Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Flygplanet kommer aldrig att tappa de 1600km/h utan flygplanets hastighet är 1600 +/- flygplanets hastighet relativt marken.
Flygplanets hastighet är relativt den snurrande jorden.
Frågan du bör ställa dig är om det finns något som kan bromsa in flygplanets utsprungliga rotation på 1600km/h. Och svaret är nej.
Nu känns det som jag börjar skolan igen men förlåt en förvirrad stackare, jag är bara nyfiken,
det kanske är som du säger men, något som kan bromsa in flygplanets ursprungliga rotation på 1600km/h skulle inte det vara flygplanets motorer? Jag kan förstå att en fjäder flyter med atmosfären runt jorden på 10.000 m men en maskin på 400 ton?
Ska den oberoende av sina jetmotorer 'flyta med' rotationen? Ska den tunna luften där uppe påverka ett stort flygplan på samma sätt som rotationen påverkar en liten människa som står med båda fötterna på jorden? Hur är det möjligt?
Detta skulle alltså vara anledningen till att flygplanet aldrig tappar det 1600km/h som gör att en flygresa är lika lång oavsett om man flyger med eller mot rotationen längs ekvatorn eller inte.
Det låter helt skumt. Men det är säkert så att jag inte förstår fysikens lagar riktigt.
Men jag får inte ihop det just nu.