2024-12-20, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej självklart är avstånden på en platt yta inte samma som avstånden på en sfär.

Om vi tar ekvatorn som exempel så kommer den att på en platt jord bli 6.28 gånger större än avståndet mellan ekvatorn om nordpolen. Men i verkligheten vet vi att den bara är 4 gånger större.

Du har rätt. Jag får gå ner i källaren och tända lampan och ta fram mina tuschpennor och garnnystan, I'll be back.
Citera
2024-12-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Du har rätt. Jag får gå ner i källaren och tända lampan och ta fram mina tuschpennor och garnnystan, I'll be back.

Det låter som en bra idé. Återkom när du lyckas få till en platt yta där ekvatorn är 4 lång samtidigt som avståndet mellan ekvatorn och nordpolen är 1.

Kända avstånd är ett av de mest uppenbara bevisen för jordens form, om man känner till avstånd så innebär det implicit att man även känner till formen. Och de kända avstånden på jorden är bara förenliga med en enda form.

Vi navigerar idag med hjälp av en modell av jorden som heter WGS84. Och det faktum att vi dagligen flyger kors och tvärs över jorden och samtidigt lyckas navigera är ett ypperligt bevis för att WGS84 är en korrekt modell över jorden. Vi vet, tack vare alla resor, att jorden överensstämmer med modellen WGS84.
Citera
2024-12-20, 11:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om du faktiskt tänker göra några egna undersökningar ska du ha en eloge.
Du är nog den enda hittills av plattjordsfanatikerna som kommit till insikt att man kan göra olika modeller.
Citera
2024-12-20, 13:19
Medlem
Citat:

Och det är inte bara avstånd som skiljer utan även riktningar, dvs vilken kompasskurs man ska hålla för att ta sig från A till B.

Nedan ser du hur ett flygplan navigerar från Sydney till Johannesburg. Vare sig avstånd eller riktning är förenligt med en platt jord.
https://www.greatcirclemap.com/?routes=YSSY-JNB

När ett flygplan planerar sin rutt så använder de verktyg som liknar ovan, de använder sig av planeringsverktyg som fullt ut bygger på en sfärisk jord. Och om det nu var så att jorden var platt skulle varenda flygplan flyga vilse, de skulle inte bara missa på avståndet utan även åt vilket håll de skulle åka.
Citera
2024-12-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så hur funkar solen? Nån som har hört nån fungerande förklaring nån gång?

Jag skulle säga att vi vet väldigt lite om vad solen är, och hur den fungerar över en teoretiskt platt jord. Fokus på vet.

Det borde säga er någonting om detta "sista experiment" som pågått. Men det gör det inte, såklart.
Citera
2024-12-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag skulle säga att vi vet väldigt lite om vad solen är, och hur den fungerar över en teoretiskt platt jord. Fokus på vet.

Det borde säga er någonting om detta "sista experiment" som pågått. Men det gör det inte, såklart.
`

Vadå "vi"?
Att du inte vet så mycket betyder inte att ingen annan vet något.
.
Och ska vi diskutera kunskap om solen som relaterar till trådens ämne så handlar det främst om solen är långt bort eller "liten och nära". Och det är en kunskap som väldigt många besitter, det är ju tämligen trivialt att ta reda på.

Solens skenbara storlek varierar inte över dygnet. Alltså vet vi att den inte är "liten och nära". Man kan även mäta vinkeln till solen på olika platser för att på så sätt komma fram till att den inte är "liten och nära".

Citat:
..."sista experiment" som pågått. ....
`

The final experiment visar att det så här års råder midnattssol i Antarktis. Vilket är en direkt falsifiering av de flesta "plattjord modeller".
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-20 kl. 17:39.
Citera
2024-12-20, 18:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Fast åtminstone jag är extremt säker på att den går upp över horisonten i öster, går i en båge över oss och försvinner sen ner under horisonten i väster. Verkar som att alla plattjordare som försöker förklara hur solen rör sig över den platta jorden glömmer bort den lilla detaljen att vi faktiskt kan se det med våra egna ögon...
Citera
2024-12-20, 20:08
Medlem
Citat:
Fast åtminstone jag är extremt säker på att den går upp över horisonten i öster, går i en båge över oss och försvinner sen ner under horisonten i väster. Verkar som att alla plattjordare som försöker förklara hur solen rör sig över den platta jorden glömmer bort den lilla detaljen att vi faktiskt kan se det med våra egna ögon...

Kan tillägga att solen så här års går upp i sydöst på södra halvklotet, dvs söder om den södra vändkretsen.

Vilket falsifierar tramset om att solen så här års befinner sig strax ovanför vändkretsen.
Citera
2024-12-20, 21:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Kan tillägga att solen så här års går upp i sydöst på södra halvklotet, dvs söder om den södra vändkretsen.

Vilket falsifierar tramset om att solen så här års befinner sig strax ovanför vändkretsen.
Man behöver inga såna detaljer, alla vet att solen går i en båge över oss från en horisont till en annan. Alla vet också att tidszoner existerar, alltså att det är natt på vissa platser och samtidigt dag på andra. Alla är överens om dom här två väldigt uppenbara sakerna. Även plattjordarna.
Men dom två sakerna är oförenliga med en platt jord. Alla borde förstå det eftersom det är väligt enkel geometri som alla egentligen förstår.
Citera
2024-12-20, 21:58
Medlem
Citat:

Som sagt, vi vet inte hur den skulle fungera. Vi kan bara gissa. Än så länge kanske vi inte har en förklaring. Gör det din förklaring till den sanna? Var ärlig nu.
Citera
2024-12-20, 22:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Som sagt, vi vet inte hur den skulle fungera. Vi kan bara gissa. Än så länge kanske vi inte har en förklaring. Gör det din förklaring till den sanna? Var ärlig nu.

Skulle fungera? Vi ser ju hur den fungerar
Citera
2024-12-21, 00:28
Medlem
Citat:
Man behöver inga såna detaljer, alla vet att solen går i en båge över oss från en horisont till en annan. Alla vet också att tidszoner existerar, alltså att det är natt på vissa platser och samtidigt dag på andra. Alla är överens om dom här två väldigt uppenbara sakerna. Även plattjordarna.
Men dom två sakerna är oförenliga med en platt jord. Alla borde förstå det eftersom det är väligt enkel geometri som alla egentligen förstår.

Varför tror du att "väldigt enkel geometri" ska vara lika relevant på en teoretiskt platt jord som på en rund i förklaringen till natt och dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in