2024-12-16, 02:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag finner existensen av horisonter på platta ytor, samt hur objekt försvinner bortom sådana horisonter, intressant. Var det på något vis oklart?
Ganska ointressant för jordens form dock eftersom det som sagt finns andra, mycket starkare bevis som inte kan bortförklaras med optik.
Citera
2024-12-16, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag finner existensen av horisonter på platta ytor, samt hur objekt försvinner bortom sådana horisonter, intressant. Var det på något vis oklart?
Jag är ointresserad av diverse teoretiskt snack om "horisont på platt jord". En klart synlig sådan är omöjlig.
Det finns nämligen mycket starka bevis för att jorden är en sfär:
- Den enda karta där alla uppmätta avstånd, alla ytstorlekar, alla inklar och riktningar stämmer är JORDGLOBEN.
- Ekvatorn är 4008 mil lång och den finns 1000 mil från nordpolen.
Två enkla iakttagelser, TVÅ FULLT BEVISADE FAKTA, som klart och tydligt bevisar att jorden inte kan vara platt!

Plattjordare ignorerar detta helt. Babblar i stället om småsaker i det här sammanhanget. Till exempel om atmosfären accelereras/retarderas eller hur man mäter om vattenytan buktar i en bassäng.
Senast redigerad av pewana 2024-12-16 kl. 07:49.
Citera
2024-12-16, 09:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Flygplanet kommer aldrig att tappa de 1600km/h utan flygplanets hastighet är 1600 +/- flygplanets hastighet relativt marken.

Flygplanets hastighet är relativt den snurrande jorden.

Frågan du bör ställa dig är om det finns något som kan bromsa in flygplanets utsprungliga rotation på 1600km/h. Och svaret är nej.

Nu känns det som jag börjar skolan igen men förlåt en förvirrad stackare, jag är bara nyfiken,
det kanske är som du säger men, något som kan bromsa in flygplanets ursprungliga rotation på 1600km/h skulle inte det vara flygplanets motorer? Jag kan förstå att en fjäder flyter med atmosfären runt jorden på 10.000 m men en maskin på 400 ton?
Ska den oberoende av sina jetmotorer 'flyta med' rotationen? Ska den tunna luften där uppe påverka ett stort flygplan på samma sätt som rotationen påverkar en liten människa som står med båda fötterna på jorden? Hur är det möjligt?
Detta skulle alltså vara anledningen till att flygplanet aldrig tappar det 1600km/h som gör att en flygresa är lika lång oavsett om man flyger med eller mot rotationen längs ekvatorn eller inte.
Det låter helt skumt. Men det är säkert så att jag inte förstår fysikens lagar riktigt.
Men jag får inte ihop det just nu.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2024-12-16 kl. 10:04.
Citera
2024-12-16, 09:55
Medlem
förlåt men hur efterblivna är ni som tror den är platt? På riktigt nu?
Det krävs ju inte många frågor som gör att ni blir helt apatiska eller kommer med några märkliga svar.

Såg när Mauri mötte någon som här dåre. Man blir ju mörkrädd alltså... Dags att öppna Långbro igen
Citera
2024-12-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Nu känns det som jag börjar skolan igen men förlåt en förvirrad stackare, jag är bara nyfiken,
det kanske är som du säger men, något som kan bromsa in flygplanets ursprungliga rotation på 1600km/h skulle inte det vara flygplanets motorer? Jag kan förstå att en fjäder flyter med atmosfären runt jorden på 10.000 m men en maskin på 400 ton?
Ska den oberoende av sina jetmotorer 'flyta med' rotationen? Ska luften där uppe påverka ett stort flygplan på samma sätt som rotationen påverkar en liten människa som står med båda fötterna på jorden? Hur är det möjligt?
Detta skulle alltså vara anledningen till att flygplanet aldrig tappar det 1600km/h som gör att en flygresa är lika lång oavsett om man flyger med eller mot rotationen längs ekvatorn eller inte.
Det låter helt skumt. Men det är säkert så att jag inte förstår fysikens lagar riktigt.
Men jag får inte ihop det just nu.

Ja det verkar onekligen som att du behöver gå tillbaka till skolan och repetera Newtons rörelselagar.

