Bästa jag läst på länge!
Citera
2024-01-08, 21:20
  #5189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Bästa jag läst på länge!
Verkligen så är det! Inget kan slå en verkligt allväders portfölj i långa loppet tror jag.
Det är kan klara allt även en stor nedgång på börsen men pengar kommer in i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-08 kl. 21:23.
Citera
2024-01-21, 10:51
  #5190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kc67
Nedgången bör starta om några veckor.
Varför tror du det?
Citera
2024-01-21, 11:37
  #5191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kc67
Problem i banksystemet.
Vad för problem?
Citera
2024-01-21, 15:56
  #5192
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Sålde av SKF, Atlas, ASSA, Industriv, ABB och Lundberg precis.
Skeptiskt till den här uppgången känns som att mattan kommer ryckas under fötterna snart. Hoppas att jag har fel, 90% ligger kvar osålt.

Jag hade väl hyfsad timing när jag skalade av dessa innehav. De fortsatte stiga några dagar efter så det kändes först som att jag sålde bort mig. Men nu ligger endast ASSA på högre kurs än vad jag sålde av innehaven för.

Får se vart det tar vägen härnäst, har en känsla av att jag skulle sålt av fler innehav det här var en liten del av portföljen.
Det här året har inte börjat bra och det känns som att det kommer bjuda på många överraskningar.

Citat:
Ursprungligen postat av kc67
Har ni sett "the great taking"?

Kan vara dags att placera i sådant staten inte kan ta. Konst, guld, silver...

Jag började titta på dokumentären men Daniel är ju sjukt monoton att lyssna på. Ska ge det ett försök någon annan dag.

Men att placera i hårdvaluta känns mer aktuellt än någonsin, vilket inte är något positivt direkt. Jag och flera andra har skrivit om just guld och silver ganska länge. Jag är osäker på konst, för otympligt. Guld är vad jag föredrar då du kan stoppa ned 10-15 mynt i byxfickan. Silver fyller sitt syfte men ser inte framför mig att kånka runt på en hockeytrunk med silver.

Vad sen silver och guld kommer ha i värde om skiten träffar fläkten är svårt att sia om också. Men att det är säkrare än pengar på ett bankkonto tror jag vi kan vara överens om.
Citera
2024-01-28, 06:52
  #5193
Bannlyst
Nya toppar så gott som varje dag på Wall Street. Sälj av och ligg med kassa det kommer rea inom kort.
Citera
2024-02-19, 19:58
  #5194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kc67
Nedgången bör starta om några veckor.

Har du nått exakt datum ?
Citera
2024-02-19, 22:00
  #5195
Medlem
smoerreboms avatar
Skit att man måste sätta sig in i det här med Nvidia och deras rapport nu. Det kan vara början till slutet, de kan döda oss alla
Citera
2024-02-23, 08:54
  #5196
Medlem
Investera i bolag med starka fundamenta, goda tillväxtutsikter, och en hållbar affärsmodell. Titta på bolag som är ledande inom sina sektorer med en bevisad förmåga att anpassa sig och innovera.

Medan det alltid finns en risk för marknadskorrigeringar, speciellt efter starka uppgångar, finns det även många faktorer som stödjer en fortsatt positiv utveckling på börsen. Genom att fokusera på långsiktiga trender och diversifiering av portföljen kan investerare navigera genom potentiell volatilitet och dra nytta av tillväxtmöjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in