2024-12-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Gleason är en karta. Ska en karta berätta för dig hur allt hänger ihop på en teoretiskt platt jord? Är du helt från vettet?
Inte hur allt hänger ihop, men en karta visar hur land, kontinenter och hav ser ut från ovan. En karta visar också alla avstånd. Håller du inte med om det?
Citera
2024-12-21, 11:26
Medlem
Citat:
Varför tror du att "väldigt enkel geometri" ska vara lika relevant på en teoretiskt platt jord som på en rund i förklaringen till natt och dag?

Vi diskuterar väl inte en "teoretiskt platt jord" utan verkligheten? Vi diskuterar väl hur geometri fungerar i praktiken och inte hur det kan tänkas fungera i ett påhittat parallellt universum?

Vi vet hur geometri och optik fungerar i verkligheten. Vi vet hur ljus bryts i praktiken och vi vet hur trigonometri fungerar i praktiken. Och detta oavsett om jorden är platt eller rund.

Citat:
... en teoretiskt platt jord och hur allt ska eller inte ska fungera på en sådan. Allt annat är lönlöst.

I alla fall jag diskuterar verkligheten och hur saker fungerar i praktiken. Vi vet genom praktisk erfarenhet hur geometri fungerar.

Citat:
... Allt annat är lönlöst.

Personligen tycker jag det är lönlöst att diskutera en tänkt teoretisk jord när tråden handlar om hur jorden ser ut i praktiken.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-21 kl. 12:08.
Citera
2024-12-21, 11:26
Medlem
Citat:
Helt omöjligt att nå fram till dig. Du får glatt fortsätta tro att du vet allt om en teoretiskt platt jord och hur allt ska eller inte ska fungera på en sådan. Allt annat är lönlöst.
Försöker du nå fram oss då? Ingen av oss påstår sig veta allt. När det kommer till platt jord är vi beroende av att någon (du) förklarar hur det fungerar så gott du kan, men det enda svaret vi får är att du inte vet, eller att ingen vet. Så vad kan vi göra för att starta en diskussion?
Citera
2024-12-21, 12:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Som sagt, vi vet inte hur den skulle fungera. Vi kan bara gissa. Än så länge kanske vi inte har en förklaring. Gör det din förklaring till den sanna? Var ärlig nu.
Vi vet hur solen rör sig. Vi kan se det med våra egna ögon. Så då är det ju jättelätt att gissa hur solen rör sig över den platta jorden, eller hur? Och trots det så är det ingen som lyckas. Är inte det väldigt konstigt?

Citat:
Varför tror du att "väldigt enkel geometri" ska vara lika relevant på en teoretiskt platt jord som på en rund i förklaringen till natt och dag?
Väldigt enkel geometri är alltid väldigt enkel, oavsett hur jorden ser ut. Vi vet att om en sol rör sig som vi ser att den rör sig så kan det inte finnas olika tidszoner. Eftersom solen skulle vara synlig från alla ställen på jorden samtidigt så skulle det vara dag överallt samtidigt. Vilket vi vet att det inte är.
Citera
2024-12-21, 18:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Helt omöjligt att nå fram till dig. Du får glatt fortsätta tro att du vet allt om en teoretiskt platt jord och hur allt ska eller inte ska fungera på en sådan. Allt annat är lönlöst.
Går inte att få ihop våra observationer med en platt jord. Det är ju därför ingen av er lyckats så fram en modell som funkar.
Citera
2024-12-21, 20:55
Medlem
Citat:
Istället för att vara ett rövhål som förkastar rund jord utan anledning, kom med en trolig förklaring. Du kan inte bara köra nuh-uh stilen. Varför är globen fel? Varför ör platt jord rätt?
Citera
2024-12-22, 10:41
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Nu är väl hela poängen att vi ska bolla om det här, du går ju in och svarar och sen blir du arg för att du har någonting att svara på. Det helt frivilligt att lämna den här tråden.
Vem skulle Batman vara utan jokern, Ingen alls. Så du borde tacka mig istället. Det är jag som
får dig att känna dig smart.

Du bollar precis ingenting, du visar bara hur outbildad och dum du faktiskt är. Är du lika tjafsig och korkad utanför din skyddade flashbacksbubbla är det en bedrift att du ens lever.

Börja med att förklara följande.
Dag/natt
Årstider
Kända avstånd som nordpolen och ekvatorns omkrets

När du förklarar dessa med en och samma modell så kan du öppna din käft igen och påstå du tillför något.
Citera
2024-12-22, 16:51
Medlem
Citat:
Nu är väl hela poängen att vi ska bolla om det här ....

Jag har försökt bolla med dig men det går sådär...

Hur går det med bollandet om kända avstånd och att vi faktiskt hittar på jorden? Har du kommit på något?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-22 kl. 17:04.
Citera
2024-12-22, 18:22
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Det är inte jag som har ett alter ego på flashback. Hur går din jakt här tycker du, Mr hunter?

Tydligen går jakten väldans bra, har ju fått fatt på dig.
Så länge du ljuger och tramsar kommer jag följa varenda inlägg oavsett hur du försöker dölja dem.

Men vi kan ju då konstatera att du med flera tokstollar inte kan förklara följande.

