Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-23, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror SE inbillar sig att han hjälper polisen. För mig räcker det som en begriplig förklaring.

(Om förklaringen man fastnar för kräver flera konstiga förklaringar för att bli begriplig bör man kanske fundera ett varv till.)

Jo, men det är SE själv som bjuder på flera konstiga förklaringar.. det. är. han. själv.
Det finns en lång rad konstigheter kring honom.

Då kanske någon och envar borde fundera ett varv till.
Citera
2024-12-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om det inte finns en bild på Hans Johanssons taxi innan han flyttat den är jag tveksam till att man kan konstatera att den höga delen täckte 100% av vinkeln för SE, med hänsyn tagen till att han fritt kunde röra sig i sidled för att få bästa möjliga vinkel.

Hans vittnesmål säger att han såg GM tills han tog ett par steg uppför trappan. Gäller detta så står han i vägen delvis för hypotesen att han skulle sett honom från västra sidan. Men det finns möjlighet att titta över, kanske. Men ingen anledning när han inte har information och händelserna utspelar sig bakom taxin. Där är uppståndelsen.

Citat:
Kika på det här rekonstruktionsfotot som är taget i huvudhöjd: https://wpu.nu/images/1/1d/E17-7_PU_4%284%29.jpg

Där framgår ganska tydligt att en personbil parkerad framför kameran inte hade gjort det omöjligt att se Lars Jeppsson uppe vid kulturhuset. Jämför med figurantens huvud. Figurantens huvud hade nätt och jämnt blockerat Jeppsson om figuranten stått i linje med kulturhuset. Men gissningsvis är figuranten 180 cm lång. En personbil är inte 180 cm hög ens på den höga delen.

Nu påverkar avståndet om man står längre bort. Men precis som jag visat så är han synlig till viss del.

På konferensen ska jag fysiskt fota och jämföra med min animering.

Ser du LJ på animeringen?

https://imgur.com/a/CPclXq4

Tack för bilden från HJ rekonstruktion. Bra refrensbild. Men som vanligt förstör blommorna och allt är fel var LP och OP är och få vinkeln var han stannar.

Citat:
Det är inte otänkbart att SE (1) korsade gatan för att undvika den obehagliga scenen framför honom, och (2) av naturliga nyfikenhetsskäl tittade mot mordplatsen från västra sidan. Om han gör det hamnar Lars Jeppsson naturligt i hans synfält utan att han behöver ha någon särskild anledning att vända huvudet dit.

Nej det blir inte naturligt när det inte finns någon information.
Citera
2024-12-23, 01:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det roliga är att om inte Björkman råkat vara förväxlingsbar med Tensonmannen hade Fauzzi inte ens behövt vända sig om och se den fiktive GM-SE begå mordet för att det skulle vara uppenbart att SE var mördaren.

För om Fauzzi vände sig om 10 sekunder efter skotten och inte såg till någon ”Tensonman” betyder det ju att Tensonmannen var mördaren. Och möjligheten att Tensonmannen försvunnit i en bil före mordplatsen eliminerar GM-SE slugt när han bestämt hävdar att han var Tensonmannen och gick hela vägen fram till mordplatsen.

Så bara där faller ju hela logiken och man tvingas hemfalla till bisarra fantasier som att GM-SE räknade kallt med att Fauzzi skulle missta Björkman för SE när han vände sig om. Ett blixtbeslut fattat på grundval av att jackfärgen råkade vara lik.

Det låter mer som en tripprapport än en gärningsbeskrivning.

Ja "vanföreställningar" är en mycket stark drog.

För mig blir det helt obegripligt hur det påhittade kriminella geniet GM-SE kallt räknar med att NF väntar 20 sekunder innan han vänder sig om och då har full koll på allt som händer på Sveavägen när han enligt vuxensagan befinner sig i trappan med ryggen mot Sveavägen.

Hypotetisk tripprapport:
Jag såg tydligt runt hörnet hur NF inte vände sig om direkt utan först efter 20 sekunder. Jag kände mig på ett högre plan när jag nådde trappkrönet och vände mig om. Då såg jag LP springa omkring på gatan och bli bryskt behandlad. Blod rann ur OPs mun och killen som luktade portvin stod och fånstirrade på mig längs en gul linje från Luntmakargatan. Jag svävade vidare ned för DBG och öppnade min becknarväska för att hitta ännu mer "vanföreställningar" när en tant som luktade Koskenkorva slängde ett ögonkast på min välrakade haka....
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-23 kl. 01:47.
Citera
2024-12-23, 01:51
Medlem
Kanske SE trodde själv att han hjälpte polisen..?

Jag får fundera lite mer på just det där.. faktiskt.

Om det var så.. då får jag instinktivt riktigt ont av SE.

Då var han en nästan ofattbart sorglig människa.

Får tänka lite på det. Ett bra argument. Faktiskt.
Citera
2024-12-23, 02:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja "vanföreställningar" är en mycket stark drog.

