Citat:
Efter Josefssons doku är jag ju övertygad tas om att läkarna är helt oskyldiga
Men för att inte bli samma vindflöjel som dåtidens människor måste jag ändå fråga
Är det så illa som det framställs? Det finns inga fakta Josefsson tonat ner som är till läkarnas nackdel eller som förhöjer trovärdigheten i Rajs utlåtande, mammans misstankar osv?
Om inte är det ju märkligt hur man låter de här uppsatta personerna , Rajs, psykolog åklagare mfl komma undan med "ingen kommentar" ..
Men för att inte bli samma vindflöjel som dåtidens människor måste jag ändå fråga
Är det så illa som det framställs? Det finns inga fakta Josefsson tonat ner som är till läkarnas nackdel eller som förhöjer trovärdigheten i Rajs utlåtande, mammans misstankar osv?
Om inte är det ju märkligt hur man låter de här uppsatta personerna , Rajs, psykolog åklagare mfl komma undan med "ingen kommentar" ..
Teet Härm blev utpekad av en prostituerad kvinna, Therese Trygger, för att ha försökt strypa henne i en trappuppgång. Han blev frikänd för detta i domstol och kvinnans utpekande skedde under former som innebar en inbyggd osäkerhet och med en beskrivning av mannen som stämde dåligt in på Härm.
Men det finns där och kan som många saker när man diskuterar ifall misstänkta är oskyldiga inte motbevisas helt. Och han plockade upp prostituerade på Malmskillnadsgatan, så hypotesen att han plockade upp Da Costa, blev våldsam och hon dog och han styckade henne är inte omöjlig i teorin. Olikt teorin att Härm och Allgén utförde mord och styckning, vilket är uppenbart snömos.
Men givet att Härm i princip har alibi för pingsthelgen är det mycket osannolikt att det skett då. Teoretiskt skulle det hela kunnat ske senare i arbetsveckan, men det finns ju inte tillstymmelse till bevis.
Men Tryggers vittnesmål är det som möjligen är besvärande för Härm på något sätt, även om det förstås inte öht är ett bevis för att han skulle mördat Da Costa.