Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-23, 00:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men problemet är att HJ ser GM springa och uppför trappen. Han står så att det är fullhöjd av bilen som täcker sikten.

Går det att se LJ över bilen ändå? Ja kanske. Men varför skulle vittnet fokusera på det när han inte har nån information vad dom hänt?

Skiss

https://i.imgur.com/sXKEJGh.jpeg

LJ är med på skissen.

Får göra en animation med folk som rör sig där också som skymmer sikten stundtals.

Utan information från LP eller annan som vidarebefordrar information vad som hänt, blir det absurt att fokusera på LJ från Västra sidan.

För mig har hypotesen varit död länge.

Om det inte finns en bild på Hans Johanssons taxi innan han flyttat den är jag tveksam till att man kan konstatera att den höga delen täckte 100% av vinkeln för SE, med hänsyn tagen till att han fritt kunde röra sig i sidled för att få bästa möjliga vinkel.

Kika på det här rekonstruktionsfotot som är taget i huvudhöjd: https://wpu.nu/images/1/1d/E17-7_PU_4%284%29.jpg

Där framgår ganska tydligt att en personbil parkerad framför kameran inte hade gjort det omöjligt att se Lars Jeppsson uppe vid kulturhuset. Jämför med figurantens huvud. Figurantens huvud hade nätt och jämnt blockerat Jeppsson om figuranten stått i linje med kulturhuset. Men gissningsvis är figuranten 180 cm lång. En personbil är inte 180 cm hög ens på den höga delen.

Det är inte otänkbart att SE (1) korsade gatan för att undvika den obehagliga scenen framför honom, och (2) av naturliga nyfikenhetsskäl tittade mot mordplatsen från västra sidan. Om han gör det hamnar Lars Jeppsson naturligt i hans synfält utan att han behöver ha någon särskild anledning att vända huvudet dit.
Citera
2024-12-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om SE ljög som mytomaner brukar ljuga så borde någon i hans omgivning noterat detta.

Att SE konsekvent säger att han inte såg mördaren beror mest troligt på att han inte såg mördaren inifrån receptionen på Skandia när OP blev skjuten.

Att SE inte berättar att han var in en sväng på Bohemia går nog att kalla en "lögn" och är något som efterspelsvittnet SE faktiskt döljer.

Sammantaget hyfsat begripligt och inget att "misstänka". Efterspelsvittnet SE är ingen psykologisk gåta men kanske lite för grå för de som ser mördare i alla vittnen och inte kan acceptera att GMs namn kan saknas bland mordplatsvittnenas.

Ett exempel. Om du har bråttom och springer efter bussen eller tåget, varför springa längst ut på trottoaren? Där bilder från stället visar att det var en massa snö?

Det är så mycket sånt, saker som inte ger någon mening. Varför ska allt vara så konstigt och konstruerat?
Citera
2024-12-23, 00:49
Medlem
Eller jag har ju en förklaring då.

Gm gick längst ut för att det var mörkare där. Varför skulle SE göra det om han inte var GM?

Det är såna små grejer hela vägen. Och lögnarna är liksom alltid i hans fördel. Här skyddar han sig ifall något vittne sett honom springa där ute i snön.

Jag ser ingen annan förklaring.
Citera
2024-12-23, 00:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ett exempel. Om du har bråttom och springer efter bussen eller tåget, varför springa längst ut på trottoaren? Där bilder från stället visar att det var en massa snö?

Det är så mycket sånt, saker som inte ger någon mening. Varför ska allt vara så konstigt och konstruerat?

Jojo gör faktiskt "upptäckten" att SE inte hade så värst bråttom till tunnelbanan bara genom att "begå" lite grävande journalistiskt arbete på KB.

Det är lite svårtolkat varför SE placerar sig vid annonspelaren, men kanske efterspelsvittnet SE var lika dålig på akustik som de som gissar här i tråden att annonspelaren dämpade ljud från skott till exempel?

Utan att "trolla bort" något "viktigt" finns det faktiskt en möjlighet för den verkliga Tensonmannen att stanna ute vid vägkanten och bli upplockad av en bil före mordet.