För mig blir det helt obegripligt hur det påhittade kriminella geniet GM-SE kallt räknar med att NF väntar 20 sekunder innan han vänder sig om och då har full koll på allt som händer på Sveavägen när han enligt vuxensagan befinner sig i trappan med ryggen mot Sveavägen.

Hypotetisk tripprapport:
Jag såg tydligt runt hörnet hur NF inte vände sig om direkt utan först efter 20 sekunder. Jag kände mig på ett högre plan när jag nådde trappkrönet och vände mig om. Då såg jag LP springa omkring på gatan och bli bryskt behandlad. Blod rann ur OPs mun och killen som luktade portvin stod och fånstirrade på mig längs en gul linje från Luntmakargatan. Jag svävade vidare ned för DBG och öppnade min becknarväska för att hitta ännu mer "vanföreställningar" när en tant som luktade Koskenkorva slängde ett ögonkast på min välrakade haka....

Ja, först måste alltså GM-SE räkna iskallt med att Fauzzi inte skulle vända sig om direkt. Och sedan måste han räkna med att om Fauzzi dröjde lite med att vända sig om måste han förväxla Björkman med Tensonmannen, för annars är ju spelet slut ändå. Och ovanpå allt detta gissar han att Fauzzi inte fick en skymt av hans ansikte när de mötte varandra på trottoaren.

Alla dessa tre sinnessjuka antaganden måste GM-SE göra för att vilja kännas vid Tensonmannen och visa sitt ansikte i tidningen dagen efter mordet.

För övrigt uppskattar jag din tripprapport, som fick mig att fundera på om inte hela SE:s förargelse mot att inte bli kallad till rekonstruktion var att han såg framför sig en mysig Sture Bergwall-vallning med obegränsade bensodiazepiner och annat lullull. Det kanske var det han var ute efter.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-23 kl. 02:42.
Citera
2024-12-23, 07:55
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Kanske SE trodde själv att han hjälpte polisen..?

Jag får fundera lite mer på just det där.. faktiskt.

Om det var så.. då får jag instinktivt riktigt ont av SE.

Då var han en nästan ofattbart sorglig människa.

Får tänka lite på det. Ett bra argument. Faktiskt.

Det var väl det som Holmér syftade på när han kallade SE för "elefanten i porslinsbutiken". Dvs att SE var ett störande moment som bara tillförde brus i utredningen.

Huruvida det verkligen var så, eller ej, kan ju diskuteras. Alla vittnen bör väl höras utan förutfattade meningar. Det är som med forskning, man måste vara öppen för att den hypotes man har inte stämmer och att det man letar efter finns någon annanstans eller på ett annat sätt.
Senast redigerad av quggel 2024-12-23 kl. 08:05.
Citera
2024-12-23, 08:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, först måste alltså GM-SE räkna iskallt med att Fauzzi inte skulle vända sig om direkt. Och sedan måste han räkna med att om Fauzzi dröjde lite med att vända sig om måste han förväxla Björkman med Tensonmannen, för annars är ju spelet slut ändå. Och ovanpå allt detta gissar han att Fauzzi inte fick en skymt av hans ansikte när de mötte varandra på trottoaren.

Alla dessa tre sinnessjuka antaganden måste GM-SE göra för att vilja kännas vid Tensonmannen och visa sitt ansikte i tidningen dagen efter mordet.

För övrigt uppskattar jag din tripprapport, som fick mig att fundera på om inte hela SE:s förargelse mot att inte bli kallad till rekonstruktion var att han såg framför sig en mysig Sture Bergwall-vallning med obegränsade bensodiazepiner och annat lullull. Det kanske var det han var ute efter.

Nu bygger väl hela missförståndet att efterspelsvittnet SE mördade OP på att SE skulle vara av typen "ensam galning" enligt "modern forskning"?

För att kunna pressas in, eller passa in i konceptet "ensam galning" behöver minst två olika omständigheter stämma in på efterspelsvittnet SE:

1: Han måste ha agerat ensam.
2. Han måste ha varit galen.

Det är därför helt i sin ordning att göra "sinnessjuka" antaganden om SE. Ju "galnare" antaganden desto större sannolikhet att SE var "en ensam galning" och därför var mördaren. (Alla ensamma galningar är nämligen mördare tydligen.)
Citera
2024-12-23, 08:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det var väl det som Holmér syftade på när han kallade SE för "elefanten i porslinsbutiken". Dvs att SE var ett störande moment som bara tillförde brus i utredningen.

Huruvida det verkligen var så, eller ej, kan ju diskuteras. Alla vittnen bör väl höras utan förutfattade meningar. Det är som med forskning, man måste vara öppen för att den hypotes man har inte stämmer och att det man letar efter finns någon annanstans eller på ett annat sätt.

Dina begrepp om hur seriös forskning bör gå till känns förlegade. Numera finns något som heter "modern forskning" och då bestämmer man sig först för ett utfall eller resultat och sedan "forskar" man sig fram till exakt detta resultat.

Skulle fakta komma i dagen som motsäger den redan förutbestämda hypotesen gäller det att snabbt hitta på eller "forska fram" bortförklaringar till varför ens något kan peka bort från den hypotes man bestämt sig för att "bevisa!".

