2024-12-22, 13:16
Medlem
Vet inte vad TS har för försäkring men i vissa (iaf den jag har) så ingår det 10 timmars gratis hjälp av en jurist. Se över din försäkring och om det ingår den hjälpen så tycker jag att du ska utnyttja den. Ingår inte den tjänsten så kan du höra av dig till lawline där telefonrådgivning är gratis.
Citera
2024-12-22, 13:21
Medlem
Taokers avatar
Detta hände mig. Körde bilen som var ca 15 år gammal med 19000mil i 4 månader, sen gick Kamkedjan. Killen jag köpte av verkade som en hyvens grabb och väldigt duktig på bilar.

Vid nästa köp sa en mekaniker att kamkedjan på vissa modeller brukar hålla runt 12-15000 mil. Så möjligtvis visste han att kamkedjan var på sista versen.
Citera
2024-12-22, 13:45
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det du ska göra är att ignorera allting, som du påpekar så har du gjort rätt, bilen såldes i befintligt skick.

Att kamkedjan ska gå sönder är ingenting man kan se i förväg. Det är en risk med ALLA bilar. Spelar ingen roll om man så säljer bilen i "TOPPEN skick" Det är omöjligt att förutspå haveri på den delen, eller ens se om det kommer gå sönder snart.

Låt personen ta det till domstolen, han kommer förlora så det sjunger om det.

Att kamkedjan skulle gå sönder så långt innan ett egentligt byte tyder dock på att servicen inte skötts. Kamrem har en helt annan livslängd.
Citera
2024-12-22, 13:46
Medlem
Säkert en tysk pissbil bmw 520 med kamkedja som brukar hålla 10-15k mil eller vw med tfsi motor där det är rena lotteriet med kamkedja som ser ut som en cykelkedja tunn och fin. Men något genomgående är att motorlampan brukar tändas men den släckes ju självklart innan besiktning/försäljning så får nästa stackare ta skiten då förra ägaren naturligtvis inte vet någonting! och tacka fan för det om han säger annat så åker han ju på skiten. Vill nog påstå att de flesta som säljer en rutten bil vet om det och bara håller käften och hoppas att inte motorlampa eller annat märks vid provkörning så de blir av med problembilen.
Citera
2024-12-22, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Detta luktar skumt.
Varför blev det tyst i 2,5 månader?
Behöver han inte bilen? Det känns mer som att felet inte finns utan är påhittat. Man försöker mjölka TS på pengar.

TS har inte gjort något fel. En bil som har gått 17 000 mil är inte ny. Vill man ha garanti på kamkedjor o dyl så får man köpa en ny bil. Men ens då så får man kanske inte garanti på sådana delar.

TS behöver inte bry sig. Sluta svara i telefonen.
Ingen kommer stämma TS för ynka 20 000 kr. Dessutom så skulle de förlora om de försökte.

Min tanke också!
TS sålde du till babbeluring?
Citera
2024-12-22, 13:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
I regel inte. Det är kamrem du tänker på.
Nej. Kamkedja.
Citera
2024-12-22, 13:57
Medlem
J.H.s avatar
Tråkigt för köparen, men jag instämmer med övriga. Köparen gjorde ett val när denne valde att köpa en gammal bil av en privatperson.
Hade hon inte snålat utan köpt en likvärdig bil ifrån en handlare hade hon också fått garanti.

Hade hon haft intresse i att ta reda på skicket bättre skulle hon lämnat in bilen till en verkstad redan samma dag hon köpt den för en översyn.

Problemet är inte ditt utan hennes.
Citera
2024-12-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intruder66
Säkert en tysk pissbil bmw 520 med kamkedja som brukar hålla 10-15k mil eller vw med tfsi motor där det är rena lotteriet med kamkedja som ser ut som en cykelkedja tunn och fin. Men något genomgående är att motorlampan brukar tändas men den släckes ju självklart innan besiktning/försäljning så får nästa stackare ta skiten då förra ägaren naturligtvis inte vet någonting! och tacka fan för det om han säger annat så åker han ju på skiten. Vill nog påstå att de flesta som säljer en rutten bil vet om det och bara håller käften och hoppas att inte motorlampa eller annat märks vid provkörning så de blir av med problembilen.

