Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Jag har inte pratat något om sekretess, jag tycker inte man borde ha någon sekretess alls i en förening för deras medlemmar. Det jag menade på är att någon som sitter i styrelsen har mer information än ett externt bolag, och ni spelar inte på samma villkor. Hade ni gjort det hade det externa företaget sänkt sina priser förmodligen. I bästa fall bör man ju presentera bud för alla parter som lägger offert så att de kan justera - det är ju bäst för medlemmarna. Sen om någon som bor i föreningen ska vara med och buda så får ju inte den ha något som helst att göra med det från sitt arbete i styrelsen, så sitter man på två stolar. Likt en förvaltare så har också den som driver ett företag ett intresse av att tjäna pengar.
Det bör också vara 100% tydligt för medlemmarna vad man har för avtal med den som sitter i styrelsen, helst bör man ta det på en stämma.
Om man tar när jag var statligt anställd som fastighetsförvaltare, man gjorde ramavtal på tim priser, men det menas inte jag var bunden till dessa företag, börja ta in andra företag, då börja bravida, caverion osv skicka släktingar som var anställda hos dessa, samt det kunde hänga en whiskey på dörren hemma utan avsändare, men var inte svårt o förstå var den kom ifrån. Likande har man som egen företagare ett nätverk av företag man samarbetar med. Det samma har HSB, dvs personer man ofta träffar och gör upphandling med, man träffas ofta, går på event/middagar osv tillsammans med sin samarbetspartner. Dvs man får en personlig relation, företag jag träffa som statlig anställd, starta ofta med att berätta hela sin bakgrund som privatperson, en presentation vem man är, detta för att bygga upp en personlig kontakt. Det är så arbetsmarknaden fungerar, dessa använder man sedan oftast, dels för enkelheten med just personlig kontakt.
Men det menas inte man får bästa pris, man får förtur när det uppstår något akut. men att man lärt o känna personerna på personligt plan är mycket vanligt, just via dessa event/middagar/fika/lunch.
Det menas även dessa personer hamnar indirekt under jäv, precis som HSB för likande personlig kontakt med sina förfrågningar. världen fungerar på detta sätt.
Varav jag som gammal statligt anställd förvaltare förstår att jäv är inget undantag, det är mycket vanligt. Att jag sedan kan priser, inom bygg räknar man per kvm på det mesta, jag får HSB:s offerter slår kvm priser på dessa ser direkt vart dom ligger. Tar man ex snöröjningen, via HSB tar man ut en beredskaps avgift avgift på 4500kr varje månad, start från okt till maj. 8 månader*4500kr plus moms 45000kr, man tar även en skopavgift, rivblad, sopmaskin utöver själva traktor priset som ligger 880 ex/moms, dvs själva traktor kostar närmare 1500-1700/tim/inkl moms, detta är höga priser, var inte svårt för mig o gå via kontakter o hitta en som var mycket billigare, även om personen hade en mycket nya traktor o nya grejer än den förra som hade problem med sin L30 o orka med när det vräkt ner.
Varav man ska inte vara rädd o fixa priser själv, samt inte vara rädd o ta dessa via eget företag, få egna företagare ligger ens nära dessa priser jag tar upp, varav det inte heller är svårt o lägga dessa offerter sida vid sida i protokoll, det skiljer stora belopp, just för det skiljer stora belopp finns inte heller jäv, man har inget o gå på för att vinna på just jäv.