Citat:
... Ska luften där uppe påverka ett stort flygplan på samma sätt som rotationen påverkar en liten människa som står med båda fötterna på jorden?...

Luften behöver inte påverka flygplanet. Flygplanet har redan "1600km/h" när det startar och eftersom det inte finns någon mystisk kraft som bromsar den hastigheten så kommer flygplanet fortsätta att rotera i samma hastighet (plus/minus hastigheten relativt jorden).

Newtons andra:
Citat:
En kropp förblir i likformig rörelse så länge vektorsumman av alla yttre krafter som verkar på kroppen är noll, eller specialfallet då inga krafter alls verkar på kroppen.

Det finns ingen kraft som bromsar "1600" - alltså kommer flygplanet att fortsätta med "1600".
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-16 kl. 10:08.
Citera
2024-12-16, 10:08
Avstängd
Citat:
Luften behöver inte påverka flygplanet. Flygplanet har redan "1600km/h" när det startar och eftersom det inte finns någon mystisk kraft som bromsar den hastigheten så kommer flygplanet fortsätta att rotera i samma hastighet (plus/minus hastigheten relativt jorden).

Om luften inte påverkar flygplanet så vad är det som gör att flygplanet flyter med rotationen? Förut fick jag ju svaret att det var atmosfären. Den magiska kraften skulle ju i det här fallet vara jetmotorerna.
Citera
2024-12-16, 10:15
Medlem
Citat:
Om luften inte påverkar flygplanet så vad är det som gör att flygplanet flyter med rotationen?

Newtons tröghetslag. Det finns inget som bromsar rotationen så flygplanet behåller "1600".

Citat:
Den magiska kraften skulle ju i det här fallet vara jetmotorerna.

Ja de förändrar flygplanets hastighet relativt jorden - inklusive jordens rotation.
Citera
2024-12-16, 10:21
Avstängd
Citat:
Newtons tröghetslag. Det finns inget som bromsar rotationen så flygplanet behåller "1600".

Det låter helt ärligt som den där Newton behöver ta sig en funderare. 'Finns inget som bromsar'?
Så om jag lämnar min fysiska kontakt med en roterande jord så kommer jag sväva med den jorden, och det är alltså inte pga atmosfären heller? Det bara är så?

Jag säger som Leifi, det låter som den här gobben är helt tookig alltså. Newton då.
Citera
2024-12-16, 10:28
Medlem
Citat:
Det låter helt ärligt som den där Newton behöver ta sig en funderare. 'Finns inget som bromsar'?
Så om jag lämnar min fysiska kontakt med en roterande jord så kommer jag sväva med den jorden, och det är alltså inte pga atmosfären heller? Det bara är så?

Jag säger som Leifi, det låter som den här gobben är helt tookig alltså. Newton då.

Självklart får du tycka att världens samlade fysiker är tokiga. Jag vet dock inte vad du tror att du ska vinna på det mer än att framställa dig som en Dunning-Kruger upper-left
Citera
2024-12-16, 11:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Om du istället skalar UPP den där basketbollen lika mycket skulle den inte vara särskilt lik Jorden.
Hur skulle bilden på den där sjöbottnen sett ut om jorden var rund med en omkrets på 4000 mil?
Citera
2024-12-16, 13:35
Medlem
Citat:

Då måste vi använda det gamla goda planet igen. När man sitter i ett plan som rör sig i 700 km i timmen så märker man ingenting av hastigheten trots att man rör sig i 700 km/h i förhållande till jorden. Det finns inget som bromsar dig. Du kan gå fram och tillbaka i planet utan att något stoppar dig.
Citera
2024-12-16, 13:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Då måste vi använda det gamla goda planet igen. När man sitter i ett plan som rör sig i 700 km i timmen så märker man ingenting av hastigheten trots att man rör sig i 700 km/h i förhållande till jorden. Det finns inget som bromsar dig. Du kan gå fram och tillbaka i planet utan att något stoppar dig.

Det förstår jag. Då är jag i relation till planet och på marken är jag i relation till jorden. Problemet är att
planet inte är i relation till jorden på något sätt, inte i min värld. En sa här att atmosfären får planet att flyta med och en annan sa att planet lite magiskt flyter med rotationen utan atmosfären.
Det ska väl vara gravitationen då men får inte ihop det ändå.
No comprendo.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2024-12-16 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in