Dag/natt
Årstider
Avståndet mellan den geografiska nordpolen och ekvatorn tillsammans med ekvatorns omkrets.
Varför vi på jorden kan ta oss från nordpolen, göra en 90-graderssväng (välj höger eller vänster oh håll dig till valet) gå lika långt avstånd som från nordpolen till ekvatorn och sen svänga 90-grader åt samma håll vänster/höger som du gjorde vid första och fortsätta samma sträcka och nå startpunkten.

Beskriv detta för mig i ett och samma system med utgångspunkt från vilken annan modell som helst än att jorden är en elipsoiod. Klarar du det så är du den första i världshistorien som klarar detta för dessa fenomen kommer aldrig kunna förklaras på något annat än en rund (elipsoid) form på jorden.
Att du sen vill sitta och fjanta kan jag förstå, när man är misslyckad i övriga livet vill man försöka leta något man är bäst på. Dock är du inte bäst på det du tror...
Citera
2024-12-22, 21:51
Medlem
Citat:
Det låter helt ärligt som den där Newton behöver ta sig en funderare. 'Finns inget som bromsar'? ... Jag säger som Leifi, det låter som den här gobben är helt tookig alltså. Newton då.

Citat:
Nu är väl hela poängen att vi ska bolla....

Vad som är lite trist är att den typiske plattisen inte är ett dugg intresserad av att bolla.

Jag frågade tidigare men min serv föll platt ner, ingen som helst returboll från dig: Vad anser du det är för fel med Newtons rörelselagar och vad har du för empiriska bevis för ditt minst sagt märkliga påstående?

Och hur förhåller dig till att ditt påstående är extremt kontroversiellt? Du går ju direkt emot rådande konsensus hos hela världens ingenjörer och fysiker, är du verkligen säker på din sak? Är du möjligen lite osäker på din ståndpunkt eller är du helt övertygad om att du kommer att skriva om fysiken för alltid? Ser du dig själv som en framtida nobelpristagare?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-22 kl. 21:53.
Citera
2024-12-22, 23:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur går det med bollandet om kända avstånd och att vi faktiskt hittar på jorden? Har du kommit på något?

Jag tror helt ärligt att du är mer förvirrad om den här jordens form än vad jag är. Det är lite intressant att spekulera kring, och man tar en sak i taget, men du är här därför att du vill att Vi ska ge svar på dina
frågor som du har. Och det är inget fel med det, men lite ärlighet hade ju uppskattats.
Men jag tror du, och ni andra, inte är här för att - ja vad nu ni tror det är ni har för syfte? Göra världen en tjänst? Ni är här därför att ni vill ha svar från oss plattisar om det som ni inte förstår. Och vi förstår inte allt heller, och då blir ni jätte sura.
För att svara på frågan säger jag samma sak som DenDummaSillen, eftersom (av självklara skäl)
en sådan komplett modell inte finns just nu är det svårt att ge ett komplett svar kring hur exakt allt skulle fungera. Men om man lägger samman att det är svårt eller omöjligt för oss civila att besöka och utforska antarktis som vi vill, flygtiderna, och att vatten inte går att böja, vilket ni självklart har en annan åsikt om, så är det tillräckligt för att bli skeptisk.
Men du som verkar ha en del hästar hemma, ska du inte fundera själv ett tag på hur man skulle kunna navigera på en platt jord med kartorna som finns tillgängliga idag? Har du verkligen tänkt på allt, granskat varje detalj, undersökt det från alla vinklar? Något fuffels är det ju iallafall någonstans. Och ni snillen som sitter här, är ni vetenskapsmän allihopa? Eller fysiker? Jag är tveksam.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2024-12-22 kl. 23:49.
Citera
2024-12-23, 00:49
Medlem
Citat:
Jag tror helt ärligt att du är mer förvirrad om den här jordens form än vad jag är. Det är lite intressant att spekulera kring, och man tar en sak i taget, men du är här därför att du vill att Vi ska ge svar på dina
frågor som du har. Och det är inget fel med det, men lite ärlighet hade ju uppskattats.
Men jag tror du, och ni andra, inte är här för att - ja vad nu ni tror det är ni har för syfte? Göra världen en tjänst? Ni är här därför att ni vill ha svar från oss plattisar om det som ni inte förstår. Och vi förstår inte allt heller, och då blir ni jätte sura.
För att svara på frågan säger jag samma sak som DenDummaSillen, eftersom (av självklara skäl)
en sådan komplett modell inte finns just nu är det svårt att ge ett komplett svar kring hur exakt allt skulle fungera. Men om man lägger samman att det är svårt eller omöjligt för oss civila att besöka och utforska antarktis som vi vill, flygtiderna, och att vatten inte går att böja, vilket ni självklart har en annan åsikt om, så är det tillräckligt för att bli skeptisk.
Men du som verkar ha en del hästar hemma, ska du inte fundera själv ett tag på hur man skulle kunna navigera på en platt jord med kartorna som finns tillgängliga idag? Har du verkligen tänkt på allt, granskat varje detalj, undersökt det från alla vinklar? Något fuffels är det ju iallafall någonstans. Och ni snillen som sitter här, är ni vetenskapsmän allihopa? Eller fysiker? Jag är tveksam.
Du har helt missat TFE? The Final Experimement?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in