2024-12-22, 20:56
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tror att du har fel.
Om objektiva nyheter är den viktigaste punkten på schemat för hela redaktionen, och att cheferna tar hand om de som försöker lägga in sina värderingar (både vänster & högervridet), ja då kommer kommer ju nyheterna tillslut att bli så nära objektiva som möjligt.

I dagsläget så ser det ju verkligen inte ut så, med pk och woke-kulturen i dagens media.

Tja, vi är ju överens om dagens SVT i alla fall. Men jag tror alltså inte att det räcker med att byta ut cheferna utan att detsamma måste ske med en stor del av de anställda. Jag tror inte heller att full objektivitet ens är möjlig och även om det vore lovvärt ifall SVT var "så nära objektiva som möjligt" vill jag fortfarande hellre att den lilla vinkling som finns kvar är åt mitt håll, inte åt vänsterns håll.

Högern vädjar alltid om objektivitet samtidigt som vänstern pressar fram sin agenda skoningslöst. Det är antagligen orsaken till att högern varit på reträtt de senaste 70 åren.
Citera
2024-12-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Tja, vi är ju överens om dagens SVT i alla fall. Men jag tror alltså inte att det räcker med att byta ut cheferna utan att detsamma måste ske med en stor del av de anställda. Jag tror inte heller att full objektivitet ens är möjlig och även om det vore lovvärt ifall SVT var "så nära objektiva som möjligt" vill jag fortfarande hellre att den lilla vinkling som finns kvar är åt mitt håll, inte åt vänsterns håll.

Högern vädjar alltid om objektivitet samtidigt som vänstern pressar fram sin agenda skoningslöst. Det är antagligen orsaken till att högern varit på reträtt de senaste 70 åren.

Nyhetssändningarna såg ju inte ut såhär för 20-30år sen.
För 20år sen så drog man nyheterna, ungefär som det hände.
Idag så drar man inte enbart nyheten rakt av, utan oxå sin egen syn på nyheten som har hänt.

Det är ju ganska stor skillnad.
Citera
2024-12-22, 21:03
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Exakt var i videon finns exemplen? Jag orkar inte lyssna på Henriks svammel i 20 minuter. Hans tillgjorda sätt att prata på är outhärdligt att höra.
Från minut 4:30 radas exempel upp just kring hur "oberoende" Bjerström kampanjar mot Trump.
Som jag ser det har inte Jönsson ens fulklippt utan bara redovisat för hur Bjerström inte klarar av att skriva om Trump utan att blanda in sina egna åsikter som hon vill pådyvla folk.
Citera
2024-12-22, 21:44
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Nej det är väldigt tydligt att det han sa var helt korrekt, han använde bara inte den bästa källan för att styrka det men det finns andra källor som styrker detta.

Att SVT fulklipper på detta sätt visar dock hur de ljuger.
Jag tror inte vi har en stor oenighet. Jag kallar det skarva, du kallar det för dåligt val av källa, samma sak. Vad i 30 minuter menar du är fulklippt?
Citera
2024-12-22, 21:52
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Synd när HJ har poäng men sumpar sina chanser att nå ut pga sina pajasklippta filmer.
Jag håller med om det. Han borde ha råd att köpa in hjälp med kvalitativ research och klippning, tror det ryms i hans budget. Och om inte kan han ju gå Haggan Andersson till mötes och låta sig finansieras ytterligare.
Citera
2024-12-22, 21:54
Medlem
Storfetdases avatar
Så efter att snubben blivit totalt rövknullad utav SVT så väljer han att lägga ut en till video om SVT.... Hade varit klokare att gå under ytan ett tag.
Citera
2024-12-22, 21:56
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Så efter att snubben blivit totalt rövknullad utav SVT så väljer han att lägga ut en till video om SVT.... Hade varit klokare att gå under ytan ett tag.
Den skånske fuhrern är inte någon atomfysiker men varför så teatral. Man skäms.
Citera
2024-12-22, 21:57
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Så är det, högern är tyvärr full av prydliga gossar som aldrig ens skulle kunna tänka sig att utdela ett tjuvnyp. Hedervärt men det vinner inga krig. Trump om någon har ju visat på den vinnande vägen. "When they go low, go even lower."
Citera
2024-12-22, 22:08
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nyhetssändningarna såg ju inte ut såhär för 20-30år sen.
För 20år sen så drog man nyheterna, ungefär som det hände.
Idag så drar man inte enbart nyheten rakt av, utan oxå sin egen syn på nyheten som har hänt.

Det är ju ganska stor skillnad.

Ledsen, men de var inte det minsta neutrala då heller. Möjligen dolde de sin vinkling bättre, eller också beror ditt intryck helt enkelt på att ingen diskuterade deras vinkling på den tiden. Eller också på att woke-agendan gått så långt idag att alla kvarvarande normala människor som inte är totalt förstörda av deras (och andra större mediers) hjärntvätt börjar reagera.

