Citat:
Ursprungligen postat av
Donner123
Det du beskriver är inte jäv, snarare mutbrott, bestickning och brott mot upphandlingslagstiftningen.
Nej det blir inte jäv.
Som jag berätta i början, jag gick igenom ekonomin, vi har en samfällighet, Lantmäteriet har fått i uppdrag o ordna en förrättning hur allt ska delas upp inom olika Ga, gäller soprum, väg, varmvatten, innegård, dvs 4 st olika Ga.
Detta har även varit upp i rätten, där en förening ville försöka ändra, men domstol fastställde att förrättningen är gällande och rätt utförd av lantmäteriet, vi alla 3 föreningar är bundna till att följa avtalet. varje GA har tydliga regler hur andelstal ska fördelas mellan respektive förening.
Tog upp varmvattenkostnad som är ett eget Ga med framtaget andelstal hur kostnader ska delas, upptäckte att HSB räknat fel.
Men det var bara inom varmvatten HSB räknat fel och inte använt andelstalet, övriga Ga var helt rätt fördelade o räknade. Tar upp detta med Hsb:s chef där han förnekar dom känner till lantmäteriets avtal ang andelstal, men Hsb kan ändå dela rätt efter andelstal på dom övriga 3 Ga.
Slutar med att vi får återbetalt, men vi får bara gå tillbaka 1 år i tiden trots att felet finns från fler år och handlar om betydande belopp.
Nu handlar detta om bara ett ärende som jag tar upp, finns många fler likande fel HSB utgör för föreningen.
För oss att få rätt i enbart detta ärende kräver resurser, Hsb själva vägra medge dom gjort fel, trots att dom uppenbart känner till avtalet, annars skulle dom inte delat rätt på övriga Ga.
Kan ta upp ett enkelt fel faktur till, vaktmästare byter batteri på brandvarnare i trapphus, han köper även ut en trappstege, jag hänvisar vi inte ska betala 2500kr för en trappstege, HSB hänvisa vi lämnar den i huset så alla kan använda den, men denna trappsteg finns inte i huset, frågade vaktmästare vart den är, han förklara han inte vet.
Men på detta sätt håller HSB på med, gång på gång, skriver ut kostnader som inte är varken rätt(GA) eller ens saker vi ska behöva betala för. Anledning jag hittar alla dessa fel är för jag kan mitt uppdrag o vet vad jag ska söka efter.
Men att få HSB o gör rätt för sig är inte enkelt, där man utnyttjar föreningar o betala saker som förvaltare själva ska stå för, som ex trappstegen osv.
Om man bara tar alla avtals fel jag tar upp, samt saker som fel fakturerats osv, inser dom flesta att inget händer, för att saker ska hända krävs en process, dessa är både dyra o avancerade o driva.
Kan även ta upp tidigare ordförande som köpte in saker som varken behövs eller ens är rätt o köpa in, då dessa inte ens används eller ens tillhör föreningen, jag frågar övriga i styrelsen som suttit med dessa tidigare ordföranden, varför anmälde ni inte? fick bara till svar dom var helt galna, nu är det försent för mig o dra dessa ärenden tidigare orf gjort i rätten.
Om man bara tar dessa saker jag tagit upp förstår dom flesta nu att, jäv eller annat trams inte existerar, det är styrelsen som bestämmer och ansvarar för allt som händer inom föreningen och ingen annan kan göra något åt saken.