Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Hans vittnesmål säger att han såg GM tills han tog ett par steg uppför trappan. Gäller detta så står han i vägen delvis för hypotesen att han skulle sett honom från västra sidan. Men det finns möjlighet att titta över, kanske. Men ingen anledning när han inte har information och händelserna utspelar sig bakom taxin. Där är uppståndelsen.
Nu påverkar avståndet om man står längre bort. Men precis som jag visat så är han synlig till viss del.
På konferensen ska jag fysiskt fota och jämföra med min animering.
Ser du LJ på animeringen?
https://imgur.com/a/CPclXq4
Tack för bilden från HJ rekonstruktion. Bra refrensbild. Men som vanligt förstör blommorna och allt är fel var LP och OP är och få vinkeln var han stannar.
Nej det blir inte naturligt när det inte finns någon information.
Jag tycker att du drar lite för långtgående slutsatser som man inte kan dra här. Det är tydligt att KP inte hade någon vidare koll när han pratade om ”bilar” – det är ju bara en specifik bil som kunde ha stört. Och det finns inget belägg för att det inte skulle ha gått att se över den. Det här hade ju KP själv kunna ordna på en pisskvart genom att ställa en bil där HJ stod, fotografera från västra trottoaren och sedan visa bilden i Powerpointen. Men det var för mycket begärt tydligen.
Och det är bra att du gör animationer, men du bör vara ytterst försiktig med dem så att du inte råkar ge en skev bild av de faktiska förhållandena. Om inte animationerna bygger på exakta uträkningar gränsar de faktiskt till desinformation. I och med att du ger sken av att man kan dra slutsatser av SE:s möjligheter att vara vittne baserat på dem tar du på dig en väldigt stor hatt. Då har du ett väldigt stort ansvar att se till att animationerna är forensiskt korrekta. I all välmening.
Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Nu bygger väl hela missförståndet att efterspelsvittnet SE mördade OP på att SE skulle vara av typen "ensam galning" enligt "modern forskning"?
För att kunna pressas in, eller passa in i konceptet "ensam galning" behöver minst två olika omständigheter stämma in på efterspelsvittnet SE:
1: Han måste ha agerat ensam.
2. Han måste ha varit galen.
Det är därför helt i sin ordning att göra "sinnessjuka" antaganden om SE. Ju "galnare" antaganden desto större sannolikhet att SE var "en ensam galning" och därför var mördaren. (Alla ensamma galningar är nämligen mördare tydligen.)
Eftersom somliga fantasifulla tänkare med bristande verklighetskontakt bygger upp misstankar genom att fantisera ihop ett världsunikt kriminellt mästergeni som lägger oerhört raffinerade dimridåer och speglingar är det faktiskt konstruktivt att sticka hål på sufflén ibland.
Genom att tro att de är de enda som lyckats se igenom ”Hannibal Lecters” planer tror de ju per automatik att de är ännu smartare som inte låter sig luras. De bygger upp en falsk bild och gör ett falskt genomskådande. Det är just deras självgoda höga tankar om sig själva som är lite provocerande och kan leda till spetsiga formuleringar ibland för att perforera den uppsvällda självbilden.