Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-23, 22:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är möjligt förstås. Om han kom ut mellan skotten, så bör det ha gått ca 10 sek innan folk började närma sig mordplatsen. Under den tiden fanns endast OP och LP på mordplatsen efter att AB hoppat undan. Såg han det scenariot tror du, eller var det första han såg att det var folk runtikring?

Om han hörde LP skrika så bör han lyft blicken och sett att endast LP, plus ev AB fanns där om han ska haft anledning att mörka det.

Det är svårt att ta in att han hörde LP skrika, samtidigt som att han endast såg OP och LP på mordplatsen och att han tog fel tid i media och att han därför ljög till RB när han hörde 23.20. Han valde alltså 23.20, istället för 23.19 som var det rätta från RB?

Det är känt ifrån media 1 mars att åtminstone AH och KJ omedelbart rusade fram. I Aftonbladet 1 mars beskrivs mordtiden till 23.30 på första sidan, 23.20 står det på sid 6 som du mycket riktigt påpekade.

Ja, det är klart att när man lägger fram en så specifik ”gärningsbeskrivning” som jag gjorde är det mycket som ska klaffa för att det ska ha gått till exakt så. Men jag har väl landat i att alla andra specifika gärningsbeskrivningar är osannolikare. Till exempel utesluter jag personligen alternativet att SE ringde Roland för att han var ett hjälpsamt vittne som ville hjälpa utredningen med mordtiden. Det beror på att han med stor sannolikhet medvetet kapade väktarsamtalet. Då förstör han ju hela utstämplingstidens värde för utredningen och det blir desinformation istället.

Tror alltså inte att SE medvetet valde att ta fel tid från RB utan att han missuppfattade honom. Roerlig har gått igenom några bra skäl att tro det, och utöver dem pekar jag gärna på att SE lämnat tre felaktiga utstämplingstider som det är svårt att se någon logik bakom oavsett roll. Det kan tyda på ett mönster av att han hade svårt för siffror. Han fick också underkänt i kalkylering.

Att uppfatta mordtiden som 23:20 kräver däremot inte ens något missförstånd utan där kan han ha råkat se just den tiden i tidningen, precis som du instämde i.

Jag tror att han ringde Roland för att ta reda på om smällen han hörde var ett skott eller en avgasknall. Det gick att räkna ut. Beroende på beskedet tänkte han anpassa sin historia därefter. Jag utgår från att han sa till Roland att han gick rakt förbi väktarna först efter att Roland gett honom utstämplingstiden.

Den svajigaste delen i hypotesen är helt klart att SE inte tittar upp mot mordplatsen direkt när han kom ut på gatan, trots Lisbeths skrik. Men om det är det enda som behöver bortförklaras drar jag till med det materialmässiga antagandet att han tittade på klockan precis när han kom ut för att se hur lång tid som gick åt till väktarsamtalet och om han plötsligt hade bråttom till tåget eller inte. Och ignorerade skriket tills han tittat klart.

Det var ändå sen fredagkväll i träsket och Monte Carlo-trakter, och SE kan ha varit van vid att det var en lite gapig miljö att ta sig igenom på väg hem från sen övertid. Han säger ju själv att han trodde att Palme var en A-lagare först.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-23 kl. 22:43.
Citera
2024-12-23, 22:55
Medlem
Hur såg Stigs umgänge i Täby ut förutom med den s.k vapenhandlaren Willy Glaser? Jag förutsätter att Palmegruppen och även ni i denna tråd kartlagt detta. Men hittills har jag bara läst om hans middagar och bridgekvällar med Vapenhandlaren och hans fru. Hade han någon närmre vän, speciellt efter att han slutade träffa Vapenhandlaren?
Citera
2024-12-23, 23:14
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, det är klart att när man lägger fram en så specifik ”gärningsbeskrivning” som jag gjorde är det mycket som ska klaffa för att det ska ha gått till exakt så. Men jag har väl landat i att alla andra specifika gärningsbeskrivningar är osannolikare. Till exempel utesluter jag personligen alternativet att SE ringde Roland för att han var ett hjälpsamt vittne som ville hjälpa utredningen med mordtiden. Det beror på att han med stor sannolikhet medvetet kapade väktarsamtalet. Då förstör han ju hela utstämplingstidens värde för utredningen och det blir desinformation istället.

