2024-12-22, 16:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Därför att begreppet cherrypicking inte betyder "i intervju ställa kritiska frågor till lobbyist om ett tillfälle där han har vilselett sina tittare" , det betyder inte heller "diskutera nämnda intervju". Det finns en riktig definition, och det är att selektivt välja något som inte nödvändigtvis är representativt för helheten för att driva tes. Det här tjattret om cherrypicking är bara konstigt och helt fel i det här sammanhanget.
Att som SVT välja ut just detta bland hundratals videor och ensidigt fokusera på det är givetvis typisk cherry-picking. SVT har dessutom tagit det hela ur sitt sammanhang och gör närmast en halmgubbe av saken. Det är verkligen bedrövlig journalistik i typisk svensk public service-anda. Det är obegripligt att du är så korkad att du försvarar ofoget.
Citera
2024-12-22, 17:22
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att som SVT välja ut just detta bland hundratals videor och ensidigt fokusera på det är givetvis typisk cherry-picking. SVT har dessutom tagit det hela ur sitt sammanhang och gör närmast en halmgubbe av saken. Det är verkligen bedrövlig journalistik i typisk svensk public service-anda. Det är obegripligt att du är så korkad att du försvarar ofoget.
Det spelar ingen roll hur mycket du anstränger dig att försvara HJ. SVT avslöjade att han fulklippt för att åskådliggöra sin synpunkt fastän han har decennier av andra minst lika bra exempel att välja emellan. Det är varken slarv eller misstag utan ett bedrägligt beteende hur mycket han än nu försöker rädda sitt skinn med hurtfriska utspel och flåsigt uttjatade fraser och uttryck. HJ trodde att han hade blivit välkomnad in i public service-värmen som tongivande agendasättande opinionsbildare då han ibland fått deltaga i diverse perifera diskussionsprogram men trampade istället i en välagnad björnsax i sina handsydda italienska fjollskor. Häng med!
Citera
2024-12-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det spelar ingen roll hur mycket du anstränger dig att försvara HJ. SVT avslöjade att han fulklippt för att åskådliggöra sin synpunkt fastän han har decennier av andra minst lika bra exempel att välja emellan. Det är varken slarv eller misstag utan ett bedrägligt beteende hur mycket han än nu försöker rädda sitt skinn med hurtfriska utspel och flåsigt uttjatade fraser och uttryck. HJ trodde att han hade blivit välkomnad in i public service-värmen som tongivande agendasättande opinionsbildare då han ibland fått deltaga i diverse perifera diskussionsprogram men trampade istället i en välagnad björnsax i sina handsydda italienska fjollskor. Häng med!

Nej SVT avslöjade att de fulklipper för att sätta dit oliktänkande.
Lägg ned SVT.
Citera
2024-12-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Nej SVT avslöjade att de fulklipper för att sätta dit oliktänkande.
Lägg ned SVT.
"Jag är inte bitter"
Citera
2024-12-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
"Jag är inte bitter"

Bra att du inte är bitter, då kan du gå vidare med livet!
Citera
2024-12-22, 18:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Vad menar du?
Han håller sig inte till klassisk liberalism. Han har aldrig nämnt centrala delar i libertarianism som icke-aggressionsprincipen eller tydliggjort de avgörande skillnaderna mellan kapitalism, marknadsekonomi, konsumerism och korporativism. Det finns ingen frihetslära i hans folkbildning. Allt tycks istället handla om att kritisera migration och miljöpolitik utan att riktigt förklara varför han är så kritisk till det och i den mån han gör det så är det för att han tycker att det är "vänsterpolitik" eller något annat mindre tydligt.

Hans favoritfilosof, Joseph Schumpeter, han har vi inte hört mycket om på flera år nu. Kanske har han bytt filosofisk ledstjärna till Jordan Peterson som han har uttryckt att han vill bli en svensk version av.

Men jag har inte tittat på något av det han har laddat upp på några år nu. Jag gjorde ett undantag för videon som diskuteras flitigt i denna tråd och det var för att jag ville se vad han hade att säga om SVT:s rapportering om det amerikanska valet, någon vecka innan "30 minuter" sändes tittade jag på hans video och jag kunde genast säga att det var fult gjort av honom att påstå det han gjorde om SVT.

Jag har också problem med hans nära umgänge med Jimmie Åkesson, en man som inte skulle tveka en sekund att slänga Jönsson och hans uttalade mål om ökad individuell frihet under bussen om han fick en chans till makt.
Citera
2024-12-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Bra att du inte är bitter, då kan du gå vidare med livet!
Trampade jag på ömma tår?
Citera
2024-12-22, 18:08
Medlem
Citat:
Fast HJ erkände i senaste videon att han också tog uttalandet ur sitt sammanhang, och borde valt ett annat.
Det är snarare du som är korkad som försvarar något som till och med HJ ångrar att han gjorde.
Citera
2024-12-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Trampade jag på ömma tår?

Har du ömma tår?
Vad har det med topic att göra?
Provat en fotläkare?
Citera
2024-12-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Fast HJ erkände i senaste videon att han också tog uttalandet ur sitt sammanhang, och borde valt ett annat.
Det är snarare du som är korkad som försvarar något som till och med HJ ångrar att han gjorde.

Du missar poängen, han ljög inte, det han sa var helt korrekt även om det fanns mer lämpliga källor att citera.
Citera
2024-12-22, 18:15
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
2011. Det var året då Kent Asp gjorde sin enkätundersökning. Det har hunnit komma och gå många på SVT sedan dess. Den är vid här laget inaktuell. Barnen som föddes samma dag som den publicerades är nästan vuxna nu.

Att SVT skulle vara vänstervridet pga att vissa anställda svarade "MP" på en enkätundersökning om partisympatier gör inte att SVT är vänstervridet som organisation. 100 % hade kunnat sympatisera med ett annat parti och samtidigt kunnat hålla det partiets propaganda från sitt dagliga arbete och ändå kunnat arbeta på SVT. Det är i grunden en förmåga att lyda regler, avtal och att ha god karaktär. Men man får inte vara med i ett parti om man ska arbeta där.

Visst är det möjligt för enskilda att lägga sina åsikter och sidan och agera opartiska journalister. Ibland. Men i praktiken blir det självklart inte så alla gånger, därför att alla i någon mån uppfattar sina åsikter som objektivt riktiga. Har du en skattefinansierad public service vars anställdas åsikter ligger långt till vänster om folkmajoritetens, kommer detta självfallet att färga rapporteringen.

Jag tror inte att någon vettig människa kan inbilla sig att den överväldigande majoriteten av deras journalister röstar rödgrönt medan antalet SD-sympatisörer är noll, men att detta är helt orelaterat till att man inte rapporterat objektivt om invandringens konsekvenser t.ex. Vilket är ett objektivt faktum.

Inte heller lär du på fullt allvar tro att det i praktiken vore möjligt att anställa 50 procent SD-sympatisörer och 30 procent moderater som journalister på SVT utan att det skulle få konsekvenser för rapporteringen. Att det skulle gå i teorin är irrelevant.

Precis alla, utom avgrundsvänstern och väldigt trögfattade individer (ursäkta upprepningen), inser att SVT är vänstervridet jämfört med folkmajoritetens värderingar och att detta avspeglar sig i rapporteringen.
Citera
2024-12-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt

Han ångrar att han använde just DET klippet ja.
Han ångrade ju inte videon han själv gjorde, eftersom att den fortfarande stämmer med vad SVT tycker om Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in