Faktum är att det på många sätt var värre för 20-30 år sedan. Efter att invandringskritiska alternativmedier slog igenom kan de större medierna inklusive SVT åtminstone inte ljuga rakt ut, vilket de ofta gjorde förr. Nu vet de att de får brallorna neddragna om de ljuger alltför öppet, så det har blivit längre mellan de riktiga bottennappen ā la Sandviken-rapporten och "kompetensregn över Sverige".

Men som sagt har woke-agendan så klart gått mycket längre idag. På 1980-talet kämpade vänsteraktivisterna på SVT för att normalisera homosexualitet, idag kämpar vänsteraktivisterna på SVT för att normalisera könsbyten på barn. De har möjligen backat en smula från just den ståndpunkten, men åtminstone häromåret då frågan var som mest aktuell var de entusiastiska anhängare av könsbyten på barn och utmålade alla som inte ville låtsas att flickor kan bli pojkar för att vara trångsynta. På 1980-talet förklarade SVT att 20 000 sydamerikaner om året inte utgjorde massinvandring, idag förklarar de att 100 000 araber och afrikaner om året inte utgör massinvandring. Et cetera.

Sedan får det faktiskt erkännas att SVT gör bra saker också. Rent generellt håller produktionerna hög kvalitet (fattas bara annat med den budgeten) och när de inte går in i något med en agenda blir det oftast bra resultat. Men helhetsbilden är ändå en kraftig vänstervinkling, och har varit det i minst 40 år, antagligen mer.

Boktips: BSS - Ett försök att väcka debatt. Tyvärr vet jag ingen bok som har SVT:s och övriga stora mediers vinklingar och lögner som huvudtema, men den tar upp ett flertal exempel på hur ohederligt de betedde sig redan på 1980-talet.
Senast redigerad av Threadkiller 2024-12-22 kl. 22:11.
Citera
2024-12-22, 22:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Han blev påhoppad i 30 minuter och kanske inte hade möjlighet att på plats och på studs presentera de mest klara exemplen. Han kompenserar det grundligt med gårdagens video där han radar upp exempel efter exempel på hur Erika Bjerström i SVTs namn kampanjar mot Donald Trump. Man kan givetvis tycka att Trump är en idiot men som många gånger sagt glömmer ni/förbiser att SVT är skattefinansierat och ska föreställa oberoende och inte trycka in sina egna åsikter i nyllet på tittaren.

Det är ganska låg nivå på dig att försöka vifta bort allt Jönsson säger pga ett mindre bra klipp. Den ursprungliga kritiken blir ju inte ogiltig pga det.

Att han har gjort en video där han i efterhand försöker ge tillbaka till SVT med fyndiga comebacks är både tragiskt och roligt. Som en tönt som försöker ge tillbaka till den tuffa killen genom att sitta hemma framför spegeln och köra fyndiga comebacks.

Och nej, han blev inte påhoppad. Tvärtom, han blev inbjuden till en respekterad plattform för vuxna samtal, en ynnest egentligen, där man förväntas stå för vad man säger, och där man inte bara kan säga vad som helst som låter bra för stunden. Att han fick frågor om vad han har sagt, och upplever det som ett påhopp, det säger mer om hans attityd till sanningen än någonting annat.
Citera
2024-12-22, 22:26
Medlem
Videon från igår är snart uppe i 107 000 visningar.

https://youtu.be/XIbkRNrw4pc?si=nXgtO60ko2TTt6nn

Får se om den trendar snart.
Citera
2024-12-22, 22:34
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Så är det, högern är tyvärr full av prydliga gossar som aldrig ens skulle kunna tänka sig att utdela ett tjuvnyp. Hedervärt men det vinner inga krig. Trump om någon har ju visat på den vinnande vägen. "When they go low, go even lower."

Ja, detta är något många missar med Trump. Han har återvitaliserat högern genom just den egenskap som många högermänniskor ogillar honom för, att han gladeligen sänker sig till vänsterns nivå genom aggressivitet, personangrepp, överdrifter, fulknep och stundtals rena lögner (vilka alltid har en kärna av sanning, så vitt jag sett, men likväl). Tyvärr har det inte manifesterat sig i konkreta resultat vilket är vad jag ogillar honom för. Jag skulle bli mycket positivt överraskad om han lyckas deportera ens hälften av de "elva miljoner" illegala han utlovat.

För att rädda inlägget från att bli helt OT kan jag väl återknyta till HJ som helt uppenbart har rätt i att SVT har varit kraftigt vinklade mot Trump. Ja, det var fult av honom att fulklippa men det är verkligen att göra en höna av en fjäder. Jag undrar verkligen om programledaren på fullt allvar tror att SVT har varit objektiva i sin bevakning av det amerikanska valet, eller är ohederlig med flit.

En massa inlägg här tycker att HJ skulle ha varit ärligare och inte slingrat sig, och jag instämmer i och för sig -- men SVT då? Hade det inte varit på sin plats att säga att "okej, du har rätt, vi hade en viss slagsida i valet, men på den här punkten har du ju faktiskt fel". Och för övrigt att ta upp att "okej, samma reporter skrev samma saker om Trump". Det känns minst sagt märkligt att ställa lägre krav på ärlighet när det gäller skattefinansierad statsmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in