Att folk stod långt ut på gångbanan syns på bilder tagna efter mordet, så omöjligt att gå och stå där var det inte.

Alla som går långt ut på en trottoar och nära körbanan är inte mördare.
Citera
2024-12-23, 01:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Eller jag har ju en förklaring då.

Gm gick längst ut för att det var mörkare där. Varför skulle SE göra det om han inte var GM?

Det är såna små grejer hela vägen. Och lögnarna är liksom alltid i hans fördel. Här skyddar han sig ifall något vittne sett honom springa där ute i snön.

Jag ser ingen annan förklaring.

Men om man antar att SE var GM blir det ju helkonstigt?

Hypotetiskt förhör:
Vittne: Jag mötte bara en person bakom OP.
Förhörsledare: Jaha, det måste vara det där vittnet SE du såg.
Vittne: Nej, jag hörde skotten och vände mig om direkt. Det var mannen som gick bakom som sköt. Mannen jag mötte.
Förhörsledare: Jag har en bild på Engström här utan maskerat ansikte. Var det han?
Vittne: Ja, han var det som gick bakom LOP. Det var han som sköt OP. Allt stämmer. Till och med axelbredden.
Förhörsledare: Nej. SE är bara ett vittne han gick ju bakom själva mördaren.
Vittne: Nej, mannen på bilden är mördaren. Han gick bakom LOP. Det var han som sköt Det fanns ingen annan bakom han på bilden. Bara han och han sköt OP.
Förhörsledaren: Så du menar att mannen här på bilden, SE, är mördaren?
Vittne: Ja 100% att han är mördaren och sedan vill jag spontant berätta utan att vara tillfrågad att jag tre minuter efter mordet såg en gråklädd kvinna komma till mordplatsen och stå och titta på efterspelet till mordet från några meters håll.
Förhörsledaren: Tack. Då har jag inga fler frågor. Då får vi avföra SE som vittne och lägga honom ad acta. "Grå kvinna uppträdde misstänkt på mordplatsen efter mordet" skriver jag här i referatförhöret.
Citera
2024-12-23, 01:15
Medlem
Citat:
Jojo gör faktiskt "upptäckten" att SE inte hade så värst bråttom till tunnelbanan bara genom att "begå" lite grävande journalistiskt arbete på KB.

Det är lite svårtolkat varför SE placerar sig vid annonspelaren, men kanske efterspelsvittnet SE var lika dålig på akustik som de som gissar här i tråden att annonspelaren dämpade ljud från skott till exempel?

Utan att "trolla bort" något "viktigt" finns det faktiskt en möjlighet för den verkliga Tensonmannen att stanna ute vid vägkanten och bli upplockad av en bil före mordet.

Att folk stod långt ut på gångbanan syns på bilder tagna efter mordet, så omöjligt att gå och stå där var det inte.

Alla som går långt ut på en trottoar och nära körbanan är inte mördare.

Jo, men jag tänker inte på Tensonmannen just nu, ej häller annonspelaren. SE säger rakt av att han gick långt ut på trottoaren.

Varför ens nämna det liksom..?

Han. själv. har. lagt. ett. pussel.

Så ser det ut för mig.
Citera
2024-12-23, 01:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, men jag tänker inte på Tensonmannen just nu, ej häller annonspelaren. SE säger rakt av att han gick långt ut på trottoaren.

Varför ens nämna det liksom..?

Han. själv. har. lagt. ett. pussel.

Så ser det ut för mig.

För efterspelsvittnet SE gäller det att pussla sig så nära mordplatsen som möjligt utan att se själva mordet.

Mycket tyder på att klocktittandet utanför Gotabanken är ett rent påhitt.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-23 kl. 01:20.
Citera
2024-12-23, 01:22
Medlem
Citat:
För efterspelsvittnet SE gäller det att pussla sig så nära mordplatsen utan att se själva mordet.

Mycket tyder på att klocktittandet utanför Gotabanken är ett rent påhitt.

Så är det, men varför pussla sig själv så nära mordplatsen som möjligt? Om han inte var det.

Då hans problem tydligen var att han var orolig för att bli förväxlad med GM? Eller att ha blivit förväxlad med GM.