Menar du då att jag har släckt motorlampan under provkörningen och hållit tyst om det? Det är en Kia.
Citera
2024-12-22, 14:31
Medlem
Många verkar tycka att köparen får skylla sig själv, det hade man nog inte tyckt om fru eller kanske dotter hade köpt denna förmodligen helkassa bil. Kan säga om tex min dotter hade köpt en bil som motorlampan tänds på som det antagligen gjorde på ts bil så hade jag kontaktat verkstad och bett dom att läsa ut bilen. Då ska man veta att det går att se när man kopplar upp sig mot bilen vilka felkoder som är aktiva och även tidigare tillfällen en historik och dessutom när felkoder rensats och på så sett se om tidigare ägare vetat om felet. 9av 10 bilar så vet säljaren om felet men ljuger och låtsas om att han/hon inte vet ett skit och stackaren som köpt bilen sitter med en fin räkning för att få bilen rullande. De allra flesta inklusive mig själv hade nog blivit skitförbannade och känt sig helt genomlurade när man fattar att felet garanterat visat sig även tidigare. Särskilt kamkedjan är en luring då motorlampa tänds någon gång ibland till en början för att mot slutet i princip lysa konstant. Så en bil kan mycket väl gå att provköra utan att man märker något men efter en liten tid tänds lampan kanske efter en omkörning då man varvar lite mer än vanligt eller när det börjar bli kallare ute tex.
Citera
2024-12-22, 14:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
Menar du då att jag har släckt motorlampan under provkörningen och hållit tyst om det? Det är en Kia.

Vad är det för fel på kamkedjan? Har den gått av, eller ger den bara konstiga ljud ifrån sig?
Konstiga ljud behöver inte betyda något, även om en mekaniker försöker lura på tanten att det innebär att kamkedjan behöver bytas.

Så här lät kamkedjan på min Nissan Micra när jag precis hade köpt den för några år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=4ehFNGdiDxY

När jag sedan skrotade den hade jag kört med ljudet i 6 år och 6.000 mil utan problem. Att jag skrotade den berodde på rost och inte på motorn.

Vad gäller batteriet är det förbrukningsvara och tanten får lära sig att underhållsladda det, eftersom det är vanligt att det annars inte fungerar plötsligt när det börjar bli kallt ute. Gick det att starta bilen när hon köpte den fungerade det där och då.
Citera
2024-12-22, 14:41
Medlem
Säljaren kanske är helylleärlig vanlig kille kan var så att inget märktes bilen var ok vid försäljning. Eller var den dålig, på ett forum som detta är det omöjligt att veta. Kan vara hur som helst dömer ingen har bara sett så mycket skit så ibland tappar jag helt tron på människor och ärlighet när det handlar om pengar.
Citera
2024-12-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Vad är det för fel på kamkedjan? Har den gått av, eller ger den bara konstiga ljud ifrån sig?
Konstiga ljud behöver inte betyda något, även om en mekaniker försöker lura på tanten att det innebär att kamkedjan behöver bytas.

Så här lät kamkedjan på min Nissan Micra när jag precis hade köpt den för några år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=4ehFNGdiDxY

När jag sedan skrotade den hade jag kört med ljudet i 6 år och 6.000 mil utan problem. Att jag skrotade den berodde på rost och inte på motorn.

Vad gäller batteriet är det förbrukningsvara och tanten får lära sig att underhållsladda det, eftersom det är vanligt att det annars inte fungerar plötsligt när det börjar bli kallt ute. Gick det att starta bilen när hon köpte den fungerade det där och då.

Hon har inte beskrivit vad felet med kamkedjan är, bara att det är fel på den och att hon fick en offert på 20 000 kr att laga felen. Vet inte heller om bilen startar eller är helt död, vet ingenting egentligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in