Tror alltså inte att SE medvetet valde att ta fel tid från RB utan att han missuppfattade honom. Roerlig har gått igenom några bra skäl att tro det, och utöver dem pekar jag gärna på att SE lämnat tre felaktiga utstämplingstider som det är svårt att se någon logik bakom oavsett roll. Det kan tyda på ett mönster av att han hade svårt för siffror. Han fick också underkänt i kalkylering.

Att uppfatta mordtiden som 23:20 kräver däremot inte ens något missförstånd utan där kan han ha råkat se just den tiden i tidningen, precis som du instämde i.

Jag tror att han ringde Roland för att ta reda på om smällen han hörde var ett skott eller en avgasknall. Det gick att räkna ut. Beroende på beskedet tänkte han anpassa sin historia därefter. Jag utgår från att han sa till Roland att han gick rakt förbi väktarna först efter att Roland gett honom utstämplingstiden.

Den svajigaste delen i hypotesen är helt klart att SE inte tittar upp mot mordplatsen direkt när han kom ut på gatan, trots Lisbeths skrik. Men om det är det enda som behöver bortförklaras drar jag till med det materialmässiga antagandet att han tittade på klockan precis när han kom ut för att se hur lång tid som gick åt till väktarsamtalet och om han plötsligt hade bråttom till tåget eller inte. Och ignorerade skriket tills han tittat klart.

Det var ändå sen fredagkväll i träsket och Monte Carlo-trakter, och SE kan ha varit van vid att det var en lite gapig miljö att ta sig igenom på väg hem från sen övertid. Han säger ju själv att han trodde att Palme var en A-lagare först.

Ja, det svårt att hitta en perfekt lösning på historien ifråga, men den är oerhört intressant i mitt tycke. Det finns inga bra lösningar. Det är inte heller bra att han inte dubbelkollade tiden han fick av RB. Trots allt hade han nog hellre tagit 23.19 istället för 23.20 från RB om han ville att knallen skulle varit mördarens revolverljud i din teori. Det var ju hela orsaken till att han ringde enligt dig.

Vi kommer nog inte längre. Tack för en intressant diskussion.
Citera
2024-12-23, 23:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Och så ska vi ju komma ihåg att han inte noterar och uppger skriket i förhör är minst lika konstigt i SE-gm-teorin. Ska han pussla ihop en vittnesutsaga utifrån vad han känner till som gm blir det bra konstigt att utelämna ett skott och ett skrik som han är väl medveten om.

Den svajiga biten måste man ha med i alla teorier. Så det är inget betungande heller, per automatik.

Eller ja, den måste iofs inte vara med i teorier där SE fortfarande är inne i Skandia när skotten går av.
Citera
2024-12-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lisbeth var säkert "helt förstörd", uppriven, hysterisk, vilket var det folk också uppfattade och därmed också återgivit. Även SE ger en bild av henne som "upphetsad", "ropade efter ambulans en gång i minuten", "hon verkade lite granna virrig"... påstående som aldrig tas upp av en anledning av de som försöker för argumentera för SE's skuld.

Sedan är det också flera som hör Lisbeth prata rakt ut. Även SE.
"Ja hon, det enda jag har över huvud taget hört henne mera säga det är så fort det kommer någon mera till platsen så vädjar hon hela tiden efter att någon skall hjälpa till."

Så SE tar också upp det som du påstår att andra tidiga vittnen uppger.

Att Lisbeth lämnar Olof efter ett tag är just det som vittnena ger. Springer ut i gatan o.s.v. Så även SE.

Nu är det väl så att SE's uppgifter om samtalet med Lisbeth är när hon fortfarande eller återigen sitter på knä?