Sett inom denna "moderna forskning" är efterspelsvittnet SE skyldig till mordet på OP.

Naturligtvis gäller inte det ute i verkligheten, utanför denna tråd, där även andra än vittnen kan ha mördat OP. Men som forskningsmetod är "modern forskning" fenomenal när det gäller att "bevisa" att just efterspelsvittnet SE mördade OP utan såväl motiv eller skjutvapen.
Citera
2024-12-23, 09:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hans vittnesmål säger att han såg GM tills han tog ett par steg uppför trappan. Gäller detta så står han i vägen delvis för hypotesen att han skulle sett honom från västra sidan. Men det finns möjlighet att titta över, kanske. Men ingen anledning när han inte har information och händelserna utspelar sig bakom taxin. Där är uppståndelsen.

Nu påverkar avståndet om man står längre bort. Men precis som jag visat så är han synlig till viss del.

Tack för bilden från HJ rekonstruktion. Bra refrensbild. Men som vanligt förstör blommorna och allt är fel var LP och OP är och få vinkeln var han stannar.

Din animation har ju blodfläcken, ungefär där SE står, på norra sidan av bilen. Men man får själv se från södra sidan.

Varför i hela friden skulle SE stå där din bilds vy är ifrån?
Citera
2024-12-23, 10:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så är det, men varför pussla sig själv så nära mordplatsen som möjligt? Om han inte var det.

Då hans problem tydligen var att han var orolig för att bli förväxlad med GM? Eller att ha blivit förväxlad med GM.

Det ger ingen mening.
Ja det är naturligtvis kärnan i hans berättelse, på den punkten har han varit konsekvent från och med dag 1, det vill säga lördagen den 1 mars 1986, ungefär så här:
"ja jag var där, som vittne, tyvärr missade jag allt väsentligt på grund av att jag måste kolla på min klocka stup i kvarten".

"han tror att det signalement som lämnats på en man i mörk rock kan gälla honom själv"

Han var nog inte så fel ute där men det handlade inte om en förväxling.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-23 kl. 10:07.
Citera
2024-12-23, 10:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Jag tycker att du drar lite för långtgående slutsatser som man inte kan dra här. Det är tydligt att KP inte hade någon vidare koll när han pratade om ”bilar” – det är ju bara en specifik bil som kunde ha stört. Och det finns inget belägg för att det inte skulle ha gått att se över den. Det här hade ju KP själv kunna ordna på en pisskvart genom att ställa en bil där HJ stod, fotografera från västra trottoaren och sedan visa bilden i Powerpointen. Men det var för mycket begärt tydligen.

Och det är bra att du gör animationer, men du bör vara ytterst försiktig med dem så att du inte råkar ge en skev bild av de faktiska förhållandena. Om inte animationerna bygger på exakta uträkningar gränsar de faktiskt till desinformation. I och med att du ger sken av att man kan dra slutsatser av SE:s möjligheter att vara vittne baserat på dem tar du på dig en väldigt stor hatt. Då har du ett väldigt stort ansvar att se till att animationerna är forensiskt korrekta. I all välmening.

Citat:
Nu bygger väl hela missförståndet att efterspelsvittnet SE mördade OP på att SE skulle vara av typen "ensam galning" enligt "modern forskning"?

För att kunna pressas in, eller passa in i konceptet "ensam galning" behöver minst två olika omständigheter stämma in på efterspelsvittnet SE:

1: Han måste ha agerat ensam.
2. Han måste ha varit galen.

Det är därför helt i sin ordning att göra "sinnessjuka" antaganden om SE. Ju "galnare" antaganden desto större sannolikhet att SE var "en ensam galning" och därför var mördaren. (Alla ensamma galningar är nämligen mördare tydligen.)

Eftersom somliga fantasifulla tänkare med bristande verklighetskontakt bygger upp misstankar genom att fantisera ihop ett världsunikt kriminellt mästergeni som lägger oerhört raffinerade dimridåer och speglingar är det faktiskt konstruktivt att sticka hål på sufflén ibland.

Genom att tro att de är de enda som lyckats se igenom ”Hannibal Lecters” planer tror de ju per automatik att de är ännu smartare som inte låter sig luras. De bygger upp en falsk bild och gör ett falskt genomskådande. Det är just deras självgoda höga tankar om sig själva som är lite provocerande och kan leda till spetsiga formuleringar ibland för att perforera den uppsvällda självbilden.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-23 kl. 10:16.
Citera
2024-12-23, 10:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

..

Eftersom somliga fantasifulla tänkare med bristande verklighetskontakt bygger upp misstankar genom att fantisera ihop ett världsunikt kriminellt mästergeni som lägger oerhört raffinerade dimridåer och speglingar är det faktiskt konstruktivt att sticka hål på sufflén ibland.

..

Ja det krävs ett geni för att komma på något så pass avancerat som att antyda att man kan ha blivit förväxlad med mördaren bara för att man råkat vara klädd på ett liknande sätt som denne och dessutom lägga till en språngmarsch i samma riktning som denne sprungit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in