Citat:
Det är möjligt förstås. Om han kom ut mellan skotten, så bör det ha gått ca 10 sek innan folk började närma sig mordplatsen. Under den tiden fanns endast OP och LP på mordplatsen efter att AB hoppat undan. Såg han det scenariot tror du, eller var det första han såg att det var folk runtikring?
Om han hörde LP skrika så bör han lyft blicken och sett att endast LP, plus ev AB fanns där om han ska haft anledning att mörka det.
Det är svårt att ta in att han hörde LP skrika, samtidigt som att han endast såg OP och LP på mordplatsen och att han tog fel tid i media och att han därför ljög till RB när han hörde 23.20. Han valde alltså 23.20, istället för 23.19 som var det rätta från RB?
Det är känt ifrån media 1 mars att åtminstone AH och KJ omedelbart rusade fram. I Aftonbladet 1 mars beskrivs mordtiden till 23.30 på första sidan, 23.20 står det på sid 6 som du mycket riktigt påpekade.
Om han hörde LP skrika så bör han lyft blicken och sett att endast LP, plus ev AB fanns där om han ska haft anledning att mörka det.
Det är svårt att ta in att han hörde LP skrika, samtidigt som att han endast såg OP och LP på mordplatsen och att han tog fel tid i media och att han därför ljög till RB när han hörde 23.20. Han valde alltså 23.20, istället för 23.19 som var det rätta från RB?
Det är känt ifrån media 1 mars att åtminstone AH och KJ omedelbart rusade fram. I Aftonbladet 1 mars beskrivs mordtiden till 23.30 på första sidan, 23.20 står det på sid 6 som du mycket riktigt påpekade.
Ja, det är klart att när man lägger fram en så specifik ”gärningsbeskrivning” som jag gjorde är det mycket som ska klaffa för att det ska ha gått till exakt så. Men jag har väl landat i att alla andra specifika gärningsbeskrivningar är osannolikare. Till exempel utesluter jag personligen alternativet att SE ringde Roland för att han var ett hjälpsamt vittne som ville hjälpa utredningen med mordtiden. Det beror på att han med stor sannolikhet medvetet kapade väktarsamtalet. Då förstör han ju hela utstämplingstidens värde för utredningen och det blir desinformation istället.
Tror alltså inte att SE medvetet valde att ta fel tid från RB utan att han missuppfattade honom. Roerlig har gått igenom några bra skäl att tro det, och utöver dem pekar jag gärna på att SE lämnat tre felaktiga utstämplingstider som det är svårt att se någon logik bakom oavsett roll. Det kan tyda på ett mönster av att han hade svårt för siffror. Han fick också underkänt i kalkylering.
Att uppfatta mordtiden som 23:20 kräver däremot inte ens något missförstånd utan där kan han ha råkat se just den tiden i tidningen, precis som du instämde i.
Jag tror att han ringde Roland för att ta reda på om smällen han hörde var ett skott eller en avgasknall. Det gick att räkna ut. Beroende på beskedet tänkte han anpassa sin historia därefter. Jag utgår från att han sa till Roland att han gick rakt förbi väktarna först efter att Roland gett honom utstämplingstiden.
Den svajigaste delen i hypotesen är helt klart att SE inte tittar upp mot mordplatsen direkt när han kom ut på gatan, trots Lisbeths skrik. Men om det är det enda som behöver bortförklaras drar jag till med det materialmässiga antagandet att han tittade på klockan precis när han kom ut för att se hur lång tid som gick åt till väktarsamtalet och om han plötsligt hade bråttom till tåget eller inte. Och ignorerade skriket tills han tittat klart.
Det var ändå sen fredagkväll i träsket och Monte Carlo-trakter, och SE kan ha varit van vid att det var en lite gapig miljö att ta sig igenom på väg hem från sen övertid. Han säger ju själv att han trodde att Palme var en A-lagare först.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-23 kl. 22:43.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-23 kl. 22:43.