Nej, vi kommer nog inte att bli överens här.
Jag är dock otroligt skeptisk, då jag tycker det finns för många alternativ och möjligheter till att SE är ett vittne för att ens se honom som skäligen misstänkt i detta läge, med den information vi(jag) har just nu.

Nu fortsätter uppesittarkvällen.

Jag håller med om att hon pratar men jag tolkar det som osammanhängande och inte kan svara på frågor...

Att hon rör sig är också på ren desperation för att stoppa bilar för hon inser att hennes man håller på att dö och att Ambulansen inte kommit fram...

Engström beskriver ju samtalet som berhäskad chockad när han pratar med henne...och att hon även funderar på hans fråga om signalement och flyktväg och detta inom första minuten...

Jag landar i att det är osannolikt...

Det är ju lite så med språngmarschen också att man måste landa i något även om det inte är 100% omöjligt....

Det kan även gälla att kunna se LJ så tydligt som Engström beskriver...Det är kanske inte 100% omöjligt men jag är tveksam...

Det som skiljer folk härinne att vi landar olika när det gäller Engströms berättelse....Det är helt okej
Citera
2024-12-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Även i dina hypoteser gällande mig är det rena gissningar. Men nu sitter jag faktiskt med facit, så här vet jag att du är fel.

Jag brukar mest bara fundera på om något av budskapet ska gå fram. Och sedan brukar jag gissa på vilka klassiska invändningar som ska komma.

Sedan får jag såklart en njutning av att se när det blir uppenbart när ni upptäcker att ett logiskt hål inte går att förklara bort. Men då tänker jag snarare "Där lyckades jag", mer än "de jävlarna". Det är mer narscisism än sadism och nedtryckning det handlar om. Vilket du kan se i att jag inte end enda gång under min långa vistelse på flashback har sysslat med personangrepp, vilket jag nog är smått unik i här tyvärr.

Nu handlade det här inte så mycket om SE. Men kul att få en till inblick i den mänskliga hjärnan och se att de tankebanor som används här tyvärr även appliceras på andra områden. Tex nu när det är gissningar utan grund i hur jag är och vad jag tänker.

Vad gäller de hål som ni är medvetna om så är många av er rätt duktiga på att "glömma bort" hålen. Man kan tex visa en citera ett uppslag och visa att det inte står det ni tror att det står. Men bara någon dag senare så upprepas samma sak. Fast det gäller nog i synnerhet Dalulven. Han är svensk mästare i att få saker presenterade för sig för första gången flest gånger i rad.

Nu la jag till dom jävlarna lite på skoj...Så tyckte inte jag alls var så fel ute i min analys då

Sen måste du hålla med om att dessa hål inte är så svart och vita som du tror...

En del av dom logiska hålen är gråazoner där man landar i något...!

Annars får du presentera dessa hål ...

Sen ska jag göra en analys till på dig...

Du skämtar aldrig och jag tolkar det lite som att du saknar humor...

Inte för att du måste skämta här utan ibland så behöver du inte ta allt så jävla seriöst
Citera
2024-12-23, 23:46
Medlem
Citat:

Orkar du dra om Engström bara berättar hur allt verkligen gick till från Skandia till brottsplatsen...

Skulle det se ut såhär :

Vi skippar att han ringer RB för det behöver han inte...

Han stämplar ut från Skandia och pratar lite med väktarna ...

Kommer ut på Sveavägen...

Anledningen till att jag frågar är att han verkar lite missnöjd med hans egna upplevelse......Eller vettifan ens det
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-23 kl. 23:56.
Citera
2024-12-24, 00:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller med om att hon pratar men jag tolkar det som osammanhängande och inte kan svara på frågor...

Att hon rör sig är också på ren desperation för att stoppa bilar för hon inser att hennes man håller på att dö och att Ambulansen inte kommit fram...

Engström beskriver ju samtalet som berhäskad chockad när han pratar med henne...och att hon även funderar på hans fråga om signalement och flyktväg och detta inom första minuten...

Jag landar i att det är osannolikt...

Det är ju lite så med språngmarschen också att man måste landa i något även om det inte är 100% omöjligt....