Det ger ingen mening.
Citera
2024-12-23, 01:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så är det, men varför pussla sig själv så nära mordplatsen som möjligt? Om han inte var det.

Då hans problem tydligen var att han var orolig för att bli förväxlad med GM? Eller att ha blivit förväxlad med GM.

Det ger ingen mening.

SE gillade att stå i rampljuset. Det finns det många som kände honom som berättar om.

SE trodde nog på riktigt att ett av mordnattens signalementen gällde honom. Han hade ju lufsat in till Bohemia efter poliserna och också hört LP säga "mörkblå täckjacka".

SE tog det som sin livsuppgift att plocka bort "sitt eget signalement".

Det här är inte jättesvårt att sätta sig in i.
Citera
2024-12-23, 01:31
Medlem
Citat:
SE gillade att stå i rampljuset. Det finns det många som kände honom som berättar om.

SE trodde nog på riktigt att ett av mordnattens signalementen gällde honom. Han hade ju lufsat in till Bohemia efter poliserna och också hört LP säga "mörkblå täckjacka".

SE tog det som sin livsuppgift att plocka bort "sitt eget signalement".

Det här är inte jättesvårt att sätta sig in i.

Det vi inte kommer överäns om är motivet för att plocka bort sitt eget signalement.
Citera
2024-12-23, 01:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Men om man antar att SE var GM blir det ju helkonstigt?

Hypotetiskt förhör:
Vittne: Jag mötte bara en person bakom OP.
Förhörsledare: Jaha, det måste vara det där vittnet SE du såg.
Vittne: Nej, jag hörde skotten och vände mig om direkt. Det var mannen som gick bakom som sköt. Mannen jag mötte.
Förhörsledare: Jag har en bild på Engström här utan maskerat ansikte. Var det han?
Vittne: Ja, han var det som gick bakom LOP. Det var han som sköt OP. Allt stämmer. Till och med axelbredden.
Förhörsledare: Nej. SE är bara ett vittne han gick ju bakom själva mördaren.
Vittne: Nej, mannen på bilden är mördaren. Han gick bakom LOP. Det var han som sköt Det fanns ingen annan bakom han på bilden. Bara han och han sköt OP.
Förhörsledaren: Så du menar att mannen här på bilden, SE, är mördaren?
Vittne: Ja 100% att han är mördaren och sedan vill jag spontant berätta utan att vara tillfrågad att jag tre minuter efter mordet såg en gråklädd kvinna komma till mordplatsen och stå och titta på efterspelet till mordet från några meters håll.
Förhörsledaren: Tack. Då har jag inga fler frågor. Då får vi avföra SE som vittne och lägga honom ad acta. "Grå kvinna uppträdde misstänkt på mordplatsen efter mordet" skriver jag här i referatförhöret.

Det roliga är att om inte Björkman råkat vara förväxlingsbar med Tensonmannen hade Fauzzi inte ens behövt vända sig om och se den fiktive GM-SE begå mordet för att det skulle vara uppenbart att SE var mördaren.

För om Fauzzi vände sig om 10 sekunder efter skotten och inte såg till någon ”Tensonman” betyder det ju att Tensonmannen var mördaren. Och möjligheten att Tensonmannen försvunnit i en bil före mordplatsen eliminerar GM-SE slugt när han bestämt hävdar att han var Tensonmannen och gick hela vägen fram till mordplatsen.

Så bara där faller ju hela logiken och man tvingas hemfalla till bisarra fantasier som att GM-SE räknade kallt med att Fauzzi skulle missta Björkman för SE när han vände sig om. Ett blixtbeslut fattat på grundval av att jackfärgen råkade vara lik.

Det låter mer som en tripprapport än en gärningsbeskrivning.
Citera
2024-12-23, 01:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det vi inte kommer överäns om är motivet för att plocka bort sitt eget signalement.

Jag tror SE inbillar sig att han hjälper polisen. För mig räcker det som en begriplig förklaring.

(Om förklaringen man fastnar för kräver flera konstiga förklaringar för att bli begriplig bör man kanske fundera ett varv till.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in