Det kan även gälla att kunna se LJ så tydligt som Engström beskriver...Det är kanske inte 100% omöjligt men jag är tveksam...

Det som skiljer folk härinne att vi landar olika när det gäller Engströms berättelse....Det är helt okej

Ja, vi har ju inget annat vittne(eller polis) som nämner att Lisbeth svarar på frågor, om vi utgår helt från materialet. (Men materialet är inte hela sanningen som täcker varenda sekund)
Man kan ex. tänka sig att Lisbeth ändå svarade något till GS när han försökte få in henne i polisbilen o.s.v. (därmed också var kapabel att ge "svar")
Minns nu inte på rak arm, men även LL fick någon form av svar?
Vilka fler ställde egentligen frågor till Lisbeth?

Det som finns i materialet handlar om det polisen frågat efter och/eller det vittnen minns/uppfattat och valt att ta upp. Vissa vittnen redogör för mer och låter polisen få avgöra, andra tolkar det själv (vad som man tror är intressant). Se ex. LL's mycket korta första "förhör" (vilket även visar på ett stort misstag från polisen... säkert bara en uppgiftsmottagare i växeln, men ändå)
Talar vi om SE så är hans första uppgifter till Lindholm väldigt kortfattade i uppslaget och han sa förmodligen mer än så. Vi har endast det Lindholm tog fasta på där.

Ja, "behärskat chockat" är SE's uppfattning och uttryck av Lisbeths beteende(bland de andra uppgifterna jag skrev, men som ofta inte beaktas eller vill tas med). Det är ju hans uppfattning och framförallt uttryck av detta.
För min del som läser detta är det ju inte alls "lugn och behärskad" som SE beskriver, men vilket jag tycker att argumenten som lyfts mot SE av de som vill få honom misstänkt.

För mig är "motsatsen" mer osannolik fortfarande. Att ens ljuga om samtal med LIsbeth( och polis), att ordagrant pricka in "mörkblå täckjacka". Att ha ett "spökvittne" och en polis som inte vill ha fler uppgifter, samtidigt som vi har Windéns uppgifter om signalement och taxichaufför(möjligen Delsborn)...o.s.v.
Kring det mesta finns klara möjligheter för SE att vara det vittne han påstår sig vara.
En stark teori och en skälig till sannolik gärningsman ska det inte finnas alla dessa "möjligheter" för, enligt min måttstock.
Och det är likadant för alla gärningsmän , CA, CP, VG. De som är fast i sina gärningsmän har en helt annan måttstock för vad som är misstänkt. För att förtydliga min ståndpunkt.
Citera
2024-12-24, 00:04
Medlem
Citat:

En lustig sak som jag kom på...

Ser han eg mer i själva verket och förminska det i hans "story" ?

Alltså om han är ett vittne som kommer ut vid skottögonblicket så borde han nästan höra och se mer än vad han gör I den versionen han lämnar !

Detta är något jag faktiskt inte riktigt greppar för i hans berättelse så ser han verkligen otroligt lite , mkt pågrund av hans klocktittande !
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-24 kl. 00:06.
Citera
2024-12-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, vi har ju inget annat vittne(eller polis) som nämner att Lisbeth svarar på frågor, om vi utgår helt från materialet. (Men materialet är inte hela sanningen som täcker varenda sekund)
Man kan ex. tänka sig att Lisbeth ändå svarade något till GS när han försökte få in henne i polisbilen o.s.v. (därmed också var kapabel att ge "svar")
Minns nu inte på rak arm, men även LL fick någon form av svar?
Vilka fler ställde egentligen frågor till Lisbeth?

Det som finns i materialet handlar om det polisen frågat efter och/eller det vittnen minns/uppfattat och valt att ta upp. Vissa vittnen redogör för mer och låter polisen få avgöra, andra tolkar det själv (vad som man tror är intressant). Se ex. LL's mycket korta första "förhör" (vilket även visar på ett stort misstag från polisen... säkert bara en uppgiftsmottagare i växeln, men ändå)
Talar vi om SE så är hans första uppgifter till Lindholm väldigt kortfattade i uppslaget och han sa förmodligen mer än så. Vi har endast det Lindholm tog fasta på där.

Ja, "behärskat chockat" är SE's uppfattning och uttryck av Lisbeths beteende(bland de andra uppgifterna jag skrev, men som ofta inte beaktas eller vill tas med). Det är ju hans uppfattning och framförallt uttryck av detta.
För min del som läser detta är det ju inte alls "lugn och behärskad" som SE beskriver, men vilket jag tycker att argumenten som lyfts mot SE av de som vill få honom misstänkt.

För mig är "motsatsen" mer osannolik fortfarande. Att ens ljuga om samtal med LIsbeth( och polis), att ordagrant pricka in "mörkblå täckjacka". Att ha ett "spökvittne" och en polis som inte vill ha fler uppgifter, samtidigt som vi har Windéns uppgifter om signalement och taxichaufför(möjligen Delsborn)...o.s.v.
Kring det mesta finns klara möjligheter för SE att vara det vittne han påstår sig vara.
En stark teori och en skälig till sannolik gärningsman ska det inte finnas alla dessa "möjligheter" för, enligt min måttstock.
Och det är likadant för alla gärningsmän , CA, CP, VG. De som är fast i sina gärningsmän har en helt annan måttstock för vad som är misstänkt. För att förtydliga min ståndpunkt.

Måste ställa dig en fråga som jag inte får ihop...

Jag har läst en del förhör att Lisbeth är ganska högljud som hysteriska personer ofta såklart är...

Alltså ord som...Låt min man vara , han behöver operation och högljud om Ambulans osv...

Medans jag har hört att skribenter här ofta menar på att det bara är ett skrik och sen märks det inte att det är en brottsplats på avstånd...

Medans jag läst att andra vittnen beskrivit kaos och att det märks tydligt att något hemskt har hänt !

Vart landar du att Engström inte ser eller hör något från brottsplatsen när han går rakt emot detta !?
Citera
2024-12-24, 00:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Och så ska vi ju komma ihåg att han inte noterar och uppger skriket i förhör är minst lika konstigt i SE-gm-teorin. Ska han pussla ihop en vittnesutsaga utifrån vad han känner till som gm blir det bra konstigt att utelämna ett skott och ett skrik som han är väl medveten om.

Den svajiga biten måste man ha med i alla teorier. Så det är inget betungande heller, per automatik.

Eller ja, den måste iofs inte vara med i teorier där SE fortfarande är inne i Skandia när skotten går av.

Håller med.

Men skulle kanske vilja tillägga att en svajig bit med att ha kvar SE inne på Skandia faktiskt blir att få honom till mordplatsen i tid för att hinna se LJ.

HJ:s U-sväng fungerar ju som en hyfsad kronometer för hur länge GM dröjde sig kvar innan han började springa. Och det verkar inte ha varit överdrivet länge.

Jag tror faktiskt inte att SE kan stå och prata med HO i godan ro när skotten faller och ändå hinna dit. Då får han precis vara på väg att gå i så fall. Men jag har gärna SE redan ute i entrén när skotten faller för att inte töja på förloppet alltför mycket.
Citera
2024-12-24, 00:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En lustig sak som jag kom på...

Ser han eg mer i själva verket och förminska det i hans "story" ?

Alltså om han är ett vittne som kommer ut vid skottögonblicket så borde han nästan höra och se mer än vad han gör I den versionen han lämnar !

Detta är något jag faktiskt inte riktigt greppar för i hans berättelse så ser han verkligen otroligt lite , mkt pågrund av hans klocktittande !

Nja, jag tror han berättar nästan allt han ser under sin promenad fram till mordplatsen. Till exempel har han väl sett AH och SG på håll och sedan låtsats som att han var med dem väldigt tidigt.

Däremot borde han ju ha sett ”mer” om han gick så nära bakom LOP som han påstår. Det är därför hans färd fram till mordplatsen blir så innehållslös när han återger den för polisen. Tolkar jag det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in